Etaamb.openjustice.be
Bericht
gepubliceerd op 13 april 2011

Algemene administratie van de Fiscaliteit. - Sector directe belastingen. - Bericht aan de instellingen die gemachtigd zijn kwijtschriften uit te reiken voor giften die de schenker van zijn totale netto-inkomen kan aftrekken I. ALGEMEEN (...) In de huidige stand van de wetgeving betreft het de giften in geld aan : 1. de instellingen die (...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2011003143
pub.
13/04/2011
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Algemene administratie van de Fiscaliteit. - Sector directe belastingen. - Bericht aan de instellingen die gemachtigd zijn kwijtschriften uit te reiken voor giften die de schenker van zijn totale netto-inkomen kan aftrekken (1) I. ALGEMEEN Dit bericht bevat de formaliteiten die de instellingen bedoeld in artikel 104, 3° tot 5° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 moeten vervullen om hun schenkers in staat te stellen de giften in geld van 40 EUR en meer per kalenderjaar, af te trekken van hun totale netto-inkomen.

In de huidige stand van de wetgeving betreft het de giften in geld aan : 1. de instellingen die binnen het toepassingsgebied vallen van het decreet van 12 juni 1991 betreffende de universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap, of van het decreet van 5 september 1994 tot regeling van de universitaire studies en de academische graden van de Franse Gemeenschap en de erkende universitaire ziekenhuizen;2. koninklijke academiën, het Federaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Fonds fédéral de la Recherche scientifique, het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen, het Fonds de la Recherche scientifique - FNRS, zomede de instellingen voor wetenschappelijk onderzoek die erkend zijn door de Minister van Financiën en door de Minister tot wiens bevoegdheid het beleid en de programmatie inzake wetenschap behoren, uitgezonderd de instellingen die rechtstreeks verbonden zijn met een politieke partij of lijst;3. openbare centra voor maatschappelijk welzijn;4. culturele instellingen die in België zijn gevestigd en waarvan het invloedsgebied één van de gemeenschappen of het gehele land bestrijkt en die door de Koning erkend zijn;5. instellingen die de oorlogsslachtoffers, de mindervaliden, de bejaarden, de beschermde minderjarigen of de behoeftigen bijstaan en die, na advies van de raadgevende instellingen van de Staat of van de Gemeenschappen tot wiens bevoegdheid die bijstand behoort, worden erkend door de bevoegde organen van de Staat of van de Gemeenschappen waaronder die instellingen ressorteren en, voor de toepassing van de belastingwet, door de Minister van Financiën;6. het Rode Kruis van België, de Koning Boudewijnstichting, het Europees Centrum voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen - België - Stichting naar Belgisch recht, het Paleis voor Schone Kunsten en de Koninklijke Muntschouwburg;7. de Nationale Kas voor Rampenschade ten bate van het Nationaal Fonds voor Algemene Rampen of van het Nationaal Fonds voor Landbouwrampen, de provinciale rampenfondsen, evenals instellingen voor hulpverlening aan slachtoffers van rampen die de toepassing rechtvaardigen van de wet betreffende het herstel van schade veroorzaakt aan private goederen door natuurrampen, en die hiertoe zijn erkend door de Minister van Financiën;8. beschutte werkplaatsen die, ter uitvoering van de wetgeving betreffende de sociale reclassering van mindervaliden, opgericht of erkend zijn door de gewestregering of door de bevoegde instelling;9. instellingen die zich bezighouden met het natuurbehoud of de bescherming van het leefmilieu en die als dusdanig erkend zijn door de Minister van Financiën en de Minister tot wiens bevoegdheid het Leefmilieu behoort;10. instellingen die het behoud of de zorg voor monumenten en landschappen ten doel hebben, waarvan het invloedsgebied het gehele land, één van de gewesten of de Duitstalige Gemeenschap bestrijkt en die door de Koning erkend zijn;11. VZW's waarvan het doel erin bestaat dierenasielen te beheren, die de erkenning hebben gekregen bedoeld in artikel 5 van de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren en die voldoen aan de voorwaarden door de Koning vastgesteld op voorstel van de Minister van Financiën;12. instellingen die zich bezighouden met duurzame ontwikkeling in de zin van de wet van 5 mei 1997Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/05/1997 pub. 18/06/1997 numac 1997021155 bron diensten van de eerste minister 5 MEI 1997 Wet betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling sluiten betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling en die als dusdanig erkend zijn door de Minister van Financiën en de Minister tot wiens bevoegdheid de Duurzame Ontwikkeling behoort;13. instellingen voor hulpverlening aan ontwikkelingslanden die als dusdanig erkend zijn door de Minister van Financiën en door de Minister tot wiens bevoegdheid de Ontwikkelingssamenwerking behoort;14. instellingen en verenigingen die hulp verlenen aan slachtoffers van zeer grote industriële ongevallen en die als dusdanig erkend zijn door de Minister van Financiën en door de Minister van Buitenlandse Zaken;15. Rijksmusea en, op voorwaarde dat de giften voor hun musea worden bestemd, giften aan Gemeenschappen en Gewesten, provincies, gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. De sub 15 hierboven bedoelde giften mogen door natuurlijke personen eveneens worden gedaan in de vorm van kunstwerken waarvan de Minister van Financiën erkent dat zij behoren tot het roerend cultureel erfgoed van het land of dat zij internatonale faam genieten en waarvan hij de geldwaarde heeft vastgesteld.

II. FORMALITEITEN Algemeen Overeenkomstig artikel 107 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 moeten de instellingen bedoeld in artikel 104, 3° tot 5°, van dat Wetboek een kwijtschrift uitreiken aan de schenkers voor de giften van ten minste 40 EUR per kalenderjaar.

Dat kwijtschrift moet aan de hierna vermelde voorstelling beantwoorden.

Een exemplaar van het kwijtschrift moet zo mogelijk binnen 2 maanden na het einde van ieder kalenderjaar aan de schenker worden toegezonden.

Bovendien moeten de instellingen langs elektronische weg aan de Administratie een afschrift van de uitgereikte kwijtschriften bezorgen via BELCOTAX ON WEB. De gegevens die ingediend worden via BELCOTAX ON WEB moeten ten laatste op 1 maart van ieder jaar dat volgt op het kalenderjaar waarin de giften werden gedaan, bij de Administratie toekomen.

Voorstelling van de kwijtschriften toegezonden aan de schenker De kwijtschriften moeten ten minste aan de hierna volgende voorwaarden voldoen : 1° de vermelding dragen « Kwijtschrift uitgereikt met toepassing van artikel 107 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 »;2° de volgende inlichtingen bevatten : a) het kalenderjaar waarvoor het kwijtschrift is uitgereikt;b) het volgnummer (die nummering moet per kalenderjaar ononderbroken zijn en mag uitsluitend op giften in geld van 40 EUR en meer betrekking hebben). Bij toepassing van de procedure op papier worden zo mogelijk de kwijtschriften eerst gerangschikt volgens de volgorde van de postnummers van de gemeenten waarin de schenkers hun woonplaats hebben en vervolgens - per postnummer- in alfabetische volgorde volgens de namen van de schenkers; c) de volledige identificatiegegevens van de begiftigde instelling, d.w.z. haar statutaire benaming, het adres van haar maatschappelijke zetel, alsmede haar nationaal nummer (= KBO-nummer); d) de volledige identiteit en het volledige adres van de schenker (voor rechtspersonen en vennootschappen bij voorkeur eveneens het nationaal nummer = KBO-nummer);e) het bedrag van de gift en de bevestiging dat ze definitief en onherroepelijk is verricht.De instelling mag zich beperken tot het vermelden van het bedrag in cijfers voor zover die vermelding niet kan worden vervalst, inzonderheid door het bedrag te laten voorafgaan en te laten volgen door drie * of andere gelijkaardige tekens, zodat elke verwarring uitgesloten is (bv. ***150***EUR of ###150###EUR). Indien zulks niet het geval is moet het bedrag in cijfers en als één geheel getal in letters worden vermeld.

Er wordt ten zeerste aanbevolen de verschillende giften die een schenker gedurende een bepaald kalenderjaar heeft gestort te groeperen, zodat voor dat jaar slechts één kwijtschrift per schenker wordt uitgereikt.

De kwijtschriften moeten niet worden ondertekend.

Informaticaprocedure De indiening van de nuttige gegevens langs elektronische weg gebeurt via de toepassing BELCOTAX ON WEB (www.belcotaxonweb.be) * hetzij invoer van de gegevens on-line en verzending via Internet; * hetzij aanmaak van een bestand off line en verzending via Internet.

Een valideringsprogramma is in de webtoepassing geïntegreerd.

De verzamelstaat 325.71 moet bij deze procedure niet meer worden ingediend. Hij wordt door Belcotax on web zelf aangemaakt op basis van de ingediende kwijtschriften 281.71.

De gegevens die langs elektronische weg werden ingegeven, kunnen worden geraadpleegd, gewijzigd of verwijderd via Internet.

De procedure voor de invoer van de gegevens via het scherm wordt in een helpdocument « Help Verzending per codering » toegelicht.

Er bestaat ook een brochure « Belcotax on web » met de technische beschrijving van de bestanden en van het valideringsprogramma.

Beide documenten kunnen worden gedownload van de website www.belcotaxonweb.be onder « Publicaties » of per e-mail worden besteld via belcotax@minfin.fed.be Geen kwijtschriften uitgereikt Indien in een bepaald jaar geen enkel kwijtschrift is uitgereikt, moet bij het bevoegde Documentatiecentrum (adres, zie punt III hierna) een document worden ingediend met de volgende inlichtingen : de vermelding « Kwijtschriften uitgereikt bij toepassing van artikel 107 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 », het kalenderjaar, de volledige identificatiegegevens van de instelling (statutaire benaming, het adres van haar maatschappelijke zetel en haar nationaal nummer), alsmede de vermelding « Aantal uitgereikte kwijtschriften/Totaal bedrag waarvoor kwijtschriften zijn uitgereikt » : nihil.

Uitzonderingsgevallen Er zijn twee uitzonderingen op de regel dat de afschriften van de uitgereikte kwijtschriften en de verzamelstaat langs elektronische weg aan de Administratie moeten worden bezorgd. 1. De afschriften van de uitgereikte kwijtschriften en de verzamelstaat mogen (zonder toelating) op papier aan de Administratie worden toegezonden voor de eerste twee kalenderjaren waarvoor de erkenning is verleend.2. De Administratie kan vanaf het derde kalenderjaar waarvoor de erkenning is verleend, de toelating verlenen aan een erkende of gemachtigde instelling om de afschriften van de uitgereikte kwijtschriften en de verzamelstaat niet in te dienen langs elektronische weg, zolang zij en, in voorkomend geval, de persoon die gemachtigd is de bedoelde kwijtschriften en de verzamelstaat namens hen in te dienen, niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken om aan die verplichting te voldoen.In dit geval moet de indiening van die afschriften en een verzamelstaat geschieden op papier.

Procedure op papier Een afschrift van de kwijtschriften moet samen met de verzamelstaat aan het bevoegde « Documentatiecentrum » worden toegestuurd (adres, zie punt III hierna) afhankelijk van het gewest waarin de maatschappelijke zetel van de instelling gevestigd is.

De verzamelstaat, bij voorkeur getypt of gedrukt, moet voor echt verklaard, gedagtekend en ondertekend zijn door een persoon die wettelijk bevoegd is om de instelling te verbinden en moet bevatten : a) een afzonderlijk blad met de vermelding van : 1.de volledige identificatiegegevens van de begiftigde instelling, d.w.z. haar statutaire benaming, het adres van haar maatschappelijke zetel, alsmede haar nationaal nummer; 2. het jaar waarop de verzamelstaat betrekking heeft;3. het juiste aantal van de voor dat jaar uitgereikte kwijtschriften;4. het totale bedrag van de giften waarvoor kwijtschriften zijn uitgereikt voor dat jaar;b) bijbladen die allen de volledige identificatiegegevens van de begiftigde instelling en het jaartal waarop de verzamelstaat betrekking heeft, moeten vermelden, en waarop voor ieder uitgereikt kwijtschrift moet voorkomen : 1.het volgnummer; 2. de volledige benaming en het volledig adres van de schenker;3. het totale bedrag van de giften. III. DOCUMENTATIECENTRA Het adres van het « Documentatiecentrum » waaraan de in dit bericht bedoelde documenten moeten worden toegezonden is : a) voor de instellingen met maatschappelijke zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest d.w.z. uitsluitend in één van de hierna opgesomde 19 gemeenten : Anderlecht, Brussel, Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Oudergem, Schaarbeek, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Lambrechts-Wolume, Sint-Pieters-Woluwe, Ukkel, Vorst en Watermaal-Bosvoorde : Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Documentatiecentrum-Bedrijfsvoorheffing te Brussel Luttrebruglaan 74 1190 Brussel b) voor de instellingen met maatschappelijke zetel in het Vlaamse Gewest : Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Documentatiecentrum-Bedrijfsvoorheffing te Denderleeuw Kruisstraat 28 9470 Denderleeuw c) voor de instellingen met maatschappelijke zetel in het Waalse Gewest : Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Documentatiecentrum-Bedrijfsvoorheffing te Bergen C.A.E. Chemin de l'Inquiétude 7000 Bergen IV. OPMERKINGEN Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om aan sommige principes te herinneren : 1. De instellingen die aan een erkenning onderworpen zijn mogen slechts kwijtschriften in de zin van wat voorafgaat uitreiken nadat zij die erkenning voor het desbetreffende jaar hebben verkregen.2. De afschriften van de kwijtschriften die de begiftigde instellingen bij het Documentatiecentrum of via Belcotax on web hebben ingediend, worden aan de verschillende taxatiediensten van de schenkers toegestuurd en verwerkt in de elektronische aangifte in de personenbelasting indien de identificatie van de schenker volledig en correct is (naam - voornaam - adres).Dit zijn in principe de enige stukken die in aanmerking worden genomen om de aftrek van de giften toe te staan. 3. De aftrekbaarheid van de giften is ingegeven door het nationaal belang en geldt bijgevolg alleen voor eigenlijke giften, d.w.z. schenkingen die zijn afgestaan zonder tegenwaarde, zodat uitgesloten zijn, abonnementen op tijdschriften, lidgelden, collegegelden, schoolgelden, les-, examen- en andere gelijkaardige kosten, inkomkaarten voor concerten, enz.

Wanneer de overgedragen sommen geheel of zelfs gedeeltelijk de levering van een goed of de prestatie van een dienst vergoeden, mogen daarvoor geen kwijtschriften worden uitgereikt, noch voor de totaliteit, noch voor een gedeelte van de gestorte sommen.

Om als aftrekbare gift in aanmerking te komen, moet het bedrag bijgevolg geheel om niets worden overgemaakt en mag aan de schenker geen enkel voordeel worden verstrekt (behalve zaken van zeer geringe waarde, zoals een zelfklever, een sobere informatiebrochure, enz.). 4. Een instelling die gemachtigd is kwijtschriften uit te reiken in de zin van de in punt 1 hierboven vermelde richtlijnen, mag niet optreden als doorgeefluik voor een andere instelling en dergelijke kwijtschriften uitreiken voor de sommen die in feite bestemd zijn voor die andere instelling.5. Er mogen geen kwijtschriften worden uitgereikt voor stortingen die de opbrengst vertegenwoordigen van collectieve geldinzamelingen en dus niet werkelijk voortkomen van een individuele schenker.6. De giften die op het einde van een bepaald jaar worden gestort of overgeschreven op de financiële rekening van de begunstigde instelling mogen, met het akkoord van de schenker, worden aangemerkt als giften van datzelfde jaar, op voorwaarde dat de rekening van de instelling één van de eerste drie werkdagen van het volgende jaar is gecrediteerd. _______ Nota (1) Dit bericht vervangt de berichten die in het Belgisch Staatsblad van 20 november 2003 - Ed.2 en 28 februari 2007 zijn bekendgemaakt.

Het betreft een actualisering ingevolge het koninklijk besluit van 21 februari 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/02/2011 pub. 25/02/2011 numac 2011003063 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging van het KB/WIB 92 met betrekking tot de aftrek van uitgaven voor onderhoud en restauratie van beschermde onroerende goederen en de erkenning van instellingen die in aanmerking komen om giften te ontvangen type koninklijk besluit prom. 21/02/2011 pub. 02/03/2011 numac 2011022069 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit houdende vaststelling van de datum waarop de kiezerslijst voor de verkiezingen van vertegenwoordigers van de tandartsen in 2011 wordt vastgesteld door het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering sluiten (Belgisch Staatsblad van 25 februari 2011) dat van toepassing is met ingang van 1 januari 2011.

^