Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 01 maart 2012
gepubliceerd op 14 maart 2012

Ordonnantie tot wijziging van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales en de ordonnantie van 19 juli 2001 houdende regeling van het administratief toezicht op de intercommunales van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2012031109
pub.
14/03/2012
prom.
01/03/2012
ELI
eli/ordonnantie/2012/03/01/2012031109/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

1 MAART 2012. - Ordonnantie tot wijziging van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales en de ordonnantie van 19 juli 2001 houdende regeling van het administratief toezicht op de intercommunales van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.In artikel 4, 8°, van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales, worden de woorden « van het college van commissarissen en » geschrapt.

Art. 3.In artikel 10 van dezelfde wet, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « en een college van commissarissen » worden geschrapt;2° het woord « en » wordt ingevoegd tussen de woorden « algemene vergadering » en « een raad van bestuur ».

Art. 4.Artikel 14 van dezelfde wet wordt opgeheven.

Art. 5.In artikel 17, eerste lid van dezelfde wet, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « en van het college van commissarissen » worden geschrapt;2° het woord « en » wordt ingevoegd tussen de woorden « algemene vergadering » en « van de raad van bestuur ».

Art. 6.Artikel 19 van dezelfde wet wordt opgeheven.

Art. 7.Artikel 24 van dezelfde wet wordt als volgt vervangen : «

Art. 24.De boekhouding van de intercommunale wordt gevoerd volgens de wetgeving op de boekhouding van de ondernemingen.

De jaarrekeningen, het verslag van de revisoren, alsmede een uitvoerig verslag omtrent de activiteiten van de intercommunale worden elk jaar, binnen de bij de statuten vastgestelde termijnen, aan alle leden van de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten toegezonden. »

Art. 8.Artikel 13 van dezelfde wet wordt aangevuld met een nieuwe paragraaf, luidend : « § 3. In de gevallen waarin de toepassing van de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen of van de wet van 27 juni 1921Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1921 pub. 19/08/2013 numac 2013000498 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen niet voorziet in de aanstelling van een commissaris-revisor, stelt de algemene vergadering er één aan, die de hoedanigheid zal hebben van lid van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. »

Art. 9.Artikel 6 van de ordonnantie van 19 juli 2001 houdende regeling van het administratief toezicht op de intercommunales van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt vervangen door de volgende bepaling : «

Art. 6.De akten van de algemene vergadering, de raad van bestuur en de revisoren en financiële commissarissen worden binnen de twintig dagen nadat ze zijn vastgesteld, toegezonden aan de Regering.

Deze kan ook andere organen van de intercommunales aanduiden waarvan de akten haar eveneens moeten worden overgemaakt.

De toezending van de niet in het eerste lid bedoelde akten kan ten allen tijde door de Regering worden gevraagd. »

Art. 10.Deze ordonnantie treedt in werking op 1 december 2012.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 1 maart 2012.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Ch. PICQUE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Leefmilieu, Energie, Waterbeleid, Stadsvernieuwing, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp en Huisvesting, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken en Vervoer, Mevr. B. GROUWELS De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling, Economie en Wetenschappelijk Onderzoek, B. CEREXHE _______ Nota Documenten van het Parlement : Gewone zitting 2010-2011 A-163/1 Voorstel van ordonnantie Gewone zitting 2011-2012 A-163/2 Verslag Integraal verslag : Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag 27 januari 2012.

^