Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 01 maart 2018
gepubliceerd op 09 maart 2018

Ordonnantie tot aanpassing van de gewestelijke regelgeving aan de hervorming van de werking van de hypotheekbewaring en van het beheer van de patrimoniumdocumentatie

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2018011170
pub.
09/03/2018
prom.
01/03/2018
ELI
eli/ordonnantie/2018/03/01/2018011170/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

1 MAART 2018. - Ordonnantie tot aanpassing van de gewestelijke regelgeving aan de hervorming van de werking van de hypotheekbewaring en van het beheer van de patrimoniumdocumentatie


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, het geen volgt : HOOFDSTUK 1. - Inleiding

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet. HOOFDSTUK 2 Vervanging van de begrippen verbonden met « ontvanger »

Art. 2.In artikel 62 van het keizerlijk decreet van 30 december 1809 op de kerkfabrieken, ingevoegd door de ordonnantie van 19 februari 2004, worden de woorden « van de ontvanger van de registratie » vervangen door de woorden « van de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 3.In artikel 60bis/2 van het Wetboek der successierechten, ingevoegd door de ordonnantie van 12 december 2016, worden de woorden « de bevoegde ontvanger » vervangen door de woorden « de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 4.In artikel 60bis/3 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd door de ordonnantie van 12 december 2016, worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 worden de woorden « aan de bevoegde ontvanger » vervangen door de woorden « aan de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;2° in paragraaf 1 worden de woorden « neergelegd wordt bij de ontvanger » vervangen door de woorden « neergelegd wordt bij de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;3° in paragraaf 2, 1°, worden de woorden « een attest bezorgen » vervangen door de woorden « een attest bezorgen aan de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;4° in paragraaf 2, 2°, worden de woorden « een attest bezorgen » vervangen door de woorden « een attest bezorgen aan de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 5.In artikel 140/5 van het Wetboek der registratie-, hypotheek-, en griffierechten, ingevoegd door de ordonnantie van 12 december 2016, worden de woorden « de bevoegde ontvanger » vervangen door de woorden « de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 6.In artikel 140/6 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd door de ordonnantie van 12 december 2016, worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 worden de woorden « bij de ontvanger » vervangen door de woorden « bij de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;2° in paragraaf 2, 1°, worden de woorden « een attest bezorgen » vervangen door de woorden « een attest bezorgen aan de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;3° in paragraaf 2, 2°, worden de woorden « een attest bezorgen » vervangen door de woorden « een attest bezorgen aan de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 7.In artikel 146, § 1, van de Brusselse Huisvestingscode worden de woorden « de ontvanger van de registratie » vervangen door de woorden « de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 8.In artikel 147 van dezelfde Code worden de woorden « de ontvanger van de registratie » vervangen door de woorden « de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 9.In artikel 113, tweede lid, van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening worden de woorden « de ontvanger van de registratie » vervangen door de woorden « de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 10.In artikel 213 van hetzelfde Wetboek worden de woorden « en het Kantoor van Bewaring der Hypotheken » vervangen door de woorden « en het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 11.In artikel 230 van hetzelfde Wetboek worden de woorden « aan het Kantoor voor Bewaring der Hypotheken » vervangen door de woorden « aan het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 12.In artikel 260 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij de ordonnantie van 19 maart 2009, worden de woorden « de bevoegde ontvanger van de registratie » vervangen door de woorden « de ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ». HOOFDSTUK 3. - Vervanging van het begrip « hypotheekkantoor », van het begrip « hypotheekbewaring » en van het begrip « bewaarder »

Art. 13.In artikel 156 van de Brusselse Huisvestingscode worden de woorden « op het hypotheekkantoor » vervangen door de woorden « op het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 14.In artikel 157 van dezelfde Code worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « de akte op het hypotheekkantoor » worden vervangen door de woorden « akte op het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;2° de woorden « overeenkomst op het hypotheekkantoor » worden vervangen door de woorden « overeenkomst op het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 15.In het artikel 158 van dezelfde Code worden de woorden « op het hypotheekkantoor » vervangen door de woorden « op het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 16.In artikel 85 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « op het hypotheekkantoor van de goederen » worden vervangen door de woorden « op het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;2° de woorden « De bewaarder » worden vervangen door de woorden « De Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;3° de woorden « hij onderaan verklaart » worden vervangen door de woorden « zij onderaan verklaart ».

Art. 17.In artikel 107 van hetzelfde Wetboek worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « op het hypotheekkantoor van het arrondissement Brussel » worden vervangen door de woorden « op het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie » ;2° de woorden « op het hypotheekkantoor » worden vervangen door de woorden « op het kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 18.In artikel 274, § 1, vierde en zesde lid, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij de ordonnantie van 19 maart 2009, worden de woorden « de Hypotheekbewaring van het gebied waar het goed gelegen is » vervangen door de woorden « de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 19.In artikel 311 van hetzelfde Wetboek worden de woorden « in het hypotheekkantoor van het gebied waar de goederen gelegen zijn » vervangen door de woorden « in het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ».

Art. 20.In artikel 312 van hetzelfde Wetboek worden de woorden « in het hypotheekkantoor » vervangen door de woorden « in het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie ». HOOFDSTUK 4. - Inwerkingtreding

Art. 21.Deze ordonnantie heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2018.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 1 maart 2018.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Externe Betrekkingen en Ontwikkelingssamenwerking, G. VANHENGEL De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling, Economie en Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, D. GOSUIN De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit en Openbare Werken, P. SMET De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, C. FREMAULT _______ Nota Documenten van het Parlement : Gewone zitting 2017-2018 A-616/1 Ontwerp van ordonnantie A-616/2 Verslag Integraal verslag : Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag 9 februari 2018

^