Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 06 mei 2021
gepubliceerd op 08 juni 2021

Ordonnantie betreffende de organisatie van de thermische energienetten en het meten van het verbruik van thermische energie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021031475
pub.
08/06/2021
prom.
06/05/2021
ELI
eli/ordonnantie/2021/05/06/2021031475/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

6 MEI 2021. - Ordonnantie betreffende de organisatie van de thermische energienetten en het meten van het verbruik van thermische energie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Deze ordonnantie strekt tot gedeeltelijke omzetting van richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en van de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en richtlijn (EU) 2018/2002 van het Europees Parlement en van de Raad van 11 december 2018 houdende wijziging van richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie.

Art. 3.Voor de toepassing van deze ordonnantie wordt verstaan onder : 1° thermische energie : energie doorgegeven door een warmtegeleidend fluïdum zoals water, waterdamp of een koelvloeistof ;2° thermisch energienet : distributiesysteem van thermische energie vanuit centrale of decentrale productiebron(nen) via een netwerk dat verbonden is met meerdere gebouwen of locaties, voor het verwarmen of koelen van of het leveren van sanitair warm water aan lokalen, of voor het verwarmen of koelen van of het leveren van sanitair warm water aan industriële processen ;3° centrale verwarmings- of koelinstallatie : productie-installatie van thermische energie die zich in een gebouw of een site bevindt en die binnen hetzelfde gebouw of dezelfde site thermische energie verdeelt ;4° beheerder van een thermisch energienet : elke natuurlijke of rechtspersoon die het beheer van een thermisch energienet verzekert en voldoet aan de voorwaarden van artikel 5 ;5° leverancier van thermische energie : elke natuurlijke of rechtspersoon die thermische energie verkoopt via een thermisch energienet, en die voldoet aan de voorwaarden van artikel 11 ;6° producent van thermische energie : elke natuurlijke of rechtspersoon die thermische energie produceert op basis van zijn productie-installatie of die afvalwarmte of -koude produceert ;7° eindafnemer : elke natuurlijke of rechtspersoon die thermische energie aankoopt op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, op basis van een contract met een leverancier van thermische energie ;8° meter : uitrusting geïnstalleerd door de beheerder van een thermisch energienet op naam van een eindafnemer die op het net is aangesloten, met het doel de verbruikte hoeveelheid thermische energie te meten in fysische eenheden ;9° afvalwarmte en -koude : onvermijdelijke warmte of koude die als bijproduct in industriële of stroomopwekkingsinstallaties of in de tertiaire sector wordt opgewekt, die ongebruikt terecht zou komen in lucht of water zonder verbinding met een thermisch energienet wanneer een warmtekrachtkoppelingsproces is gebruikt of zal worden gebruikt of warmtekrachtkoppeling niet haalbaar is ;10° garantie van oorsprong : elektronisch document dat uitsluitend tot doel heeft de eindafnemer aan te tonen dat een bepaald aandeel of een bepaalde hoeveelheid energie geproduceerd is op basis van hernieuwbare bronnen ;11° hernieuwbare thermische energiegemeenschap: autonoom rechtspersoon die een of meerdere van de in artikel 17 beoogde activiteiten uitoefent en die als hoofddoel heeft milieu-, sociale of economische voordelen te verschaffen aan zowel zijn aandeelhouders of leden als aan het grondgebied waarop hij werkzaam is, veeleer dan financiële winst te maken ;12° kleine en middelgrote onderneming : een onderneming waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet 50 miljoen euro of het jaarlijkse balanstotaal 43 miljoen euro niet overschrijdt ;13° Leefmilieu Brussel : de instelling van openbaar nut als bedoeld in artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit van 8 maart 1989Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/1989 pub. 07/11/2014 numac 2014031896 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit tot oprichting van het Brussels Instituut voor Milieubeheer sluiten tot oprichting van Leefmilieu Brussel, bevestigd bij artikel 41 van de wet van 16 juni 1989 houdende diverse institutionele hervormingen ;14° beheerder van het collectief gebouw of van de collectieve site : de eigenaar(s) van een collectief gebouw of een collectieve site of, in het geval van een mede-eigendom, de vereniging van mede-eigenaars. Bij opdeling van de eigendom verwijst de term eigenaar naar de persoon die over het gebruiksrecht op het collectieve gebouw of de collectieve site beschikt ; 15° collectief gebouw of collectieve site : gebouw dat of site die gemeenschappelijke delen en meerdere privatieve eenheden omvat ;16° BWLKE : ordonnantie van 2 mei 2013 houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing. De Regering kan bepalen wat moet worden verstaan onder « gebouwen » en « sites » in de zin van het eerste lid, 2°, 3°, 14° en 15°. HOOFDSTUK 2. - De organisatie van de thermische energienetten Afdeling 1. - Toepassingsgebied

Art. 4.Dit hoofdstuk is van toepassing op de thermische energienetten waarin thermische energie wordt verkocht aan een of meer eindafnemers, onverminderd de specifieke bepalingen van afdeling 5. Afdeling 2. - Het beheer van het thermisch energienet

Art. 5.De beheerder van een thermisch energienet voldoet minstens aan de volgende voorwaarden : 1° hij geeft blijk van professionele eerbaarheid en ervaring, technische, economische en financiële bekwaamheid en een bestuurlijke kwaliteit in zijn organisatie ;2° hij geeft blijk van het vermogen de taken op te nemen die hem in het kader van deze ordonnantie zijn toevertrouwd. De Regering kan een procedure voor aanstelling van de beheerders van een thermisch energienet vastleggen, die de voorwaarden en modaliteiten voor de toekenning, de opschorting en de intrekking ervan vermeldt. Deze procedure mag geen aanleiding geven tot ongerechtvaardigde regelgevende of administratieve belemmeringen of geen discriminerende voorwaarden vastleggen voor de aanstelling van hernieuwbare thermische energiegemeenschappen als beheerder van een thermisch energienet.

Art. 6.De beheerder van een thermisch energienet voert de volgende taken uit : 1° het beheer, het onderhoud, de verbetering, de vernieuwing en de uitbreiding van het net met de bedoeling een geschikte capaciteit te waarborgen om aan de thermische energiebehoefte te voldoen van de afnemers die aangesloten zijn op het net ;2° de veiligheid, de betrouwbaarheid en de doeltreffendheid van het net ;3° de uitvoering, het bewaren en de bijwerking van de netplannen, evenals de inventaris van de elementen waaruit het net bestaat ;4° de voorrang wordt gegeven aan de maatregelen voor energie-efficiëntie, bij de planning van de ontwikkeling van het net, om de vergroting of vervanging van netcapaciteiten te beperken ;5° de herstelling van onderbrekingen en storingen bij de toevoer van thermische energie via zijn net ;6° de aansluiting, de verzegeling, de afsluiting van de onderdelen van het thermisch energienet en, desgevallend, de vergroting van de capaciteit van de netaansluitingen die hieruit zou voortvloeien ;7° de overdracht aan de leveranciers van thermische energie van de gegevens betreffende de energieprestaties van het net ;8° de plaatsing, het onderhoud, de herstelling, de activering en de desactivering van de meters waarvan de modaliteiten in bijlage 1 zijn vastgelegd ;9° het aflezen van de meters op de toegangspunten op zijn net en de verwerking en de bewaring van deze gegevens ter informatie van de eindafnemer en voor statistische of rapporteringsdoeleinden volgens de in artikel 23 bepaalde voorwaarden ;10° het verstrekken van de meetgegevens aan de leveranciers van thermische energie met het oog op de facturatie en de informatie van de eindafnemer ;11° het actief detecteren en vaststellen van alle vormen van energiefraude en het nemen van voorzorgsmaatregelen. De Regering bepaalt de in lid 1 beoogde taken nader en legt de modaliteiten ervan vast.

Art. 7.Elke beheerder van een thermisch energienet voldoet aan de volgende openbare dienstverplichtingen : 1° hij informeert de leverancier(s) van thermische energie, de producent(en) van thermische energie en de eindafnemers over de oorzaken van onderbrekingen van de levering van thermische energie en neemt maatregelen om de levering van thermische energie bij onderbrekingen zo spoedig mogelijk te herstellen ;2° hij respecteert redelijke termijnen om de aanvragen van nieuwe aansluitingen en aanpassingen van aansluitingen te behandelen en uit te voeren, op voorwaarde dat de hoeveelheid thermische energie beschikbaar is om de behoeften van de nieuwe afnemer te dekken en dat de aansluiting mogelijk is op basis van een technische en economische haalbaarheidsstudie ;3° hij verstrekt de aanvragers van een aansluiting op het thermische energienet, zoals de eindafnemers en de producenten, alle informatie die nodig is voor de aansluiting op het net, en behandelt hun klachten ;4° hij geeft prioriteit aan de aansluitingen van installaties voor de productie van thermische energie die hernieuwbare energiebronnen of afvalwarmte en -koude gebruiken. De Regering kan de in lid 1 beoogde openbare dienstverplichtingen nader bepalen en de modaliteiten ervan vastleggen.

Art. 8.Elke beheerder van een thermisch energienet maakt de geldende voorwaarden bekend voor de aansluiting en toegang tot zijn net. Deze voorwaarden zijn transparant, objectief en niet-discriminerend.

De Regering kan de modaliteiten van uitvoering van dit artikel vastleggen.

Art. 9.§ 1. De beheerder van een thermisch energienet mag het openbaar domein gebruiken voor de aanleg en het onderhoud van leidingen boven of onder het openbaar domein en de bijbehorende uitrustingen als hij over een voorafgaande toegangstoelating van de domeinbeheerder beschikt. Daarbij gelden de voorwaarden die de domeinbeheerder nuttig acht bij de verlening van de toegangstoelating. § 2. De domeinbeheerder kan om redenen van algemeen belang op elk moment voorwaarden van de domeintoelating toevoegen of aanpassen of de beheerder van een thermisch energienet verplichten de ondergrondse of bovengrondse leidingen en de steunen die geplaatst zijn op het openbaar domein, weg te nemen, te verplaatsen of aan te passen. De betrokken beheerder van een thermisch energienet voert het verzoek uit binnen een redelijke termijn na ontvangst van het desbetreffende verzoek.

De kosten voor het wegnemen, verplaatsen of aanpassen worden gedragen door de betrokken beheerder van een thermisch energienet.

Art. 10.Voor de uitoefening van zijn taken, heeft de beheerder van een thermisch energienet het recht op toegang tot de uitrustingen waarop hij een eigendoms- of gebruiksrecht heeft en die zich op de site van een derde bevinden. Wanneer de toegang tot de bovenvermelde uitrustingen een woonplaats betreft, wordt die toegang onderworpen aan de instemming van de bewoners of de eigenaar. Afdeling 3. - De levering van thermische energie

via een thermisch energienet

Art. 11.De leverancier van thermische energie voldoet minstens aan de volgende voorwaarden : 1° hij geeft blijk van professionele eerbaarheid en ervaring, technische, economische en financiële bekwaamheid en bestuurlijke kwaliteit in zijn organisatie ;2° hij geeft blijk van het vermogen de taken op te nemen die hem zijn toegekend krachtens deze ordonnantie. De Regering kan een procedure voor aanstelling of toelating van de leveranciers van thermische energie vastleggen, die de voorwaarden en modaliteiten voor de toekenning, de opschorting en de intrekking ervan vermeldt. Deze procedure mag geen aanleiding geven tot ongerechtvaardigde regelgevende of administratieve belemmeringen of geen discriminerende voorwaarden vastleggen voor de aanstelling of toelating van hernieuwbare thermische energiegemeenschappen als leverancier van thermische energie.

Art. 12.De leverancier van thermische energie voert de volgende taken uit : 1° de levering van thermische energie ;2° de facturatie van de kosten verbonden aan het verbruik van thermische energie en de informatieverlening, waarvan de modaliteiten in bijlage 2 zijn vastgesteld.

Art. 13.§ 1. Elke leverancier van thermische energie voldoet aan de volgende openbare dienstverplichtingen : 1° hij verzekert de regelmaat en de kwaliteit van de leveringen van thermische energie en neemt compensatiemaatregelen in voorkomend geval ;2° hij zendt een redelijk en niet-discriminerend voorstel voor een leveringscontract aan de afnemer die erom verzoekt, voor zover dit technisch en economisch haalbaar is voor de leverancier ;3° hij neemt maatregelen van sociale aard, zoals maatregelen tot bescherming van de toegang tot thermische energie bij niet-betaling en/of opzegging van het leveringscontract, wanneer de thermische energie wordt geleverd aan een leveringspunt dat bestemd is voor een hoofdwoonplaats of voor hoofdzakelijk huishoudelijk gebruik ;4° hij verzekert een doeltreffende behandeling van de klachten van zijn afnemers. § 2. Tussen 1 oktober en 31 maart mag er geen afsluiting van thermische energie plaatsvinden op een leveringspunt dat bestemd is voor een hoofdwoonplaats of voor hoofdzakelijk huishoudelijk gebruik. § 3. De Regering kan de modaliteiten van uitvoering van dit artikel vastleggen. Afdeling 4. - De productie van thermische energie

uit hernieuwbare energiebronnen

Art. 14.§ 1. De Regering voert een mechanisme in om de hernieuwbare oorsprong van de thermische energie te garanderen.

Ze bepaalt de criteria en de procedure voor de toekenning, de erkenning, de herziening en de intrekking van garanties van oorsprong. § 2. Om te kunnen genieten van garanties van oorsprong, maakt de installatie voor de productie van thermische energie uit hernieuwbare energiebronnen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het voorwerp uit van een voorafgaande certificatie. De Regering bepaalt de criteria, de procedure en de modaliteiten van deze certificatie. § 3. Een garantie van oorsprong stemt overeen met een volume type van 1 MWH thermische energie uit hernieuwbare energiebronnen. Voor elke geproduceerde energie-eenheid wordt maximaal één garantie van oorsprong afgegeven. § 4. De aan de producent van thermische energie toegekende garantie van oorsprong vermeldt minstens : a) de energiebron aan de oorsprong van de productie ;b) de geproduceerde hoeveelheden ;c) de data en de plaats van de productie ;d) de identiteit, de locatie, het type en de capaciteit van de installatie waarin de energie werd geproduceerd ;e) het type, het bedrag en de geldigheidsperiode van de steun waarvan de installatie en/of de energie-eenheid eventueel heeft genoten ;f) de datum waarop de installatie in dienst is gesteld ;g) de datum en het land van afgifte en een identificatienummer.

Art. 15.De regering zet maatregelen op om nieuwe thermische energienetten te bevorderen en voor de uitbreiding of ingrijpende renovatie van bestaande thermische energienetten wanneer de thermische energie die via de netten wordt gedistribueerd, wordt geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen of afvalwarmte of -koude. Afdeling 5. - Hernieuwbare thermische energiegemeenschap

en thermisch energienet

Art. 16.§ 1. Elke natuurlijke persoon, lokale overheid of kleine en middelgrote onderneming kan aandeelhouder of lid zijn van een hernieuwbare thermische energiegemeenschap, met inachtneming van de voorwaarden vastgelegd door of krachtens deze ordonnantie, op voorwaarde dat hun deelname aan een of meer gemeenschappen voor de ondernemingen niet hun voornaamste commerciële of professionele activiteit is. § 2. De deelname aan een hernieuwbare thermische energiegemeenschap is vrij en vrijwillig en gebeurt op basis van objectieve, transparante en niet-discriminerende criteria. § 3. De aandeelhouders en leden van een hernieuwbare thermische energiegemeenschap behouden hun rechten en plichten die voortvloeien uit hun hoedanigheid als eindafnemer. § 4. De daadwerkelijke controle op de hernieuwbare thermische energiegemeenschap wordt alleen uitgeoefend door haar aandeelhouders of leden die aangesloten zijn op het thermisch energienet waarin de gemeenschap haar activiteiten uitoefent.

Art. 17.§ 1. Een hernieuwbare thermische energiegemeenschap kan thermische energie uit hernieuwbare energiebronnen produceren, verbruiken, opslaan of leveren. § 2. Een hernieuwbare thermische energiegemeenschap kan intern een gedeeld gebruik van thermische energie uit hernieuwbare energiebronnen, geproduceerd door de productie-installaties die eigendom zijn van de gemeenschap organiseren. § 3. De hernieuwbare thermische energiegemeenschap kan rechtstreeks of door middel van aggregatie toegang krijgen tot de thermische energienetmarkt. De toegang tot de thermische energienetmarkt gebeurt op een niet-discriminerende wijze. § 4. De hernieuwbare thermische energiegemeenschap oefent haar activiteiten uit met inachtneming van de voorwaarden vastgelegd door of krachtens deze ordonnantie.

Art. 18.§ 1. De statuten of andere oprichtingsdocumenten van hernieuwbare thermische energiegemeenschappen bevatten minstens de volgende elementen : 1° de bepalingen met betrekking tot de daadwerkelijke controle van de hernieuwbare thermische energiegemeenschappen door haar aandeelhouders of leden en de wijze van uitoefening van het stemrecht binnen de energiegemeenschap ;2° de bepalingen die de autonomie van de hernieuwbare thermische energiegemeenschap garanderen ten aanzien van haar individuele aandeelhouders of leden en van de andere actoren op de markt die er in andere vormen mee samenwerken ;3° een beschrijving van de milieu-, sociale of economische doelstellingen van de hernieuwbare thermische energiegemeenschap ;4° de activiteiten die de hernieuwbare thermische energiegemeenschap mag uitoefenen ;5° de bepalingen met betrekking tot het gebruik van de eventuele winst die door de activiteiten van de hernieuwbare thermische energiegemeenschap wordt gegenereerd.Deze bepalingen garanderen dat het nastreven van milieu-, sociale of economische doelstellingen voorrang heeft op het nastreven van financieel gewin ; 6° de bepalingen betreffende toetreding tot en uitstap van de leden uit de gemeenschap : deze bepalingen zijn transparant, objectief, billijk, niet-discriminerend en evenredig ;7° de bepalingen betreffende de modaliteiten van overdracht en overgang van aandelen en inbreng van aandeelhouders ;8° de bepalingen betreffende de duur en de ontbinding van de hernieuwbare thermische energiegemeenschap. § 2. De Regering kan nader bepalen en aanvullen welke bepalingen de statuten of andere oprichtingsdocumenten van de hernieuwbare thermische energiegemeenschappen minimaal moeten bevatten.

Art. 19.§ 1. Elke deelnemer aan een hernieuwbare thermische energiegemeenschap sluit een overeenkomst met deze gemeenschap met betrekking tot zijn rechten en plichten. De overeenkomst bevat minstens de volgende elementen : 1° de regels en verantwoordelijkheden die van toepassing zijn inzake de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en de bescherming van persoonlijke gegevens ;2° de modaliteiten van uitvoering van de verschillende activiteiten die worden uitgeoefend door de hernieuwbare thermische energiegemeenschap ;3° in het geval thermische energie uit hernieuwbare bronnen moet worden gedeeld, eerlijke, transparante en niet-discriminerende regels voor het delen, en desgevallend voor de facturatie van de thermische energie uit hernieuwbare bronnen ;4° de procedure die van toepassing is bij niet-betaling ;5° de modaliteiten voor het starten van buitengerechtelijke procedures voor de beslechting van geschillen. De inhoud van de overeenkomst wordt uitgedrukt in duidelijke en begrijpelijke taal en omvat alle informatie die nuttig is om de partijen hun rechten en plichten te laten begrijpen. Deze overeenkomsten maken geen onderscheid tussen de leden. § 2. De Regering kan de in paragraaf 1 beoogde minimuminhoud van de overeenkomst nader bepalen en aanvullen, en de modaliteiten die van toepassing zijn op deze overeenkomsten vastleggen. Zij kan eveneens standaardregels voor het delen vastleggen die standaard van toepassing zijn.

Art. 20.De Regering kan een vergunningsprocedure voor de hernieuwbare thermische energiegemeenschappen vastleggen, die de voorwaarden en modaliteiten ervan vermeldt.

Art. 21.Leefmilieu Brussel publiceert, vóór 31 december 2023, een studie over het potentieel, de ontwikkeling en de werking van de hernieuwbare thermische energiegemeenschappen, met inbegrip van eventuele ongerechtvaardigde belemmeringen en beperkingen voor hun ontwikkeling.

Art. 22.De regering kan steun- en/of begeleidingsregelingen voor hernieuwbare thermische energiegemeenschappen opzetten. Afdeling 6. - Rapportering

Art. 23.De beheerder van een thermisch energienet en de leverancier van thermische energie bezorgen Leefmilieu Brussel uiterlijk op 31 maart van elk jaar de gegevens bedoeld in bijlage 3, teneinde de opstelling van het energierapport of ieder rapport, iedere evaluatie of studie die vereist is krachtens deze ordonnantie, de Europese of internationale regelgeving inzake thermische energie mogelijk te maken.

Het energierapport bevat : 1° een gewestelijke energiebalans ;2° een gedetailleerde beschrijving en analyse van de energieproductie en -consumptie, per sector en per energievector. De Regering kan de lijst van de te melden gegevens, vermeld in het eerste lid, verder specificeren en aanvullen. HOOFDSTUK 3. - De meting van de thermische energie in het geval van een collectief gebouw of een collectieve site Afdeling 1. - Toepassingsgebied

Art. 24.Onderhavig hoofdstuk is van toepassing in het geval van een collectief gebouw of een collectieve site, die over een centrale verwarmings- of koelinstallatie beschikken of die zijn aangesloten op een thermisch energienet, en uitgerust met toestellen voor meting van de thermische energie die geïnstalleerd zijn conform de maatregelen genomen krachtens artikel 2.2.15 van het BWLKE. Afdeling 2. - Verplichtingen van de beheerder van het collectief

gebouw of de collectieve site

Art. 25.De beheerder van het collectief gebouw of de collectieve site of, desgevallend, een door deze beheerder aangestelde derde partij, neemt de volgende taken op : 1° hij verstrekt elk van de bewoners die eindverbruiker zijn van thermische energie informatie over hun verbruik van thermische energie, waarvan de modaliteiten in bijlage 4 zijn vastgelegd ;2° hij herverdeelt de kosten die verband houden met het verbruik van thermische energie en deelt de afrekening van deze kosten mee, waarvan de modaliteiten in bijlage 4 zijn vastgelegd.De kosten die verbonden zijn aan het aflezen van de meters en aan de toewijzing en de berekening van het werkelijke individuele verbruik kunnen worden doorberekend, voor zover deze kosten redelijk zijn.

Art. 26.De verdeling van de kosten van het verbruik van thermische energie wordt bepaald volgens regels vastgelegd door de Regering, voor een transparante en nauwkeurige berekening van het individuele verbruik. HOOFDSTUK 4. - Bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Art. 27.De persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van deze ordonnantie zijn de volgende : 1° de verbruiksgegevens uitgedrukt in kWh ;2° de identificatiegegevens van de consument (naam, voornaam, adres en contactgegevens).

Art. 28.§ 1. De beheerder van een thermisch energienet is verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens bedoeld onder artikel 27 die nodig is om de taken uit te voeren en de verplichtingen na te komen die worden bedoeld onder artikelen 6 en 7. § 2. De leverancier van thermische energie is verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens bedoeld onder artikel 27 die nodig is om de taken uit te voeren en de verplichtingen na te komen die worden bedoeld onder artikelen 12 en 13. § 3. De beheerder van het collectief gebouw of de collectieve site is verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens bedoeld onder artikel 27 die nodig is om aan de verplichtingen te voldoen die worden bedoeld onder artikel 25. § 4. De beheerder van een thermisch energienet en de leverancier van thermische energie zijn gezamenlijke verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens bedoeld onder artikel 27 die nodig is om aan de respectievelijke taken en verplichtingen te voldoen in gevallen waarin dergelijke gegevens worden verwerkt.

De leverancier van thermische energie en de beheerder van het collectief gebouw of de collectieve site zijn gezamenlijke verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens bedoeld onder artikel 27 die nodig is om aan de respectievelijke taken en verplichtingen te voldoen in gevallen waarin dergelijke gegevens worden verwerkt. § 5. Alle andere verwerking van de gegevens bedoeld in artikel 27 dan diegene vermeld in de paragrafen 1 tot 4, is verboden.

Art. 29.De onder artikel 27, 1°, bedoelde verbruiksgegevens, die voortvloeien uit de uitvoering van de taken en de naleving van de verplichtingen bedoeld in artikelen 6, 7, 12, 13 en 25, kunnen niet worden samengevoegd voor een periode korter dan een maand.

Art. 30.Zonder afbreuk aan het principe van beperking van de bewaring van gegevens tot wat strikt noodzakelijk is, worden de in artikel 27 bedoelde gegevens maximum vijf jaar bijgehouden. HOOFDSTUK 5. - Sancties

Art. 31.§ 1. Wordt gestraft met een gevangenisstraf van een maand en een boete van 1,20 tot 495 euro, of met één van deze straffen : 1° de beheerder van een thermisch energienet die de in artikel 6, 8° opgelegde verplichting niet naleeft ;2° de leverancier van thermische energie die de in artikel 12, 2° opgelegde verplichting niet naleeft ;3° de beheerder van het collectieve gebouw of van de collectieve site of, desgevallend, een door deze beheerder aangestelde derde partij die de in artikel 25 opgelegde verplichtingen niet naleeft. § 2. De Regering kan de door haar bepaalde inbreuken op de bepalingen van de uitvoeringsbesluiten van deze ordonnantie, strafbaar stellen met een gevangenisstraf van ten hoogste een maand en een boete van 495 euro of met één van deze straffen alleen. § 3. De bepalingen van het eerste Boek van het Strafwetboek zijn van toepassing op de inbreuken bedoeld in paragrafen 1 en 2.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 6 mei 2021.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota Documenten van het Parlement : Gewone zitting 2020-2021 A-349/1 Ontwerp van ordonnantie A-349/2 Verslag Integraal verslag : Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag 30 april 2021

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden bij de ordonnantie van 6 mei 2021 betreffende de organisatie van de technische energienetten en het meten van het verbruik van thermische energie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, balst met financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT

^