Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 10 februari 2011
gepubliceerd op 21 februari 2011

Ordonnantie tot wijziging van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2011031089
pub.
21/02/2011
prom.
10/02/2011
ELI
eli/ordonnantie/2011/02/10/2011031089/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 FEBRUARI 2011. - Ordonnantie tot wijziging van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit (1)


De Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, het geen volgt : HOOFDSTUK I. - Algemeen

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Deze ordonnantie zet Richtlijn 2008/50/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 21 mei 2008 betreffende de luchtkwaliteit en schonere lucht voor Europa om. HOOFDSTUK II. - Wijziging van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit

Art. 3.In artikel 2 van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het punt 1° wordt vervangen als volgt : « 1° « llucht » : de buitenlucht in de troposfeer, met uitsluiting van plaatsen als gedefinieerd in het Algemeen Reglement voor de arbeidsbescherming waarop bepalingen betreffende gezondheid en veiligheid op de arbeidsplaats van toepassing zijn en waartoe leden van het publiek gewoonlijk geen toegang hebben;»; 2° in punt 5°, worden de woorden « of het milieu » vervangen door de woorden « en/of het milieu »;3° in punt 9° worden de woorden « op lange termijn te vermijden » vervangen door de woorden « te vermijden, te voorkomen of te verminderen »;4° in punt 10° worden de woorden « voor de gezondheid van de mens inhoudt » vervangen door de woorden « inhoudt voor de gezondheid van de bevolking als geheel »;5° het punt 11° wordt vervangen als volgt : « 11° « Richtlijn 2008/50 » : Richtlijn 2008/50/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008 betreffende de luchtkwaliteit en schonere lucht voor Europa;»; 6° punten 12° t.e.m. 24° worden ingevoegd, luidend als volgt : 12° « Richtlijn 2004/107 » : Richtlijn 2004/107/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 december 2004 betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht;13° « overschrijdingsmarge » : het percentage van een grenswaarde waarmee deze onder de in de Richtlijn 2008/50 vastgelegde voorwaarden mag worden overschreden;14° « informatiedrempel » : een niveau waarboven kortstondige blootstelling een gezondheidsrisico inhoudt voor bijzonder kwetsbare bevolkingsgroepen, en voor wie een onmiddellijke en toereikende informatievoorziening noodzakelijk is;15° « langetermijndoelstelling » : een niveau dat op lange termijn zou moeten worden bereikt, behalve waar dit niet door proportionele maatregelen kan worden bereikt, met het doel de menselijke gezondheid en het milieu een doeltreffende bescherming te bieden;16° « zone » : het gehele grondgebied van het Gewest of een door het Gewest met het oog op de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit afgebakend gedeelte van zijn grondgebied;17° « agglomeratie » : het grondgebied van het Gewest;18° « PM10 » : deeltjes die een op grootte selecterende inlaat als omschreven in de referentiemethode voor bemonsteren en meten van PM10 EN 12341 passeren met een efficiencygrens van 50 % bij een aërodynamische diameter van 10 µm;19° « PM2,5 » : deeltjes die een op grootte selecterende inlaat als omschreven in de referentiemethode voor bemonsteren en meten van PM2,5 EN 14907 passeren met een efficiencygrens van 50 % bij een aërodynamische diameter van 2,5 µm;20° « nationale streefwaarde inzake vermindering van de blootstelling » : een procentuele vermindering van de gemiddelde blootstelling van de Belgische bevolking die voor het referentiejaar wordt vastgesteld met het doel de schadelijke gevolgen voor de menselijke gezondheid te verminderen en die waar mogelijk binnen een bepaalde termijn moet worden bereikt;21° « gemiddelde blootstellingsindex » : een gemiddeld niveau dat wordt bepaald op basis van door IRCEL uitgevoerde metingen op stedelijke achtergrondlocaties verspreid over het gehele grondgebied van België en dat de blootstelling van de gehele bevolking weergeeft; het wordt gebruikt om de nationale streefwaarde inzake vermindering van de blootstelling te berekenen alsmede de blootstellingsconcentratieverplichting; 22° « stikstofoxiden » : de som van het totaal aantal volumedelen per miljard (ppbv) van stikstofmonoxide en stikstofdioxide, uitgedrukt in massaconcentratie-eenheden van stikstofdioxide (µg/m3).

Art. 4.In artikel 3 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt 1° worden de woorden « te vermijden, » ingevoegd tussen de woorden « in zijn geheel » en de woorden « te voorkomen »;2° het punt 3° wordt vervangen als volgt : « 3° gegevens over de luchtkwaliteit te verkrijgen, teneinde luchtverontreiniging en hinder te helpen bestrijden en de langetermijntrends en -verbeteringen die het gevolg zijn van gewestelijke, federale en communautaire maatregelen te bewaken en ervoor te zorgen dat de gegevens over de luchtkwaliteit aan de bevolking ter beschikking worden gesteld;».

Art. 5.In dezelfde ordonnantie wordt een artikel 3bis ingevoegd luidend als volgt : « Opdrachten van het Instituut

Art. 3bis.In het kader van deze ordonnantie heeft het Instituut onder meer de volgende opdrachten : 1° de luchtkwaliteit beoordelen met behulp van een methode die in overeenstemming met de eisen van Richtlijn 2008/50 is en die volgens een door de regering bepaalde procedure wordt erkend;2° de nauwkeurigheid van de metingen waarborgen;3° de beoordelingsmethoden analyseren;4° de eventuele door de Europee Commissie georganiseerde communautaire kwaliteitsborgingsprogramma's coördineren op het grondgebied van het Gewest;5° samenwerken met de andere Gewesten, de andere lidstaten en de Europese Commissie.»

Art. 6.In dezelfde ordonnantie wordt een artikel 3ter ingevoegd luidend als volgt : « Aanwijzing van zones

Art. 3ter.Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een afzonderlijke zone. In voorkomend geval en bij een met redenen omklede beslissing kan de Regering het grondgebied van het Gewest opsplitsen in verschillende zones.

De beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit worden uitgevoerd in alle zones en voor de volledige agglomeratie. »

Art. 7.§ 1. In de titel van afdeling 1 van dezelfde ordonnantie worden de woorden « en langetermijndoelstellingen » toegevoegd. § 2. Artikel 4 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt : « Algemeen

Art. 4.Overeenkomstig Richtlijn 2008/50 en Richtlijn 2004/107 legt de Regering het volgende vast : de grenswaarden, de streefwaarden, de langetermijndoelstellingen voor de verontreinigde stoffen bedoeld onder artikel 7 en desgevallend de termijnen waarbinnen deze niveaus gehaald dienen te worden.

Overeenkomstig Richtlijn 2008/50 legt de Regering eveneens de alarm- en de informatiedrempels voor de verontreinigende stoffen bedoeld onder artikel 7, nrs. 1 tot 8 vast.

De Regering legt grenswaarden, alarmdrempels en langetermijndoelstellingen evenals streefwaarden vast die ten minste overeenstemmen met Richtlijn 2008/50 en Richtlijn 2004/107, rekening houdende met de recentste gegevens van het wetenschappelijke onderzoek op het vlak van epidemiologie en leefmilieu, van de recentste vorderingen op het vlak van de metrologie, van de blootstellingsgraad van de bevolkingsgroepen en met name de kwetsbare groepen alsook desgevallend : 1° van de klimatologische omstandigheden;2° van de gevoeligheid van de flora en van de fauna en van hun habitat;3° van het aan verontreinigende stoffen blootgestelde historische, culturele en architecturale erfgoed;4° van de economische en technische haalbaarheid;5° van het vervoer over lange afstand van verontreinigende stoffen, waaronder de secundaire verontreinigende stoffen met inbegrip van ozon.».

Art. 8.In artikel 5, 1e lid, van dezelfde ordonnantie, worden de woorden « de Richtlijnen uitgevaardigd ter uitvoering van Richtlijn 96/62/EG » vervangen door de woorden « de Richtlijn 2008/50 ».

Art. 9.In artikel 6 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het tweede en derde lid van paragraaf 3 worden opgeheven;2° een paragraaf 4 wordt ingevoegd, luidend als volgt : « § 4.Het programma bevat de in bijlage 1 van deze ordonnantie vernoemde informatie. ».

Art. 10.In dezelfde ordonnantie, wordt een artikel 6bis ingevoegd, luidend als volgt : « Plan betreffende de luchtkwaliteit

Art. 6bis.Bij een overschrijding van de grens- of de streefwaarde van één of meerdere verontreinigende stoffen, in beide gevallen verhoogd met de toepasselijke overschrijdingsmarge, kan het Instituut beslissen tot een plan met betrekking tot de luchtkwaliteit voor de agglomeratie of voor de zone in kwestie teneinde de overeenkomstige grens- of streefwaarde zo snel mogelijk te halen.

Voor de verontreinigende stoffen die in aanmerking komen, bevat dit plan minstens de informatie bedoeld onder bijlage 1. Het verduidelijkt en vervolledigt desgevallend de maatregelen waarin het programma bedoeld onder artikel 6 voorziet. »

Art. 11.In artikel 7, 2e lid, van dezelfde ordonnantie, wordt punt 3 vervangen als volgt : « 3. fijne deeltjes PM10 en PM2,5 (inclusief roet) ».

Art. 12.In artikel 8, 1e lid, van dezelfde ordonnantie, worden de woorden « en dit onder meer met toepassing van richtlijnen uitgevaardigd ter uitvoering van Richtlijn 96/62/EG, » opgeheven.

Art. 13.In artikel 9 van dezelfde ordonnantie, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « de richtlijnen uitgevaardigd ter uitvoering van Richtlijn 96/62/EG » worden vervangen door de woorden « de Richtlijn 2008/50 en de richtlijn 2004/107 »;2° in de Franse versie, in punten 1, 2 en 3 worden de woorden « d'échantillonnage » vervangen door de woorden « de prélèvement »;3° een punt 5° wordt ingevoegd, luidend als volgt : « 5° de gegevenskwaliteitsdoelstellingen.»

Art. 14.In artikel 13 van dezelfde ordonnantie worden de woorden «, van de in artikel 6bis bedoelde plannen » ingevoegd na de woorden « het in artikel 6 bedoelde programma ».

Art. 15.In dezelfde ordonnantie wordt een artikel 13bis ingevoegd, luidend als volgt : « Maatregelen om de blootstelling aan PM2,5 te verminderen - Machtiging

Art. 13bis.De Regering kan alle nodige maatregelen nemen die geen buitensporige kosten met zich brengen om de blootstelling aan PM2,5 te verminderen teneinde te beantwoorden aan de verplichting inzake concentraties bij een opgegeven blootstelling en met het oog op het halen van de nationale doelstelling inzake vermindering van de blootstelling zoals vermeld onder bijlage 2 van deze ordonnantie en dit binnen de termijn waarin de aangehaalde bijlage voorziet. »

Art. 16.In dezelfde ordonnantie wordt een artikel 15bis ingevoegd, luidend als volgt : « Grensoverschrijdende luchtverontreiniging

Art. 15bis.Wanneer een alarmdrempel, grenswaarde of streefwaarde, verhoogd met de toepasselijke overschrijdingsmarge, of een langetermijndoelstelling ten gevolge van aanzienlijk grensoverschrijdend transport van verontreinigende stoffen of de precursoren daarvan, afkomstig van andere lidstaten van de Europese Unie, wordt overschreden, werkt de Regering samen met de andere Gewesten, de federale Staat en de betrokken andere lidstaten om, indien passend, gezamenlijke activiteiten te ontplooien, teneinde zulke overschrijding op te heffen door de uitvoering van passende maar evenredige maatregelen. »

Art. 17.Artikel 16 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt : « Continue informatie over de luchtkwaliteit

Art. 16.§ 1. Het Instituut verstrekt voortdurend informatie aan de bevolking alsook aan de geëigende instellingen, met name de milieubeschermingsinstellingen, de consumentenorganisaties, de instellingen die de belangen van kwetsbare bevolkingsgroepen vertegenwoordigen en de andere betrokken gezondheidsinstellingen. De informatieverstrekking gebeurt aan de hand van gemakkelijk toegankelijke communicatiemiddelen, met name het internet waar de bestemmelingen overeenkomstig bijlage 3 van deze ordonnantie voortdurend informatie kunnen krijgen over de kwaliteit van de lucht. § 2. Het Instituut informeert het publiek over het programma voor structurele verbetering van de luchtkwaliteit bedoeld onder artikelen 6 van deze ordonnantie alsook over de respectievelijk onder artikel 6bis en 14 van deze ordonnantie bedoelde plannen met betrekking tot de luchtkwaliteit en actieplannen op korte termijn. § 3. Het Instituut stelt de bevolking jaarrapporten ter beschikking voor alle in deze ordonnantie behandelde verontreinigde stoffen.

Deze rapporten bieden een samenvatting van de niveaus waarbij er een overschrijding is van de grenswaarden, streefwaarden, langetermijndoelstellingen, informatie- en alarmdrempels voor de periodes die stroken met deze normatieve waarden. Deze inlichtingen gaan vergezeld van een korte beoordeling van de effecten van deze overschrijdingen. Desgevallend bevatten de rapporten bijkomende informatie en evaluaties aangaande de bescherming van bossen alsook informatie over andere verontreinigende stoffen waarvoor de bepalingen van deze ordonnantie in toezicht voorzien, met name de niet-gereglementeerde ozonprecursoren die onder bijlage 3 van deze ordonnantie staan. »

Art. 18.In artikel 18 van dezelfde ordonnantie worden de woorden «, of van één of meer informatiedrempels » ingevoegd tussen het woord « alarmdrempels » en de woorden « wordt het persbericht ».

Art. 19.In dezelfde ordonnantie, worden drie bijlagen in overeenstemming met de bijlagen 1, 2 en 3 van deze ordonnantie ingevoegd.

Bijlage 1 Gegevens die moeten worden opgenomen in de in artikels 6 en 6bis bedoelde programma's en plannen 1. Plaats van de bovenmatige verontreiniging a) regio;b) stad (kaart);c) meetstation (kaart, geografische coördinaten).2. Algemene gegevens a) soort gebied (stad, industriezone of landelijk gebied);b) raming van de omvang van het verontreinigde gebied (km2) en van de bevolking die aan de verontreiniging is blootgesteld;c) relevante klimatologische gegevens;d) relevante topografische gegevens;e) voldoende gegevens over de beschermingsbehoeften in het betrokken gebied.3. Bevoegde instanties Naam en adres van de personen die bevoegd zijn voor het ontwikkelen en uitvoeren van verbeteringsplannen.4. Aard en beoordeling van de verontreiniging a) in de voorgaande jaren waargenomen concentraties (vóór de tenuitvoerlegging van de maatregelen ter verbetering);b) sedert de start van het project gemeten concentraties;c) technieken die voor de beoordeling worden gebruikt.5. Bron van de verontreiniging a) lijst van de belangrijkste emissiebronnen die verantwoordelijk zijn voor de verontreiniging (kaart);b) totale emissie van deze bronnen (ton/jaar);c) informatie over de verontreiniging vanuit andere gebieden. 6. Analyse van de situatie a) bijzonderheden over de factoren die verantwoordelijk zijn voor de overschrijding (b.v. vervoer, ook grensoverschrijdend; vorming van secundaire verontreinigende stoffen in de atmosfeer); b) bijzonderheden over mogelijke maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit.7. Bijzonderheden over de verbeteringsmaatregelen of -projecten die reeds bestonden vóór 11 juni 2008 a) plaatselijke, regionale, nationale en internationale maatregelen;b) waargenomen gevolgen van deze maatregelen.8. Bijzonderheden over vanaf 11 juni 2008 goedgekeurde maatregelen of projecten ter beperking van de verontreiniging a) opsomming en beschrijving van alle maatregelen die zijn opgenomen in het project;b) tijdschema voor de uitvoering;c) raming van de verwachte verbetering van de luchtkwaliteit en van de tijd die nodig is om die doelstellingen te realiseren.9. Bijzonderheden over de maatregelen of projecten die op lange termijn worden gepland of onderzocht.10. Lijst van publicaties, documenten, werkzaamheden enz.ter aanvulling van de in deze bijlage vereiste informatie.

Bijlage 2 Nationale doelstelling, streefwaarde en grenswaarde inzake vermindering van de blootstelling aan PM2,5 A. Gemiddelde-blootstellingsindex De in µg/m3 uitgedrukte gemiddelde-blootstellingsindex (GBI) wordt gebaseerd op metingen op stedelijke achtergrondlocaties in het hele grondgebied van het Gewest. De GBI wordt uitgedrukt als het over drie kalenderjaren berekende voortschrijdend gemiddelde van de jaargemiddelden van de concentraties die op alle bemonsteringspunten zijn gemeten. De eerste GBI is de gemiddelde concentratie over 2009, 2010 en 2011.

De GBI voor 2020 is het over drie jaar voortschrijdend gemiddelde van de concentraties uitgemiddeld over alle bemonsteringspunten voor de jaren 2018, 2019 en 2020. De GBI wordt gebruikt om na te gaan of de nationale streefwaarde inzake vermindering van de blootstelling is gehaald.

De GBI voor 2015 is bijgevolg het voortschrijdend gemiddelde van de over 2013, 2014 en 2015 berekende jaargemiddelden van de concentraties die op al die bemonsteringspunten zijn gemeten. De GBI wordt gebruikt om na te gaan of aan de blootstellingsconcentratieverplichting is voldaan.

B. Nationale streefwaarde inzake vermindering van de blootstelling Streefwaarde inzake vermindering van de blootstelling ten opzichte van de GBI in 2010 Jaar waarin de streefwaarde inzake vermindering van de blootstelling zou dienen te zijn bereikt Aanvankelijke concentratie in µg/m3 Streefwaarde voor de vermindering in procenten 2020 < 8,5=8,5 0 % > 8,5 - < 13 10 % = 13 - < 18 15 % = 18 - < 22 20 % => 22 Alle passende maatregelen om 18 µg/m3 te bereiken Wanneer de GBI in het referentiejaar niet meer bedraagt dan 8,5 µg/m3, wordt de streefwaarde voor de blootstellingsvermindering vastgesteld op nul. De streefwaarde inzake blootstellingsvermindering wordt ook op nul vastgesteld in gevallen waar de GBI op enig tijdstip tijdens de periode van 2010 tot en met 2020 het niveau van 8,5 µg/m3 bereikt en op of beneden dat niveau wordt gehandhaafd.

C. Blootstellingsconcentratieverplichting Blootstellingsconcentratie- Jaar waarin de verplichte verplichting waarde dient bereikt 20 µg/m3 2015

Bijlage 3 Mededeling van gegevens aan de bevolking 1. Het Instituut stelt stelselmatig recente gegevens over de omgevingsconcentraties van de bij deze ordonnantie gereguleerde verontreinigende stoffen ter beschikking van de bevolking.2. Er dienen tenminste gegevens te worden verstrekt over overschrijdingen van de luchtkwaliteitsdoelstellingen, met inbegrip van grenswaarden, streefwaarden, alarmdrempels, informatiedrempels of langetermijndoelstellingen met betrekking tot de gereguleerde verontreinigende stof.Voorts dient een korte beoordeling in het licht van de luchtkwaliteitsdoelstellingen te worden gegeven en dienen adequate gegevens te worden verstrekt over de gevolgen voor de gezondheid of, in voorkomend geval, voor de vegetatie. 3. Gegevens over de omgevingsconcentraties van zwaveldioxide, stikstofdioxide, zwevende deeltjes (ten minste PM10), ozon en koolmonoxide dienen ten minste één keer per dag en, indien mogelijk, van uur tot uur te worden bijgewerkt.Gegevens over de omgevingsconcentraties van lood en benzeen, die als een gemiddelde waarde voor de afgelopen twaalf maanden worden uitgedrukt, worden driemaandelijks en, indien mogelijk, maandelijks bijgewerkt. 4. Het Instituut licht de bevolking tijdig in over daadwerkelijke of voorspelde overschrijdingen van de alarmdrempels en de informatiedrempels.Het Instituut verstrekt in dit verband tenminste de volgende gegevens : a) gegevens over de waargenomen overschrijding(en) : - plaats of gebied van overschrijding; - soort drempel die is overschreden (informatiedrempel of alarmdrempel); - tijdstip van aanvang en duur van de overschrijding; - hoogste uurgemiddelde en hoogste 8-uurgemiddelde concentratie in geval van ozon; b) prognoses voor de volgende middag/dag(en) : - geografisch gebied van de verwachte overschrijding van de informatie- en/of alarmdrempel; - de verwachte veranderingen in de verontreiniging (verbetering, stabilisatie of verslechtering), samen met de redenen die deze veranderingen verklaren; c) gegevens over de betrokken bevolkingsgroep, mogelijke gevolgen voor de gezondheid en aanbevolen gedrag : - mededelingen over de risicogroepen binnen de bevolking; - beschrijving van de te verwachten symptomen; - aanbevelingen voor de door de betrokken bevolkingsgroep te nemen voorzorgsmaatregelen; - verwijzingen naar de vindplaats van nadere gegevens; d) gegevens over preventieve acties ter vermindering van de verontreiniging en/of de blootstelling daaraan : vermelding van de belangrijkste bronsectoren;aanbevelingen voor maatregelen om de uitstoot te verminderen. 5. Met betrekking tot voorspelde overschrijdingen neemt de Regering maatregelen om ervoor te zorgen dat dergelijke gegevens voor zover mogelijk ter beschikking worden gesteld. Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 10 februari 2011.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Ch. PICQUE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, J.-L. VANRAES De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Leefmilieu, Energie, Waterbeleid, Stadsvernieuwing, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp en Huisvesting, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken en Vervoer, Mevr. B. GROUWELS De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling, Economie en Wetenschappelijk Onderzoek, B. CEREXHE _______ Nota (1) Gewone zitting 2010-2011. Documenten van het Parlement. - Ontwerp van ordonnantie, A-146/1. - Verslag, A-146/2.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van vrijdag 4 februari 2011.

^