Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 19 februari 2013
gepubliceerd op 18 april 2013

Ordonnantie tot verbetering van de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. - Driejaarlijks plan van het Plaatselijk Bestuurplan. - Subsidie voor de periode 2013-2015

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2013031217
pub.
18/04/2013
prom.
19/02/2013
ELI
eli/ordonnantie/2013/02/19/2013031217/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


19 FEBRUARI 2013. - Ordonnantie tot verbetering van de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. - Driejaarlijks plan van het Plaatselijk Bestuurplan. - Subsidie voor de periode 2013-2015 (CIRC 2013/4)


Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter informatie : Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepenen, De Regering heeft beslist tot het behoud van de steun die de gemeenten toegekend krijgen in het kader van de ordonnantie tot verbetering van de budgettaire toestand van de gemeenten, waarvoor op de gewestbegroting een globaal krediet van 30 miljoen euro wordt voorbehouden.

Net zoals dat het geval was voor de periodes 2007-2009 en 2010-2012 zal uw gemeente een gewestsubsidie toegekend krijgen, nadat daartoe een driejarige overeenkomst is afgesloten. In ruil verbindt de gemeente zich ertoe haar budgettaire toestand op het eigen dienstjaar te handhaven of te verbeteren. Voorts verbindt ze zich ertoe haar prospectieve nota/oriëntatienota, alsook het hieronder genoemde beheersplan na te leven en de gewestsubsidie te bestemmen overeenkomstig de modaliteiten die vervat zijn in artikel 6, § 2, 2° van de ordonnantie.

Met het oog op de coherentie worden het beheersplan en de oriëntatienota gelijkgesteld aan de documenten die vereist zijn krachtens artikel 242bis van de NGW en de europese directieve 2011/85.

De financiële plannen van de gemeenten die een overeenkomst zijn aangegaan met het BGHGT, zullen van rechtswege vervangen worden door de driejarige beheersplannen (bijlage 3) en zullen, wanneer zij in 2013 aflopen, het voorwerp uitmaken van een bijakte.

Procedure Indien u deze overeenkomst met de Brusselse Hoofdstedelijke Regering wenst af te sluiten, verzoek ik u binnen de twee maanden na het verzenden van dit schrijven bij mijn administratie een aanvraagdossier in te dienen.

Dit aanvraagdossier moet dus verplicht vóór 19 april 2013 opgestuurd worden naar volgend adres : Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Bestuur der Plaatselijke Besturen - Kruidtuinlaan 20, 1035 Brussel.

Inhoud van het aanvraagdossier Op grond van dit aanvraagdossier moet de Regering de financiële toestand van uw gemeente alsook de te verwachten evolutie voor de komende drie jaar (2013-2015) zo goed mogelijk kunnen beoordelen.

Het omvat de volgende onderdelen : Bijlage 1 : Verslag over de financiële toestand van de gemeente.

Bijlage 2 : Oriëntatienota.

Hierbij dient verwezen te worden naar de richtlijnen van de omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan waar artikel 242bis van de nieuwe gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 in voorzien.

Bijlage 3 : Beheersplan/financieel plan 2013-2015.

In dit plan worden de in bijlage 2 beschreven maatregelen in cijfers vertaald; het komt overeen met het plan ingediend in het kader van artikel 242bis van de nieuwe gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 (bijlage 1).

Bijlage 4 : Financieel plan van het O.C.M.W. Het plan komt overeen met het plan ingediend in het kader van artikel 242bis van de nieuwe gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 (bijlage 2).

Onderzoek van het aanvraagdossier De wijze waarop de administratie het aanvraagdossier onderzoekt en de Regering haar goedkeuring verleent, is vastgelegd in artikel 5 van de ordonnantie.

Ter herinnering : uw aanvraagdossier moet ingediend worden binnen de twee maanden volgend op deze oproep tot kandidaatstellingen.

De administratie beschikt vervolgens over 20 werkdagen om eventuele bijkomende inlichtingen te vragen, waarna uw gemeente over 15 dagen beschikt om hierop te antwoorden.

Bovendien kunnen eventueel bijeenkomsten belegd worden met zowel vertegenwoordigers van uw college als met leden van mijn kabinet teneinde verbeteringen of aanpassingen aan te brengen aan uw prospectieve nota/oriëntatienota.

Ik vestig er uw aandacht op dat uw prospectieve nota/oriëntatienota ter goedkeuring voorgelegd zal worden aan de Regering en dus integraal deel gaat uitmaken van de overeenkomst die het Gewest en uw gemeente zullen sluiten. Deze overeenkomst bepaalt onder meer de omvang van de gewestelijke tegemoetkoming waarop u tijdens deze periode een beroep kunt doen. Door deze overeenkomst via de gemeenteraad goed te keuren, verbindt uw gemeente zich ertoe deze prospectieve nota/oriëntatienota alsook haar beheersplan na te leven.

Ik ben er zeker van dat uw gemeente ook dit keer, net zoals in het verleden, het Gewest haar medewerking zal verlenen met het oog op de toepassing van deze ordonnantie.

De Minister-President, Ch. PICQUE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^