Etaamb.openjustice.be
Beschikking
gepubliceerd op 05 februari 2019

Beslissing 80 van 5 december 2018 van BRUGEL betreffende de goedkeuring van de voorstellen van technische reglementen elektriciteit en gas, voorgesteld door de distributienetbeheerder elektriciteit en gas SIBELGA Opgesteld op basis van artikel 9 1. Juridische grondslag De ordonnantie van 23 juli 2018 tot wijziging van de ordonnantie van 19 (...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2019010648
pub.
05/02/2019
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Beslissing 80 van 5 december 2018 van BRUGEL betreffende de goedkeuring van de voorstellen van technische reglementen elektriciteit en gas, voorgesteld door de distributienetbeheerder elektriciteit en gas SIBELGA Opgesteld op basis van artikel 9ter van de elektriciteitsordonnantie en artikel 9 van de gasordonnantie en artikel 92 van de ordonnantie van 23 juli 2018. 1. Juridische grondslag De ordonnantie van 23 juli 2018 tot wijziging van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de ordonnantie van 1 april 2004 betreffende de organisatie van de gasmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende wegenisretributies inzake gas en elektriciteit en houdende wijziging van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ordonnantie van 12 december 1991 houdende oprichting van begrotingsfondsen (hierna `ordonnantie van 23 juli 2018') heeft de wettelijke bepalingen betreffende de wijziging van de technische reglementen voor het beheer van het gewestelijk transmissienet en het distributienet gewijzigd.Daardoor werd BRUGEL bevoegd voor de goedkeuring van deze technische reglementen. Er werd daarenboven ook een overgangsbepaling aangenomen betreffende de herziening van de reglementen, aangevat voor de inwerkingtreding van de ordonnantie van 23 juli 2018.

Zo bepaalt artikel 9ter van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna de `elektriciteitsordonnantie') zoals gewijzigd door de ordonnantie van 23 juli 2018 het volgende: "Elke netbeheerder werkt een voorstel van technisch reglement uit voor het beheer van zijn eigen net, de toegang hiertoe en legt dit ter goedkeuring voor aan BRUGEL. BRUGEL legt het voorstel van technisch reglement voor advies voor aan de betrokken administraties, de daadwerkelijke of potentiële gebruikers van het net en aan de Raad. Die adviezen worden binnen dertig dagen ingediend.

BRUGEL brengt dit voorstel ter informatie ter kennis van de Regering.

Vervolgens keurt hij het technisch reglement goed, na onderzoek van het voorstel en de resultaten van het raadplegingsproces.

Er kunnen wijzigingen aan de geldende technische reglementen voorgesteld worden aan BRUGEL door de Regering of door elke netbeheerder voor het net waarvoor hij verantwoordelijk is. Als een voorstel tot wijziging van een technisch reglement afkomstig is van de Regering, legt BRUGEL dit voor advies voor aan de betrokken netbeheerder. Deze beschikt over een termijn van twee maand om zijn advies over te maken aan BRUGEL. BRUGEL spreekt zich vervolgens uit over de voorgestelde wijzigingen en keurt ze desgevallend volledig of gedeeltelijk goed.

Wanneer BRUGEL op basis van klachten of op grond van haar eigen waarnemingen, een slechte werking of een weinig efficiënte werking identificeert met betrekking tot de uitvoering van een of ander technisch reglement, of om enige andere wettige reden, kan BRUGEL voorstellen een technisch reglement te wijzigen. In dit geval stelt hij een lijst met aan te brengen wijzigingen op; BRUGEL legt deze lijst ter advies voor aan de betrokken administraties en de daadwerkelijke of potentiële gebruikers van het net. Die adviezen worden binnen dertig dagen ingediend; BRUGEL brengt deze ter informatie ter kennis aan de Regering en legt ze voor advies voor aan de netbeheerder. Deze beschikt over een termijn van twee maand om zijn advies over te maken aan BRUGEL. BRUGEL keurt binnen de maand na het advies van de betrokken netbeheerder of na het verstrijken van de termijn die hem werd toegekend om zijn advies te verstrekken al deze wijzigingen of een deel ervan goed, al naargelang het geval. [...]".

Dit is ook het geval voor artikel 9 van de ordonnantie van 1 april 2004 betreffende de organisatie van de gasmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende wegenisretributies inzake gas en elektriciteit en houdende wijziging van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, (hierna de `gasordonnantie'), zoals gewijzigd door de ordonnantie van 23 juli 2018.

Tot slot heeft de ordonnantie van 23 juli 2018 in artikel 92 ook een overgangsbepaling voorzien betreffende de herziening van de technische reglementen die ter goedkeuring werden voorgelegd, maar nog niet werden afgerond voor de inwerkingtreding van deze ordonnantie.

Dit artikel bepaalt: "De procedures tot wijziging van de geldende technische reglementen die aangevat werden vóór de inwerkingtreding van de huidige ordonnantie, worden voortgezet volgens de bepalingen van toepassing na haar inwerkingtreding." Deze beslissing beantwoordt aan deze wettelijke bepalingen. 2. Inleiding In een brief van 22 december 2016 had BRUGEL de distributienetbeheerder (hierna `DNB' of 'SIBELGA') gevraagd te onderzoeken of het technisch reglement voor het beheer van het elektriciteitsdistributienet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van de toegang ertoe (hierna `TR elektriciteit') en het technisch reglement voor het beheer van het gasdistributienet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van de toegang ertoe (hierna `TR gas') moeten worden herzien, rekening houdend met de MIG6 en de evolutie van de markt. In de loop van 2017 vonden diverse werkvergaderingen plaats tussen BRUGEL en de DNB om de dringende aanpassingen van de TR's te bespreken.

Op 21 november 2017 heeft SIBELGA een voorstel tot wijziging van de technische reglementen ingediend (hierna `voorstel van TR').

In september 2017 werd het voorstel van TR door de DNB aan een publieke consultatie onderworpen, zodat de betrokken actoren hun opmerkingen konden doorgeven.

Op 8 februari 2018 heeft BRUGEL het advies 257 betreffende de voorstellen van technische reglementen elektriciteit en gas (hierna `advies 257') geformuleerd, dat aan SIBELGA werd overgemaakt op 12 februari 2018.

Op 12 maart 2018 heeft SIBELGA geantwoord op het voornoemde advies van BRUGEL en een nieuw voorstel van TR's bezorgd.

Op 29 maart 2018 heeft BRUGEL het advies 257bis betreffende de voorstellen van technische reglementenelektriciteit en gas (hierna `advies 257bis') geformuleerd en de Regering voorgesteld het voorstel van TR's van SIBELGA goed te keuren.

Op 11 april 2018 werd het volledige dossier betreffende de wijziging van de TR's naar de Regering gestuurd ter goedkeuring.

Intussen is de ordonnantie van 23 juli 2018 in werking getreden, waarin BRUGEL de goedkeuringsbevoegdheid krijgt voor de TR's en waarin een overgangsbepaling is voorzien voor de procedure gedurende de herziening van de TR's. Derhalve moet BRUGEL, krachtens artikel 92 van voornoemde ordonnantie, de procedure volgen overeenkomstig de geldende bepalingen na haar inwerkingtreding.

Aangezien het herzieningsproces de eindfase heeft bereikt, moet BRUGEL een beslissing tot goedkeuring of weigering nemen. 3. Analyse In dit aanvullende advies 257bis heeft BRUGEL de Regering voorgesteld het voorstel van TR's van SIBELGA goed te keuren. Niettemin heeft BRUGEL het tijdelijke en niet-verworven karakter van de voorgestelde wijzigingen benadrukt, aangezien meerdere thema's, zoals de flexibiliteit, de elektrische voertuigen, de opslag nog niet voldoende uitgewerkt zijn.

Zoals reeds aangehaald in diverse adviezen stelt BRUGEL vast dat de huidige TR's structureel moeten worden herzien, rekening houdend met de evolutie van de markt en de inwerkingtreding van het nieuwe Europese en federale kader.

De komende maanden zullen ze dan ook aan een grondige herziening worden onderworpen. 4. Conclusie In het licht van het voorgaande en van de voornoemde adviezen keurt BRUGEL het voorstel van de distributienetbeheerder, SIBELGA, goed tot wijziging van het besluit van 23 mei 2014 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het technisch reglement voor het beheer van het elektriciteitsdistributienet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van de toegang ertoe en het besluit van 23 mei 2014 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het technisch reglement voor het beheer van het gasdistributienet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van de toegang ertoe, ingediend op 21 november 2017. Rekening houdend met de hiërarchie van de normen en dus het overwicht van de ordonnantie van 23 juli 2018 die in werking is getreden op 30 september 2018, vervangt deze beslissing bijgevolg: - het besluit van 23 mei 2014 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het technisch reglement voor het beheer van het elektriciteitsdistributienet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van de toegang ertoe; - het besluit van 23 mei 2014 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het technisch reglement voor het beheer van het gasdistributienet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van de toegang ertoe.

De huidige beslissing treedt in werking op 1 januari 2019, met uitzondering van het artikel 267ter van het technisch reglement voor elektriciteit die in werking zal treden op een datum besloten door BRUGEL. Voorzitter a.i., J. DE KEYE Bestuurder, J. WILLEMS

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^