Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 05 juli 2001
gepubliceerd op 31 juli 2001

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de regels voor de toekenning van een subsidie aan de gemeenten voor het opstellen van gemeentelijke rioleringsplannen

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2001031268
pub.
31/07/2001
prom.
05/07/2001
ELI
eli/besluit/2001/07/05/2001031268/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 JULI 2001. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de regels voor de toekenning van een subsidie aan de gemeenten voor het opstellen van gemeentelijke rioleringsplannen


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 16 december 1999 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2000, inzonderheid op artikel 42;

Op voorstel van de Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en Buitenlandse Handel, Besluit : Hoofdstuk I. - Algemeenheden

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° de Minister : de Minister van Waterbeleid;2° het Bestuur : de Directie Waterbeheer van het Bestuur Uitrusting en Vervoer van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 2.De gemeenten die een gemeentelijk rioleringsplan opstellen hebben recht op een subsidie ten laste van begrotingsartikel 18.52.30.51.11 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en onder de voorwaarden van dit besluit. Het bedrag van de subsidie wordt vastgesteld overeenkomstig de tabel in bijlage 1 bij dit besluit. HOOFDSTUK II Procedure voor de toekenning en de betaling van de subsidie

Art. 3.Op straffe van verval dient elke subsidieaanvraag uiterlijk op 1 december 2001 bij het Bestuur te worden ingediend.

Art. 4.De subsidieaanvraag omvat de volgende stukken : 1° de beslissing tot goedkeuring van het bestek betreffende de uitvoering van het gemeentelijk rioleringsplan waarvan het voorwerp in overeenstemming moet zijn met artikel II.A. van het typebestek dat als bijlage 2 bij dit besluit is gevoegd; de gemeenten kunnen zich baseren op andere bepalingen van het bij dit besluit gevoegde typebestek, zonder dat dit evenwel een verplichting inhoudt waaraan de toekenning van de subsidie wordt gekoppeld; 2° de beslissing waarbij de persoon wordt aangewezen die belast is met de uitvoering van het gemeentelijk rioleringsplan. De Minister kan de inhoud van het aanvraagdossier aanvullen of verduidelijken.

Art. 5.Een eerste schijf van 20 % van de in artikel 2 bedoelde subsidie wordt uitbetaald aan de gemeente die een subsidieaanvraag heeft ingediend overeenkomstig de artikelen 3 en 4.

Een tweede schijf van 50 % van de subsidie wordt betaald na ontvangst door het Bestuur van het ontwerp van gemeentelijk rioleringsplan.

Het saldo van de subsidie wordt op de volgende voorwaarden uitbetaald : 1° goedkeuring, eventueel onder voorwaarden, door het Bestuur van het ontwerp van gemeentelijk rioleringsplan;2° ontvangst door het Bestuur van de beslissing van de gemeente waarbij het gemeentelijk rioleringsplan, eventueel geamendeerd volgens de opmerkingen van het Bestuur, definitief wordt goedgekeurd. HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 6.Door de subsidie aan te vragen, verleent de gemeente het Bestuur en elke andere persoon die door hem wordt aangewezen het recht om het gemeentelijk rioleringsplan in te zien, te gebruiken en te reproduceren, alsook alle gegevens die door de in artikel 4, 2°, bedoelde persoon tijdens de uitvoering van zijn opdracht worden opgesteld.

Art. 7.De subsidie kan worden toegekend aan elke gemeente die reeds een gemeentelijk rioleringsplan heeft opgesteld of met de opstelling ervan is begonnen vóór 26 juni 2000, voor zover het in overeenstemming is met de voorwaarden opgesomd in artikel II A van het typebestek dat als bijlage 2 bij dit besluit is gevoegd.

Art. 8.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juni 2000 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van een subsidie aan de gemeenten voor het opstellen van gemeentelijke rioleringsplannen, zoals gewijzigd bij het besluit van 30 november 2000, wordt opgeheven.

Brussel, 5 juli 2001.

Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, F.-X. de DONNEA, Minister-Voorzitter, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek D. GOSUIN, Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en Buitenlandse Handel

Bijlage 1 GEMEENTELIJKE RIOLERINGSPLANNEN Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de regels voor de toekenning van een subsidie aan de gemeenten voor het opstellen van gemeentelijke rioleringsplannen F.-X. de DONNEA, Minister-Voorzitter, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek D. GOSUIN, Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en Buitenlandse Handel

Bijlage 2 GEMEENTEBESTUUR VAN . . . . ..

Tel. : 02/ . .. . . .

Fax : 02/ . . . .

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld OVERHEIDSOPDRACHT VOOR AANNEMING VAN DIENSTEN BIJ ALGEMENE PRIJSAANVRAAG INHOUD ADMINISTRATIEVE EN TECHNISCHE BEPALINGEN I. OP DE OPDRACHT VAN TOEPASSING ZIJNDE VERORDENINGS-BEPALINGEN II. KENMERKEN VAN DE OPDRACHT A. Voorwerp van de opdracht B. Gunningswijze van de opdracht C. Prijsbepaling III. VOORSTELLING VAN DE OFFERTES A. Inschrijvingsformulier B. Bij de offerte te verstrekken documenten en inlichtingen C. Indiening van de inschrijvingen D. Indieningstermijn voor de offertes IV. GUNNING VAN DE OPDRACHT A. Geldigheidstermijn van de offertes B. Kennisgeving van de toewijzing van de opdracht V. UITVOERING VAN DE OPDRACHT A. Controle B. Onderaanneming C. Uitvoeringswijze van de opdracht D. Betalingen E. Intellectuele rechten F. Vertraging, tekortkoming of niet-uitvoering G. Waarborgen en aansprakelijkheid H. Beslechting van de geschillen ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN I. OP DE OPDRACHT VAN TOEPASSING ZIJNDE VERORDENINGSBEPALINGEN WETGEVING Deze overheidsopdracht is onderworpen aan de algemene regelgeving betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. Elke inschrijver wordt geacht de bepalingen van de volgende wets- en verordeningsbepalingen te kennen en te aanvaarden : - de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij de besluiten van 10 januari 1996 en 18 juni 1996; - het koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken (Belgisch Staatsblad 26 januari 1996); - het koninklijk besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken (Belgisch Staatsblad 18 oktober 1996); de algemene aannemingsvoorwaarden zijn ook van toepassing op opdrachten van minder dan 800 000 BEF. II. KENMERKEN VAN DE OPDRACHT A. Voorwerp van de opdracht Deze opdracht heeft betrekking op het opstellen van een algemene cartografie van . . km riolen op het grondgebied van de gemeente . ..

De opdracht omvat, in het algemeen : a) het opstellen van een lijst van de riooldeksels en controlekamers;b) het opstellen van een verslag over elke bezochte plaats;c) het verzamelen van de gegevens en het opstellen van de kaart van het riolennet, alsook een voorstel voor het bijwerken van die kaart.a) Het opstellen van een lijst van de riooldeksels en controlekamers De inspecties omvatten de controlebezoeken van de riooldeksels en controlekamers en het opstellen van een lijst hiervan. Tijdens de controlebezoeken moeten strenge veiligheidsvoorschriften in acht worden genomen. Alle riooldeksels van de controlekamers worden geopend; bij elk opengelegd riooldeksel zal een persoon worden geplaatst om de verkeersveiligheid te waarborgen en de riooldeksels te hanteren; gebruik van een gasdetector tijdens de inspecties; individuele beschermingskledij voor het personeel overeenkomstig de voorschriften van het ARAB (koninklijk besluit 7 augustus 1995); vaccinaties, . Het plaatsen van de bewegwijzering (verkeerskegels, verkeersborden, wagens met zwaailicht) maakt deel uit van de opdracht alsook de naleving van de veiligheidsregels tijdens de inspecties.

Deze lijst is niet exhaustief.

De aanbestedende overheid zal op geen enkele manier tussenbeide komen in het controleprogramma (beschermingskledij, bewegwijzering, opening van de riooldeksels, luiken en andere). Bovendien zal de aanbestedende overheid niet aanwezig zijn tijdens de controlebezoeken. De opdrachtnemer zal het materiaal en personeel voorzien dat nodig is voor de uitvoering van de taken omschreven sub b) en c). b) Het opstellen van een verslag over elke bezochte plaats Naar aanleiding van het controlebezoek wordt een omstandig verslag opgesteld over elke controlekamer en de toegang tot deze kamer.Dit verslag wordt opgesteld op een A4-blad en wordt getypt, overeenkomstig het model dat door de aannemer is opgesteld.

Het verslag moet minstens de volgende gegevens bevatten : a) datum, riooldeksel, kamer, weersomstandigheden, waterpeil in de controlekamer op de controledag, algemene inlichtingen;b) met betrekking tot de plannen waarover de aanbestedende overheid eventueel beschikt : controle van de afmetingen van de riolen en de opgegeven materialen, controle of aanvulling van de niveaus van de deksels, gewelven, vloeren en alle andere kenmerken die eventueel op de gemeentelijke plannen zijn aangeduid;c) bepaling, op de controledag, van de eventuele dichtslibbing van de controlekamer (hoogte in cm) en identificatie van het materiaal dat de dichtslibbing veroorzaakt (slijk, cement, .); d) controle van de staat van de controlekamers en vastgestelde onregelmatigheden (ouderdom, sporten, deksels, .); e) eventuele opmerkingen. Desnoods worden videofoto's of andere documenten bij het controleverslag gevoegd.

De opdracht heeft geen betrekking op de controle van de riolen of werken waar problemen zijn en waar volgens de opdrachtnemer eerst een ruiming of een verwijdering van de gesignaleerde hindernissen moet plaatsvinden voordat hij een controlebezoek kan uitvoeren. De opdrachtnemer noteert de onregelmatigheden in zijn werfjournaal, stelt een inventaris op van de controlekamers en riooldeksels waar problemen zijn en voegt deze bij het controleverslag.

Bijkomende opdrachten die eventueel aan de opdrachtnemer worden toevertrouwd maken geen deel uit van deze overeenkomst en moeten het voorwerp uitmaken van een bijkomende afrekening. c) Het verzamelen van de gegevens en het opstellen van de kaart van het riolennet, alsook een voorstel voor het bijwerken van die kaart Nadat alle gegevens verzameld zijn, worden synthesekaarten opgesteld op basis van het URBIS-plan (laatste beschikbare versie).Die kaarten omvatten met name : - een inventaris van de bestaande riolen met hun materiaal, afmetingen, helling, niveau (IGN-merktekens), lengtedoorsnede per weg en afvoerriolen; - een volledige topografie van het riolennet; - de afbakening van de zones van de gemeente waar riolen moeten worden aangelegd; het tracé van de aan te leggen riolen met hun afvloeiingsrichting; - de afbakening van de woonzones die niet voldoende bewoond worden geacht om er het riolennet tot uit te breiden; de criteria zullen in samenspraak met de gemeente worden vastgesteld; - de lijst van de autonome zuiveringssystemen (septische putten, sterfputten, particuliere zuiveringsstations); - het hydrografisch net en de grenzen van de hellende bekkens.

Bij de cartografische voorstellingen wordt een databank gevoegd met ondere andere de technische kenmerken van alle vertakkingspunten en tracés en de gegevens x, y, z van de controlekamers.

Er moet een codificatie worden opgesteld voor de riooltracés en de deksels van de controlekamers.

Het programma voor het onderhoud van het gemeentelijk riolennet (frequentie van de huidige/optimale reiniging) wordt bij het verslag gevoegd.

Reproductie van de documenten De onderscheiden documenten, verslagen, kaarten, videofoto's en bijlagen moeten aan het einde van de opdracht in tweevoud worden overhandigd.

B. Gunningswijze van de opdracht De opdracht is een opdracht voor aanneming van diensten.

De opdracht wordt toegewezen via algemene offerteaanvraag.

Met het oog op het bijwerken van het gemeentelijk rioleringsplan kan deze opdracht worden verlengd tijdens een periode van drie jaar na het gunnen van de oorspronkelijke opdracht, bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, overeenkomstig artikel 17, § 2, 2°, b), van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.

De selectiecriteria zijn : - de technische middelen en de computerapparatuur waarover de inschrijver beschikt om de punten b) en c) van de opdracht uit te voeren; - cartografische bekwaamheid; - ervaring opgedaan bij de uitvoering van vergelijkbare prestaties.

De gunningscriteria zijn, niet in volgorde van belangrijkheid : - uitvoeringstermijn van de opdracht; - kwaliteit van de voorgestelde methode om het gemeentelijk rioleringsplan op te stellen en bij te werken; - prijs van de prestaties.

Het volgen van die procedure houdt geen verplichting in tot het gunnen van de opdracht. De aanbestedende overheid kan zowel afzien van het gunnen van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.

C. Prijsbepaling 1. De opdracht is een opdracht voor een globale (forfaitaire) prijs.2. De prijzen worden in de offerte in Belgische frank en in euro opgegeven en zowel met als zonder BTW.Alle andere heffingen zijn inbegrepen. 3. Het totale offertebedrag en de forfaitaire bedragen worden in cijfers en voluit uitgedrukt.4. Inhoud van de prijs : De dienstverlener wordt geacht in zijn prijs de volgende kosten te hebben inbegrepen : - de administratie- en secretariaatskosten; - de verplaatsings-, vervoers- en verzekeringskosten; - de levering van documenten of stukken die gepaard gaan met de uitvoering van de diensten; - de verpakkingskosten; - de opleveringskosten; - alle andere kosten en heffingen, met uitzondering van de BTW; - de vertalingskosten; - de kosten voor manuele proeven. 5. De inschrijvers moeten, vóór de toewijzing van de opdracht, in een prijsverantwoordingsnota alle informatie verstrekken die het mogelijk maakt de prijzen te controleren.De aandacht van de inschrijvers wordt erop gevestigd dat een prijsvoorstel op basis van ereloonschalen een prijsafspraak uitmaakt zowel krachtens het mededingingsrecht als krachtens de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten. 6. Elke prijsherziening is verboden.7. Bij geschillen primeert het voluit geschreven bedrag in Belgische frank boven het bedrag in euro en in cijfers. III. VOORSTELLING VAN DE OFFERTES A. Inschrijvingsformulier 1. Voor de offertes dient het eventueel vervolledigde en verbeterde formulier te worden gebruikt dat bij de oproep tot kandidaten gevoegd is.De inschrijver kan een eigen inschrijvingsformulier gebruiken voor zover dat dezelfde vermeldingen bevat en in dezelfde volgorde dan die van het formulier dat bij deze prijsaanvraag gevoegd is. 2. Het inschrijvingsformulier moet naar behoren en volledig worden ingevuld en door de inschrijver of zijn gemachtigde worden ondertekend.Doorhalingen, overschrijvingen, aanvullingen en wijzigingen, zowel in de offerte als in de bijlagen, die essentiële voorwaarden van de opdracht zoals prijzen, termijnen, technische specificaties kunnen beïnvloeden, moeten eveneens door de inschrijver of zijn gemachtigde worden ondertekend. 3. De prijsoffertes mogen ofwel in het Nederlands ofwel in het Frans worden opgesteld. B. Bij de offerte te verstrekken documenten en inlichtingen De kandidaat dient bij zijn offerte de volgende inlichtingen te verstrekken : 1. in geval van een natuurlijke persoon : naam, voornamen, hoedanigheid of beroep, nationaliteit, woonplaats en telefoonnummer van de kandidaat;2. in geval van een rechtspersoon : adres, nationaliteit, telefoon- en faxnummer, rechtsvorm, handelsnaam of benaming, maatschappelijke zetel, identiteit en hoedanigheid van de ondertekenaar van de offerte;3. BTW-nummer en bankrekeningnummer;4. indien het totale bedrag van de offerte 800 000 BEF overschrijdt : een attest van de RSZ, de Administratie van de Directe Belastingen (model 276 C2) en het bevoegde ontvangkantoor BTW waaruit blijkt dat de kandidaat voldaan heeft aan de voorschriften inzake bijdragen voor de sociale zekerheid, de bestaanszekerheid en de belastingen;5. een verantwoording van het prijsvoorstel, opgesplitst per fase van de opdracht;naast de totale prijs moet de nota eveneens een prijsvoorstel bevatten voor eventuele bijkomende prestaties die niet in de opdracht voorzien zijn; 6. een lijst van de diensten uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar, met vermelding van de aard van de opdracht, de duurtijd, het bedrag en de bouwheer (in de mate van het mogelijke verantwoord door getuigschriften of attesten afgegeven door de bouwheer);7. een beschrijving van de technische middelen en de computerapparatuur waarover de inschrijver en de personen met wie hij samenwerkt beschikken alsook van de bekwaamheden en de ervaring van de personen die de inschrijver voor de opdracht zal aanwijzen. C. Indiening van de inschrijvingen 1. De inschrijvingen dienen bij een ter post aangetekende brief te worden gericht of tegen ontvangbewijs te worden afgegeven aan : Het College van burgemeester en schepenen van de gemeente .. .

De inschrijver mag slechts één offerte per opdracht indienen. 2. De inschrijvingen moeten in een dubbele omslag worden ingediend.Op de binnenste omslag moet naast de datum van de zitting waarop de offertes worden geopend ook de verwijzingen naar de titel en het nummer van het bestek worden vermeld. De buitenste omslag moet de vermelding sub 1 alsook de vermelding « inschrijving » bevatten. 3. Reeds opgestuurde of ingediende offertes kunnen slechts vóór de opening van de offertes worden gewijzigd of ingetrokken.Hiervoor is een schriftelijke verklaring vereist die door de inschrijver of zijn gemachtigde behoorlijk ondertekend is. Indien de wijzigingen in de offerte zelf worden aangebracht, moeten ze worden ondertekend.

Op straffe van nietigheid van de offerte moeten het voorwerp en de draagwijdte van de wijzigingen nauwkeurig worden vermeld. 4. De intrekking moet onvoorwaardelijk zijn en het voorwerp uitmaken van een door de inschrijver ondertekende verklaring.Indien de inschrijver die zijn offerte heeft ingetrokken op regelmatige wijze een nieuwe offerte indient, kan hij daarin opgeven van welke bescheiden hij tot staving van zijn tweede offerte gebruik wil maken. 5. Door eenvoudig deel te nemen aan een procedure tot gunning van een overheidsopdracht, verklaart de inschrijver geen afspraken te hebben gemaakt of zich niet door afspraken op grond van vooraanbestedingen te hebben verbonden en geen deel te hebben gehad in enige overeenkomst, vergadering of samenspanning die de normale mededingingsvoorwaarden kan vertekenen.6. Het indienen van een offerte houdt voor de inschrijver de verplichting in de bepalingen van dit bestek na te leven.De voorstellen van de opdrachtnemer zijn verbintenissen van zijnentwege.

De inhoud van zijn offerte maakt volledig deel uit van het contract, alsook de nadere inlichtingen die hij zal verstrekken naar aanleiding van eventuele vragen om verduidelijking.

D. Indieningstermijn voor de offertes De offertes moeten uiterlijk op . . . . . om ......... uur bij de gemeente toekomen.

Na deze termijn ingediende offertes worden niet in aanmerking genomen.

IV. GUNNING VAN DE OPDRACHT A. Geldigheidstermijn van de offertes De inschrijvers blijven gebonden door hun offerte, eventueel verbeterd door de administratie, gedurende een termijn van 120 dagen ingaande de dag na de zitting voor de opening van de offertes.

B. Kennisgeving van de toewijzing van de opdracht De toewijzing van de opdracht wordt bij een ter post aangetekende brief ter kennis gebracht.

De beslissing wordt tevens ter kennis van de andere kandidaten gebracht.

Indien wordt beslist de opdracht niet te gunnen, worden de kandidaten hiervan in kennis gesteld. Ze hebben geen enkel recht op een vergoeding.

Tussen de aanbestedende overheid en de opdrachtnemer wordt een overeenkomst gesloten bij de aanvang van de uitvoering van de opdracht.

V. UITVOERING VAN DE OPDRACHT A. Controle De leidend ambtenaar voor de uitvoering van deze opdracht is . . . . .

De opdrachtnemer dient zich te schikken naar de bevelen die hem door de leidend ambtenaar worden gegeven in het kader van de uitvoering van deze opdracht. De niet-naleving ervan wordt beschouwd als een overtreding van de bepalingen van het contract.

B. Onderaanneming Het is de opdrachtnemer niet toegestaan zijn verplichtingen geheel of gedeeltelijk aan derden toe te vertrouwen zonder voorafgaande machtiging van de aanbestedende overheid. In geval van onderaanneming dient de opdrachtnemer in elk onderaannemingscontract een clausule op te nemen krachtens welke de onderaannemer, in geval hij in de uitvoering van zijn taak in gebreke blijft, het recht van de aanbestedende overheid erkent om een directe aansprakelijkheidsvordering tegen hem in te stellen. Niettegenstaande deze bepaling blijft de opdrachtnemer aansprakelijk ten aanzien van de aanbestedende overheid.

C. Uitvoeringswijze van de opdracht 1. Begeleidingscomité Voor de uitvoering van deze overeenkomst wordt een begeleidingscomité opgericht dat is samengesteld uit vertegenwoordigers die door elk van de partijen en door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden aangewezen.Het secretariaat wordt door de opdrachtnemer waargenomen.

De periodieke vergaderingen hebben tot doel na te gaan of de studies voortgang maken overeenkomstig deze overeenkomst en de belangen van de aanbestedende overheid. 2. Verlenging van de uitvoeringstermijn De opdracht kan worden opgeschort in geval van slechte weersomstandigheden, indien de veiligheid van het personeel niet kan worden gewaarborgd of indien de plaatselijke omstandigheden (activiteiten georganiseerd door de aanbestedende overheid op de openbare weg, toegangsverbod vanwege de overheid, .) geen normale toegang tot de inrichtingen mogelijk maken. De termijn wordt automatisch verlengd met het aantal verloren dagen.

D. Betalingen De prijs wordt betaald overeenkomstig artikel 15, § 2 van de algemene aannemingsvoorwaarden.

De opdrachtnemer dient een gedagtekende en ondertekende factuur in te dienen met een gedetailleerd overzicht van de prestaties ter verantwoording van de gevraagde betaling (schuldvordering).

E. Intellectuele rechten Overeenkomstig artikel 3, § 3, tweede lid, van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten bezit de opdrachtgever alle intellectuele vermogensrechten op de werken die in uitvoering van deze opdracht tot stand zijn gekomen. De opdrachtgever heeft het recht alle werken die in uitvoering van deze opdracht tot stand zijn gekomen op welke wijze ook te exploiteren of over te dragen, zonder dat hiervoor een andere vergoeding dan de prijs voorzien voor deze opdracht verschuldigd is.

F. Vertraging, tekortkoming of niet-uitvoering 1. Alle tekortkomingen in de uitvoering van deze opdracht moeten worden vastgesteld bij een proces-verbaal waarvan onmiddellijk een afschrift bij een ter post aangetekende brief naar de opdrachtnemer wordt verstuurd.Indien deze laatste niet binnen vijftien kalenderdagen na de verzendingsdatum van het proces-verbaal bij een ter post aangetekende brief reageert, wordt hij geacht de vastgestelde feiten te erkennen. Die termijn moet niet in acht worden genomen indien de opdrachtnemer de feiten erkent. 2. De vaststelling van een gebrekkige uitvoering geeft aanleiding tot een straf en/of in geval van een laattijdige uitvoering, tot een boete.3. In geval van een laattijdige uitvoering van een studiefase is een boete verschuldigd bij wijze van forfaitaire vergoeding.Bij elke overschrijding van de termijn wordt de opdrachtnemer veroordeeld tot de betaling van een boete van 5 000 BEF per dag vertraging. 4. De boete wordt vereffend door inhouding op de eerste schijf van de honoraria volgens de toepassingsdatum.Bij de vereffening van het nog verschuldigd saldo worden de boetes beperkt tot 15 % van het totaal bedrag van de honoraria. 5. Elke niet-naleving van de bepalingen van de opdracht geeft van rechtswege aanleiding tot : - een eenmalige boete van 0,5 % van de oorspronkelijke aannemingssom, met een minimum van 1 000 BEF en een maximum van 10 000 BEF; - of indien het voorwerp van de boete onmiddellijk moet verdwijnen : een boete van 0,02 % van de oorspronkelijke aannemingssom per kalenderdag vertraging, met een minimum van 500 BEF en een maximum van 5 000 BEF per dag. De boete is van toepassing vanaf de derde dag volgend op de datum waarop de aangetekende brief met het proces-verbaal van ingebrekstelling is gepost en loopt tot de dag waarop de overtreding verdwenen is. 6. De aanbestedende overheid kan bovendien van ambtswege en op kosten van de in gebreke gebleve opdrachtnemer de volgende maatregelen van ambtswege nemen : - eenzijdige verbreking van de opdracht; - uitvoering in eigen beheer van het geheel of van een deel van de niet uitgevoerde opdracht; - het sluiten van één of meerdere opdrachten voor rekening met derden voor het geheel of een deel van de nog uit te voeren opdracht. In dat geval wordt vooraf bij een ter post aangetekende brief een exemplaar van het bestek voor die opdracht aan de in gebreke blijvende opdrachtnemer gestuurd.

De beslissing van de aanbestedende overheid wordt bij een ter post aangetekende brief of bij een brief tegen ontvangbewijs ter kennis van de in gebreke gebleven opdrachtnemer gebracht. Vanaf dat ogenblik mag de in gebreke gebleven opdrachtnemer niet meer tussenkomen in de uitvoering van de opdracht.

Wanneer de prijs van de uitvoering van de opdracht voor rekening of in eigen beheer hoger is dan die van de oorspronkelijke opdracht, draagt de in gebreke gebleven opdrachtnemer de meerkosten. In het tegenovergestelde geval komt het verschil ten goede aan de aanbestedende overheid.

G. Waarborgen en aansprakelijkheid 1. De opdrachtnemer waarborgt de kwaliteit van zijn prestaties ten aanzien van de aanbestedende overheid.Hij draagt de volle aansprakelijkheid voor vergissingen en leemten die voorkomen in de studies, berekeningen, plannen en alle andere stukken die hij ter uitvoering van deze overeenkomst moet verstrekken. 2. Zijn aansprakelijkheid wordt geenszins verminderd door het feit dat de aanbestedende overheid of haar aangestelden de studies, berekeningen, plannen en andere documenten geheel of gedeeltelijk hebben gecontroleerd en goedgekeurd. H. Beslechting van de geschillen In geval van meningsverschillen inzake de interpretatie of de uitvoering van deze opdracht, in geval van leemtes of, meer in het algemeen, in geval van geschillen, komen de partijen overeen bijeen te komen en te goeder trouw een oplossing te zoeken.

In laatste instantie zijn enkel de rechtbanken van Brussel bevoegd.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de regels voor de toekenning van een subsidie aan de gemeenten voor het opstellen van gemeentelijke rioleringsplannen F.-X. de DONNEA, Minister-Voorzitter, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek D. GOSUIN, Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en Buitenlandse Handel.

^