Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 augustus 2004
gepubliceerd op 09 september 2004

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot weigering van goedkeuring van het basisdossier van het bijzonder bestemmingsplan nr. 70-10 « Kanaalwijk - Thurn & Taxis »

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2004031475
pub.
09/09/2004
prom.
23/08/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


23 AUGUSTUS 2004. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot weigering van goedkeuring van het basisdossier van het bijzonder bestemmingsplan nr. 70-10 « Kanaalwijk - Thurn & Taxis »


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op het Brussels Wetboek voor Ruimtelijke Ordening, meer bepaald artikelen 43 tot 46, artikel 51 en bijlage A;

Overwegende dat artikel 127 van de ordonnantie betreffende een aantal bepalingen inzake ruimtelijke ordening van 19 februari 2004 voorschrijft dat « de artikelen 13 tot 19, 25 tot 30, 33 tot 47, 98 tot 100 van deze ordonnantie zijn niet van toepassing (...) op de bijzondere bestemmingsplannen waarvan het basisdossier of het ontwerp voorlopig door de Gemeenteraad werd goedgekeurd overeenkomstig de artikelen 42, 52 of 56 vóór de inwerkingtreding van deze ordonnantie, voor zover het definitieve plan uiterlijk op 21 juli 2006 is vastgesteld »;

Gelet op het bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 mei 2001 vastgesteld gewestelijk bestemmingsplan;

Gelet op het bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 september 2002 vastgesteld gewestelijk ontwikkelingsplan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 januari 2003 betreffende de tenuitvoerlegging van het gebied van gewestelijk belang nr. 6 door de uitwerking van een bijzonder bestemmingsplan;

Gelet op de beraadslaging van de Gemeenteraad van 29 juni 1992, waarbij de Stad Brussel het principe goedkeurt van de tenuitvoerlegging van het bijzonder bestemmingsplan nr. 70-10 « Kanaalwijk - Thurn & Taxis » en een projectontwerper aanduidt;

Gelet op de beraadslaging van de Gemeenteraad van 19 december 2003 waarbij de Stad Brussel overgaat tot voorlopige aanneming van het basisdossier van het eerste van bovengenoemde bestemmingsplannen, met name het basisdossier van het bijzonder bestemmingsplan nr. 70 -10 « Kanaalwijk - Thurn & Taxis », dat een liggingsplan, een plan van de bestaande rechtstoestand, een plan van de bestaande feitelijke toestand, een schema van de bestemmingen, een plan van de inplantingen en bouwprofielen, een katern met nota's en rapporten, schriftelijke stedenbouwkundige voorschriften, een foto-inventaris en een effectenverslag omvat;

Gelet op de adviezen van de Overlegcommissie van de zittingen van 17 februari 2004 en 30 maart 2004;

Gelet op de beraadslaging van de Gemeenteraad van 17 mei 2004, waarbij de Stad Brussel overgaat tot definitieve aanneming van het basisdossier van het bijzonder bestemmingsplan nr. 70 - 10 « Kanaalwijk - Thurn & Taxis » onder voorbehoud van tegemoetkoming van voorwaarden van het ontwerpplan;

Overwegende dat uit het aan deze beslissing toegevoegd dossier blijkt dat aan de formaliteiten voorgeschreven door artikelen 44 en 45 van het Brussels Wetboek voor Ruimtelijke Ordening voldaan werd;

Overwegende dat het basisdossier van het bijzonder bestemmingsplan nr. 70- 10 « Kanaalwijk - Thurn & Taxis », op verschillende punten niet beantwoordt aan de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 januari 2003 betreffende de tenuitvoerlegging van het gebied van gewestelijk belang nr. 6;

Overwegende dat het besluit van 9 januari oplegt dat de V/G « van dezelfde grootte » moet zijn als die van de 3 aangrenzende statistische sectoren die 2,1 bedraagt;

Dat door en V/G van 1,9 toe te passen de stad Brussel derhalve het Regeringsbesluit niet naleeft.

Overwegende dat de beslissing van de Gemeenteraad van de Stad Brussel om « de totale vloeroppervlakte van het administratief gebied te beperken tot 130.000 m2 in plaats van 180.000 m2 », zonder compensatie van de zo verloren vloeroppervlakte in andere gebieden van het plan, de voorziene V/G van 1,9 herleidt tot 1,7;

Overwegende dat het basisdossier niet in overeenstemming is met het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 januari 2003 en dat het geen openbare ruimte (gescheiden van de groene ruimten) voorziet vóór het havenstation;

Dat naast het plein gelegen voor gebouw B en de groene « verenigende » ruimte die inderdaad strategische ruimten vormen, het basisdossier de strategische rol van de ruimte gelegen voor de noordelijke gevel van het havenstation volledig verwaarloost, een toekomstige belangrijke aantrekkingspool van de site;

Overwegende dat de totale oppervlakte van de groene ruimten in het GGB slechts 36.930 m2 bedraagt terwijl het besluit van de Regering van 9 januari 2003 aanduidt dat de oppervlakte van de groene ruimten binnenin het GGB van de orde van 4 ha zal zijn;

Overwegende dat de vernauwing tussen het park en de geplande huizenblokken 4 en 5 het havenstation niet gerechtvaardigd is en de levendigheid van het park in gevaar brengt;

Overwegende dat de hoogte van de toren voorzien op huizenblok 15 buitensporig en niet gerechtvaardigd is;

Overwegende dat het basisdossier haast geen enkel voorschrift voorziet voor het havengebied (huizenblok 10 B);

Overwegende dat de breedte van de doorgang die door het basisdossier voorzien is tussen de site en de Charles Demeerlaan het zou vereisen over te gaan tot de gedeeltelijke onteigening van een bestaande economische activiteit;

Terwijl, onder voorbehoud van de resultaten van de effectenstudie, het verkeersdebiet op deze plaats een dergelijke breedte niet vereist.

Overwegende dat de verdeling van de huisvesting in zone 6 A opnieuw dient te worden uitgedacht teneinde een betere gemengdheid van de functies te vrijwaren. Dat dit niet kan worden verwezenlijkt zonder nieuwe onderzoeken uit te voeren, Besluit : Enig artikel. Wordt geweigerd voor goedkeuring, het basisdossier van het bijzonder bestemmingsplan nr. 70 -10 « Kanaalwijk - Thurn & Taxis » van de Stad Brussel (begrensd door het Willebroekkanaal, de Stapelhuisstraat, de Dieudonné Lefèvrestraat, de Emile Bockstaelllaan, de gemeentegrens met Sint-Jans-Molenbeek, de Picardstraat, de Havenlaan en het Saincletteplein) dat een liggingsplan, een plan van de bestaande rechtstoestand, een plan van de bestaande feitelijke toestand, een schema van de bestemmingen, een plan van de inplantingen en bouwprofielen, een katern met nota's en rapporten, schriftelijke stedenbouwkundige voorschriften, een foto-inventaris en een effectenverslag omvat.

Brussel, 23 augustus 2004.

Door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Ch. PICQUE

^