Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 juni 2013
gepubliceerd op 28 juni 2013

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 met het oog op het omzetten van Richtlijn 2009/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en het omzetten van de Richtlijn 2011/15/EU van de Commissie van 23 februari 2011 tot wijziging van Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2013031557
pub.
28/06/2013
prom.
20/06/2013
ELI
eli/besluit/2013/06/20/2013031557/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 JUNI 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 29/03/2007 pub. 04/05/2007 numac 2007031170 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot omzetting van Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad sluiten met het oog op het omzetten van Richtlijn 2009/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en het omzetten van de Richtlijn 2011/15/EU van de Commissie van 23 februari 2011 tot wijziging van Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op artikel 16bis, § 2, van de ordonnantie van 3 december 1992 betreffende de exploitatie en de ontwikkeling van het kanaal, de haven, de voorhaven en de aanhorigheden ervan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, ingevoegd door de ordonnantie van 6 november 2003;

Gezien het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2009 tot omzetting van Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad;

Gezien het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 maart 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/03/2010 pub. 16/03/2010 numac 2010031142 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering ter invoering van de gewestelijke politieverordening voor het kanaal en de Haven van Brussel sluiten ter invoering van de gewestelijke politieverordening voor het kanaal en de Haven van Brussel;

Gelet op het advies n° 51.427/4 van de Raad van State gegeven op 18 juni 2012 op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op het voorstel van de Raad van bestuur van de Haven van Brussel van 24 februari 2012;

Op voordracht van de Minister van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegd voor Openbare Werken, Vervoer, Haven van Brussel en Informaticabeleid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het opschrift van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 29/03/2007 pub. 04/05/2007 numac 2007031170 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot omzetting van Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad sluiten tot omzetting van Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad, wordt vervangen als volgt : « Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart ».

Art. 2.Artikel 1 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad, gewijzigd bij Richtlijn 2009/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009, wordt bij dit besluit gedeeltelijk omgezet. Richtlijn 2011/15/EU van de Commissie van 23 februari 2011, waarbij richtlijn 2002/59/EG gewijzigd werd, wordt bij dit besluit omgezet. »

Art. 3.In artikel 2 § 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « Dit besluit is niet van toepassing op » worden vervangen door de woorden « Tenzij anders bepaald, is dit besluit niet van toepassing op »;2° punt c) wordt als volgt vervangen : « c) bunkers op schepen tot 1000 ton en scheepsvoorraden en uitrusting aan boord van alle schepen.»

Art. 4.In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° punt b) wordt als volgt gewijzigd : i) de woorden « relevante internationale instrumenten », de volgende instrumenten : » worden vervangen door de woorden « « relevante internationale instrumenten » : de volgende instrumenten, in hun bijgewerkte versie : » »; ii) de volgende streepjes worden toegevoegd : « - Resolutie A.917(22) van de IMO : Resolutie A.917(22) van de Internationale Maritieme Organisatie, getiteld : « Guidelines for the onboard use of AIS », zoals gewijzigd bij Resolutie A.956(23) van de IMO; - Resolutie A.949(23) van de IMO : Resolutie A.949(23) van de Internationale Maritieme Organisatie, getiteld : « Guidelines on places of refuge for ships in need of assistance »; - Resolutie A.950(23) van de IMO : Resolutie A.950(23) van de Internationale Maritieme Organisatie, getiteld : « Maritime assistance services (MAS) »; - IMO-richtsnoeren betreffende de billijke behandeling van zeelieden bij een ongeval op zee (IMO guidelines on the fair treatment of seafarers in the event of a maritime accident) : de richtsnoeren in bijlage bij Resolutie LEG.3(91) van de juridische commissie van de IMO van 27 april 2006 en goedgekeurd door de raad van bestuur van de Internationale Arbeidsorganisatie op haar 296ste zitting van 12 tot 16 juni 2006. » 2° punt l) wordt als volgt vervangen : « l) « bevoegde instantie » : de instantie of organisatie die, naar gelang het geval, door de Belgische federale overheid of door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is aangewezen om de uit hoofde van de Richtlijn 2002/59/EG te vervullen taken te verrichten.» 3° de volgende punten worden toegevoegd : « t) « SafeSeaNet » : het communautaire systeem voor de uitwisseling van maritieme informatie dat door de Europese Commissie in samenwerking met de lidstaten is ontwikkeld ter uitvoering van de wetgeving van de Europese Unie;u) « lijndienst », een reeks overtochten door schepen waarmee de verbinding tussen dezelfde twee of meer havens wordt onderhouden, hetzij volgens een gepubliceerde dienstregeling, hetzij met een zodanige regelmaat of frequentie dat zij een herkenbare systematische reeks vormen;v) « vissersvaartuig » : elk vaartuig dat is uitgerust voor commerciële exploitatie van levende aquatische hulpbronnen.» w) « haven van Brussel « : het geografisch gebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met daarin de toerusting en de installaties om schepen te ontvangen, met inbegrip van vissersboten en recreatieboten, waarvan het beheer, de exploitatie en de ontwikkeling toevertrouwd zijn aan de vennootschap Haven van Brussel;x) « vennootschap Haven van Brussel « : de publiekrechterlijke gewestelijke vennootschap Haven van Brussel, opgericht krachtens de ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 3 december 1992 betreffende de exploitatie en ontwikkeling van het kanaal, de haven, de voorhaven en de aanhorigheden ervan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en waarvan de statuten door een besluit van de Executieve van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 15 januari 1993 goedgekeurd werden;y) « lidstaat » : lidstaat van de Europese Unie.»

Art. 5.In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het opschrift worden de woorden « de havens gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest » vervangen door de woorden « de Haven van Brussel »;2° in § 1 en § 2 worden de woorden « een haven in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest » vervangen door de woorden « de Haven van Brussel »;3° in § 2 worden de woorden « de Gemeenschap » vervangen door de woorden « de Europese Unie ».

Art. 6.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt als volgt vervangen : « Informatievereisten aangaande het vervoer van gevaarlijke stoffen § 1. Gevaarlijke of verontreinigende stoffen mogen in de haven van Brussel niet voor vervoer worden aangeboden noch aan boord van een schip worden genomen, ongeacht de grootte van het schip, tenzij aan de kapitein of de exploitant, vooraleer de goederen aan boord worden genomen, een verklaring met de volgende informatie werd overhandigd : a) de in bijlage I, punt 2, genoemde informatie; b) voor de in bijlage I bij het MARPOL-Verdrag genoemde stoffen, het veiligheidsinformatieblad waarop de fysisch-chemische eigenschappen van de producten zijn vermeld, waar van toepassing, met inbegrip van hun viscositeit, uitgedrukt in cSt bij 50 ° C en hun dichtheid bij 15 ° C, alsook de andere gegevens die conform Resolutie MSC.286(86) van de IMO op het veiligheidsinformatieblad staan; c) de alarmnummers van de verlader of enige andere persoon of organisatie die beschikt over informatie over de fysisch-chemische eigenschappen van de producten en over de bij een calamiteit te nemen maatregelen. § 2 Vaartuigen komende van een haven buiten de Europese Unie die de haven van Brussel aandoen en gevaarlijke of verontreinigende stoffen aan boord hebben, beschikken over een verklaring van de verlader met de informatie vereist volgens § 1, onder a), b) en c). § 3 De verlader bezorgt deze verklaring aan de kapitein of de exploitant en zorgt ervoor dat de voor vervoer aangeboden vracht werkelijk die is waarover overeenkomstig § 1 een verklaring werd afgelegd. »

Art. 7.In artikel 6, § 1 van hetzelfde besluit worden de woorden « een haven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest » vervangen door de woorden « de Haven van Brussel ».

Art. 8.In hoofdstuk III. van hetzelfde besluit wordt een artikel 6bis ingevoegd, luidende : « Vrijstellingen § 1 Wanneer een lijndienst tussen de haven van Brussel en één of meer havens gelegen in het Vlaams Gewest of in het Waals Gewest lidstaten wordt geëxploiteerd, kan de vennootschap Haven van Brussel, op verzoek van het betrokken Gewest, voor die dienst vrijstelling verlenen van de eisen van de artikelen 4 en 6, § 1 en § 3, wanneer aan de volgende voorwaarden wordt voldaan : a) de maatschappij die deze lijndiensten exploiteert, houdt een lijst bij van de betrokken schepen en deelt die lijst mee aan de betrokken bevoegde instantie, en werkt deze bij;b) telkens als de reis wordt uitgevoerd, wordt de in bijlage I, punt 1, dan wel bijlage I, punt 3, indien toepasselijk, genoemde informatie ter beschikking gehouden van de bevoegde instantie, indien deze daarom verzoekt.De maatschappij zet een intern systeem op waarmee genoemde inlichtingen 24 uur per dag direct nadat daarom door de bevoegde instantie is gevraagd, elektronisch aan de bevoegde instantie kunnen worden doorgegeven, in overeenstemming met artikel 4 dan wel artikel 6, § 1 en § 3, indien toepasselijk; c) alle afwijkingen van de verwachte tijd van aankomst in de haven van Brussel van drie uur of meer worden overeenkomstig artikel 4 dan wel artikel 6, indien toepasselijk, meegedeeld aan de haven van aankomst of aan de bevoegde instantie;d) vrijstellingen worden alleen verleend aan individuele vaartuigen op een specifieke dienst. Voor de toepassing van het eerste lid wordt de dienst alleen als lijndienst beschouwd als het de bedoeling is dat hij ten minste één maand wordt geëxploiteerd.

Vrijstellingen van de in artikelen 4 en 6, § 1 en § 3, neergelegde eisen blijven beperkt tot reizen met een geplande duur van maximaal 12 uur. § 2 Wanneer een internationale lijndienst tussen de haven van Brussel en één of meer lidstaten wordt geëxploiteerd, kan de vennootschap Haven van Brussel voor die dienst vrijstelling verlenen van de eisen van de artikelen 4 en 6, § 1 en § 3 overeenkomstig de voorwaarden van § 1 indien de betrokken lidstaat of lidstaten daarom verzoeken. § 3 De vennootschap Haven van Brussel controleert regelmatig of aan de voorwaarden van de § 1 en § 2 wordt voldaan. Wanneer niet meer wordt voldaan aan minstens een van deze voorwaarden, trekt de vennootschap Haven van Brussel onmiddellijk de aan de betrokken maatschappij verleende vrijstelling in. § 4 De vennootschap Haven van Brussel deelt een lijst van de maatschappijen en schepen waaraan op grond van dit artikel een vrijstelling is verleend, alsmede iedere bijstelling van die lijst mede aan de Europese Commissie »

Art. 9.In artikel 8 van hetzelfde besluit worden de woorden « Haven van Brussel » vervangen door de woorden « vennootschap Haven van Brussel ».

Art. 10.In hoofdstuk V. van hetzelfde besluit wordt een artikel 8bis ingevoegd, luidende : « SafeSeaNet Teneinde een goede uitwisseling van de in dit besluit bedoelde informatie te garanderen, maakt de haven van Brussel, voor de inzameling, verwerking en opslag van de in dit besluit bedoelde informatie, gebruik van een beheersysteem voor maritieme informatie dat kan worden gekoppeld aan SafeSeaNet. »

Art. 11.Artikel 9, § 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « § 2. Overtredingen van de bepalingen van dit besluit worden bestraft overeenkomstig de bepalingen voorzien in artikel 16bis van de ordonnantie van 3 december 1992 betreffende de exploitatie en de ontwikkeling van het kanaal, de haven, de voorhaven en de aanhorigheden ervan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. » Het aldus gewijzigde artikel 9, § 2 is van toepassing op alle overtredingen die begaan worden vanaf de inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 12.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een bijlage I, luidende : « BIJLAGE I OVERZICHT VAN DE TE VERSTREKKEN INFORMATIE 1. In overeenstemming met artikel 4 te verstrekken informatie - algemene informatie a) Identificatie van het schip (naam, roepnaam, IMO-identificatienummer of MMSI-nummer).b) Haven van bestemming.c) Verwachte tijd van aankomst in de haven van bestemming of bij het loodsstation, zoals verlangd door de bevoegde instantie, en verwachte tijd van afvaart uit die haven.d) Totaal aantal opvarenden. 2. In overeenstemming met artikel 5 te verstrekken informatie - informatie over de lading a) Correcte technische benaming van de gevaarlijke of verontreinigende stoffen, VN-nummers waar deze bestaan, IMO-risicoklassen overeenkomstig de IMDG-, IBC- en IGC-code en in voorkomend geval de klasse van het schip die voor INF-ladingen als bedoeld in voorschrift VII/14.2 vereist is, de hoeveelheden van dergelijke stoffen en, indien zij worden vervoerd in voor vrachtvervoer bestemde laadeenheden, behalve tanks, de identificatie-nummers daarvan. b) Adres waar uitgebreide informatie over de lading kan worden verkregen.3. In overeenstemming met artikel 6 te verstrekken informatie A.Algemene informatie a) Identificatie van het schip (naam, roepnaam, IMO-identificatienummer of MMSI-nummer).b) Haven van bestemming.c) Voor een schip dat een in een lidstaat gelegen haven verlaat : verwachte tijd van afvaart uit de haven van vertrek of uit het loodsstation, zoals verlangd door de bevoegde instantie, en verwachte tijd van aankomst in de haven van bestemming.d) Voor een schip dat vanuit een buiten de Europese Unie gelegen haven komt en naar een in een lidstaat gelegen haven vaart : verwachte tijd van aankomst in de haven van bestemming of bij het loodsstation, zoals verlangd door de bevoegde instantie.e) Totaal aantal opvarenden. B. Informatie over de lading a) Correcte technische benaming van de gevaarlijke of verontreinigende stoffen, VN-nummers waar deze bestaan, IMO-risicoklassen overeenkomstig de IMDG-, IBC- en IGC-code en in voorkomend geval de klasse van het schip volgens de INF-code, de hoeveelheden van dergelijke stoffen en de plaats waar zij zich aan boord bevinden, alsmede, indien zij worden vervoerd in voor vrachtvervoer bestemde transporteenheden, behalve tanks, de identificatienummers daarvan.b) Bevestiging dat aan boord een lijst, manifest of passend laadplan aanwezig is dat gedetailleerde gegevens bevat over de gevaarlijke of verontreinigende stoffen die worden vervoerd en over de plaats waar deze zich aan boord bevinden.c) Adres waar uitgebreide informatie over de lading kan worden verkregen.4. Wanneer er veranderingen optreden in de overeenkomstig deze bijlage verstrekte informatie, stelt de kapitein van het schip de bevoegde instantie of de betrokken havenautoriteit daarvan onmiddellijk in kennis.»

Art. 13.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een bijlage II, luidende : « BIJLAGE II ELEKTRONISCHE BERICHTEN EN SAFESEANET Elektronische berichten die overeenkomstig dit besluit en de desbetreffende wetgeving van de Europese Unie worden uitgewisseld, worden via SafeSeaNet verstuurd. »

Art. 14.Het artikel 45, § 2, van de bijlage bij het besluit van 4 maart 2010 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering ter invoering van de gewestelijke politieverordening voor het kanaal en de Haven van Brussel wordt vervangen als volgt : « Schepen die met een automatisch identificatiesysteem (AIS) zijn uitgerust, dienen dit systeem tijdens het varen in het havendomein te activeren, tenzij internationale overeenkomsten, regels of normen voorzien in de bescherming van navigatiegegevens.

Vissersvaartuigen mogen het AIS in uitzonderlijke omstandigheden uitschakelen, wanneer dat volgens de kapitein noodzakelijk is voor de veiligheid of de beveiliging van zijn vaartuig. »

Art. 15.Inwerkingtreding Dit besluit treedt in werking op 1 september 2013.

Art. 16.Uitvoering De Minister bevoegd voor de Haven van Brussel is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 20 juni 2013.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid, Ontwikkelingssamenwerking en Gewestelijke Statistiek, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Openbare Werken, Vervoer, Informatica en Haven van Brussel, Mevr. B. GROUWELS

^