Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 december 2018
gepubliceerd op 24 januari 2019

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het EPB-certificaat Openbaar gebouw

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2018015581
pub.
24/01/2019
prom.
13/12/2018
ELI
eli/besluit/2018/12/13/2018015581/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

13 DECEMBER 2018. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het EPB-certificaat Openbaar gebouw


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, artikel 20;

Gelet op de bijzondere wet met betrekking tot de Brusselse Instellingen van 12 januari 1989, artikel 8;

Gelet op de Ordonnantie van 2 mei 2013 houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing, artikelen 2.2.2, § 1, 2.2.13, § 3, 2de en 3de leden,2.2.14, § 3, 2.2.18, 3de lid en 2.5.2, § 1;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 mei 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 27/05/2010 pub. 10/06/2010 numac 2010031282 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het energieprestatiecertificaat voor een openbaar gebouw sluiten betreffende het energieprestatiecertificaat voor een openbaar gebouw ;

Gelet op het advies 2018-09-05/04 van de Raad voor het Leefmilieu voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 5 september 2018;

Gelet op het advies A-2018-057-CES van de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 5 juli 2018;

Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die op 5 november 2018 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gezien de gendertest van de respectieve situatie van vrouwen en mannen, zoals bepaald in het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 april 2014 houdende de uitvoering van de ordonnantie van 29 maart 2012 houdende de integratie van de genderdimensie in de beleidslijnen, uitgevoerd op 24 april 2018;

Op voordracht van de Minister belast met Energie;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° Ordonnantie: de Ordonnantie van 2 mei 2013 houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing;2° Erkenningsbesluit : besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 februari 2011 betreffende de erkenning van de certificateurs voor het opstellen van een EPB-certificaat of een EPB-certificaat Openbaar gebouw;3° Richtlijnenbesluit: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 januari 2017 tot vaststelling van alle richtlijnen en criteria die nodig zijn voor het berekenen van de energieprestatie van de EPB-eenheden en houdende wijziging van meerdere uitvoeringsbesluiten van de ordonnantie van 2 mei 2013 houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing; 4° Publieke organisatie: overheid zoals gedefinieerd bij artikel 1.3.1, 4° van de ordonnantie of eender welke rechtspersoon die bij punt b) van artikel 1.3.1, 4° beoogd wordt, die slechts aan de twee eerste voorwaarden van deze bepaling voldoet en voor zover de activiteiten herhaaldelijk in meerderheid worden gefinancierd door de overheden beoogd in punten a) en b) van artikel 1.3.1, 4° ; 5° Certificateur openbaar gebouw: certificateur erkend voor de specialiteit "openbare gebouwen", zoals gedefinieerd bij artikel 1, 3° van het Erkenningsbesluit; 6° Openbaar gebouw: gebouw of deel van een gebouw dat onder het toepassingsgebied van artikel 2.2.14, § 2 van de ordonnantie ressorteert, bestaande uit het geheel van EPB-eenheden dat door de Publieke organisatie(s) bezet wordt, zoals bepaald door de certificateur openbaar gebouw ; 7° Categorie: indeling van de openbare gebouwen in functie van de aard van de activiteiten die er plaatsvinden, de uurregeling en het bedrijfstemperatuurbereik;8° Software: software zoals gedefinieerd bij artikel 1, 6° van het Erkenningsbesluit; 9° EPB-beheerder: natuurlijke persoon gemachtigd door een Publieke organisatie om de verplichtingen na te komen, die hem opgelegd worden door artikel 2.2.13, § 3 en 2.2.14, § 2 van de ordonnantie en die al dan niet deel kan uitmaken van de Publieke organisatie die hem aanstelt; 10° EPB-coördinator: natuurlijke of rechtspersoon, aangesteld door alle EPB-beheerders van eenzelfde gebouw om de certificateur openbaar gebouw de volledigheid te garanderen van de gegevens die nodig zijn voor de opstelling van het EPB-certificaat Openbaar Gebouw, en die: a) al dan niet deel kan uitmaken van de Publieke organisatie(s) die het gebouw bezet(ten), waarvoor hij wordt aangesteld;b) een EPB-beheerder kan zijn;11° EPB-oppervlakte openbaar gebouw: de som van de vloeroppervlakten van de EPB-eenheden die in het openbaar gebouw zijn inbegrepen, afgebakend overeenkomstig de meetcode die in bijlage 2 van het Richtlijnenbesluit bedoeld wordt;12° Minister: de Minister van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die bevoegd is voor energiebeleid. HOOFDSTUK 2. - Over de opstelling van het EPB-certificaat openbaar gebouw Afdeling 1. - Over de actoren en hun verplichtingen

Art. 2.Elke Publieke organisatie duidt een of meerdere, behoorlijk gemachtigde EPB-beheerders aan.

De aanstelling of herroeping van de aanstelling van elke EPB-beheerder wordt aan Leefmilieu Brussel meegedeeld, die de EPB-beheerder een persoonlijke toegang tot de software bezorgt. § 2. Elke Publieke organisatie ziet toe op het beschikken van de energieverbruiksgegevens en de plannen van de gebouwen bedoelde in de krachtens artikel 3, 1° van dit besluit bezorgde lijst.

Art. 3.De EPB-beheerder komt de volgende verplichtingen na: 1° Hij bezorgt Leefmilieu Brussel, via de software, de lijst van gebouwen die op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen zijn en die in welke hoedanigheid ook door de Publieke organisatie volledig of gedeeltelijk bezet worden, die hem aanstelde, en hij houdt deze lijst up-to-date;2° Hij wijst een EPB-coördinator aan voor elk gebouw op de lijst die bij punt 1° beoogd wordt.Wanneer een openbaar gebouw door meerdere Publieke organisaties bezet wordt, wordt er door alle aangestelde EPB-beheerders in onderling overleg één enkele EPB-coördinator aangeduid ; 3° Hij ziet erop toe dat de EPB-coördinator alle benodigde informatie voor de uitvoering van zijn opdracht ontvangt.Hiertoe: a) stelt hij met de EPB-coördinator een schriftelijke overeenkomst op, die hij samen met hem ondertekent en die de regels vastlegt voor de uitvoering van de opdracht van de EPB-coördinator alsook de middelen die hem ter beschikking gesteld worden;b) deelt hij, via de software, de contactgegevens van elke aangestelde EPB-coördinator aan Leefmilieu Brussel mee, die elke EPB-coördinator een persoonlijke toegang tot de software bezorgt;4° Hij vergewist er zich van dat de gebouwen die op de bij punt 1° beoogde lijst over een geldig EPB-certificaat openbaar gebouw beschikken, volgens de voorwaarden van hoofdstuk 4 van dit besluit;5° Hij vergewist er zich van dat de EPB-certificaten openbaar gebouw opgesteld voor de gebouwen vermeld in de bij punt 1° bedoelde lijst ter beschikking gesteld worden van de Publieke organisatie(s) waarvoor hij gemachtigd werd;6° Hij brengt Leefmilieu Brussel op de hoogte van elke wijziging van zijn contactgegevens;7° Hij deelt niemand de codes mee die LeefmiIieu Brussel hem ter beschikking stelde om zich toegang te verschaffen tot de software.

Art. 4.De EPB-coördinator komt de volgende verplichtingen na: 1° Hij kiest via de software een certificateur openbaar gebouw;2° Hij garandeert de certificateur openbaar gebouw de volledigheid van de benodigde gegevens voor de opstelling van het EPB-certificaat openbaar gebouw;3° Hij gaat na of het gebouw waarvoor hij werd aangesteld, over een geldig EPB-certificaat openbaar gebouw beschikt;4° Hij brengt Leefmilieu Brussel op de hoogte van elke wijziging van zijn contactgegevens;5° Hij deelt niemand de codes mee die LeefmiIieu Brussel hem ter beschikking stelde om zich toegang te verschaffen tot de software.

Art. 5.Een EPB-beheerder en een EPB-coördinator kunnen de opdracht van certificateur openbaar gebouw vervullen. Afdeling 2. - Over de geldigheid en de voorwaarden voor de herroeping

van het EPB-certificaat openbaar gebouw

Art. 6.Het EPB-certificaat openbaar gebouw heeft een geldigheidstermijn van twaalf maanden, voor zover Leefmilieu Brussel vóór het einde van die periode de herroeping van het certificaat heeft betekent.

Art. 7.De kennisgeving van de herroeping van het EPB-certificaat openbaar gebouw door Leefmilieu Brussel wordt aan de certificateur openbaar gebouw, de EPB-beheerder en de EPB-coördinator meegedeeld, via de software, wanneer vastgesteld wordt dat het EPB-certificaat openbaar gebouw niet opgesteld werd in naleving van de verplichtingen van de certificateur die bij artikel 6, 1° van het Erkenningsbesluit beoogd worden.

De resultaten van de kwaliteitscontrole die krachtens artikel 2.5.4 van de ordonnantie georganiseerd wordt, kunnen door Leefmilieu Brussel gebruikt worden om het EPB-certificaat openbaar gebouw te herroepen. Afdeling 3. - Over de vorm en de inhoud van het EPB-certificaat

openbaar gebouw

Art. 8.§ 1. Het EPB-certificaat openbaar gebouw stemt overeen met het model dat door de Minister werd vastgelegd en bevat minstens de volgende indicatoren: 1° de verhouding tussen enerzijds de hoeveelheid energie die door het openbaar gebouw verbruikt wordt, uitgedrukt in kWu primaire energie aan de hand van de standaard omrekenfactoren die bij artikel 5 van het Richtlijnenbesluit beoogd worden, en anderzijds de EPB-oppervlakte openbaar gebouw;2° de verdeling van het verbruik tussen elektriciteitsverbruik en het verbruik van brandstoffen;3° de geraamde kosten voor dit verbruik;4° de aanbevelingen.Als het openbaar gebouw onderworpen is aan een PLAGE verwijzen deze aanbevelingen naar de acties die uit dit PLAGE voortvloeien. In het tegenovergestelde geval hebben deze aanbevelingen minstens betrekking op: a) de investeringen die een verbetering van de thermische eigenschappen van de buitenschil van het openbaar gebouw of zijn technische installaties nastreven;b) het energiebeheer van het openbaar gebouw en het onderhoud van zijn technische installaties;c) het gedrag van de bezetters;5° het genormaliseerde energieverbruik van de laatste drie jaar uitgedrukt in MWu;6° de jaarlijkse CO2-uitstoot;7° de energieklasse van het openbaar gebouw;8° een indicator voor hernieuwbare energie. § 2. De gemiddelde energieprestatie van de openbare gebouwen van het Gewest die onder dezelfde categorie ressorteren als het gecertificeerde openbaar gebouw, wordt op het EPB-certificaat openbaar gebouw aangegeven.

Art. 9.§ 1. De energieprestatie-indicatoren worden berekend op basis van de energie die elk jaar daadwerkelijk verbruikt wordt, in overeenstemming met de bepalingen van bijlage 1 van onderhavig besluit. § 2. De categorieën en energieklassen van het EPB-certificaat openbaar gebouw worden bepaald bij bijlage 2 van onderhavig besluit. § 3. De waarden van de gemiddelde energieprestatie van de verschillende categorieën openbare gebouwen wordt in de software bijgewerkt op basis van de gegevens van de EPB-certificaten openbaar gebouw die opgesteld worden in de loop van het kalenderjaar dat aan het kalenderjaar van de uitgifte van het EPB-certificaat openbaar gebouw voorafgaat. HOOFDSTUK 3. - Over de bekendmaking van het EPB-certificaat openbaar gebouw

Art. 10.§ 1. Een exemplaar van een geldig EPB-certificaat openbaar gebouw wordt op een zichtbare manier uitgehangen in de hal van de hoofdingang van het gebouw waarvoor het EPB-certificaat openbaar gebouw werd opgesteld.

Het exemplaar wordt in kleur op A3-formaat of elektronisch op volle schermgrootte uitgehangen. § 2. In geval van herroeping wordt het EPB-certificaat openbaar gebouw ingetrokken. De Publieke organisatie wordt vrijgesteld van uithanging voor het lopende jaar, zolang er geen nieuw geldig EPB-certificaat openbaar gebouw werd opgesteld door de certificateur openbaar gebouw. HOOFDSTUK 4. - Over de implementatiemodaliteiten

Art. 11.§ 1. Het opgestelde EPB-certificaat openbaar gebouw wordt via de software ter beschikking gesteld van de EPB-beheerders en de EPB-coördinator. § 2. Het EPB-certificaat openbaar gebouw wordt uiterlijk binnen zesendertig maanden na aanvang van de bezetting van het openbaar gebouw uitgehangen. § 3. Een geldig EPB-certificaat geldt als EPB-certificaat openbaar gebouw gedurende de eerste drie jaar die volgen op de aanvang van de bezetting van het openbaar gebouw.

Art. 12.§ 1. De Publieke organisatie die niet over de benodigde verbruiksgegevens beschikt voor de opstelling van het EPB-certificaat openbaar gebouw binnen de termijn dat bij art. 11, § 2 beoogd wordt, kan uiterlijk drie maanden vóór het einde van voormelde termijn een verzoek tot vrijstelling indienen of via de EPB-beheerder of de EPB-coördinator laten indienen bij Leefmilieu Brussel. Dit verzoek wordt via de software of via het door Leefmilieu Brussel ter beschikking gestelde formulier ingediend. § 2. Binnen de vijftien werkdagen na ontvangst van het verzoek stuurt Leefmilieu Brussel een bewijs van ontvangst van het volledige of onvolledige dossier volgens dezelfde verzendingsmodaliteiten als die bij de indiening van het verzoek gebruikt werden. § 3. De beslissing van Leefmilieu Brussel wordt meegedeeld: 1° ofwel binnen dertig dagen na het bewijs van ontvangst van het volledige dossier;2° ofwel zoals een weigering als het dossier niet volledig is op het verstrijken van de in het bewijs van ontvangst van het onvolledig dossier aangemelde termijn; volgens dezelfde verzendingsmodaliteiten als die bij de indiening van het verzoek gebruikt werden, en vermeldt desgevallend de termijn binnen welke het EPB-certificaat openbaar gebouw wordt uitgehangen. HOOFDSTUK 5. - Verwerking van de gegevens van de EPB-certificaten openbaar gebouw

Art. 13.Leefmilieu Brussel publiceert de lijst van openbare gebouwen die krachtens onderhavig besluit over een geldig EPB-certificaat openbaar gebouw beschikken. Hierin worden minstens de naam van de Publieke organisatie(s) vermeldt die het openbaar gebouw bezet(ten), evenals het adres van het openbaar gebouw, zijn categorie, een energieprestatie-indicator en de einddatum van de geldigheid van het EPB-certificaat openbaar gebouw. HOOFDSTUK 6. - Afwijkende, overgangs-, wijzigende- en slotbepalingen

Art. 14.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 mei 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 27/05/2010 pub. 10/06/2010 numac 2010031282 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het energieprestatiecertificaat voor een openbaar gebouw sluiten betreffende het energieprestatiecertificaat voor een openbaar gebouw wordt opgeheven.

Art. 15.§ 1. Elk EPB-certificaat openbaar gebouw dat opgesteld werd vóór de inwerkingtreding van onderhavig besluit, blijft geldig tot aan het einde van zijn geldigheidstermijn, voor zover zijn herroeping vóór het einde van die periode door Leefmilieu Brussel niet werd betekent. § 2. De in dit besluit beschreven herroepingsvoorwaarden gelden eveneens voor de EPB-certificaten openbaar gebouw die vóór de inwerkingtreding van dit besluit opgesteld werden § 3. Bij de herroeping van een EPB-certificaat openbaar gebouw dat vóór de inwerkingtreding van onderhavig besluit werd opgesteld, wordt het nieuwe EPB-certificaat opgesteld overeenkomstig dit besluit.

Art. 16.In artikel 6, 1° van het Erkenningsbesluit worden de woorden "of het EPB-certificaat openbaar gebouw" ingevoegd tussen de woorden "het EPB-certificaat" en de woorden "op met behulp van de software".

Art. 17.Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2019.

Art. 18.De Minister is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 13 december 2018.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, C. FREMAULT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^