Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 oktober 2020
gepubliceerd op 20 november 2020

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende wijziging van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2020016077
pub.
20/11/2020
prom.
29/10/2020
ELI
eli/besluit/2020/10/29/2020016077/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

29 OKTOBER 2020. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende wijziging van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel


Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, inzonderheid op het artikel 40, § 1, gewijzigd door de bijzondere wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel ;

Gelet op de gelijke kansentest, uitgevoerd op 20 maart 2019.

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van 6 maart 2019;

Gelet op de protocol nr. 2020/1 van 9 juni 2020 van het Sectorcomité XV ;

Gelet op advies 67.797/2V van de Raad van State, gegeven op 28 augustus 2020 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Minister bevoegd voor Openbaar Ambt, Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel

Artikel 1.In artikel 2 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel worden de 2de en de 3de paragraaf opgeheven.

Art. 2.In hetzelfde besluit wordt een artikel 2/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "2/1. § 1. De kennisgeving of de betekening van een stuk in dit besluit geschiedt, behoudens uitzondering: - Hetzij middels de afgifte tegen een gedateerd en getekend ontvangstbewijs; - Hetzij middels aangetekende zending; - Hetzij middels aangetekende zending met ontvangstbewijs. § 2. Elke termijn wordt berekend, behoudens uitzondering: - Wanneer de kennisgeving is gebeurd bij afgifte tegen een getekend en gedateerd ontvangstbewijs, de dag volgend op de afgifte, en deze dag is inbegrepen in de termijn; - Wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende zending, vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van de brief, en is die dag inbegrepen in de termijn; - Wanneer de kennisgeving is gebeurd bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd, en deze eerste dag is inbegrepen in de termijn.

Het postmerk geldt als bewijs, zowel voor de verzending als voor de ontvangst of de weigering.

Wanneer dit besluit voorziet in een termijn, wordt deze berekend in kalenderdagen, met inbegrip van zaterdagen, zondagen en de feestdagen bepaald in artikel 193, § 1.

Wanneer dit besluit voorziet in een termijn uitgedrukt in werkdagen, dan omvat deze termijn alle dagen van de week behalve zaterdagen, zondagen en feestdagen bepaald in artikel 193, § 1.

De termijn omvat de vervaldag. Wanneer de vervaldag evenwel een zaterdag, een zondag of een feestdag is, zoals bedoeld in artikel 193, § 1, wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag. Als deze dag valt tussen 25 december en 1 januari, wordt hij verplaatst naar de eerst volgende werkdag na 1 januari.

Indien dit besluit voorziet in de versturing via aangetekende zending met of zonder ontvangstbewijs wordt het versturen via een elektronische procedure, die op een aantoonbare wijze en aangepast aan de omstandigheden, de authenticiteit en de integriteit van de inhoud van de communicatie waarborgt, beschouwd als equivalent. Het gebruik van de elektronische identiteitskaart of de elektronische vreemdelingenkaart kan verplicht worden opgelegd.

Art. 3.Artikel 39 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de twee alinea's dat luidt als volgt: "Indien voor de intraregionale of de externe mobiliteit gekozen wordt, zal de betreffende overheidsdienst de vergelijkende selectie alleen organiseren" Indien de aanwerving werd gekozen, zal de selectiecommissie bestaan uit : - een voorzitter, afgevaardigd door SELOR; - twee bijzitters."

Art. 4.In artikel 67 van hetzelfde besluit wordt het 2de lid opgeheven.

Art. 5.In artikel 78 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 1 vervangen door wat volgt: " § 1. Enkel kandidaatstellingen die aan de voorzitter van de directieraad middels aangetekende brief werden gericht binnen een termijn van twintig dagen worden in aanmerking genomen. Deze termijn begint te lopen op de dag die volgt op de publicatie in het Belgisch Staatsblad voor kandidaten die niet tot de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel behoren."

Art. 6.In artikel 89 van hetzelfde besluit wordt het 4de lid opgeheven.

Art. 7.In artikel 97 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het 4de lid wordt opgeheven.2° in de Franse versie, in het 3de lid worden de woorden "de la commission de promotion" vervangen door de woorden "du président du Conseil de direction".3° in de Franse versie, in het 5de lid worden de woorden "la commission de promotion" vervangen door de woorden "le Conseil de direction".

Art. 8.In artikel 105 van hetzelfde besluit wordt de zin " Aan de graden attaché, assistent, adjunct, klerk en beambte zijn de weddeschalen 101, 102 en 103 verbonden " vervangen door de zin "De weddeschalen 101, 102 en 103 zijn gekoppeld aan de rangen van attaché, assistent, adjunct en klerk."

Art. 9.In artikel 139 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt: "Deze bevindingen worden ter kennis van de ambtenaar gebracht, hetzij door persoonlijke afgifte tegen ontvangstbewijs, gedateerd en ondertekend, hetzij per aangetekende brief.De ambtenaar maakt eventuele opmerkingen binnen de 15 dagen over."; 2° het vierde lid wordt vervangen door wat volgt: "De ambtenaar kan een document met een gunstige beoordeling betreffende de uitvoering van zijn werk aan zijn evaluatiedossier toevoegen, na zijn evaluator hiervan op de hoogte te hebben gebracht.".

Art. 10.In artikel 140 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in lid 2 worden de woorden "een tussentijdse evaluatie" vervangen door "een tussentijds onderhoud".2° het 3de lid, 4° wordt opgeheven.3° in lid 5 worden de woorden "binnen de 15 dagen na kennisname" vervangen door "binnen 15 dagen na kennisname van het verslag".

Art. 11.In artikel 143, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt de zin "Binnen de vijftien dagen die volgen op het evaluatiegesprek, stelt de evaluator een evaluatieverslag op en verleent de vermelding "gunstig", "onder voorbehoud" of "onvoldoende" vergezeld van een motivatie" vervangen door de zin "Behalve in geval van overmacht stelt de evaluator binnen 15 dagen na het beoordelingsgesprek een beoordelingsrapport op en kent hij de vermelding "gunstig", "onder voorbehoud" of "onvoldoende" toe, vergezeld van een motivering."

Art. 12.Artikel 148 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de volgende zin: "Er wordt aan de ambtenaar een ontvangstbewijs van het beroep gegeven.".

Art. 13.Artikel 149 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 14.In artikel 188, lid 1, van de Franse versie van hetzelfde besluit wordt het woord "reporté" vervangen door het woord "reportés".

Art. 15.In artikel 190, eerste lid, van de Franse versie van hetzelfde besluit wordt de zin "1° lorsqu'il obtient au cours de l'année des congés :" vervangen door de zin "2° lorsqu'il obtient au cours de l'année des congés : ".

Art. 16.In artikel 190, eerste lid, 2°, van de Nederlandse versie van hetzelfde besluit, wordt de zin: "- voor ouderschapsverlof behalve loopbaanonderbreking bedoeld in de artikelen 198 en 199" vervangen door "voor ouderschapsverlof buiten loopbaanonderbreking bedoeld in de artikelen 198 en 199."

Art. 17.In artikel 198, lid 1, van hetzelfde besluit worden de woorden "drie maanden" vervangen door de woorden "vier maanden".

Art. 18.In artikel 211, lid 2, van hetzelfde besluit worden de woorden "een medisch attest" vervangen door de woorden "een getuigschrift voor verstrekte hulp".

Art. 19.In artikel 227 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2 vervangen als volgt: " § 2. Het verlof wordt evenwel bezoldigd wanneer de ambtenaar wordt aangewezen als nationaal deskundige krachtens de beschikking van 26 juli 1988, van 7 januari 1998 of van 12 november 2008 van de Commissie van de Europese Gemeenschappen tot vaststelling van de regeling die geldt voor nationale deskundigen die bij de diensten van de Commissie gedetacheerd zijn.

Het kan eveneens worden bezoldigd met instemming van de Regering wanneer de opdracht in het kader van de programma's van de Europese Unie wordt toegewezen.

Het is eveneens bezoldigd wanneer de ambtenaar, overeenkomstig het koninklijk besluit van 23 mei 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/05/2018 pub. 31/05/2018 numac 2018012383 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten betreffende de Hoge Raad van Financiën, wordt aangesteld als lid van het secretariaat van de afdeling Financieringsbehoeften van de Hoge Raad van Financiën.".

Art. 20.In artikel 261 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 1° wordt vervangen door wat volgt: "1° gemeenteraadslid dat noch burgemeester noch schepen noch voorzitter van een raad voor maatschappelijk welzijn is, lid van een raad voor maatschappelijk welzijn of van een bijzonder comité voor de sociale dienst dat noch voorzitter noch lid van het vast bureau is of lid van een districtsraad dat noch voorzitter noch lid van het bureau is, van een gemeente: a) tot 80.000 inwoners: 2 dagen per maand; b) met meer dan 80.000 inwoners: 4 dagen per maand;" 2° Punt 2° wordt vervangen door wat volgt: "2° schepen, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, voorzitter van een bijzonder comité voor de sociale dienst of lid van het bureau van een districtsraad van een gemeente: a) tot 30.000 inwoners: 4 dagen per maand; b) van 30.001 tot 50.000 inwoners: een vierde van een voltijds ambt; c) van 50.001 tot 80.000 inwoners: de helft van een voltijds ambt;".

Art. 21.In artikel 283, paragraaf 2, van hetzelfde besluit wordt het tweede lid opgeheven.

Art. 22.Artikel 297 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 23.Artikel 308 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een 2de lid dat luidt als volgt: "Deze termijn gaat in op de eerste werkdag volgend op de dag dat de aangetekende brief houdende het beroep aan de postdiensten overhandigd werd."

Art. 24.In artikel 312 van hetzelfde besluit wordt het 5de lid opgeheven.

Art. 25.In artikel 318 van hetzelfde besluit wordt het laatste lid vervangen door de volgende bepaling: "Een kennisgeving aan de ambtenaar volgt op de schorsingsbeslissing.".

Art. 26.In artikel 338, 3°, van hetzelfde besluit worden de woorden "die niet langer voldoet aan de wetten op de milities" geschrapt.

Art. 27.In artikel 339 van hetzelfde besluit wordt het 1ste lid vervangen door wat volgt: "1° het vrijwillig ontslag. In deze situatie mag de ambtenaar zijn post niet eerder verlaten dan minimaal dertig dagen na kennisgeving van zijn ontslag per aangetekend schrijven aan de secretaris generaal of de adjunct secretaris generaal. Deze termijn kan verkort worden in onderling akkoord."

Art. 28.In artikel 358 van de Nederlandse versie van hetzelfde besluit worden de woorden "in artikel 386 betreffende de levensduurtepremie en" geschrapt.

Art. 29.In artikel 383, 1ste paragraaf, 1ste lid van de Franse versie van hetzelfde besluit wordt het woord "euro" vervangen door het woord "euros".

Art. 30.In artikel 409 van de Franse versie van hetzelfde besluit worden de woorden "son domicile" vervangen door de woorden "sa résidence".

Art. 31.Artikel 450 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 32.In artikel 456, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "een hernieuwbare periode van zes maanden" vervangen door de woorden "een periode van maximum zes maanden die hernieuwd kan worden".

Art. 33.In artikel 473 van hetzelfde besluit wordt het 2de lid opgeheven.

Art. 34.In artikel 495 van de Franse versie van hetzelfde besluit wordt het woord "entamé" vervangen door het woord "conclu".

Art. 35.In hetzelfde besluit wordt een artikel 495/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: " Ambtenaren die op de datum van inwerkingtreding van dit besluit een schaalanciënniteit van ten minste 15 jaar hebben, berekend overeenkomstig artikel 428, hebben recht op weddeschaal 103, 113 of 220, afhankelijk van hun graad, onder voorbehoud van artikels 106, 2° en 3°.

Ambtenaren die op de datum van inwerktreding van dit besluit een schaalanciënniteit van 6 tot minder dan 15 jaar hebben, berekend overeenkomstig artikel 428, hebben vanaf 15 jaar anciënniteit recht op weddeschaal 103, 113 of 220, afhankelijk van hun graad, onder voorbehoud van artikels 106, 2° en 3°. "

Art. 36.In bijlage 1, hoofdstuk 1, niveau B, van hetzelfde besluit, wordt een punt 9) ingevoegd dat als volgt luidt: "Getuigschrift hoger onderwijs van de 1e cyclus uitgereikt door het hoger onderwijs voor sociale promotie.". HOOFDSTUK II. - Overgangsbepaling

Art. 37.De vergelijkende selectieprocedures en de selectieprocedures voor de per mandaat in te plannen functies, waarvoor de functies vacant verklaard werden voor de inwerkingtreding van dit besluit worden voortgezet op basis van de bepalingen die op deze procedure van toepassing waren voor deze datum. HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 38.Dit besluit treedt in werking op de 15de dag die volgt op de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 39.Het artikel 35 heeft uitwerking met ingang 1 april 2018.

Art. 40.De minister bevoegd voor het Openbaar Ambt wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 29 oktober 2020.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ

^