Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020
gepubliceerd op 03 juni 2020

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020 met bijzondere machten nr. 2020/022 inzake het uitstellen van de niet-genomen jaarlijkse vakantiedagen door de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de diensten van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ten gevolge van de COVID-19 pandemie

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2020041440
pub.
03/06/2020
prom.
14/05/2020
ELI
eli/besluit/2020/05/14/2020041440/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 MEI 2020. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020 met bijzondere machten nr. 2020/022 inzake het uitstellen van de niet-genomen jaarlijkse vakantiedagen door de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de diensten van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ten gevolge van de COVID-19 pandemie


Gelet op de Ordonnantie van 19 maart 2020 om bijzondere machten toe te kennen aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19;

Gezien het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel;

Gezien het Besluit van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk gewest;

Het verzoek om spoedbehandeling is gemotiveerd door de uitzonderlijke sanitaire crisis ten gevolge van COVID-19 die België momenteel doormaakt en de huidige en toekomstige maatregelen, waaronder de lockdown, die zijn genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken en die elke vorm van activiteit op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vertragen en gevolgen hebben voor de goede werking van de verschillende openbare diensten en instellingen van openbaar nut. Om de continuïteit van de openbare dienst na de lockdown te kunnen waarborgen, moeten bijgevolg maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat de betrokken personeelsleden hun jaarlijks verlof automatisch kunnen overdragen;

Gezien het advies nr. 67.341/4 van de Raad van State, gegeven op 7 mei 2020, in toepassing van artikel 84, § 1, 3° van de gecoördineerde wetten van 12 januari 1973 op de Raad van State;

Rekening houdend met de noodzaak om de continuïteit van de openbare diensten te garanderen en de noodzaak aan dringende actie omwille van de huidige situatie. Inderdaad, sommige personeelsleden hadden reeds vakantiedagen aangevraagd tijdens de periode van anti-corona maatregelen en willen deze graag uitstellen ten gevolge van diezelfde maatregelen. Dit resulteert er in dat wanneer de maatregelen zullen worden opgeheven, een groter dan gewoonlijk aantal personeelsleden zijn jaarlijkse vakantiedagen tegelijkertijd zal willen opnemen. Deze situatie zou ervoor kunnen zorgen dat de continuïteit van de openbare diensten in het gedrang komt en het zou moeilijk te beheren zijn door de functionele oversten indien deze vakantiedagen niet kunnen worden uitgesteld naar het volgende jaar. Omwille van deze reden heeft de Regering besloten om nu reeds over te gaan tot actie;

Overwegende dat, teneinde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in staat te stellen om te reageren op de COVID-19-pandemie kan de Regering alle passende maatregelen nemen om, onder bedreiging van ernstig gevaar, elke situatie die een probleem vormt te voorkomen en met spoed aan te pakken binnen het strikte kader van de COVID-19-pandemie en de gevolgen ervan, onder meer de maatregelen met betrekking tot het gewestelijk openbaar ambt;

Op voorstel van de Minister bevoegd voor het Openbaar Ambt, Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De ongebruikte jaarlijkse vakantiedagen toegekend voor het jaar 2019 en 2020 aan de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en aan de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk gewest worden ambtshalve uitgesteld als volgt: - De uitgestelde vakantiedagen van 2019 moeten opgenomen worden tegen 31 december 2021; - De uitgestelde vakantiedagen van 2020 moeten worden opgenomen tegen 31 december 2022.

Om dit te doen wordt er afgeweken van artikel 188, eerste alinea van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van artikel 181, eerste alinea van het Besluit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk gewest.

Art. 2.De Minister die het Openbaar Ambt in zijn bevoegdheden heeft, wordt belast met de uitvoering van onderhavig besluit.

Brussel, 14 mei 2020.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering, de Plaatselijke Besturen en Dierenwelzijn B. CLERFAYT

^