Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement van 06 december 2007
gepubliceerd op 04 maart 2008

Besluit van de Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Raad voor ontwikkelingssamenwerking, solidariteit en integratie

bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
numac
2008033011
pub.
04/03/2008
prom.
06/12/2007
ELI
eli/besluit/2007/12/06/2008033011/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 DECEMBER 2007. - Besluit van de Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Raad voor ontwikkelingssamenwerking, solidariteit en integratie (« RESI »)


De Regering van de Duitstalige Gemeenschap, Gelet op het besluit van 19 juli 2007 houdende oprichting in de Duitstalige Gemeenschap van de Raad voor Ontwikkelingssamenwerking, Solidariteit en Integratie (« RESI »), inzonderheid op artikel 4;

Op de voordracht van de Minister-President en van de Vice-Minister-President;

Na beraadslaging, Besluit : Goedkeuring van het huishoudelijk reglement

Artikel 1.Het op 29 november 2007 door de RESI aangenomen huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd en als bijlage bij dit besluit bekendgemaakt.

Inwerkingtreding

Art. 2.Voorliggend besluit treedt in werking de dag waarop het wordt aangenomen.

Uitvoering

Art. 3.De Minister-President en de Vice-Minister-President worden belast met de uitvoering van dit besluit.

Eupen, 6 december 2007.

Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, K.-H. LAMBERTZ De Vice-Minister-President, Minister van Vorming en Werkgelegenheid, Sociale Aangelegenheden en Toerisme, B. GENTGES

Huishoudelijk reglement van Raad voor Ontwikkelingssamenwerking, Solidariteit en Integratie (« RESI ») Artikel 1 - Wettelijke basis De Raad voor Ontwikkelingssamenwerking, Solidariteit en Integratie (« RESI ») wordt geïnstalleerd met toepassing van het besluit van de Regering van 19 juli 2007 houdende oprichting in de Duitstalige Gemeenschap van de Raad voor Ontwikkelingssamenwerking, Solidariteit en Integratie (« RESI »).

Artikel 2 - Zetel De zetel van de « RESI » wordt gevestigd op volgend adres : Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap RESI T.a.v. de voorzitter/de voorzitster Gospertstrasse 1 4700 Eupen Mits akkoord van de Regering kan het bureau de zetel van de RESI op een ander adres vestigen.

Artikel 3 - Bijeenroeping van de RESI De RESI zetelt na oproeping door zijn voorzitter.

De RESI moet door de voorzitter bijeengeroepen worden, indien één vierde van de leden of twee leden van het bureau of de Regering hem er schriftelijk om verzoekt. Dit verzoek moet met redenen omkleed worden en een agendavoorstel bevatten. Bij dit verzoek wordt elk voor de besluitvorming nuttig document gevoegd. Binnen 7 dagen na de verzoekdatum moet de RESI tot een zitting worden opgeroepen, welke ten laatste 21 dagen na het verzoek moet plaatsvinden.

De oproeping geschiedt per gewone brief, per fax of e-mail. In beide laatste gevallen dient een brief te volgen.

De oproepingstermijn van de RESI bedraagt ten minste 5 werkdagen. De termijn loopt vanaf de dag volgend op de verzending van de oproepingsbrief.

De oproepingsbrief vermeldt en/of bevat : - de vergaderplaats, -datum, en -tijdstip alsmede een agendavoorstel; - het proces-verbaal van de laatste zitting; - alle voor de besluitvorming nuttige documenten; - de eventueel uitgewerkte beslissingsontwerpen.

Indien het om praktische redenen niet mogelijk is de documenten vóór de zitting te verdelen, dan worden ze bij het begin ervan verdeeld.

Artikel 4 - Agenda De agenda wordt door de voorzitter voorgesteld en door de leden van de RESI bij het begin van de zitting vastgelegd. Wordt een zitting overeenkomstig artikel 3, tweede zin, bijeengeroepen, dan voortvloeit de agenda uit het verzoek van de leden.

Bij het uitwerken van het agendavoorstel moet de voorzitter rekening houden met de ingediende verzoeken en voorstellen. Tot 8 werkdagen vóór een geplande zitting mogen de leden voorstellen indienen m.b.t. agendapunten.

Tijdens een zitting kan de RESI bijkomende agendapunten slechts behandelen en erover stemmen, als de meerderheid van twee derden ertoe heeft besloten.

Artikel 5 - Quorum, beraadslaging en stemming De voorzitter opent, leidt, schorst en sluit de zittingen. Hij zorgt voor de naleving van de reglementaire bepalingen en van voorliggend huishoudelijk reglement.

Is de voorzitter verhinderd, neemt de vice-voorzitter het voorzitterschap waar. Bij verhindering verwittigt de voorzitter de vice-voorzitter.

Bij de eerste zitting van een mandaatperiode neemt het oudste aanwezige lid het voorzitterschap waar tot de verkiezing van de voorzitter, de vice-voorzitter en de vijf bijzitters.

De RESI kan geldig beraadslagen, wanneer de bijeenroeping regelmatig gebeurd is en meer dan de helft van de leden aanwezig zijn.

Zo niet wordt binnen 10 werkdagen een tweede zitting bijeengeroepen, die ten minste 15 werkdagen na de eerste zitting plaatsvindt en geldig kan beraadslagen, welk het aantal aanwezige leden ook mag zijn.

De stemming geschiedt bij handopsteken. Verzoekt een lid om een geheime stemming, dan wordt over dit voorstel gestemd; er wordt daaraan gevolg gegeven mits instemming van één derde van de leden.

De beslissingen van de RESI worden met eenvoudige meerderheid genomen.

Bij staking van stemmen wordt het voorstel als verworpen beschouwd.

Artikel 6 - Notulen over de zittingen van de RESI De secretaris van de RESI is belast met het opstellen van de notulen.

Mits toestemming van de Regering kan de RESI beslissen een bestuursafgevaardigde daarmee te belasten.

De notulist houdt een anwezigheidslijst bij die door de aanwezige leden wordt medeondertekend.

Hij stelt notulen op van elke zitting van de RESI en legt ze bij de volgende zitting ter goedkeuring voor. De goedgekeurde notulen worden door de secretaris en de voorzitter ondertekend.

De notulen moeten volgende gegevens vermelden : - de vergaderplaats en het tijdstip; - de naam van de aanwezige leden en van de al dan niet geëxcuseerde leden; - de agenda; - de tekst van de beslissingen; - de uitgebrachte adviezen, waarbij op het verzoek van de betrokkenen de minderheidsadviezen moeten worden vermeld; - een samenvatting van de standpunten der leden; - de uitslag van de stemmingen.

De secretaris moet de notulen bewaren.

Artikel 7 - Werkgroepen Ten einde een zo efficiënt mogelijke werkwijze te garanderen, kan de RESI beslissen adviserende werkgroepen op te richten. Deze kunnen ermee belast worden, enkele punten voor te bereiden die binnen de RESI zullen worden gediscussieerd of bijzondere problemen te behandelen.

De voorzitter of een daarvoor aangewezen lid neemt het voorzitterschap van de op deze basis opgerichte werkgroepen waar. Deze werkgroepen maken een eindverslag op en leggen de RESI hun eventuele voorstellen ter stemming voor.

Artikel 8 - Verkiezing van het bureau Het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap bepaalt de datum waarop de eerste zitting van een nieuwe mandaatsperiode plaatsvindt. Ten laatste 15 werkdagen vóór deze zitting richt het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap een oproep tot de kandidaten voor de functie van voorzitter, vice-voorzitter en bijzitter aan de door de Regering aangewezen leden van de RESI. De kandidaturen moeten ten laatste drie dagen vóór de eerste zitting van een nieuwe mandaatsperiode per post aan het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap worden gericht, waarbij de stempel van de post als bewijs geldt. De kandidaturen voor de functie van bijzitter mogen nog onmiddellijk vóór de verkiezing worden aangekondigd.

Het bureau wordt bij geheime stemming verkozen. De stembiljetten vermelden de namen van de kandidaten in alfabetische volgorde.

Bij de verkiezing van de voorzitter en van de vice-voorzitter heeft ieder lid een stem; bij de verkiezing van de bijzitters heeft ieder lid vijf stemmen.

De stemopneming wordt door de drie jongste aanwezige leden uitgevoerd.

De personen met de meeste stemmen worden verkozen.

Indien er vijf of minder kandidaten zijn, dan worden ze bij acclamatie aangewezen, voor zover de meerderheid van de leden ermee instemmen.

Indien het gekozen bureau onder zijn leden niet twee vertegenwoordigers van organisaties werkzaam op het gebied van de ontwikkelingssamenwerking telt, wordt de met het kleinste aantal stemmen verkozen bijzitter die organisaties rond « migratie » vertegenwoordigt, vervangen door de niet verkozen kandidaat-bijzitter die de meeste stemmen heeft behaald en organisaties werkzaam op het gebied van de ontwikkelingssamenwerking vertegenwoordigt.

Indien het gekozen bureau onder zijn leden niet twee vertegenwoordigers van organisaties rond « migratie » telt, wordt de met het kleinste aantal stemmen verkozen bijzitter die organisaties werkzaam op het gebied van de ontwikkelingssamenwerking vertegenwoordigt, vervangen door de niet verkozen kandidaat-bijzitter die de meeste stemmen heeft behaald en organisaties rond « migratie » vertegenwoordigt.

Artikel 9 - Werkwijze van het bureau Behoudens andersluidende bepalingen gelden de artikelen 3, 4, 5 en 6, van voorliggend huishoudelijk reglement naar analogie voor de werkwijze van het bureau.

Onder zijn bijzitters verkiest het bureau ten eerste een secretaris en dan een penningmeester. Beide stemmingen verlopen geheim. Is telkens verkozen de kandidaat die de meerderheid van de stemmen heeft behaald.

Bij zijn eerste zitting legt het bureau de precieze takenverdeling vast.

Bij staking der stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 10 - Financiën en verificatie van de rekeningen Elke uitgave is onderworpen aan een voorafgaande beslissing van de voorzitter of, als hij afwezig is, van de vice-voorzitter, wanneer de uitgave euro 500 niet overschrijdt; of van het bureau, wanneer de uitgave euro 2500 niet overschrijdt; of van de RESI, wanneer de uitgave euro 2500 overschrijdt.

Met het oog op de controle van alle rekeningen en bewijzen wijst de RESI in zijn midden twee verificateurs der rekeningen aan. Deze controle wordt ten minste één keer per jaar uitgevoerd. Daarna wordt aan de RESI een dienovereenkomstig verslag ter informatie en ter goedkeuring voorgelegd.

Vóór 1 december van elk jaar zendt het bureau aan de Regering de begroting voor het daaropvolgend jaar toe.

Vóór 1 maart van elk jaar zendt het bureau aan de Regering een beleidsverslag, de rekeningen en bewijzen alsmede het verslag van de verificateurs der rekeningen over het vorig jaar toe.

Artikel 11 - Wijziging van het huishoudelijk reglement Wijzigingen van het huishoudelijk reglement kunnen op verzoek van de werkende en van de raadgevende leden worden besloten. Elke wijziging van het huishoudelijk reglement moet door de Regering worden goedgekeurd.

Aangenomen door de RESI op 29 november 2007 Goedgekeurd door de Regering op 6 december 2007.

^