Etaamb.openjustice.be
Document van 24 oktober 2013
gepubliceerd op 06 januari 2014

Besluit van de Regering tot voorlopige rangschikking van het Saxby-seinhuis Cab. SII als monument en van het volledige terrein van het station in Raeren als ensemble

bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
numac
2013033086
pub.
06/01/2014
prom.
24/10/2013
ELI
eli/besluit/2013/10/24/2013033086/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

24 OKTOBER 2013. - Besluit van de Regering tot voorlopige rangschikking van het Saxby-seinhuis Cab. SII als monument en van het volledige terrein van het station in Raeren als ensemble


De Regering van de Duitstalige Gemeenschap, Gelet op het decreet van 23 juni 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/06/2008 pub. 14/11/2008 numac 2008033101 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de bescherming van monumenten, ensembles en landschappen en betreffende de opgravingen sluiten betreffende de bescherming van monumenten, klein erfgoed, ensembles en landschappen en betreffende de opgravingen;

Gelet op het rangschikkingsvoorstel van de gemeente Raeren d.d. 23 april 2012;

Gelet op andere inlichtingen die zijn ingewonnen via bezoeken ter plaatse en via ontmoetingen met de gemeente Raeren en met deskundigen op het gebied van spoorwegtechniek die hebben plaatsgevonden op 2 juli 2012, 3 augustus 2012 en 20 september 2012, op basis waarvan het eerste voorstel tot rangschikking dat de gemeente Raeren heeft ingediend, door de Commissie werd aangevuld en van een beschermingsgebied werd voorzien;

Gelet op het gunstige advies van de Koninklijke Commissie voor de Bescherming van Monumenten en Landschappen, ingediend op 29 oktober 2012;

Overwegende dat het volledige stationsterrein met alle gebouwen en technische installaties een ensemble vormt dat om technische, architectonische en historische redenen het waard is in stand te worden gehouden;

Overwegende dat het station in Raeren, met zijn technische installaties, grotendeels in originele toestand is gebleven en bijgevolg een belangrijke getuigenis uit de spoorweggeschiedenis van de streek op het einde van de 19e eeuw is;

Overwegende dat het Saxby-seinhuis Cab. SII volgens verscheidene binnenlandse en buitenlandse deskundigen een wereldwijd uniek spoorwerktechnisch bouwwerk is dat qua geheel, structuur en interne functies een goed bewaard geblevene, eenmalige technische getuigenis uit die tijd is;

Overwegende dat dit seinhuis in de context moet worden gezien en alleen kan worden begrepen in samenhang met alle elementen van de technische spoorweginfrastructuur zoals stelstangenbundels, steldraden, seinen, sporen, wissels, draaischijf en waterkraan voor de waterbevoorrading van stoomlocomotieven en het Siemens-seinhuis (Cab.

SI) dat ongeveer tegelijk in gebruik werd genomen;

Overwegende dat het eigenlijke station in Raeren nauwelijks veranderingen heeft ondergaan; dat de stationsgebouwen - ontvangstruimten met goederenloodsen en laadperron, alsook het woonhuis van de stationswachter - als laatste, nog bestaande voorbeeld van een station uit het begin van de spoorweggeschiedenis gelden en fundamenteel zijn om het geheel te begrijpen;

Overwegende dat het station ook een belangrijke getuigenis van de grensgeschiedenis is, aangezien het gebouwd werd door de "Preußische Rheinische Eisenbahn", maar na inwerkingtreding van het Verdrag van Versailles bij de Belgische Staat ingelijfd werd en aldus dienst deed als Belgisch grensstation in de richting van Duitsland, waardoor de technische infrastructuur gekenmerkt wordt door Duitse en Belgische bouwwijzen;

Overwegende dat de aanvraag om rangschikking uitgaat van de gemeente Raeren en dat het behoud van de seinhuizen en het voormalige station dus van algemeen belang is;

Overwegende dat het beschermingsgebied geen deel uitmaakt van het beschermde goed, maar het beschermde goed tegen negatieve invloeden moet beschermen;

Overwegende dat het beschermingsgebied zo afgebakend is dat bouwactiviteiten in de omgeving geen afbreuk kunnen doen aan het beschermde goed;

Overwegende dat het beschermingsgebied de directe omgeving van het beschermde goed, essentiële zichtassen en andere gebieden of kenmerken omvat die in de praktijk een belangrijke rol spelen om het goed en de bescherming ervan te ondersteunen;

Overwegende dat het beschermingsgebied zo afgebakend is dat de specifieke kenmerken van het cultuurlandschap in aanmerking zijn genomen;

Overwegende dat deze kenmerken van het cultuurlandschap met adequate mechanismen zijn vastgelegd;

Op de voordracht van de Minister bevoegd voor Monumentenzorg, Besluit :

Artikel 1.Het Saxby-seinhuis Cab. II van het voormalige station, gelegen te Raeren, afdeling 1, sectie G, nr. 15k11 en 15l10 wordt gerangschikt als monument.

Het monument is in bijlage 1 rood ingekleurd.

Art. 2.Het volledige station met zijn technische installaties, gelegen te Raeren, afdeling 1, sectie G, nr. 15a21, 15d17, 15g21, 15h21, 15k11, 15l10, 15n12 en 15x16 wordt gerangschikt als ensemble. Dat omvat : - het ontvangstgebouw met goederenloodsen en laadperron; - het vroegere woonhuis van de stationswachter; - alle nog bestaande stelstangenbundels en steldraden; - het Siemens-seinhuis Cab. SI; - alle nog bestaande vleugelseinen en sporen met wisseltechniek; - de laatste nog bestaande waterkraan voor de waterbevoorrading van stoomlocomotieven en - de draaischijf.

Het ensemble is in bijlage 1 met een blauwe doorlopende lijn afgebakend.

Art. 3.Het in bijlage 1 afgebakende beschermingsgebied omvat de volgende percelen : Raeren, afdeling 1, sectie D, nr. 676b en 676c; sectie G, nr. 15a12, 15a21, 15b, 15c12, 15c21, 15d12, 15d17, 15e11, 15e12, 15e13, 15e18, 15f11, 15f12, 15f13, 15f18, 15f20, 15g11, 15g12, 15g21, 15h12, 15h20, 15h21, 15k11, 15k12, 15l10, 15l12, 15m12, 15m13, 15n12, 15n13, 15n16, 15p10, 15p12, 15p13, 15p16, 15p18, 15r10, 15r12, 15r13, 15s, 15s10, 15s12, 15t10, 15t11, 15t12, 15v5, 15v10, 15v11, 15v17, 15w5, 15w11, 15w12, 15w17, 15x11, 15x16, 15y11 en 15z11.

Dit beschermingsgebied is dienovereenkomstig gearceerd en met een zwarte doorlopende lijn afgebakend.

Art. 4.De sporen en wissels kunnen nog altijd voor het spoorwegverkeer worden gebruikt.

Art. 5.Een wijziging van bestemming is mogelijk op voorwaarde dat alle criteria inzake monumentenzorg in acht worden genomen.

Art. 6.De minister bevoegd voor Monumentenzorg is belast met de uitvoering van dit besluit.

Eupen, 24 oktober 2013.

Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, K.-H. LAMBERTZ De Minister van Cultuur, Media en Toerisme, K.-H. LAMBERTZ Minister-President, Minister van Lokale Besturen Voor de Minister van Cultuur, Media en Toerisme, afwezig : Mevr. I. WEYKMANS

Bijlage 1 bij het besluit van de Regering van 24 oktober 2013 tot voorlopige rangschikking van het Saxby-seinhuis Cab. SII als monument en van het volledige terrein van het station in Raeren als ensemble

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Regering van 24 oktober 2013 tot voorlopige rangschikking van het Saxby-seinhuis Cab.

SII als monument en van het volledige terrein van het station in Raeren als ensemble.

Eupen, 24 oktober 2013.

Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, K.-H. LAMBERTZ De Minister van Cultuur, Media en Toerisme, K.-H. LAMBERTZ Minister-President, Minister van Lokale Besturen Voor de Minister van Cultuur, Media en Toerisme, afwezig : Mevr. I. WEYKMANS

^