Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Franse Gemeenschapscommissie van 12 december 2002
gepubliceerd op 04 februari 2003

Besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende het budgettair, financieel en boekhoudkundig beheer van de dienst met afzonderlijk beheer "Dienst gebouwen van de Franse Gemeenschapscommissie"

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2002031643
pub.
04/02/2003
prom.
12/12/2002
ELI
eli/besluit/2002/12/12/2002031643/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

12 DECEMBER 2002. - Besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende het budgettair, financieel en boekhoudkundig beheer van de dienst met afzonderlijk beheer "Dienst gebouwen van de Franse Gemeenschapscommissie"


Het College van de Franse Gemeenschapscommissie, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, gewijzigd door de bijzondere wet van 16 juli 1993 ter voltooiing van de Federale Staatsstructuur;

Gelet op de wetten met betrekking tot de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd op 17 juli 1991, inzonderheid op artikel 140;

Gelet op het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 4 juli 1995 tot verdeling van de bevoegdheden onder zijn leden;

Gelet op het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 4 juli 1995 tot regeling van zijn werking en tot regeling van de ondertekening van de akten van het College zoals gewijzigd;

Gelet op het decreet van 12 december 2002 houdende oprichting van de Dienst met Afzonderlijk Beheer "Dienst Gebouwen van de Franse Gemeenschapscommissie";

Gelet op de verordening van 6 december 2002 betreffende de oprichting van de Dienst met Afzonderlijk Beheer "Dienst Gebouwen van de Franse Gemeenschapscommissie";

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 26 november 2002;

Gelet op het akkoord van het Lid van het College bevoegd voor de Begroting;

Overwegende dat het aangewezen is, de Dienst met afzonderlijk beheer "Dienst Gebouwen van de Franse Gemeenschapscommissie", ten spoedigste te voorzien van budgettaire, financiële en boekhoudkundige voorschriften voor de goede werking ervan;

Overwegende het dringend karakter, gemotiveerd door de dringende behoefte, ten spoedigste over te gaan tot de herstelling van een aantal gebouwen van het onroerend vermogen van de Franse Gemeenschapscommissie;

Op voordracht van de Voorzitter van het College en van het Lid van het College belast met de Begroting, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient men te verstaan onder : Het College : het College van de Franse Gemeenschapscommissie;

De Dienst : de Dienst met Afzonderlijk Beheer "Dienst Gebouwen van de Franse Gemeenschapscommissie".

Art. 2.De bepalingen van Titel II van de wetten op de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd op 17 juli 1991, zijn van toepassing op de Dienst.

Art. 3.Een Directiecomité wordt opgericht, samengesteld uit de Leden van het College of hun vertegenwoordig, de Inspectie van Financiën, de Algemeen Bestuurder of de Adjunct Algemeen Bestuurder, de Directeur van de Administratie en de Adviseur, het diensthoofd bevoegd voor de Gebouwen van de Franse Gemeenschapscommissie. Hij wordt ermee belast jaarlijks richtlijnen te geven, die vereist zijn voor de vastlegging van de begroting en de bestekken; hij zal tevens de voortgang van de werken opvolgen.

Het Directiecomité stelt het huishoudelijk reglement op dat door het College zal worden goedgekeurd.

Art. 4.De werking van de Dienst wordt waargenomen door het personeel van de administratie dat ter zijner beschikking wordt gesteld door de Franse Gemeenschapscommissie in de schoot van het Directiebestuur van budgettaire, financiële en vermogensrechtelijke zaken.

Art. 5.De kostprijs van het personeel en de werkingskosten zijn ten laste van Afdeling 21 "Administratie" van de decretale uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschapscommissie.

Art. 6.De lokalen, het kantoor- en informaticamateriaal worden gratis ter beschikking gesteld van de Dienst. HOOFDSTUK II. - Begroting

Art. 7.Een ontwerp van begroting van de ontvangsten en uitgaven werd door de Dienst uitgewerkt overeenkomstig de richtlijnen van het Directiecomité en goedgekeurd door de Franse Gemeenschapscommissie.

Art. 8.De begroting wordt in 2 afdelingen onderverdeeld : 1° De ontvangsten;2° De uitgaven.

Art. 9.De inkomsten werden geraamd en omvatten : 1° jaarlijkse dotaties afkomstig van de decretale begroting van de Franse Gemeenschapscommissie;2° jaarlijkse dotaties afkomstig van de verordenende begroting van de Franse Gemeenschapscommissie;3° ontvangsten met betrekking tot het beheer of de eventuele verkoop van de goederen van de Franse Gemeenschapscommissie;4° eventuele subsidies afkomstig van de andere openbare overheden;5° schenkingen en legaten;6° over te dragen saldi.

Art. 10.Vanaf het begrotingsjaar 2003 hernemen de dotaties op de decretale en verordenende begroting de kredieten die op de volgende basisallocaties werden aangerekend betreffende rechtstreekse investeringen en investeringssubsidies : 21.00.12.14 "Beheerskosten van de administratieve gebouwen van de Franse Gemeenschapscommissie"; 21.00.72.01 "Inrichting van de administratieve gebouwen"; 22.50.52.01 "Investeringssubsidies in de sociale infrastructuren (privé-sector)"; 22.50.52.02 "Investeringssubsidies in sociale infrastructuren voor personen met een handicap (privé-sector)"; 22.50.52.03 "Facultatieve subsidies voor de sociale infrastructuren"; 22.50.63.21 "Investeringssubsidies in de sociale infrastructuren (openbare sector); 22.50.63.22 "Investeringssubsidies in de sociale infrastructuren voor personen met een handicap (openbare sector)"; 22.50.74.01 "Vermogensuitgaven"; 23.50.52.01 "Investeringssubsidies in de gezondheidsinfrastructuren"; 24.00.12.03 "Werkingskosten - Jeugdherbergen"; 24.00.72.01 "Investeringen in het sociale toerisme, de verbouwingswerkzaamheden en renovatiewerken"; 28.00.72.01 "Renovatiewerken van het Sportcomplex van Woluwe"; 29.02.72.01 "Verbouwingswerken van het Sportcomplex te Anderlecht"; 29.03.72.01 "Aankoop van terreinen en gebouwen, bouwen, inrichtingen in de sector van het onderwijs van de Franse Gemeenschapscommissie"; 30.01.72.01 "Verbouwingswerkzaamheden en renovatie van het CIVA"; 11.11.72.01 "Verbouwingswerkzaamheden en renovatie en bouw - Afdeling Cultuur".

Voor de overige begrotingsjaren zullen de dotaties en de basisallocaties die erop betrekking hebben, opgesteld worden in het kader van de uitwerking van de begroting.

Art. 11.Een rekening wordt geopend op de naam van de Dienst bij de kassier van de Franse Gemeenschapscommissie, inbegrepen in de fusie van de rekeningenschaal van de Franse Gemeenschapscommissie.

Art. 12.De uitgaven van ordonnanceringen hebben betrekking op de bedragen verschuldigd gedurende het begrotingsjaar voor verbintenissen die werden aangegaan gedurende dat begrotingsjaar en verbintenissen die van vorige jaren werden overgedragen.

De vastleggingen aangerekend op de begrotingsmiddelen van de Dienst zullen moeten worden uitgevoerd vóór 31 december van het vijfde jaar vanaf de datum van de vastlegging.

Art. 13.Het ontwerp van begroting van de Dienst wordt gevoegd bij de ontwerpdecreten en ontwerpverordeningen houdende de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschapscommissie.

De begroting van de Dienst zal worden vergezeld van een fysisch programma en een activiteitenverslag.

Art. 14.De goedkeuring van de begroting van de Dienst wordt verworven door de bekrachtiging van het decreet en de stemming van de verordening houdende de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschapscommissie.

Wordt de begroting van de Franse Gemeenschapscommissie voor het begin van het begrotingsjaar niet goedgekeurd, dan mogen dezelfde verrichtingen worden uitgevoerd als die toegelaten door de vorige begroting, naar verhouding van 1/12e per maand vanaf 1 januari.

Art. 15.Kredietoverdrachten kunnen door het College worden toegelaten na goedkeuring van het Lid van het College bevoegd voor Begroting, op voordracht van de betrokken leden van het College. HOOFDSTUK III. - Boekhouding en neerleggen van rekeningen

Art. 16.Een algemeen ambtenaar wordt door het College aangesteld tot afgevaardigd ordonnateur.

Art. 17.De boekhouding wordt gehouden overeenkomstig de aanrekeningsregels bedoeld in de wetten met betrekking tot de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd op 17 juli 1991, met uitzondering van de bepaling van artikels 4, 5 en 6 van dit besluit.

Art. 18.Een staat van de ontvangsten en van de uitgaven wordt op het einde van elk semester opgemaakt.

De Voorzitter van het College legt in naam ervan, deze staten voor aan het Rekenhof via het Lid van het College bevoegd voor de Begroting. De bewijsstukken worden ter plaatse bewaard.

Art. 19.Op het einde van ieder jaar stelt de rekenplichtige volgende documenten op : 1° Een beheersrekening;2° Een rekening van uitvoering van de begroting;3° Een balans van de Dienst;4° Een inventaris van het vermogen. Het College keurt deze documenten goed en stuurt ze via het Lid van het College bevoegd voor de Begroting, naar het Rekenhof, uiterlijk 30 april van het jaar dat volgt op het jaar waarop ze betrekking hebben.

Art. 20.De in artikel 19 bepaalde boekhoudkundige documenten dienen tevens te worden opgemaakt wanneer de rekenplichtige uit zijn functie treedt.

Art. 21.De rekening van uitvoering van de Dienst wordt gevoegd bij de rekening van uitvoering van de Franse Gemeenschapscommissie.

Art. 22.Er wordt ook een vermogenscomptabiliteit gehouden. HOOFDSTUK IV. - Beheer

Art. 23.De bedragen van de uitgaven worden beperkt door de goedgekeurde kredietbedragen en de ontvangsten.

Art. 24.Het beschikbare saldo wordt op het einde van het begrotingsjaar zowel als vastlegging als ordonnancering, automatisch overgedragen.

Art. 25.De op het einde van een jaar beschikbare financiële middelen mogen worden aangewend bij de aanvang van het volgende jaar.

Art. 26.De rekenplichtige, onderworpen aan de rechtsmacht van het Rekenhof wordt, overeenkomstig het besluit houdende zijn aanstelling belast met : 1° Het beheer en toezicht op de waarden;2° Het uitwerken en het bijhouden van de in artikel 19 van dit besluit bepaalde documenten;3° Het voortdurende bijwerken van de inventaris van het vermogen en het voeren van een vermogenscomptabiliteit. HOOFDSTUK V. - Controle

Art. 27.Het Rekenhof en de Administratie van de Franse Gemeenschapscommissie mogen ter plaatse overgaan tot de controle van de boekhouding. Het Rekenhof kan zich te allen tijde alle bewijsstukken, staten, inlichtingen of toelichtingen laten verstrekken betreffende de ontvangsten, de uitgaven, bezit en schulden.

De uitgaven worden rechtstreeks vereffend en uitbetaald door de rekenplichtige van de Dienst zonder voorafgaande tussenkomst van het Rekenhof.

De regels inzake administratieve controle en begrotingscontrole waaraan de diensten van de Administratie van de Franse Gemeenschapscommissie zijn onderworpen, zijn van toepassing op de Dienst. HOOFDSTUK VI. - Overgangsbepalingen

Art. 28.Zodra dit besluit van toepassing wordt, zullen de beschikbare saldi op de basisallocaties vermeld in artikel 10 van dit besluit, worden overgedragen op de begroting van de dienst. HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen

Art. 29.Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn publicatie in het Belgisch Staatsblad .

Art. 30.De Leden van het College zijn belast, ieder wat hem betreft, met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 12 december 2002.

De Voorzitter van het College, E. TOMAS Het Lid van het College, bevoegd voor het Openbaar Ambt, F.-X. de DONNEA Het Lid van het College, bevoegd voor Gezondheid, Cultuur, Toerisme, Sport en Jeugd, D. GOSUIN Het Lid van het College, bevoegd voor Beroepsopleiding en Permanente Opleiding van de Middenklasse en Gehandicaptenbeleid, W. DRAPS Het Lid van het College, bevoegd voor Begroting, Bijstand aan Personen en Gezin, A. HUTCHINSON

^