Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Franse Gemeenschapscommissie van 13 februari 2014
gepubliceerd op 17 juni 2014

Besluit 2012/1323 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de specifieke opleidingen die toegang geven tot de bevorderings- en selectieambten van het niet gesubsidieerd onderwijzend personeel van de Franse Gemeenschapscommissie

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2014031213
pub.
17/06/2014
prom.
13/02/2014
ELI
eli/besluit/2014/02/13/2014031213/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

13 FEBRUARI 2014. - Besluit 2012/1323 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de specifieke opleidingen die toegang geven tot de bevorderings- en selectieambten van het niet gesubsidieerd onderwijzend personeel van de Franse Gemeenschapscommissie


Het College, Gelet op de artikelen 136, 163 et 166 van de Grondwet;

Gelet op het besluit 2008/695 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 28 mei 2009 tot vastlegging van het statuut van een aantal categorieën van personeelsleden van het door de Franse Gemeenschapscommissie georganiseerde onderwijs dat noch van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van de rechtspositie van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs afhangt noch van het decreet van 31 januari 2002 tot vaststelling van het statuut van het gesubsidieerd technische personeel van de officieel gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra;

Gelet op het besluit 2008/696 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 december 2009 tot vaststelling van de omkaderingsnormen van de onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschapscommissie voor het niet gesubsidieerd onderwijzend personeel;

Overwegende de eisen die gesteld worden in de artikelen 30 (6° ) en 38 (5° ) van het besluit 2008/695 van de Franse Gemeenschapscommissie van 28 mei 2009 die stellen dat, om aan de voorwaarden van bevorderings- of selectieambten te voldoen, het personeelslid "vooraf een specifieke opleiding [moet] gevolgd hebben, die door de inrichtende macht bepaald is en gestaafd wordt door een attest van welslagen"; Overwegende artikel 1, § 1 van het besluit 2008/696 van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 december 2009 dat het bestaan bepaalt van bevorderings- en selectieambten voor het kader van het niet gesubsidieerd onderwijzend personeel van de onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschapscommissie;

Overwegende dat de ambten van pedagogisch Inspecteur/-trice, Beheerder/-ster internaat en Beheerder/-ster opgenomen werden als bevorderingsambten;

Overwegende dat de ambten van Hoofdopvoeder/-ster en Verantwoordelijke van het praktijkrestaurant van het CERIA opgenomen werden als selectieambten;

Overwegende dat het noodzakelijk is om de opleidingen te definiëren die nodig zijn om toegang te krijgen tot deze bevorderings- en selectieambten;

Op voorstel van het Lid van het College belast met Onderwijs, Besluit :

Artikel 1.Het College van de Franstalige Gemeenschapscommissie legt de specifieke opleidingen vast die in bijlage van dit besluit toegevoegd werden en die toegang geven tot de bevorderings- en selectieambten van het niet gesubsidieerd onderwijzend personeel van de Franse Gemeenschapscommissie.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 13 februari 2014.

Art. 3.Het Lid van het College bevoegd voor Onderwijs wordt belast met de uitvoering van onderhavig besluit.

Brussel, 13 februari 2014.

Voor het College : C. DOULKERIDIS, Voorzitter van het College belast met Onderwijs

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit 2012/1323 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de specifieke opleidingen die toegang geven tot de bevorderings- en selectieambten van het niet gesubsidieerd onderwijzend personeel van de Franse Gemeenschapscommissie I/DEFINITIE Besluit 2008/695 : het besluit van 28 mei 2009 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie ot vastlegging van het statuut van een aantal categorieën van personeelsleden van het door de Franse Gemeenschapscommissie georganiseerde onderwijs dat noch van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van de rechtspositie van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs afhangt noch van het decreet van 31 januari 2002 tot vaststelling van het statuut van het gesubsidieerde technische personeel van de officieel gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra;

Besluit 2008/696 : het besluit van 17 december 2009 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de omkaderingsnormen van de onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschapscommissie voor het niet gesubsidieerde onderwijzend personeel.

Overeenkomstig artikel 2 van het besluit 2008/696 dient te worden verstaan onder : - bevorderingsambten : de ambten van pedagogisch inspecteur/-trice, beheerder/-ster internaat en beheerder/-ster; - selectieambten : de ambten van coördinator/-trice, hoofdopvoeder/-ster en verantwoordelijke van het praktijkrestaurant van het CERIA. De aan deze ambten gelinkte profielen zijn opgenomen in de artikelen 3 tot 7 van het besluit 2008/696 Overeenkomstig de artikelen 30, 6° en 38, 5° van het besluit 2008/695, om benoemd te worden in deze ambten, dienen de kandidaten een specifieke opleiding te volgen die gestaafd wordt door een attest van welslagen. De programma's van de lessen die moeten gevolgd worden in het kader van deze verschillende ambten worden hierna verder toegelicht.

Elke lesmodule waarvoor men geslaagd is moet niet meer bijgewoond worden.

II/BEVORDERINGSAMBTEN 1. Lessenprogramma voor pedagogisch Inspecteur/-trice (Barema 507) Deze opleiding zal 124 lesuren omvatten die onderverdeeld worden op basis van de volgende thema's : A.PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE IN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 18 lesuren B. SPECIFIEKE PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID VOOR HET VOLTIJDS EN GESPECIALISEERD SECUNDAIR ONDERWIJS - Cursus met 24 lesuren C. WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 28 lesuren D. SPECIFIEKE WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN DE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID VOOR HET VOLTIJDS EN GESPECIALISEERD SECUNDAIRE ONDERWIJS - Cursus met 24 lesuren E. RELATIONELE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 30 lesuren 2. Lessenprogramma voor Beheerder/-ster internaat (Barema 164) Deze opleiding zal 100 lesuren omvatten die onderverdeeld worden op basis van de volgende thema's : A.PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE IN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 18 lesuren B. SPECIFIEKE PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID (Voltijds secundair onderwijs) - Cursus met 12 lesuren C. WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN HET SCHOOLBELEID - Curus met 28 lesuren D. SPECIFIEKE WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN DE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID (Voltijds secundair onderwijs) - Cursus met 12 lesuren E. RELATIONELE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 30 lesuren 3. Lessenprogramma voor Beheerder/-ster (Barema 164) Deze opleiding zal 100 lesuren omvatten die onderverdeeld worden op basis van de volgende thema's : A.PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE IN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 18 lesuren B. SPECIFIEKE PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID (Gespecialiseerd onderwijs) - Cursus met 12 lesuren C. WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 28 lesuren D. SPECIFIEKE WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN DE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID (Gespecialiseerd onderwijs) - Cursus met 12 lesuren E. RELATIONELE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 30 lesuren III/ SELECTIEAMBTEN 4. Lessenprogramma voor Hoofdopvoeder/-ster (Barema 231) Deze opleiding zal 50 lesuren omvatten die onderverdeeld worden op basis van de volgende thema's : A.METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 30 lesuren B. SCHOOLBELEID EIGEN AAN DE FUNCTIE (Directiesecretaresse) - Cursus met 20 lesuren 5. Lessenprogramma voor Verantwoordelijke van het praktijkrestaurant van het CERIA (Barema 231) Deze opleiding zal 50 lesuren omvatten die onderverdeeld worden op basis van de volgende thema's : A.PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE IN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 18 lesuren B. WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN HET SCHOOLBELEID VOOR DE HOOFD ATELIER EN DE HOOFD ATELIERWERKZAAMHEDEN - Cursus met 20 lesuren C. RELATIONELE ASPECTEN VAN DE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID - Cursus met 12 lesuren Brussel, 13 februari 2014.

Voor het College : Christos DOULKERIDIS, Voorzitter van het College bevoegd voor Onderwijs

^