Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Franse Gemeenschapscommissie van 17 december 2009
gepubliceerd op 30 oktober 2013

Besluit 2008/696 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de omkaderingsnormen van de onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschapscommissie voor het niet gesubsidieerde onderwijzend personeel

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2013031826
pub.
30/10/2013
prom.
17/12/2009
ELI
eli/besluit/2009/12/17/2013031826/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 DECEMBER 2009. - Besluit 2008/696 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de omkaderingsnormen van de onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschapscommissie voor het niet gesubsidieerde onderwijzend personeel


Het College, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de hervorming der Brusselse instellingen gewijzigd door de bijzondere wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur;

Gelet op het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 28 mei 2009 tot vastlegging van het statuut van een aantal categorieën van personeelsleden van het door de Franse Gemeenschapscommissie georganiseerde onderwijs dat noch van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs afhangt noch van het decreet van 31 januari 2002 tot vaststelling van het statuut van de gesubsidieerde technische personeelsleden van de officieel gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra;

Gelet op het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 3 juni 2004 tot vaststelling van de omkaderingsnormen van de onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschapscommissie voor het niet gesubsidieerde onderwijzend personeel;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 1 april 2009;

Gelet op het akkoord van het Lid van het College belast met de Begroting;

Gelet op het protocolakkoord nr. 2009/06 van het Comité van de Sector XV van 20 maart 2009;

Overwegende de noodzaak om een nieuw kader goed te keuren ingevolge de goedkeuring van een nieuw statuut voor het onderwijzend personeel van de Franse Gemeenschapscommissie dat niet gesubsidieerd wordt door de Franse Gemeenschap;

Overwegende dat sommige niet gesubsidieerde betrekkingen, met name deze die bekleed worden door het personeel van het autonoom internaat van het Ceria, niet opgenomen werden in het kader dat goedgekeurd werd op 3 juni 2004, waardoor de statutarisering van deze personeelsleden verhinderd werd;

Overwegende dat de toestand van de instellingen waarbinnen niet gesubsidieerde betrekkingen werden toegewezen, geëvolueerd is sinds 2004;

Overwegende dat bepaalde betrekkingen die in een uitdovingskader geplaatst werden, gereïntegreerd moesten worden in het basiskader terwijl andere betrekkingen de omgekeerde weg moesten volgen;

Overwegende dat met het oog op een volledige transparantie het niveau van elk ambt werd aangeduid naast dit ambt;

Op voorstel van het Lid van het College belast met Onderwijs, Besluit :

Artikel 1.§ 1. Het kader van het niet gesubsidieerd onderwijzend personeel van de onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschapscommissie omvat : ? Bevorderingsambt Pedagogisch inspecteur/-trice 1 Beheerder/-ster internaat 1 Beheerder/-ster 1 ? Selectieambt Hoofdopvoeder/-ster 1 Verantwoordelijke van het praktijkrestaurant van het CERIA 1 ? Wervingsambt Sportinstructeur/-trice 2 Studiemeester/-es-opvoeder/-ster 8 Studiemeester/-es-opvoeder/-ster internaat 11 Maatschappelijk assistent/-e 1 Psycho-pedagogisch adviseur 2 Logopedist/-e 3 Kinesitherapeut /-e 2 Psycholoog/-oge 1 Verpleger/-ster 1 Hulpverzorger/-ster 1 en bevat bovendien een uitdovend personeelskader bestaande uit : ? Selectieambt Coördinator/-trice van het gespecialiseerd secundair onderwijs 1 ? Wervingsambt Econoom internaat 1 Secretaris-bibliothecaris 2 Studiemeester/-es-opvoeder/-ster 1 Studiemeester/es-opvoeder/-ster internaat 1 Leraar 1 Logopedist/-e 1 Maatschappelijk assistent/-e 1 Kinderverzorger/-ster 1 Docent/-e (Robaye) 1 Ombudsman/-vrouw 1 Paramedisch medewerker/-ster 1 § 2. Overeenkomstig de bepalingen die in het statuut van het niet gesubsidieerd personeel vervat zijn en die de toegang tot deze verschillende ambten regelen, bevat dit kader maximum : 4 niveaus 1 32 niveaus 2+ 22 niveaus 2 Uitdovend kader : 1 niveau 1 6 niveaus 2+ 6 niveaus 2 Hetzij : ? Bevorderingsambten Pedagogisch inspecteur/-trice Niveau 1 Beheerder/-ster internaat Niveau 2 Beheerder/-ster Niveau 2+ ? Selectieambten Hoofdopvoeder/-ster Niveau 2+ Verantwoordelijke van het praktijkrestaurant van het CERIA Niveau 2+ ? Wervingsambten Sportinstructeur/-trice Niveau 2 of 2+ Studiemeester/-es-opvoeder/-ster Niveau 2 of 2+ Studiemeester/-es-opvoeder/-ster internaat Niveau 2 of 2+ Maatschappelijk assistent/-e Niveau 2+ Psycho-pedagogisch adviseur Niveau 1 Logopedist/-e Niveau 2+ Kinesitherapeut /-e Niveau 2+ Psycholoog/-oge Niveau 1 Verpleger/-ster Niveau 2+ Hulpverzorger/-ster Niveau 2 Een uitdovend personeelskader bestaande uit : ? Selectieambt Coördinator/-trice van het gespecialiseerd secundair onderwijs Niveau 2+ ? Wervingsambten Econoom internaat Niveau 2+ Secretaris-bibliothecaris Niveau 2 Studiemeester/-es-opvoeder/-ster Niveau 2 Studiemeester/-es-opvoeder/-ster internaat Niveau 2 Leraar Niveau 2+ Logopedist/-e Niveau 2+ Maatschappelijk assistent/-e Niveau 2+ Kinderverzorger/-ster Niveau 2 Docent/-e (Robaye) Niveau 1 Ombudsman/-vrouw Niveau 2 Paramedisch medewerker/-ster Niveau 2+ Deze niveaus komen overeen met de vereiste onderwijsniveaus, met name : ? niveau 1 : universitair onderwijs en hoger onderwijs van het lange type van universitair niveau; ? niveau 2+ : hoger onderwijs van het korte type; ? niveau 2 : hoger middelbaar onderwijs.

Art. 2.De betrekkingen van pedagogisch inspecteur/-trice, beheerder/-ster internaat en beheerder/-ster worden beschouwd als bevorderingsambten.

De betrekkingen van coördinator/-trice van het secundair onderwijs, hoofdopvoeder/-ster en verantwoordelijke van het praktijkrestaurant van het CERIA worden beschouwd als selectieambten.

De andere betrekkingen die voorzien werden in het niet gesubsidieerd onderwijzend personeelskader zijn de zogenaamde « wervingsambten ».

Art. 3.De pedagogisch inspecteur/-trice oefent zijn/haar ambt uit onder het functioneel gezag van de van dienst zijnde Hoofdadviseur van de dienst die het pedagogisch luik tot zijn bevoegdheid heeft.

Hij/zij vervult de rol van pedagogisch adviseur voor het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs, maar ook voor het onderwijs voor sociale promotie.

Hij/zij coördineert en verzekert de opvolging van het beleid van de inrichtende macht op het vlak van opleiding.

Hij/zij controleert de werkmethodes en de efficiëntie van het onderwijzend personeel door alles in het werk te stellen om de motivatie en deelname te garanderen van iedereen bij de verwezenlijking van het opvoedkundige en pedagogische project van de inrichtende macht.

Hij/zij brengt advies uit over de opportuniteit voor het organiseren van buitenschoolse en extra-muros activiteiten.

Om in dit ambt benoemd te kunnen worden moet het personeelslid titularis zijn van een ambt van leraar algemene vakken en houder zijn van het vereiste getuigschrift voor dit ambt.

Art. 4.De beheerder/-ster van internaat is verantwoordelijk voor het administratief, pedagogisch, financieel en materieel beheer van het internaat.

Hij/zij oefent zijn/haar ambt uit onder het functioneel gezag van de van dienst zijnde Hoofdadviseur van de dienst Onderwijs.

Om in dit ambt benoemd te kunnen worden moet het personeelslid titularis zijn van een ambt van studiemeester/-es-opvoeder/-ster, studiemeester/-es-opvoeder/-ster internaat, secretaris-bibliothecaris of econoom internaat.

Art. 5.De beheerder/-ster is verantwoordelijk voor het administratief, pedagogisch, financieel en materieel beheer van de onderwijsinstelling.

Hij/zij oefent zijn/haar ambt uit onder het gezag van de directie van de onderwijsinstelling.

Om in dit ambt benoemd te kunnen worden moet het personeelslid titularis zijn van een ambt van studiemeester/-es-opvoeder/-ster, studiemeester/-es-opvoeder/-ster internaat, secretaris-bibliothecaris of econoom internaat.

Art. 6.De hoofdopvoeder/-ster van het internaat van het Instituut Alexandre Herlin wordt onder het gezag van de directie van dit Instituut geplaatst.

Hij/Zij is verantwoordelijk voor het pedagogisch, administratief en educatief beheer van het internaat. Hij/zij verzekert de goede organisatie en werking ervan.

Hij/Zij is eveneens verantwoordelijk voor het organiseren van het werk van de studiemeesters/-essen-opvoeder/-ster.

Om in dit ambt benoemd te kunnen worden moet het personeelslid titularis zijn van een ambt van studiemeester/-es-opvoeder/-ster, studiemeester/-es-opvoeder/-ster internaat.

Art. 7.De verantwoordelijke van het praktijkrestaurant van het CERIA staat onder het functioneel gezag van de van dienst zijnde Hoofdadviseur van de logistieke dienst.

Hij/Zij is verantwoordelijk voor het beheer en de opleiding van het personeel dat tewerkgesteld is in het praktijkrestaurant.

Hij/Zij zorgt voor de naleving van de voorschriften inzake gezondheid en veiligheid op de werkplaats.

Hij/Zij is verantwoordelijk voor het opstellen van de begrotingen, de exploitatierekeningen en de resultatenrekening.

Om in dit ambt benoemd te kunnen worden moet het personeelslid titularis zijn van een ambt van leraar technische vakken, beroepspraktijk of technische vakken en beroepspraktijk, in een specialisatie die valt onder horeca- en aanverwante beroepen.

Art. 8.De ombudsman/-vrouw staat onder het functioneel gezag van de van dienst zijnde Hoofdadviseur van de dienst Onderwijs.

Hij/Zij treedt preventief, beheersend en oplossend op in geval van conflict- of geweldtoestanden.

Hij/Zij grijpt in om absenteïsme en schooluitval tegen te gaan.

Hij/Zij werkt actief mee en draagt bij tot de discussie over en de uitvoering van projecten binnen de onderwijsinstelling en de strijd tegen druggebruik.

Hij/Zij beschikt over een zekere autonomie ten opzichte van de Directie om zijn/haar neutraliteit en objectiviteit te waarborgen.

Art. 9.De sportinstructeur/-trice staat onder het functioneel gezag van de Directie van de instelling waar hij/zij tewerkgesteld is.

Hij/Zij begeleidt de leerlingen in de sportactiviteiten tijdens lesvrije uren, bepaalde pauzes, of bij afwezigheid van een leraar.

Hij/Zij coördineert en staat in voor de sportactiviteiten die georganiseerd worden in de onderwijsinstelling.

Hij/Zij coördineert de buitenschoolse sportactiviteiten.

De kandidaat voor dit ambt moet niet alleen titularis zijn van een getuigschrift dat toegang verschaft tot het ambt van opvoeder/-ster, maar hij/zij moet ook een document voorleggen van een erkende sportfederatie dat zijn/haar ervaring op het desbetreffende gebied bevestigt.

Art. 10.Voor het internaat van het Instituut Alexandre Herlin werd het aantal studiemeesters/-essen-opvoeders/-sters internaat vastgelegd op 8 en stemt overeen met een omkadering van 16 interne leerlingen.

Dit internaat kan per bijkomende groep van twee interne leerlingen beschikken over bijkomende halftijdse betrekkingen als studiemeester/-es-opvoeder/-ster internaat.

Het autonoom internaat van het Ceria beschikt over ten minste drie studiemeesters/-essen-opvoeders/-sters internaat. Een bijkomende betrekking als studiemeester/-es-opvoeder/-ster internaat kan toegekend worden indien het aantal interne leerlingen meer dan 21 eenheden bedraagt. Voor deze berekening wordt een coëfficiënt van 0,5 toegepast op de studenten in het hoger onderwijs.

Art. 11.De personeelsleden van het Instituut ROBAYE worden tijdelijk aangesteld per schooljaar; er kan geen enkele benoeming plaatsvinden binnen deze instelling.

Art. 12.Afhankelijk van het aantal ingeschreven leerlingen in de verschillende instellingen of het aantal leerlingen dat begeleid wordt door de PMS-centra kunnen bijkomende betrekkingen ter beschikking gesteld worden van deze instellingen of deze centra.

Art. 13.Het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 3 juni 2004 tot vaststelling van de omkaderingsnormen van de onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschapscommissie voor het niet gesubsidieerde onderwijzend personeel wordt opgeheven.

Art. 14.Dit besluit heeft uitwerking vanaf 1 januari 2009.

Art. 15.Het Lid van het College bevoegd voor Onderwijs wordt belast met de uitvoering van onderhavig besluit.

Brussel, 17 december 2009.

Door het College, Christos DOULKERIDIS, Voorzitter van het College belast met Onderwijs en Begroting

^