Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Franse Gemeenschapscommissie van 18 december 2020
gepubliceerd op 29 januari 2021

Besluit 2020/1989 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in afdeling 2 van hoofdstuk III en in afdeling 8 van hoofdstuk IV van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021040120
pub.
29/01/2021
prom.
18/12/2020
ELI
eli/besluit/2020/12/18/2021040120/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

18 DECEMBER 2020. - Besluit 2020/1989 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in afdeling 2 van hoofdstuk III en in afdeling 8 van hoofdstuk IV van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen


Het collegelid bevoegd voor het Beleid inzake Bijstand aan Personen met een Handicap, Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 met betrekking tot de insluiting van de gehandicapte persoon, de artikelen 24 en 51, eerste lid;

Gelet op besluit 2014/152 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en de hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen houdende toepassing van de artikelen 19,1° en 48 van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 met betrekking tot de insluiting van de gehandicapte persoon, artikel 3, § 1, eerste lid;

Gelet op het besluit 2018/1322 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 12 november 2018 tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in afdeling 2 van hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen;

Gelet op het evaluatieverslag van de impact van dit besluit op de respectieve situatie van vrouwen en mannen van 6 oktober 2020;

Gelet op het evaluatieverslag van de impact van dit besluit op de situatie van personen met een handicap van 6 oktober 2020;

Gelet op het advies van de afdeling "Gehandicapte personen" van de Franstalige Brusselse Adviesraad voor Bijstand aan personen en Gezondheid, gegeven op 4 november 2020;

Gelet op het uitblijven van een reactie op het verzoek tot advies dat op 1 december 2020 gericht werd aan het Ministerieel comité ingesteld door artikel 4 van het kader-samenwerkingsakkoord van 27 februari 2014 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende het intra-Franstalige overleg op het gebied van gezondheid en bijstand aan personen en de gemeenschappelijke beginselen die op dit gebied van toepassing zijn, en met hoogdringendheid verstrekt wordt in toepassing van artikel 14 van het kader-samenwerkingsakkoord;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 19 november 2020;

Gelet op het akkoord van het collegelid bevoegd voor Begroting, gegeven op 3 december 2020;

Gelet op de hoogdringendheid gemotiveerd door het feit dat het absoluut noodzakelijk is dat onderhavig ontwerp in werking treedt op een eerste januari om te vermijden dat in hetzelfde jaar twee verschillende regelgevende systemen gelden voor de individuele tegemoetkomingen, waardoor voor de begunstigden van deze tegemoetkomingen rechtsonzekerheid zou ontstaan, wat in strijd is met het beginsel van gewettigd vertrouwen, op grond waarvan de burger zich moet kunnen beroepen op een duidelijke en constante gedragslijn van de overheid, een beginsel dat door de afdeling Wetgeving van de Raad van State consequent vastgelegd en bevestigd is (zie o.a. arresten nr. 232.822 van 5 november 2015, nr. 236.290 van 27 oktober 2016, nr. 243.503 van 24 januari 2019 en nr. 243.882 van 5 maart 2019);

Dat de naleving van dit gevestigde beginsel van het bestuursrecht des te belangrijker is, omdat het bij de doelgroep van de in de bijlage bij dit besluit vermelde maatregelen om personen met een handicap gaat;

Dat een overgangsregeling in dit geval evenmin mogelijk is om dezelfde reden;

Dat dit besluit dus op 1 januari 2021 in werking dient te treden;

Gelet op advies nr. 68.394/4 van de Raad van State, gegeven op 7 december 2020 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat met alle door de afdeling wetgeving van de Raad van State geformuleerde opmerkingen rekening werd gehouden, met uitzondering van de volgende punten: Dat, in de eerste plaats, voor wat de opmerking betreft in verband met het uitvoeren van een vergelijkende prijsstudie die wordt opgevat als een voorwaarde voor de goedkeuring van de lijst van de modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen voor hulpmiddelen voor insluiting, werd besloten er geen gevolg aan te geven aangezien 1° artikel 31, derde lid, van het besluit 2014/152 bepaalt dat "de maximumgrenzen met betrekking tot de hulpmiddelen die zijn opgenomen in de in artikel 3, § 1 bedoelde lijst, in de mate van het mogelijke, rekening houden met een vergelijkende studie van de prijs", waaruit blijkt dat deze procedure geen verplichte formaliteit is en dat 2° de toegekende steun de beginselen van objectivering en mededinging naleeft;

Dat, ten tweede, met betrekking tot de opmerking over de naleving van artikel 23 van de Grondwet, in die zin dat het een standstill-verplichting oplegt, het volgende duidelijk moet worden gemaakt: - Met de aanpassing van punt 2.2 van de bijlage wordt tegemoet gekomen aan de wens de leesbaarheid ervan te verbeteren. Het toepassingsgebied van deze subrubriek wordt niet beperkt, maar eerder uitgebreid, door deze open te stellen voor personen met een autismespectrumstoornis of een auditieve beperking. - De verduidelijking in verband met een maximumgrens voor de tegemoetkoming in punt 4.5. is geen stap terug, aangezien de regel al door het multidisciplinaire team werd toegepast: aangezien het om een ongeschreven regel gaat, moet deze in het belang van de rechtszekerheid expressis verbis worden ingevoegd. - De uitsluiting van de beroepsopleiding in punt 5 vormt geen stap terug in de bescherming van de rechten van de begunstigden, aangezien er in het kader van het secundair onderwijs gespecialiseerd onderwijs bestaat dat pedagogische ondersteuning biedt, terwijl dit niet het geval is in de beroepsopleiding of het hoger onderwijs;

Dat, ten derde, wat de opmerking betreft over de verplichting om "uiterlijk op 5 januari van het jaar dat volgt op het betrokken begrotingsjaar" bewijsstukken met betrekking tot punt 1.13 en punt 3 van de bijlage in te dienen, besloten is er geen gevolg aan te geven, aangezien het beginsel van de budgettaire jaarperiodiciteit vereist dat alleen aankopen die in de loop van een en hetzelfde begrotingsjaar zijn gedaan, in aanmerking worden genomen, waarbij dit beginsel tegenover het feit moet worden geplaatst dat een betaling alleen kan worden gedaan onder de dubbele voorwaarde dat de vastlegging vóór 31 december van het betrokken jaar wordt gedaan en dat deze vóór 15 januari van het volgende jaar wordt vereffend, hetgeen veronderstelt dat de dienst PHARE op een eerdere datum over de bewijsstukken beschikt;

Dat, ten vierde, met betrekking tot de opmerking over de geldigheidsduur van de beslissing betreffende de absorberende producten voor incontinente personen besloten is er geen gevolg aan te geven, aangezien 1° artikel 17, 2° van het besluit 2014/152 het multidisciplinaire team machtigt om de datum van inwerkingtreding van de beslissing en, in voorkomend geval, haar vervaldatum te bepalen, en dat 2° artikel 13 van hetzelfde besluit bepaalt dat elke ondersteuningsbeslissing het voorwerp uit kan maken van een herbeoordeling.

Overwegende dat de maatregelen waarop dit besluit betrekking heeft, verantwoord zijn op grond van het algemeen belang, namelijk de insluiting van personen met een handicap, de verscheidenheid van de geboden hulpmiddelen en een strikt beheer van de openbare middelen, Besluit :

Artikel 1.Onderhavig besluit regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet, krachtens artikel 138 van de Grondwet.

Art. 2.Overeenkomstig artikel 3, § 1, eerste lid van het besluit 2014/152 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen houdende toepassing van de artikelen 19,1° en 48 van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 betreffende de insluiting van de gehandicapte personen, worden de modaliteiten en criteria betreffende de tegemoetkomingen bedoeld in afdeling 2 van hoofdstuk III en afdeling 8 van hoofdstuk IV van hetzelfde besluit in de lijst in bijlage van dit besluit vastgelegd.

Art. 3.Het besluit 2018/1322 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 12 november 2018 tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in afdeling 2 van hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen is op 31 december 2020 opgeheven.

Art. 4.In afwijking van artikel 3 blijven de modaliteiten en criteria die in de bijlage van het voormelde besluit van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 12 november 2018 vermeld worden van toepassing op alle aanvragen die tot 31 december 2020 ingediend werden.

De individuele beslissingen waarvan kennis is gegeven, blijven geldig tot de datum waarop zij verstrijken onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in de regelgeving op grond waarvan zij zijn genomen, met uitzondering van de in de onderstaande punten bedoelde beslissingen, welke onderworpen zullen worden aan de bepalingen van de bijlage van onderhavig besluit: - punt 2.3.4 "Transcriptie van cursussen" - punt 3 "Absorberende producten voor incontinente personen" - punt 10 "Onderhoud en herstel van bepaalde hulpmiddelen".

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.

Brussel, 18 december 2020.

R. VERVOORT

Bijlage bij het besluit 2020/1989 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in afdeling 2 van hoofdstuk III en in afdeling 8 van hoofdstuk IV van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen.

1. Algemene bepalingen

Telkens in onderhavige bijlage "dienst PHARE" wordt vermeld, dient "Bestuursdirecteur van de dienst PHARE" te worden verstaan. Onder "besluit 2014/152" dient het besluit van 7 mei 2015 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen te worden verstaan. 1.1. Indien de persoon een tegemoetkoming van een andere gefedereerde entiteit of de federale overheid heeft verkregen, kan hij of zij geen tegemoetkoming krijgen van de dienst PHARE om dezelfde kosten te dekken. 1.2. Overeenkomstig artikel 7, § 1 van het besluit 2014/152 moet de steunaanvraag worden ingediend met behulp van het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier van de dienst PHARE of, op zijn minst, een door de betrokkene of zijn wettelijke vertegenwoordiger opgesteld schriftelijk document.

Overeenkomstig artikel 43, §§ 1 en 2 van het besluit 2014/152 worden de materiële hulpprestaties enkel ten laste genomen als ze ten vroegste op de dag waarop een tegemoetkoming is aangevraagd, geleverd of verstrekt worden, uitgezonderd in de volgende gevallen: - Als de persoon met een handicap aantoont dat de materiële hulpprestaties dringend zijn of dat hij of zij deze nodig heeft voordat hij of zij een geldige tegemoetkomingsaanvraag kan indienen, wordt een termijn van zes maanden toegekend tussen de datum waarop de levering of verstrekking van de hulp plaatsvindt en de datum waarop de tegemoetkoming is aangevraagd; - De aanpassingswerkzaamheden van de roerende en onroerende goederen waarvoor een tegemoetkoming werd toegekend, kunnen niet beginnen vóór de kennisgeving van de tegemoetkomingsbeslissing aan de persoon met een handicap. Facturen waarvan de datum vóór de kennisgevingsdatum van die beslissing valt, zullen niet in aanmerking genomen worden. 1.3. Een aanvullend medisch rapport kan door de arts van de dienst PHARE gevraagd worden indien de medische gegevens waarover hij beschikt niet toereikend zijn.

Wanneer in de medische criteria een minimumpercentage van de handicap wordt vermeld, is de berekening van dit percentage gebaseerd op de officiële Belgische schaal ter bepaling van de graad van invaliditeit. 1.4. Overeenkomstig artikel 38, § 1 van het besluit 2014/152 behoudt de dienst PHARE, als hij dit nodig acht, zich het recht voor bijkomende inlichtingen te vragen die nuttig kunnen zijn bij het onderzoek van de aanvraag en met name een proefattest, een bijkomende prijsopgave. 1.5. De maximum- of referentiebedragen in deze lijst zijn exclusief btw, tenzij anders vermeld. 1.6. De leverings- en installatiekosten en de Recupeltaks zijn in de maximumbedragen van deze lijst opgenomen. 1.7. Er kan slechts één tegemoetkoming worden toegestaan wanneer twee materialen dezelfde functie en hetzelfde doel hebben. 1.8. De dienst PHARE verleent geen tegemoetkoming voor veiligheidsmateriaal, tenzij de gewestelijke of federale regelgeving die verplicht gemaakt heeft. 1.9. Gelet op de verplichtingen die worden opgelegd aan rust-, rust- en verzorgingstehuizen, erkende opvangcentra en aangepaste collectieve woningen, is het genot van sommige prestaties uitgesloten voor personen die in dit soort instellingen wonen. De diensten van inclusieve woningen worden niet getroffen door deze uitsluiting.

De uitgesloten prestaties zijn de volgende: - inrichting roerend en onroerend goed zoals bedoeld in punt 6 van deze lijst;- aanvullende uitrusting zoals bedoeld in punt 7 van deze lijst;- uitrustingsgoederen zoals bedoeld in punt 8 van deze lijst;- onderhoud en herstel betreffende de voornoemde prestaties.

Wanneer een persoon die gedomicilieerd is in een particuliere woning die in het Brussels Gewest gelegen is in een van de in het eerste lid bedoelde opvangplaatsen woont, moet de aanvraag om tegemoetkoming die met het verblijf in de woning verband houdt, vergezeld gaan van een attest van de opvangplaats met vermelding van de frequentie en de duur van de terugkeer naar huis. 1.10. Overeenkomstig artikel 34 van het besluit 2014/152 kunnen de communicatiehulpmiddelen, het anti-doorligmateriaal, aanvullende uitrusting en de uitrustingsgoederen zoals gedefinieerd in deze lijst, wanneer zij bestemd zijn voor een minderjarige gehandicapte die gewoonlijk op twee verschillende adressen verblijft in het kader van een gelijkmatig verdeelde huisvesting zoals vastgesteld in een vonnis van de bevoegde rechtbanken, in tweevoud worden verstrekt, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: 1° de twee adressen zijn gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2° de levering van licht vervoerbaar materiaal volstaat niet om aan zijn behoeften te voldoen. Overeenkomstig artikel 35 van het besluit 2014/152 wordt het totale bedrag van de in dit punt 1.10 bedoelde aanvullende tegemoetkoming beperkt tot 10.000 euro per periode van vijf jaar. 1.11. Onverminderd andersluidende bepalingen in de volgende punten, kan in een van de volgende situaties een vervroegde vervanging van de in deze lijst opgenomen materiaal worden toegestaan: - ofwel wanneer het materiaal in kwestie niet meer voldoet aan de specifieke behoeften van de persoon.

In dat geval moet de aanvraag voor tegemoetkoming vergezeld gaan van een gedetailleerd verslag waarin de evolutie van de situatie van de persoon wordt verantwoord; - ofwel wanneer het materiaal niet te repareren is of de reparatiekosten niet in verhouding staan tot die van gelijkwaardig nieuw materiaal. Deze voorwaarde moet worden verantwoord door een attest van de leverancier dat vóór de aankoop van het nieuwe materiaal wordt opgesteld.

In de volgende situaties mag geen vervanging worden toegestaan: - tijdens de garantieperiode: twee jaar vanaf de datum van aankoop of meer in geval van verlenging van de garantie, tenzij een certificaat van de verkoper bewijst dat de materiële schade niet gedekt is door de garantie; - gedurende de genoemde minimumperiode indien vaststaat dat de oorzaak van de onherstelbaarheid te wijten is aan nalatigheid van de gebruiker.

De termijn voor de vervanging van mobiele telefoons, computers en tablets kan niet ingekort worden.

De verlengingsperiodes die voor bepaalde hulpmiddelen vermeld zijn, worden bepaald in functie van de facturatiedatum van de vorige prestatie. 1.12. Indien de prestatie moet worden vervangen of hersteld ingevolge schade of diefstal, moet de nieuwe aanvraag tot tegemoetkoming vergezeld gaan van een bewijsstuk van de verzekeringsmaatschappij of van het proces-verbaal van de politie. De tegemoetkoming dekt alleen het deel van de eventuele extra kosten die bovenop de door de verzekering gedekte bedragen worden gemaakt.

Daarom is de persoon verplicht om de nodige verzekeringen af te sluiten en het bewijs hiervan te leveren. Bij gebrek hieraan zal de dienst PHARE geen enkele tegemoetkoming verstrekken.

Dit punt is niet van toepassing op punt 4.5 van de lijst (aanpassing van een auto): als het voertuig na een schadegeval of diefstal moet worden gerepareerd of vervangen, kan geen enkele tegemoetkoming worden verleend. 1.13. Overeenkomstig artikel 22, eerste lid 1 van het besluit 2014/152 moeten de bewijsstukken, op straffe van verval, binnen een termijn van zes maanden na de uitvoering van de prestaties of de uitgaven die gedekt worden door de tegemoetkoming bij de dienst PHARE ingediend worden. Voor tegemoetkomingen met betrekking tot de in punt 3 van deze bijlage bedoelde "Absorberende producten voor incontinente personen" moeten de stukken, ondanks deze termijn van zes maanden, uiterlijk op 5 januari van het jaar dat volgt op het betrokken begrotingsjaar worden ingediend. 1.14. Wanneer een tegemoetkoming wordt gevraagd in het kader van een bezoldigde beroepsactiviteit, een omscholingsovereenkomst of in het kader van een door een opleidingsinstelling georganiseerde beroepsopleiding, zullen de bepalingen van het besluit 2014/152, afdeling 8 worden toegepast.

Overeenkomstig artikel 83 van het besluit 2014/152 is de aanpassing van de werkplek bestemd voor: - werknemers met een handicap en hun werkgever uit de privésector en de openbare sector, met inbegrip van de werknemers en werkgevers van de ondernemingen met aangepast werk; - gehandicapte zelfstandigen in hoofdberoep; - stagiairs en hun opleidingsonderneming in het kader van de omscholingsovereenkomst; - stagiairs en hun opleidingsinstelling in het kader van een beroepsopleiding.

De aanpassing van de werkplek is niet toegestaan: - in het kader van een ontdekkingsstage; - in het kader van vrijwilligerswerk; - voor personen die leerplichtig zijn.

Overeenkomstig artikel 85 van het besluit 2014/152 wordt de aanvraag voor een tegemoetkoming gezamenlijk door de persoon met een handicap en de werkgever, de opleidingsonderneming, de onderneming met aangepast werk of de instelling voor beroepsopleiding ingediend aan de hand van het door de dienst PHARE opgestelde formulier.

Overeenkomstig de artikelen 84, 86, 87 en 89 van het besluit 2014/152 wordt de tegemoetkoming van de dienst PHARE toegekend op grond van de volgende beginselen: - de dienst PHARE komt enkel tegemoet voor de hoofdwerkplek; - wanneer er licht vervoerbaar materiaal op de markt bestaat, wordt de voorkeur gegeven aan de toekenning van een tegemoetkoming voor licht vervoerbaar materiaal om het gebruik van het materiaal voor telewerken mogelijk te maken indien dat nodig is (bv. een laptop); - de tegemoetkoming dekt slechts dat deel van de kosten dat een extra uitgave vormt ten opzichte van de kosten die een valide persoon in identieke omstandigheden maakt; - de tegemoetkoming wordt enkel toegekend als de uitgaven niet door een andere overheidsinstantie kunnen worden gedragen; - de tegemoetkoming wordt enkel toegekend als deze noodzakelijk is voor de inclusie van de persoon met een handicap; - ze wordt bepaald in functie van de behoeften van de persoon met een handicap en van het redelijke karakter (kostprijs, doeltreffendheid, de afwezigheid van minder dure alternatieven en de investering in de tijd) van de gevraagde aanpassingen.Deze tegemoetkoming wordt verleend overeenkomstig de in deze lijst vastgestelde modaliteiten en voorwaarden, met uitzondering van de in punt 11 "Aanpassing van de werkplek" vermelde hulpmiddelen.

Overeenkomstig artikel 88, § 3 van het besluit 2014/152 dient de persoon met een handicap het licht vervoerbaar materiaal en het zwaar vervoerbaar materiaal terug te geven aan het einde van de tewerkstelling, de omscholingsovereenkomst of de beroepsopleiding, behalve als hij of zij - binnen een termijn van zes maanden vanaf deze beëindiging - aantoont dat hij of zij dit materiaal nodig heeft in het kader van een nieuwe tewerkstelling, een nieuwe stage of een nieuwe beroepsopleiding.

Het materiaal moet teruggegeven worden aan een technische ondersteuningsdienst of aan een instelling die door de Franse Gemeenschapscommissie erkend is in het kader van hulp aan personen met een handicap.

2. Hulpmiddelen bij de communicatie 2.1. Computers - Tablets als schrijfprothese

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager het volgende aantonen: een aanzienlijke functionele beperking van de bovenste ledematen waardoor met de hand schrijven evenals handelingen van het dagelijks leven die het gebruik van beide handen vereisen moeilijk worden: krachtvermindering, spasticiteit, coördinatie- en/of gevoeligheidsstoornissen, gewrichtsaandoeningen, morfologische vervorming, ernstige dyspraxie ...

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten gevoegd worden: - een gedetailleerde prijsopgave; - een keuringsbewijs afgegeven door een gespecialiseerde dienst (voor een eerste aanvraag), waarin staat dat de apparatuur is getest en geschikt is voor de betreffende persoon; - indien de aanvrager in het gewone onderwijs is geïntegreerd, moet de instelling een document overleggen waarin zij het gebruik van computerapparatuur in het klaslokaal toelaat; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.

Voor aanvragen met betrekking tot coördinatiestoornissen en ernstige dyspraxie is het absoluut noodzakelijk dat het bewijsstuk aantoont dat eerdere multidisciplinaire revalidatie is uitgevoerd en dat andere compensatiemiddelen zijn getest en onvoldoende zijn gebleken. Het zal ook nodig zijn om aan te tonen dat de aanvraag gebeurt in het kader van een coherent en goed doordacht globaal project waarbij de verschillende partners (kind, gezin, school, multidisciplinair team) betrokken zijn.

Bijzondere voorwaarden De dienst PHARE komt niet tussen voor beschermhoezen, hoezen of transporttassen, externe harde schijven, USB-sticks en ander materiaal dat niet specifiek voor de handicap is.

De tegemoetkoming dekt in geen geval de kosten van aansluiting op een netwerk of de kosten van gebruik (abonnements- en/of gesprekskosten).

Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor de aankoop van informaticamateriaal voor gebruik in het buitengewoon onderwijs, behalve in het geval van thuisgebruik (oefeningen, taken).

De tegemoetkoming voor een computer kan niet gecumuleerd worden met een tegemoetkoming voor een tablet.

Vervangingstermijn: 5 jaar voor computers of tablets Modaliteiten in verband met individuele steun: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Computer of tablet

250 euro

Software in verband met het gebruik als schrijfprothese

500 euro


2.2. Communicatietoestellen

Communicatietoestellen zijn apparaten waarmee de persoon op verschillende manieren kan communiceren: pictogrammen, symbolen, stemsynthese, enz.

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager het volgende aantonen: - ofwel een zware vorm van dysartrie; - ofwel een afasie; - ofwel een auditieve beperking; - ofwel een autismespectrumstoornis; - ofwel een andere neurocognitieve stoornis.

Bovendien moet elk van deze aandoeningen leiden tot een spraakstoornis die geen functionele orale expressie mogelijk maakt en het gebruik van een computer, een tablet of een aangepast communicatiemiddel essentieel maakt.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - een keuringsbewijs afgegeven door een gespecialiseerde dienst (voor een eerste aanvraag), waarin staat dat de apparatuur is getest en geschikt is voor de betreffende persoon.

Bijzondere voorwaarden De tegemoetkoming dekt in geen geval: - beschermhoezen, hoezen of transporttassen, externe harde schijven, USB-sticks en ander materiaal dat niet specifiek voor de handicap is; - de kosten van aansluiting op een netwerk of de kosten van gebruik (abonnements- en/of gesprekskosten).

De tegemoetkoming voor een computer kan niet gecumuleerd worden met een tegemoetkoming voor een tablet.

De tegemoetkoming voor communicatieapparatuur kan niet gecumuleerd worden met een computer of een tablet.

Vervangingstermijn: 5 jaar voor computers of tablets Modaliteiten in verband met individuele steun: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Communicatieapparatuur (met inbegrip van symbolensoftware en -databanken)

15.000 euro

Computer of tablet

250 euro

Communicatiesoftware met betrekking tot het gebruik van computer of tablet

1.000 euro


2.3. Specifiek materiaal voor blinden en slechtzienden

Medische voorwaarden Op basis van de elementen van het medisch dossier moet de persoon een ernstige verslechtering van het gezichtsvermogen hebben, ondanks een optische correctie van het beste oog, gecertificeerd door een oogarts of door een functionele beoordeling waarin staat dat de persoon een visuele handicap heeft die het onmogelijk maakt om te schrijven of te lezen zonder gebruik te maken van een of meer van de hieronder vermelde prestaties.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave (behalve afschriften); - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - een keuringsbewijs opgesteld door een gespecialiseerde dienst (voor een eerste aanvraag en zonder afschriften).

Vervangingstermijn: - 5 jaar voor computers en tablets, videoloepen en loepen; - 4 jaar voor mobiele telefoons met spraaksynthese. 2.3.1. Computers - tablets - telefoons met spraaksynthese Bijzondere voorwaarden De tegemoetkoming dekt in geen geval: - beschermhoezen, hoezen of transporttassen, externe harde schijven, USB-sticks en ander materiaal dat niet specifiek voor de handicap is; - de kosten van aansluiting op een netwerk of de kosten van gebruik (abonnements- en/of gesprekskosten).

De tegemoetkoming voor een computer kan niet gecumuleerd worden met een tegemoetkoming voor een tablet.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Computer of tablet

350 euro

Computer met schermaflees-en-vergrotingsfunctie

600 euro

Mobiele telefoon met spraaksynthese

350 euro


2.3.2. Videoloepen en loepen Bijzondere voorwaarden - de aanvraag van een videoloep met een dubbele camerafunctie moet door een verklaring van de school of de werkplek worden verantwoord; - de aanvraag voor een elektronische loep met scherm moet verantwoord worden door een attest verbonden aan een professioneel gebruik.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Klassieke videoloep

4 300 euro

Videoloep met dubbele camerafunctie

6.450 euro

Sprekende videoloep

4.500 euro

Elektronische loep met scherm

1 200 euro

Elektronische zakloep

650 euro


2.3.3. Brailleschrijfmachine Bijzondere voorwaarden Het bewijsstuk moet vermelden of de aanvrager braille kent of een opleiding braille volgt.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Mechanische machine (koffer inbegrepen)

900 euro

Elektrische machine (koffer inbegrepen)

1.200 euro


2.3.4. Transcriptie van cursussen Bijzondere voorwaarden - de aanvraag moet vergezeld gaan van een inschrijvingsbewijs in een schoolinstelling; - de transcriptie van cursussen in brailleschrift, in grote tekens of op CD of DVD, moet worden verwezenlijkt door een door de overheid erkende instelling; - de dienst PHARE moet een kopie van de documenten bekomen die ze zal gesubsidieerd hebben.

Modaliteiten De globale tegemoetkoming mag het maximumbedrag van 4.000 euro per academiejaar niet overschrijden.

Vergrote fotokopieën, per blad

0,20 euro

Transcriptie van cursussen (inclusief scannen of coderen), in grote tekens of door ze op computer op te slaan (per 500 KB) of per blinddrukpagina

1,60 euro

Vertaling van cursussen in Braille

1,60 euro

Branden op CD of DVD

30 euro per opname-uur


2.3.5. Ander specifiek materiaal Bijzondere voorwaarden - De aanvragen voor een Brailleleesregel versie met 80 braillecellen en schermafleessoftware professionele versie moeten verantwoord worden via een attest gerelateerd aan een professioneel gebruik of in het kader van hogere studies. - De aanvragen voor elektronische blocnotes met schermafleessoftware moeten verantwoord worden via een attest gerelateerd aan een professioneel gebruik of in het kader van studies.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Brailleleesregel versie met 40 of 44 braillecellen

5.900 euro

Brailleleesregel versie met 80 braillecellen

12.100 euro

Elektronische blocnotes met spraaksynthese

8.000 euro

Elektronische blocnotes met spraaksynthese en schermafleessoftware

11.000 euro

Dictafoon

350 euro

Brailleprinter

3.750 euro

Schermafleessoftware - met vocale en braille-output en/of vergrotingssoftware - professionele versie

2.000 euro 2.800 euro

Spraaksynthese

500 euro

Vergrotingssoftware

660 euro

Programma voor de herkenning van tekens

170 euro

Spraakherkenningssoftware

150 euro

Toestel voor het lezen van boeken

300 euro

Leesmachine (niet cumuleerbaar met een software voor karakterherkenning)

2.500 euro


2.4. Specifiek materiaal voor doven en slechthorenden

Medische voorwaarden - Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager ernstige moeilijkheden hebben om te horen die het gebruik van het materiaal verantwoorden en die door een rapport van een dienst voor audiofonologie worden gestaafd. - Voor geluidsversterkingssystemen moet de persoon een gemiddeld gehoorverlies van minstens 60db bij het beste oor hebben, zonder hoortoestellen.

De aanvraag voor een signaal huilende baby moet vergezeld gaan van een zwangerschapsattest.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een keuringsbewijs (behalve in geval van onmogelijkheid).

Vervangingstermijn: 5 jaar 2.4.1. Communicatiesystemen Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

FM-systeem

2.500 euro

Hulp bij het horen met of zonder interface en combineerbaar met hoorapparaat of implantaat

500 euro

Geluidsversterkingssysteem: magnetische lus, versterkte telefoons al dan niet draadloos

260 euro

Visiofoniesysteem voor mobiele telefoon of computer of tablet

150 euro


2.4.2. Wekkers en waarschuwingssystemen Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Signaal huilende baby

200 euro

Trillende, lichtgevende en/of digitale wekker Signaal/ontvanger met visuele en/of trillende signalen Signaal deurbel en/of -knop Signaal brand

1.350 euro


3. Absorberende producten voor incontinente personen

Medische en administratieve voorwaarden De persoon moet minstens 3 jaar oud zijn. Bij de aanvraag moeten de volgende documenten gevoegd worden: a) een doktersvoorschrift ter bevestiging van het feit dat de persoon aan urine- en/of fecale incontinentie lijdt als gevolg van neurologische ruggenmergletsels of van aangeboren of opgelopen letsels aan het onderste urine- of darmstelsel, of dat de handicap te wijten is aan een psychomotorische, mentale of psychologische ontwikkelingsstoornis. In het medisch verslag moet verduidelijkt worden: - of het gaat om incontinentie overdag en/of 's nachts; - of het om een levenslange aandoening gaat, dan wel om een omkeerbare aandoening. b) verder moet ook de beslissing van de geneesheer-adviseur met betrekking tot de aanvraag om toekenning van het incontinentieforfait van het RIZIV bij het verslag gevoegd worden. Bijzondere voorwaarde De tegemoetkoming heeft geen betrekking op zalven, poeders, doekjes, matrasbeschermers, inlegkruisjes en tampons.

Geldigheidsduur De geldigheidsduur van de beslissing betreffende de absorberende producten voor incontinentie wordt door de dienst PHARE vastgelegd. Om een verlenging van de tegemoetkoming aan te vragen, moet de persoon een nieuw verzoek indienen, vergezeld van de documenten vermeld in de medische en administratieve voorwaarden.

Modaliteiten - Wanneer de beslissing van de geneesheer-adviseur met betrekking tot de aanvraag om toekenning van het incontinentieforfait van het RIZIV positief is, voorziet de dienst PHARE in een tegemoetkoming op basis van de uitgaven die door middel van een aankoopbewijs gerechtvaardigd worden, binnen de grenzen van het vastgestelde maximum en na aftrek van het door het RIZIV toegekende incontinentieforfait.

Om de tussenkomst van de dienst PHARE te verkrijgen, moet de persoon aan de hand van een aankoopbewijs aantonen dat hij of zij het door het RIZIV toegekende forfait heeft uitgeput. - Wanneer de beslissing van de geneesheer-adviseur met betrekking tot de aanvraag om toekenning van het incontinentieforfait van het RIZIV negatief is, voorziet de dienst PHARE binnen de grenzen van het vastgestelde maximum in een tegemoetkoming op basis van de uitgaven die door middel van een aankoopbewijs gerechtvaardigd worden. - De dienst PHARE berekent het bedrag van de tegemoetkoming en gaat over tot de uitbetaling ervan binnen twee maanden na de volgende data: 1 april - 1 augustus - 1 december. De dienst PHARE baseert zich op de bewijsstukken die aan het einde van elk van deze termijnen geldig worden ingediend.

Voor bewijsstukken die na de datum van 1 december van het betrokken jaar en vóór de uiterste datum van 5 januari van het volgende jaar worden ingediend, kan een afzonderlijke betaling worden verricht.

De bewijsstukken met betrekking tot de uitgaven moeten binnen zes maanden na aankoop en uiterlijk op 5 januari van het jaar volgend op het betrokken begrotingsjaar bij de dienst PHARE worden ingediend.

De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot

Per kalenderjaar

Overdag en 's nachts

Nacht

Kind vanaf 3 jaar tot 8 jaar geworden in het kalenderjaar

600 euro

100 euro

Volwassene en kind vanaf het 9e kalenderjaar

900 euro

200 euro


De hierboven vermelde bedragen zijn inclusief btw.

4. Mobiliteitshulpmiddelen 4.1. Rolstoel, aanpassingen en kussens tegen doorligwonden

De rolstoel (met inbegrip van de aanpassingen en het kussen tegen doorligwonden) is een prestatie die is opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV, overeenkomstig het Besluit van het College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 19 december 2019 tot vaststelling van de nomenclatuur van de mobiliteitshulpmiddelen. De terugbetaling ervan door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging kan volledig zijn of aanleiding geven tot bijkomende kosten.

Gezien de residuaire rol van de dienst PHARE kan alleen in de volgende gevallen een tegemoetkoming worden verleend: - hetzij in geval van cumulatie of vervroegde vervanging; - of uitsluitend voor niet-genomenclatureerde aanpassingen die een onontbeerlijk karakter hebben.

Medische en administratieve voorwaarden De aanvraag moet vergezeld gaan van een kopie van het éénloketdossier met de volgende informatie: - het bewijs van de weigering van de IRISCARE-tegemoetkoming; - een functioneel medisch verslag om de prestatie en het gebruik ervan te motiveren; - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk betreffende het gebruik van een tweede rolstoel in het geval van cumulatie.

Bijzondere voorwaarden Cumulatiemogelijkheid: de dienst PHARE komt tegemoet in de kosten van een bijkomende rolstoel en kussen tegen doorligwonden naast deze waarover de persoon met een handicap al beschikt wanneer, tijdens de vervangingsperiode van de door IRISCARE toegekende prestatie, een tweede rolstoel wordt voorgeschreven en vanwege een welbepaald gebruik verantwoord is.

De aanpassingen voor rolstoelen die kunnen worden toegestaan, zijn die welke niet zijn opgenomen in de nomenclatuur van IRISCARE. Vervangingstermijn en -voorwaarden De vervangingstermijnen van de dienst PHARE zijn dezelfde als die welke door de nomenclatuur van IRISCARE worden toegepast.

De voorwaarden voor de vervanging van de rolstoel en van het kussen tegen doorligwonden vóór het einde van de vervangingstermijn zijn dezelfde als die welke door de nomenclatuur van IRISCARE worden toegepast, met dien verstande dat de aanvrager hierbij het volgende moet verstrekken: - ofwel een door een gespecialiseerde arts gemotiveerd voorschrift waarin wordt bevestigd dat de evolutie van de aandoening de aanleiding voor de aanvraag is; - ofwel een attest van een door IRISCARE erkende hulpverlener waarin wordt bevestigd dat rolstoel of het kussen tegen doorligwonden niet kan worden hersteld en dat de slijtage niet is toe te schrijven aan een gebruik dat niet overeenstemt met het gedrag dat een goede huisvader/-moeder ervan zou maken.

De rolstoel of het kussen tegen doorligwonden moet op de lijst staan van het materiaal dat in aanmerking komt om door IRISCARE terug te worden betaald. Bovendien kan de weigering van IRISCARE-tegemoetkoming de aanvrager niet ten laste worden gelegd.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot de waarde van de rolstoel of van het kussen tegen doorligwonden, bepaald door de nomenclatuur van de mobiliteitshulpmiddelen van IRISCARE en volgens de bedragen voor terugbetaling die er betrekking op hebben.

4.2. Aandrijvingshulp voor manuele rolstoelen

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten gevoegd worden: - een kopie van bijlage 13 bis "leveringsattest van de rolstoel" dat door de maatschappij van onderlinge bijstand of de bandagist afgeleverd wordt; - twee vergelijkende prijsopgaven; - voor aandrijvingshulp ten behoeve van de persoon met een handicap zelf, een verslag aan de hand van het door de dienst PHARE opgestelde formulier waarmee de geschiktheid van de apparatuur wordt aangetoond op basis van een test op maat die buiten uitgevoerd is; - voor aandrijvingshulp ten behoeve van een derde, een bewijsstuk waaruit de nood aan aandrijvingshulp voor deze derde blijkt.

Vervangingstermijn en -voorwaarden De dienst PHARE kan pas na een periode van 5 jaar, bepaald op basis van de factuurdatum van het motoriseringssysteem, een nieuwe aandrijvingshulp toekennen.

Bij aankoop van een nieuwe manuele rolstoel, zal de persoon erover moeten waken dat het systeem voor aandrijvingshulp dat voorheen terugbetaald is er compatibel mee is. Het feit dat het systeem niet compatibel is met de nieuwe rolstoel zal in geen geval de aanleiding voor een aanvraag tot vervanging kunnen vormen, tenzij de verandering van rolstoel verband houdt met de evolutie van de medische situatie van de persoon.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Hulp bij de manuele aandrijving door de persoon met een handicap zelf

2.400 euro

Hulp bij de gemotoriseerde aandrijving door de persoon met een handicap zelf

4.900 euro

Hulp bij de gemotoriseerde aandrijving door een derde

1.350 euro


4.3. Fiets met manuele aandrijving

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten gevoegd worden: - twee vergelijkende prijsopgaven; - een verslag aan de hand van het door de dienst PHARE opgestelde formulier waarmee de geschiktheid van de apparatuur wordt aangetoond op basis van een test op maat die buiten uitgevoerd is.

De persoon moet kunnen aantonen dat hij of zij zich regelmatig op deze wijze verplaatst, dat hierdoor zijn of haar autonomie ten aanzien van andere manieren van verplaatsen waartoe hij of zij toegang heeft, bevorderd wordt.

Er mag geen sprake zijn van cumulatie tussen een met de hand aangedreven fiets en aandrijvingshulp voor een manuele rolstoel.

Medische voorwaarden: De persoon moet een rolstoelgebruiker zijn.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Fiets met manuele aandrijving

3.550 euro


4.4. Aangepaste kinderwagen

Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet de persoon ernstige of absolute moeilijkheden vertonen om te stappen en minstens 3 jaar oud zijn.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Aangepaste kinderwagen

360 euro


4.5. Aanpassing van een voertuig

Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet blijken dat de persoon een handicap vertoont die de aanpassing verantwoordt.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een kopie van het inschrijvingsbewijs of van de bestelbon van het voertuig; - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - een verslag van het Belgisch Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassing (CARA), behalve voor de aanpassingen die de toegang tot het voertuig mogelijk maken bedoeld in punt 4.5.3. ; - wanneer bepaalde aanpassingen die niet in rubriek 4.5.1. zijn opgenomen, voor het CARA essentieel worden geacht om te rijden, moet het verzoek aan PHARE met het oog op een tenlasteneming vergezeld gaan van een prijsopgave; - indien de aanvrager het voertuig bestuurt, een kopie van zijn of haar aangepaste rijbewijs met de voorwaarden en/of beperkingen en de aanpassingen. De kandidaat voor het rijbewijs moet een rijgeschiktheidsattest afleveren.

Bijzondere voorwaarden Er wordt geen tegemoetkoming verleend voor een bestaande aanpassing aan een tweedehands gekocht voertuig.

Onverminderd een naar behoren gemotiveerde functionele rechtvaardiging wordt geen tegemoetkoming verleend voor de standaardafstandsbediening, de centrale vergrendeling van deuren, de elektrische bediening van ruiten en achteruitkijkspiegels en de klimaatregeling van het voertuig. Indien de aanvrager passagier is, kan de aanvraag slechts betrekking hebben op inrichtingen voor toegang tot het voertuig.

Vervangingstermijn: - 7 jaar voor aanpassingen die worden uitgevoerd op een voertuig dat minder dan 4 jaar oud is; - 3 jaar voor aanpassingen die worden uitgevoerd op een voertuig dat 4 jaar of ouder is.

In geval van verandering van voertuig vóór het verstrijken van de aangegeven termijn kan een tegemoetkoming voor de vernieuwing van de aanpassing worden toegestaan op voorwaarde dat: - de dienst PHARE voorafgaandelijk zijn akkoord heeft gegeven aan de verandering van voertuig; - en deze verandering gerechtvaardigd wordt door intensief gebruik of door een verergering van de handicap, zoals blijkt uit een medisch rapport of uit een verandering in de persoonlijke leefomgeving.

In geen geval zal de tegemoetkoming worden toegekend als het voertuig niet minstens 150.000 km heeft afgelegd.

Indien het voertuig hersteld of vervangen moet worden ingevolge schade of diefstal, zal de aanpassing geen tweede keer ten laste genomen worden. De persoon moet dus de nodige maatregelen op het gebied van verzekeringen treffen.

Onderhoud en herstel - er wordt geen tegemoetkoming toegekend voor het onderhoud van aanpassingen voor voertuigen vermeld onder punten 4.5.1, 4.5.2 en 4.5.3; - alleen de kosten van de gerichte reparaties (uitgezonderd automatische transmissie) kunnen worden overwogen in de voorwaarden voorzien onder punt 10 van deze bijlage.

Modaliteiten Vanaf een leeftijd van 4 jaar van het voertuig wordt het bedrag van de tegemoetkoming verminderd met 20 % per jaar. De maximale vermindering bedraagt 60 %.

Deze vermindering wordt niet toegepast op aanpassingen die met materiaal uitgevoerd worden dat afneembaar en gebruikt kan worden van een ander voertuig. In dit geval is de vervangingstermijn 7 jaar, ongeacht de leeftijd van het voertuig. Om de leeftijd van de wagen te bepalen, wordt rekening gehouden met de datum van de eerste inverkeerstelling.

De dienst PHARE kan een aanpassing weigeren die onvoldoende functioneel blijkt te zijn voor dagelijks gebruik op basis van: - de leeftijd en/of de graad van slijtage van het voertuig, zoals de vorige; - nieuwe verkeersnormen. Geen aanpassing voor een voertuig dat de Europese emissienormen niet naleeft.

Om de tegemoetkoming te verkrijgen, moet de persoon een kopie van het erkenningsattest van het omgevormde voertuig, opgemaakt overeenkomstig de reglementaire bepalingen ter zake, voorleggen.

De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot Voor de aanpassingen aan het voertuig mag het totale bedrag van de op basis van punt 4.5 toegekende tegemoetkoming niet hoger zijn dan 30.000 euro, inclusief de tegemoetkomingen die toegekend zouden zijn op basis van artikel 3, § 2, van het besluit 2014/152.

De betaling van het bedrag van de tegemoetkoming is onderworpen aan het voorleggen van een afschrift van het Europees of individueel goedkeuringscertificaat opgesteld door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. 4.5.1. Aanpassingen betreffende het besturen

Gas en remmen onder het stuur (mechanisch systeem)

1.250 euro

Gas en remmen onder het stuur (pneumatisch systeem)

2.150 euro

Gasbediening en remmen op het stuur (mechanisch systeem)

1.800 euro

Gasbediening en remmen op het stuur (elektronisch systeem)

2.700 euro

Automatische transmissie

900 euro

Verplaatsing gaspedaal

280 euro

Inklapbaar of demonteerbaar gaspedaal en/of rempedaal

260 euro

Verplaatsing elektrische bediening

1.850 euro

Knop op stuur geschroefd

50 euro

Afscherming pedaal

200 euro


4.5.2. Aanpassingen voor secundaire functies

Elektrische afstelling van bestuurderszitplaats

800 euro

Ergonomische bestuurderszitplaats

1.500 euro

Veiligheidsgordel van het harnastype

230 euro


4.5.3. Verschillende aanpassingen waardoor de persoon toegang tot een voertuig krijgt Het totaalbedrag van de tegemoetkoming voor de verschillende aanpassingen die de persoon toegang tot het voertuig geven, mag niet hoger dan 9.000 euro zijn.

Toegang tot het voertuig

Draaistoel

1.000 euro

Uitschuifbare draaistoel

1.250 euro

Aangepast kinderzitje (met inbegrip van abductiebouten, hoofdsteun, gordel,...)

1.600 euro

Personenlift voor wagen (niet geschikt voor rolstoel)

2.900 euro


Toegang tot het voertuig met rolstoel

Achter- of zijliftplatform

5.800 euro

Al dan niet uitschuifbare hellende vlakken, bevestigd aan het voertuig

770 euro

Rails en bevestigingskit

970 euro


Aanpassing van de structuur van het voertuig voor een vlottere toegankelijkheid

Verlaging van de achtervloer

7.450 euro

Verhoging van het dak

700 euro

Vlakmaken van de vloer

700 euro


Hulpmiddelen om een rolstoel in de wagen te laden

Laden in kofferbak via manoeuvreerbare arm voor handbewogen, plooibare rolstoel

1.850 euro

Laden in kofferbak via manoeuvreerbare arm voor elektrische rolstoel

3.000 euro

Laden in cabine via manoeuvreerbare arm + aanpassing portier

5.600 euro


4.6. Specifieke rijlessen of specifieke lessen ter beoordeling van de rijgeschiktheid

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager: - ofwel een handicap vertonen die de nood aan bijkomende rijlessen voor een motorvoertuig rechtvaardigt; - ofwel een handicap vertonen die de aanpassing van het voertuig rechtvaardigt, waardoor het nodig is bijkomende rijlessen voor het besturen van dit voertuig te volgen.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een met redenen omkleed attest dat door een gespecialiseerde arts opgemaakt is; - een rapport van het Belgisch Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassing (CARA) ; - een attest van een erkende rijschool waarin het benodigde aantal lesuren is vermeld.

Bijzondere voorwaarde De lessen moeten bedoeld zijn om: - ofwel de rijgeschiktheid vast te stellen; - ofwel specifiek te leren rijden met een motorvoertuig met de in punt 4.5.1 genoemde aanpassingen.

Modaliteiten Het maximum aantal uren wordt vastgelegd op: - 15 uren voor de vaststelling van de rijgeschiktheid; - 15 uren voor het specifiek leren rijden met een aangepast voertuig.

De aanvraag kan niet worden vernieuwd.

De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot

Tegemoetkoming per uur

40 euro


4.7. Geleidehond

Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet de aanvrager, na optische correctie aan elk oog, ofwel een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 1/10 vertonen, ofwel een gezichtsveld kleiner dan 20°.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een rapport van een instelling die de integratie van blinde personen tot opdracht heeft en die door de overheid is erkend, waarin wordt verzekerd dat de hond goed is afgericht en de begunstigde over de nodige vaardigheden beschikt.

Modaliteiten De forfaitaire tussenkomst dekt niet enkel de aankoop en de africhting van de hond, maar ook de opleiding van de begunstigde.

Verlenging De tegemoetkoming in de kosten voor het aanschaffen van een geleidehond kan worden verlengd op vertoon van een attest van een dierenarts die onafhankelijk is van de instructeur of de erkende vereniging die de eerder aangeschafte hond heeft geleverd.

De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot

Geleidehond

7.000 euro


4.8. Aanleren van oriëntatie- en mobiliteitstechnieken 4.8.1. Aanleren van oriëntatie- en mobiliteitstechnieken in geval van doofblindheid

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager het volgende aantonen: een visuele handicap die gepaard gaat met een auditieve beperking die wordt bevestigd door een medisch document waarin staat dat de persoon een minimale combinatie van 30% van het zicht en het gehoor heeft. Het document moet opgesteld zijn door een oogarts en een dienst voor audiofonologie.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - een attest dat staaft dat de opleiding wordt gegeven door een instelling die erkend werd in het kader van de wetgeving betreffende de integratie van personen met een handicap en die zich richt tot visueel gehandicapten of doven.

Bijzondere voorwaarden Het lesprogramma omvat maximaal 10 uren les.

Na afloop van het programma moet de instelling een evaluatieverslag van de opleiding aan de dienst PHARE overmaken.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Per opleidingsuur

32 euro


4.8.2. Aanleren van oriëntatie- en mobiliteitstechnieken met een witte stok

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager aantonen: - ofwel een vastgestelde visuele beperking van ten minste 60 %; - ofwel een visuele beperking van minder dan 60%, in welk geval de aanvraag moet worden gerechtvaardigd door een medisch voorschrift van een in revalidatie erkende oogarts.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - een attest dat staaft dat de opleiding wordt gegeven door een instelling die erkend werd in het kader van de wetgeving betreffende de integratie van personen met een handicap en die zich richt tot personen met een visuele beperking.

Bijzondere voorwaarden Het lesprogramma mag niet meer dan 100 lesuren bevatten voor cursussen voor volwassenen en niet meer dan 200 uren voor minderjarigen.

Na afloop van het programma moet de instelling een evaluatieverslag van de opleiding aan de dienst PHARE overmaken.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Per opleidingsuur

32 euro


5. Pedagogische begeleiding

Medische voorwaarden

Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager aan een of meerdere van de volgende aandoeningen lijdt: - een visuele en/of auditieve beperking; - een beschadiging van het centrale zenuwstelsel; - een autismespectrumstoornis; - een verstandelijke beperking; - een andere beperking met lage prevalentie vertonen waarvoor, op basis van een gedetailleerd multidisciplinair verslag, is vastgesteld dat pedagogische begeleiding onontbeerlijk is.

De dienst PHARE mag om een psychopedagogisch onderzoek vragen dat de noodzaak aan begeleiding staaft.

Algemene voorwaarden De aanvrager volgt: - ofwel hogere, al dan niet universitaire studies, erkend door de Franse Gemeenschap. Hij of zij mag ook een voorbereidend jaar op het hoger onderwijs volgen dat door een door de Franse Gemeenschap erkende instelling georganiseerd wordt; - ofwel een beroepsopleiding die door de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest of het Brussels Gewest georganiseerd, erkend of gesubsidieerd wordt, met uitzondering van de beroepsopleiding verbonden aan het secundair onderwijs.

De pedagogische begeleiding wordt door een van de volgende diensten verzorgd: - een Service d'Accueil et d'Accompagnement die binnen de schoolinstelling opgericht wordt of door meerdere instellingen gedeeld wordt; - een door de Franse Gemeenschapscommissie erkende Service d'Accompagnement die in een geïndividualiseerd begeleidingsplan kan optreden; - een door de Franse Gemeenschapscommissie erkend Centre de Réadaptation Ambulatoire dat in een geïndividualiseerd begeleidingsplan kan optreden; - een door de Franse Gemeenschapscommissie erkende Service d'Appui à la Formation Professionnelle.

De opdrachten en de doelgroep van de Service of van het Centre moeten op de individuele begeleidingsvragen afgestemd zijn.

Aanvraag Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een uitgebreid pluridisciplinair verslag van de dienst dat de pedagogische begeleiding voor de aanvrager garandeert. Dit verslag verantwoordt de noodzaak van de pedagogische begeleiding, licht het traject en het project van de aanvrager toe, toont aan dat het project realistisch, samenhangend en verenigbaar met de capaciteiten van de aanvrager is; - de jaarlijkse pedagogische begeleidingsovereenkomst tussen de dienst en de aanvrager die door de twee partijen ondertekend is. Ze verduidelijkt de aard van de verwachte tegemoetkomingen; - het inschrijvingsbewijs in het betrokken studiejaar; - het volledige programma van het betrokken studiejaar.

Voor elk studiejaar of opleidingsjaar wordt er een aanvraag ingediend.

In het geval van een aanvraag voor de verlenging van tegemoetkoming, baseert het hierboven vermelde pluridisciplinaire verslag zich op de evaluatie van de pedagogische begeleiding die op het einde van het voorgaande studiejaar of opleidingscyclus georganiseerd wordt.

Inhoud van de tegemoetkoming De tegemoetkoming heeft betrekking op: - specifieke pedagogische hulp voor de student of stagiair. Het gaat om mondelinge uitleg, het herhalen van de informatie en pedagogisch toezicht dat door begeleiders (studenten, vrijwilligers, ...) uitgevoerd wordt die in functie van hun competenties geselecteerd worden; - tolkprestaties - met inbegrip van de lessen - in de gebarentaal van Franstalig België of de verschillende vormen van transliteratie, transcriptie of velotypie uitgevoerd door de dienstverrichters die erkend zijn door een Service d'Appui à la Communication et à l'interprétation pour les Personnes Sourdes, erkend door de Franse Gemeenschapscommissie of door een equivalente administratie in het buitenland, in het kader van een opleiding of onderwijs in verband met een internationaal mobiliteitsprogramma; - de coördinatie tussen de verschillende optredende begeleiders en dienstverrichters, hun selectie en omkadering (voor zover deze opdrachten niet duidelijk voorzien zijn in de algemene opdrachten van de dienst die de begeleiding uitvoert) ten belope van maximaal 10% van het aantal toegekende begeleidingsuren.

Onverminderd de datum waarop de aanvraag wordt ingediend, bedraagt de tegemoetkoming per academie- of opleidingsjaar: - maximaal 400 uren specifieke pedagogische hulp.

Twee gevolgde lesuren geven recht op maximaal een uur specifieke pedagogische hulp. - voor de personen met een auditieve beperking kan er een aanvullende tegemoetkoming van maximaal 400 uren voor tolk-, transliteratie- of velotypieprestaties evenals voor elke andere transcriptietechniek toegekend worden.

Een lesuur geeft recht op maximaal een uur tolken, transliteratie, velotypie of elke andere transcriptietechniek.

Wanneer de duur van de lessen of de opleiding geen volledig jaar of geen volledig voltijds uurrooster beslaat, wordt het maximumaantal uren specifieke pedagogische hulp dat in aanmerking wordt genomen verhoudingsgewijs verminderd.

Het aantal uren tolken, transliteratie, transcriptie of velotypie wordt niet verminderd. Het aantal uren tolken of transliteratie mag evenwel niet hoger zijn dan het aantal gevolgde lesuren.

In het geval van stopzetting of onderbreking van de studies of van de opleiding, moet de aanvrager de dienst PHARE hiervan op de hoogte brengen.

Modaliteiten van tegemoetkoming De dienst die de pedagogische begeleiding verzorgt, bezorgt aan de dienst PHARE de volgende documenten: - het bewijs van de beheersing van kennis van de begeleider in de betrokken aangelegenheden; - de maandelijkse of driemaandelijkse staten van prestaties op het door de dienst PHARE opgemaakte model ondertekend door de aanvrager, de begeleider of de dienstverrichter en de directie van de dienst die de pedagogische begeleiding verzorgt; - een verklaring op erewoord van de begeleider met de verduidelijking dat hij of zij voor de gepresteerde begeleidingsuren niet elders bezoldigd wordt; - een attest van de directie van de dienst waarin vermeld wordt dat de prestaties van begeleiding niet door een andere overheid ten laste genomen worden; - een evaluatieverslag opgesteld en ondertekend door de aanvrager en de directie van de dienst die de pedagogische begeleiding verzorgt, op het einde van ieder studiejaar of aan het einde van de cyclus voor de korte opleidingen.

De dienst PHARE kan aan de dienst, de aanvrager en aan de betrokken begeleiders en dienstverrichters ieder aanvullend document of bewijsstuk in verband met de aangegeven prestaties vragen.

De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot

Per uur specifieke pedagogische hulp

32 euro

Per uur tolken in de gebarentaal van Franstalig België, transliteratie, transcriptie of velotypie: - de eerste 400 uren - de volgende uren

40 euro 32 euro


6. Inrichting roerend en onroerend goed 6.1. Bouw of verbouwing van de woning

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager het volgende aantonen: - ofwel een bewegingshandicap waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt; - ofwel een neurologische stoornis waarvan de ernst de gevraagde inrichting rechtvaardigt; - ofwel een hart-longaandoening waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - twee gedetailleerde prijsopgaven; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - indien de persoon of diens wettelijke vertegenwoordiger eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom; - indien de persoon huurder is, een schriftelijk akkoord van de eigenaar voor de uit te voeren aanpassingen.

De werkzaamheden moeten in de woning van de aanvrager worden verricht.

De voorschriften inzake stedenbouw evenals de door het Brussels Gewest voorgeschreven technische normen op het gebied van toegankelijkheid van woningen voor personen met een handicap moeten worden nageleefd.

De dienst PHARE kan een bewijs vragen.

Geen enkele tegemoetkoming wordt verleend: - voor de bouw van een terras; - indien de werken bedoeld zijn voor een collectieve woning.

In geval van aanpassing van een nieuwe woning, zal de dienst PHARE enkel voor het verschil tussen het basismateriaal zoals dat in de catalogus van de ondernemer vermeld is en de kostprijs van de aangepaste installatie tussenkomen.

Modaliteiten De tegemoetkoming mag het maximumbedrag van 12.000 euro niet overschrijden. Ze wordt slechts een keer verleend. Ze kan worden opgesplitst.

De dienst PHARE kan een tweede tegemoetkoming van maximaal 12.000 euro toekennen in geval van een verhuizing binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gerechtvaardigd door het feit dat de ouderlijke woning, waar reeds aanpassingswerken via tegemoetkoming van de dienst PHARE werden uitgevoerd, verlaten wordt om zelfstandig te gaan wonen.

Overeenkomstig artikel 43 van het besluit 2014/152: - kunnen de aanpassingswerkzaamheden van de roerende en onroerende goederen waarvoor een tegemoetkoming werd toegekend, niet beginnen vóór de kennisgeving van de ondersteuningsbeslissing aan de persoon met een handicap.

Na deze kennisgeving kan de dienst PHARE op verzoek van de begunstigde tegemoetkomen in de betaling van de voorschotfactuur tot maximaal 30% van het toegekende bedrag.

Facturen waarvan de datum vóór de kennisgevingsdatum van de beslissing valt, zullen niet in aanmerking genomen worden. - De aanpassingswerkzaamheden van de roerende en onroerende goederen moeten ten laatste worden aangevangen binnen een termijn van een jaar te rekenen vanaf de kennisgevingsdatum van de beslissing en worden afgerond binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf diezelfde datum.

Onderhoud en herstel Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor het onderhoud en het herstel van bouw- of verbouwingswerken van de woning.

De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot

Werkzaamheden verbonden aan de vervanging van een badkuip door een inloopdouche

4.000 euro

Werkzaamheden verbonden aan de vervanging van een verhoogde douche door een inloopdouche

3.000 euro

Aanpassing of plaatsing van een wc

2.000 euro

Aanpassing of plaatsing van een wastafel

2.000 euro

Creatie, aanpassing of herinrichting van kamers

4.000 euro

Vergroting van een deuropening met plaatsing van een schuifdeur

1.300 euro per deur


6.2. Toestellen om niveauverschillen te overbruggen

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager het volgende aantonen: - ofwel een ernstige bewegingshandicap; - ofwel een ernstige neurologische stoornis; - ofwel een ernstige hart-longaandoening.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - minimaal twee gedetailleerde prijsopgaven; - een rapport waarin de keuze en de plaatsing van het toestel in het licht van de configuratie van de woning van de aanvrager wordt verantwoord; - indien de persoon of diens wettelijke vertegenwoordiger eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom afleveren; - indien de persoon huurder is, een schriftelijk akkoord van de eigenaar voor de uit te voeren aanpassingen; - een verklaring van een erkende controle-instantie waarin de naleving van de geldende veiligheids- en conformiteitsnormen wordt bevestigd.

Daartoe moet het toestel: - een CE-label dragen; - vergezeld gaan van een EU-conformiteitsverklaring, opgesteld door de fabrikant; - voor de plaatsing van een lift, vergezeld gaan van een schriftelijk akkoord van de bevoegde dienst stedenbouw waarin met de installatie ingestemd wordt.

Voor toestellen om niveauverschillen te overbruggen is de betaling van de tegemoetkoming onderworpen aan het voorleggen van een inbedrijfstellingsattest dat door een erkende instantie na de installatie ervan wordt opgesteld. 6.2.1. Liften of hefplateaus Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Systemen met X-vormig onderstel om kleine hoogteverschillen te overbruggen

3.600 euro

Systemen om hoogteverschillen tot 3 m te overbruggen

12.350 euro

Lift of systemen om hoogteverschillen van meer dan 3 m te overbruggen

17.800 euro

Inrichtingswerken verbonden aan de plaatsing van het hefplateau of de lift

1.750 euro


6.2.2. Trapliften De dienst PHARE behoudt zich het recht voor om een proefattest te vragen.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Traplift met stoel voor een verdieping (recht of met een of twee bochten)

7.650 euro

Traplift met stoel voor meer dan een verdieping

11.200 euro

Traplift met platform voor rolstoel

13.650 euro


6.2.3. Vervoerbare traplift voor rolstoel Het toestel moet dienen om in de woning van de aanvrager te worden gebruikt.

Een proefattest moet afgeleverd worden.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Vervoerbare traplift voor rolstoel

5.250 euro


6.2.4. Verplaatsbare hellende vlakken Een proefattest moet afgeleverd worden.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Verplaatsbare hellende vlakken

880 euro


6.3. Toestellen voor het openen en sluiten van deuren

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager het volgende aantonen: - ofwel een ernstige bewegingshandicap; - ofwel een ernstige neurologische stoornis; - ofwel een ernstige hart-longaandoening.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - twee prijsopgaven; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - indien de persoon of diens wettelijke vertegenwoordiger eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom afleveren; - indien de persoon huurder is, een schriftelijk akkoord van de eigenaar voor de uit te voeren aanpassingen. 6.3.1. Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de garagepoort Algemene voorwaarden De persoon moet bestuurder van een voertuig zijn.

Zo niet, dan moet de garage voor hem de enige toegangsweg tot de woning zijn.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de garagepoort

710 euro


6.3.2. Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de voordeur Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Openen van de deur met parlofoon

710 euro

Motorisering met elektronische bediening en vergrendeling

2.050 euro


7. Aanvullende uitrusting

Algemene voorwaarden Het betreft materialen of voorwerpen die op duurzame en gebruikelijke wijze in het gebouw worden samengevoegd of ingebouwd, met uitzondering van de in punt 6 bedoelde inrichting van roerend en onroerend goed. Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een handicap vertoont waarvan de aard en de ernst de uitrusting verantwoorden.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - indien de persoon eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom afleveren; - indien de persoon huurder is, een schriftelijk akkoord van de eigenaar voor de uit te voeren aanpassingen.

Als er een vaste helling op het voetpad wordt aangebracht, is het akkoord van de bevoegde dienst voor stedenbouw vereist.

Modaliteiten De tegemoetkoming wordt slechts een keer toegekend. Ze kan worden opgesplitst, maar kan in totaal nooit meer bedragen dan het maximumbedrag bepaald per aanvrager.

De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot

Totaalbedrag van tegemoetkomingen voor verschillende uitrustingen

2.000 euro


8. Uitrustingsgoederen 8.1. Elektrisch in de hoogte verstelbare bedden en veringen - Park-box

De tegemoetkoming voor de Park-box kan niet gecumuleerd worden met een elektrisch in de hoogte regelbaar bed.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.

Medische voorwaarden Op basis van de elementen uit het medische dossier moet de betrokkene ofwel een rolstoel gebruiken ofwel ernstige of absolute moeilijkheden vertonen om zich neer te leggen (vanuit om het even welke positie naar de neerliggende positie gaan en omgekeerd).

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Elektrisch regelbaar bed (leuningn en optrekbeugel inbegrepen)

900 euro

Park-box

2.600 euro


8.2. Matrassen tegen doorligwonden

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.

Vervangingstermijn: 5 jaar 8.2.1. Matrassen (voor de preventie van doorligwonden) Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een risico op doorligwonden vertoont.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Matras type 1 (preventie van doorligwonden)

320 euro


8.2.2. Matrassen (hoog risico op doorligwonden en/of doorligwonden in het verleden) Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet de aanvrager het volgende aantonen: - ofwel een verleden van doorligwonden; - ofwel een hoog risico op doorligwonden.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Matras type 2 (hoog risico op doorligwonden)

1.300 euro


8.3. Personenlift

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de persoon: - ofwel een rolstoelgebruiker zijn; - ofwel ernstige moeilijkheden vertonen die hem of haar beletten zich alleen op te richten of op te staan.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - een proefattest.

Voor materiaal opgehangen aan rails: - indien de persoon eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom afleveren; - indien de persoon huurder is, een schriftelijk akkoord van de eigenaar voor de uit te voeren aanpassingen voorleggen.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot 8.3.1. Statische personenlift (papegaaitype)

Personenlift op voet

200 euro


8.3.2. Elektrische personenlift

Materiaal op wieltjes

2.800 euro

Materiaal opgehangen aan rails in een vertrek

4.800 euro

Materiaal opgehangen aan rails in meerdere vertrekken

6.350 euro


8.3.3. Badlift, werkend door druk van water of lucht of op batterijen

Badlift, werkend door druk van water of lucht of op batterijen (rotatieschijf inbegrepen)

1.050 euro

Badlift van het hangmattype met hoofdsteun en riemen

1.450 euro


8.4. Zetel

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een proefattest (voor een eerste aanvraag).

Indien het materiaal aan de muur vastgehecht moet worden: - indien de persoon eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom afleveren; - indien de persoon huurder is, een schriftelijk akkoord van de eigenaar voor de uit te voeren aanpassingen voorleggen. 8.4.1. Toiletstoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager: - ofwel een rolstoelgebruiker zijn; - ofwel ernstige moeilijkheden vertonen die hem of haar beletten zich alleen op te richten of op te staan.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Toiletstoel zonder wieltjes

150 euro

Toiletstoel met wieltjes

250 euro


8.4.2. Douchestoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een ernstige bewegingshandicap vertoont waardoor het moeilijk of onmogelijk is om zonder steun rechtop te blijven staan.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Douchestoel aan de wand

280 euro

Douchestoel met 4 wieltjes, verwijderbare armsteunen, al dan niet met opening in de zitting

440 euro

Douchestoel met speciale zitting (riemen en hoofdsteun inbegrepen)

750 euro

Polyvalente orthopedische toiletbril

1.1.450 euro


8.4.3. Badstoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager ernstige moeilijkheden vertoont om te kunnen blijven zitten.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Badstoel

200 euro

Badstoel met relaxzitje, riemen en hoofdsteun

1.250 euro


8.4.4. Brancard voor douche of bad Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een ernstige handicap vertoont die het gebruik van de douche of het bad bemoeilijkt of onmogelijk maakt zonder het gevraagde hulpmiddel.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Brancard zonder hoogteregeling

1.400 euro

Brancard met hoogteregeling

2.400 euro


8.4.5. Ergonomische stoel die het mogelijk maakt zich te verplaatsen Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de persoon: - ofwel een rolstoelgebruiker zijn; - ofwel ernstige moeilijkheden vertonen die hem of haar beletten zich te verplaatsen.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Model met gasvijzel

1.050 euro

Elektrisch en verstelbaar model

2.200 euro


8.4.6. Motorisering van een in hoogte verstelbare relaxfauteuil Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager: - ofwel een rolstoelgebruiker zijn; - ofwel ernstige moeilijkheden vertonen die hem of haar beletten zich alleen op te richten of op te staan.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Motorisering van een in hoogte verstelbare relaxfauteuil

maximaal 50 % van de waarde van de fauteuil met een maximum van 400 euro


9. Kleine uitrustingen

Bijzondere voorwaarden De tegemoetkoming van de dienst PHARE heeft betrekking op klein materiaal dat aan de handicap aangepast is en onontbeerlijk is om een doorgedreven zelfredzaamheid in het dagelijkse leven van de persoon te verschaffen. De dienst PHARE komt niet tussen voor materiaal voor courant gebruik, noch voor aangepast materiaal dat geen enkele meerkost met zich brengt in vergelijking met hetzelfde niet-aangepast materiaal.

Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager ernstige functionele beperkingen vertoont die uit zijn of haar handicap voortvloeien en die hem of haar beletten bepaalde activiteiten uit te voeren zonder het gevraagde technische hulpmiddel.

Specifieke medische voorwaarden voor de aanvraag van een blindenstok: Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager: - ofwel een vastgestelde visuele beperking van ten minste 60 % vertonen; - ofwel een medisch voorschrift opgesteld door een in revalidatie erkende oogarts voorleggen.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.

Specifieke administratieve voorwaarden voor de aanvraag van een blindenstok Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd: - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt verduidelijkt; - een bewijsstuk waaruit blijkt dat de aanvrager de verplaatsingstechnieken beheerst of bereid is daartoe lessen te volgen.

Modaliteiten Tegemoetkoming in de eenheidsprijs of in de toeslag ten opzichte van het basisproduct dat door een valide persoon kan worden gebruikt.

De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot

Eenheidsprijs of toeslag ten opzichte van basisproduct moet lager zijn dan

150 euro

Per aanvrager mag het totaalbedrag van tegemoetkomingen voor kleine uitrustingen per periode van minimaal 5 jaar te rekenen vanaf de datum van de eerste betaalde factuur niet meer bedragen dan

1.000 euro


10. Onderhoud en herstel van bepaalde hulpmiddelen

Algemene voorwaarden Een tegemoetkoming voor het onderhoud of de herstelling kan verleend worden voor een prestatie die deel uitmaakt van bekostiging door de dienst PHARE of die daartoe in aanmerking had kunnen komen. Geen enkele tegemoetkoming kan verleend worden voor de volgende zaken: - telefoons, computers of tablets; - automatische transmissie in de wagen; - bouw of verbouwing van de woning.

Modaliteiten Voor het onderhoud van en herstellingen aan toestellen om niveauverschillen te overbruggen: - wanneer er een overeenkomst voor onderhoud en/of herstellingen werd gesloten, wordt een kopie van deze overeenkomst(en) bij de aanvraag gevoegd; - wordt de betaling van het bedrag van de tegemoetkoming onderworpen aan het voorleggen van een door de medewerker van de firma opgesteld en ondertekend document waarin vermeld wordt dat hij of zij effectief het onderhoud en de herstellingen uitgevoerd heeft en dat ook door de aanvrager of diens wettelijke vertegenwoordiger ondertekend is; - bij gebrek aan een overeenkomst voor onderhoud en/of herstellingen moeten de geleverde diensten ofwel op de factuur ofwel op een bewijsstuk dat bij de factuur gevoegd wordt, beschreven staan.

10.1. Onderhoud

Onder "onderhoud" wordt verstaan: de noodzakelijke geplande revisie en technische interventies die de optimale werking van het materiaal waarborgen.

Bijzondere voorwaarden Het onderhoud heeft uitsluitend betrekking op: - liften en hefplateaus; - trapliften; - personenliften op rails; - rolstoelen en hulpmiddelen voor de aandrijving van een manuele rolstoel; - fietsen met manuele aandrijving.

Wat de rolstoelen betreft, komt de dienst PHARE enkel tussen voor één enkele rolstoel per keer, behalve in het geval van cumulatie die door de dienst PHARE erkend wordt.

Modaliteiten: jaarlijkse tegemoetkoming in de onderhoudskosten beperkt tot

Onderhoud

10 % van de waarde van de tegemoetkoming bij aankoop, toegekend op jaarbasis


10.2. Herstelling

Onder "herstelling" wordt verstaan: de technische ingrepen die nodig zijn om problemen in verband met de goede werking van het materiaal te verhelpen, door middel van de eventuele vervanging van defecte of versleten onderdelen.

De vervanging van batterijen en banden van rolstoelen, met inbegrip van de rolstoelaandrijving, valt onder de herstellingen.

Bijzondere voorwaarde De dienst PHARE komt niet tussen voor de reparatie van materiaal dat door de garantie van de verkoper wordt gedekt.

Wanneer de schade geen aanleiding geeft tot een tegemoetkoming tijdens de garantieperiode - twee jaar vanaf de datum van aankoop of meer in het geval van een verlengde garantie - wordt bij de aanvraag om tegemoetkoming een certificaat van de verkoper gevoegd waarin staat dat hij of zij de reparatie niet op zich neemt.

Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs van de herstelling beperkt tot

Herstelling

40 % van de waarde van de tegemoetkoming bij aankoop, toegekend over de totale gebruiksduur van het hulpmiddel


11. Aanpassing van de werkplek 11.1. Computers uitgerust met gespecialiseerde software

Medische voorwaarden Op basis van de elementen van het medisch dossier moet de persoon een ernstige verslechtering van het gezichtsvermogen hebben, ondanks een optische correctie van het beste oog, gecertificeerd door een oogarts of door een functionele beoordeling waarin staat dat de persoon een visuele handicap heeft die het onmogelijk maakt om te schrijven of te lezen zonder gebruik te maken van een computer of tablet.

Functionele voorwaarden De dienst PHARE kan een tegemoetkoming toekennen voor de aankoop van een computer indien de compatibiliteit van de computer met het gebruik van software ter compensatie van een visuele handicap onontbeerlijk blijkt te zijn voor de uitoefening van de beroepsactiviteit van de persoon.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten gevoegd worden: - een motivering van de aanvraag; - ofwel een kopie van de omscholingsovereenkomst of van de arbeidsovereenkomst, vergezeld van een nota van de werkgever waarin wordt verklaard dat dit type computer niet wordt verstrekt aan werknemers die een gelijkwaardige functie uitoefenen; - ofwel een bewijs van inschrijving voor een beroepsopleiding; - 2 vergelijkende gedetailleerde prijsopgaven opgesteld door verschillende leveranciers.

Bijzondere voorwaarden De tegemoetkoming dekt in geen geval: - beschermhoezen, hoezen of transporttassen, externe harde schijven, USB-sticks en ander materiaal dat niet specifiek voor de handicap is; - de kosten van aansluiting op een netwerk of de kosten van gebruik (abonnements- en/of gesprekskosten).

De tegemoetkoming voor een computer kan niet gecumuleerd worden met een tegemoetkoming voor een tablet, noch voor de aankoop van een tweede computer om op een tweede werkplek te werken.

De onderhouds- en herstellingskosten geven geen recht op een tegemoetkoming.

Vervangingstermijn: 5 jaar Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Computer of tablet - compatibel met software ter compensatie van een visuele handicap

700 euro


11.2. Scherm groter dan 19 inch

Medische voorwaarden Op basis van de elementen van het medisch dossier moet de persoon een ernstige verslechtering van het gezichtsvermogen hebben, ondanks een optische correctie van het beste oog, gecertificeerd door een oogarts of door een functionele beoordeling waarin staat dat de persoon een visuele handicap heeft die het onmogelijk maakt om te lezen zonder gebruik te maken van een scherm groter dan 19 inch.

Administratieve voorwaarden Bij de aanvraag moeten de volgende documenten gevoegd worden: - een motivering van de aanvraag; - een kopie van de omscholingsovereenkomst, de arbeidsovereenkomst of een bewijs van inschrijving voor een beroepsopleiding; - 2 vergelijkende gedetailleerde prijsopgaven opgesteld door verschillende leveranciers.

Bijzondere voorwaarden De onderhouds- en herstellingskosten geven geen recht op een tegemoetkoming.

Vervangingstermijn: 5 jaar Modaliteiten: tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot

Scherm groter dan 19 inch

175 euro


Gezien om gevoegd te worden bij het besluit 2020/1989 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in afdeling 2 van hoofdstuk III en in afdeling 8 van hoofdstuk IV van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen.

Het collegelid bevoegd voor het Beleid inzake Bijstand aan Personen met een Handicap, R. VERVOORT

^