Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 05 juli 2018
gepubliceerd op 06 augustus 2018

Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de mandaathouders van de Diensten van het Verenigd College en van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, alsook van de vergoeding van hun leden

bron
gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van brussel-hoofdstad
numac
2018031628
pub.
06/08/2018
prom.
05/07/2018
ELI
eli/besluit/2018/07/05/2018031628/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD


5 JULI 2018. - Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de mandaathouders van de Diensten van het Verenigd College en van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, alsook van de vergoeding van hun leden


Het Verenigd College, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, inzonderheid op artikel 79, § 1;

Gelet op de ordonnantie van 23 maart 2017 houdende de oprichting van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en gezinsbijslag;

Gelet op het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 5 juni 2008 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, inzonderheid op artikelen 23/1, 23/2 en 104 tot 108/5, die werden ingevoegd of gewijzigd bij het besluit van het Verenigd College van 21 mei 2015;

Gelet op het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, artikelen 23,24 en 140 tot 142;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 mei 2018;

Gelet op het akkoord van de Leden van het Verenigd College, bevoegd voor de Begroting;

Gelet op het akkoord van de Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Openbaar Ambt;

Op voorstel van de Leden van het Verenigd College bevoegd voor het Openbaar Ambt;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Definitie

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit moet men onder `statuten' verstaan, de besluiten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 5 juni 2008 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad. HOOFDSTUK II. - Termijnen

Art. 2.De in dit besluit vastgelegde termijnen worden geteld in kalenderdagen en omvatten alle dagen, met inbegrip van zaterdagen, zondagen en feestdagen.

Elke termijn wordt berekend vanaf de dag volgend op de afgifte van het stuk of vanaf de derde werkdag volgend op de aangetekende verzending ervan, waarbij de postdatum als bewijs geldt, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.

Enkel de afgifte van documenten en postzendingen doet de termijnen ingaan, met uitsluiting van e-mails. HOOFDSTUK III. - Zetel

Art. 3.De selectiecommissies, opgericht bij artikelen 23/1 en 23 van de statuten hebben als zetel de Diensten van het Verenigd College, Louizalaan 183, 1050 Brussel.

Die zetel kan verplaatst worden op grond van een beslissing van de leden bevoegd voor Openbaar Ambt betekend aan het secretariaat van de commissie. HOOFDSTUK IV. - Aanhangigmaking van de commissies en oproeping van de leden

Art. 4.De leden van het Verenigd College bevoegd voor het Openbaar Ambt, voor wat betreft de betrekkingen van leidend ambtenaar en adjunct-leidend-ambtenaar, of de voorzitter van de directieraad van de instelling in kwestie, voor wat betreft de betrekkingen van directeur-diensthoofd roepen elke commissie bijeen per aangetekend schrijven en per e-mail, met daarin vermelding van de termijn waarbinnen de commissie een advies moet uitbrengen. Die termijn mag niet korter zijn dan 30 dagen na ontvangst van de aanvraag door de voorzitter van de commissie.

Art. 5.De oproepingsbrief wordt minstens tien dagen voor de zitting verstuurd naar de commissieleden.

Die bevat de agenda en een kopie van alle documenten met betrekking tot elke kandidatuur.

Zodra de oproepingsbrief verzonden is, kunnen de documenten eveneens worden geraadpleegd bij de zetel van de commissie. HOOFDSTUK V. - Toelaatbaarheid van de kandidaturen

Art. 6.Voor de door de commissie niet-toelaatbaar geachte kandidaturen wordt de beslissing bij een ter post aangetekende brief aan de kandidaten betekend.

Na onderzoek van gebeurlijke bezwaarschriften brengt de commissie elke kandidaat die een bezwaar heeft ingediend bij een ter post aangetekende brief op de hoogte van de definitieve beslissing. HOOFDSTUK VI. - Oproeping van de toelaatbare kandidaten

Art. 7.De voorzitter van de commissie roept de toelaatbare kandidaten minstens tien dagen voor het gesprek op met een ter post aangetekende brief en per e-mail.

De oproepingsbrief bevat de ledenlijst van de bedoelde commissie. HOOFDSTUK VII. - Zittingen en stemming

Art. 8.De voorzitter opent en sluit de zittingen.

Hij leidt de debatten en waakt over het goede verloop van de zitting.

Hij gaat, naargelang het geval, na of de samenstelling van de commissie in overeenstemming is met artikelen 23/1 of 23 van de statuten.

Bij afwezigheid van de voorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door het oudste lid.

Art. 9.De selectiecommissie vergadert pas geldig indien minstens vier van haar leden aanwezig zijn.

Elk lid van de evaluatiecommissie, met inbegrip van de voorzitter, de secretarissen uitgezonderd, is stemgerechtigd.

Wanneer een mandaatfunctie vacant wordt verklaard voor kandidaten van de twee taalrollen, dient een lid van de commissie de kennis van de tweede taal bewezen te hebben conform artikel 43, § 3, derde lid van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De adviezen en beslissingen van elke selectiecommissie worden bij meerderheid van stemmen genomen. In geval van ex aequo heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Bij afwezigheid van de voorzitter heeft het oudste lid de doorslaggevende stem.

De secretarissen stellen de notulen van de zitting op en houden een aanwezigheidslijst bij.

De adviezen en beslissingen van de selectiecommissies worden in de notulen opgenomen en door de voorzitter en de secretarissen ondertekend.

De adviezen en beslissingen worden per aangetekend schrijven en per e-mail naar het Verenigd College verstuurd, voor wat betreft de diensten van het Verenigd College, via de leden bevoegd voor het Openbaar Ambt, en, voor wat betreft de instellingen van openbaar nut, via de functioneel bevoegde leden.

Het overbrengen van deze stukken moet gebeuren binnen de termijn die in de aanhangigmaking vermeld staat, overeenkomstig artikel 2. HOOFDSTUK VIII. - Deontologie

Art. 10.Geen enkel lid van een commissie mag zetelen wanneer hij zich in een situatie bevindt die ertoe kan leiden dat zijn onpartijdigheid in gevaar wordt gebracht.

De leden van de commissie zijn gebonden tot geheimhouding omtrent de beraadslagingen en besluiten alsmede aangaande alle informatie waarvan zij kennis zouden hebben gekregen bij het uitvoeren van hun opdracht. HOOFDSTUK IX. - Presentiegeld

Art. 11.De voorzitter of zijn plaatsvervanger ontvangen per vergadering een niet-geïndexeerd brutobedrag van 375,00 euro aan presentiegeld.

De andere leden ontvangen een niet-geïndexeerd brutobedrag van 250,00 euro aan presentiegeld.

De secretarissen ontvangen 250,00 euro aan presentiegeld wanneer ze geen personeelsleden zijn van de Diensten van het Verenigd College of van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag.

Die bedragen worden gekoppeld aan het indexcijfer 138,01. HOOFDSTUK X. - Eindbepalingen

Art. 12.Het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 21 mei 2015 tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de mandaathouders van de Diensten van het Verenigd College en van de instellingen van openbaar nut van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad alsook van de vergoeding van hun leden wordt opgeheven.

Art. 13.De Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Openbaar Ambt, worden belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 5 juli 2018.

Voor het Verenigd College : De Leden van het Verenigd College bevoegd voor de Begroting en het Openbaar Ambt, G. VANHENGEL

^