Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 17 september 2020
gepubliceerd op 23 november 2020

Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 17 september 2020 tot invoering van een methode om de genderdimensie te integreren in de begrotingscyclus

bron
gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van brussel-hoofdstad
numac
2020043313
pub.
23/11/2020
prom.
17/09/2020
ELI
eli/besluit/2020/09/17/2020043313/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD


17 SEPTEMBER 2020. - Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 17 september 2020 tot invoering van een methode om de genderdimensie te integreren in de begrotingscyclus


Het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Gelet op de ordonnantie van 16 mei 2014 houdende de integratie van de genderdimensie in de beleidslijnen van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, de artikelen 2, § 3, en 8;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 28 augustus 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de leden van het Verenigd College, bevoegd voor de Financiën en de Begroting, gegeven op 14 september 2020;

Gelet op het advies nr. 67.796/2/V van de Raad van State, gegeven op 26 augustus 2020 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;

Op voordracht van de leden van het Verenigd College belast met Begroting;

Na beraadslaging, Besluit : Inhoudstafel Hoofdstuk I. - Definities en toepassingsgebied Afdeling I. - Definities

Afdeling II. - Toepassingsgebied

Hoofdstuk II. - Categorisering van de basisallocaties Hoofdstuk III. - Procedure voor de toepassing van genderbudgeting Afdeling I. - Categorisering, gendernota, genderanalyse

Afdeling II. - Uitvoering

Afdeling III. - Evaluatie

Hoofdstuk IV. - Eindbepalingen

HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied Afdeling I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° Ordonnantie: de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;2° Ordonnantie genderdimensie: de ordonnantie van 16 mei 2014 houdende de integratie van de genderdimensie in de beleidslijnen van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;3° Verenigd College: het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;4° Diensten van het Verenigd College: de diensten zoals bepaald in artikel 2, 1°, van de ordonnantie;5° Instellingen: de autonome administratieve instellingen zoals bepaald in artikel 2, 2°, van de ordonnantie;6° Leidend ambtenaar: voor de diensten van het Verenigd College, de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 11, § 3, 1° van het besluit van het Verenigd College van 5 juni 2008 van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, en voor de instellingen de ambtenaar van de hoogst rang bedoeld in hun eigen statuten;7° Ministers: de leden van het Verenigd College bevoegd voor de Begroting;8° Verantwoordelijke van een administratieve eenheid: het personeelslid dat, ongeacht zijn graad of statuut, activiteiten beheert die verband houden met een dienst of een directie, zoals blijkt uit het organigram van de Diensten van het Verenigd College zoals bedoeld in artikel 4 van het besluit van het Verenigd College van 5 juni 2008 van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, en voor de instellingen, de hiërarchisch meerdere van een dienst of een directie zoals bedoeld in hun eigen statuten;9° administratieve eenheid: onderdeel van het organigram van de diensten van het Verenigd College of van de instellingen;10° genderdimensie: een beleid bevat een genderdimensie wanneer dit, rechtstreeks of onrechtstreeks, verband houdt met de verschillen tussen vrouwen en mannen;11° genderanalyse: een analyse waarbij voor de betrokken dossiers de genderdimensie nauwkeurig geëvalueerd wordt teneinde hiermee rekening te houden;12° geïntegreerde aanpak van de genderdimensie of gender mainstreaming: een aanpak die bestaat uit de (re)organisatie, de verbetering, de evolutie en de evaluatie van de besluitvormingsprocessen, met het oog op de integratie van het streven naar gelijkheid tussen vrouwen en mannen in alle domeinen en op alle niveaus, door de actoren die in het algemeen betrokken zijn bij de tenuitvoerlegging van de beleidslijnen;13° gender budgeting: een evaluatie van de begrotingen vanuit een genderperspectief op alle niveaus van het begrotingsproces en de begrotingscyclus, alsook een evaluatie en eventuele heroriëntering van de ontvangsten en uitgaven met de bedoeling de gelijkheid tussen vrouwen en mannen te bevorderen;14° coördinatiegroep: de groep zoals bedoeld in artikel 6 van de ordonnantie genderdimensie;15° gendercoördinator: de perso(o)n(en) aangeduid binnen de diensten van het Verenigd College en van de instellingen om een "gender mainstreaming"-beleid te ontwikkelen binnen de diensten van het Verenigd College en de instellingen en om deel te nemen aan de coördinatiegroep.Hij is/Ze zijn belast met de integratie van genderdimensie en wordt/worden aangeduid door de leidend ambtenaren van de diensten van het Verenigd College en van de instellingen; 16° algemene toelichting: de algemene toelichting zoals bedoeld in artikel 20 van de ordonnantie;17° begrotingsuitvoering: de begrotingsuitvoering zoals bepaald in artikel 80 van de ordonnantie en waarvan de modaliteiten gepreciseerd worden in artikel 7 van het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 8 maart 2007 houdende de administratieve en begrotingscontrole evenals de begrotingsopmaak;18° opmaak van de begroting: de opmaak van de begroting zoals bedoeld in artikel 9 van de ordonnantie;19° basisallocatie: de basisallocatie zoals bepaald in de artikelen 12 en 13 van de ordonnantie;20° verantwoordingsfiche: document waarin de verantwoordingen bedoeld in artikel 10, 4° en 5° van de ordonnantie worden opgesomd;21° begrotingscorrespondent: de leidend ambtenaren van de diensten van het Verenigd College en van de instellingen, duiden, ieder voor wat hem betreft, een begrotingscorrespondent aan. De begrotingscorrespondenten staan in voor de coördinatie, de centralisatie, de verificatie en de consolidatie van alle begrotingsinformatie. Ze verzekeren, desgevallend, de overmaking ervan binnen de gestelde termijnen aan de Directie Begroting van de diensten van het Verenigd College en van de instellingen, aan de Inspecteur van Financiën, de afgevaardigde van de minister van Begroting of aan de bevoegde commissaris van het Verenigd College meer bepaald in het kader van de voorbereiding van de initiële of aangepaste begroting; Afdeling II. - Toepassingsgebied

Art. 2.§ 1. Het toepassingsgebied van dit besluit slaat op de diensten van het Verenigd College en de instellingen.

De in dit besluit gebruikte mannelijke vorm is gemeenslachtig. HOOFDSTUK II. - Categorisering van de basisallocaties van de begroting

Art. 3.§ 1. De diensten van het Verenigd College en instellingen passen in de begrotingscyclus en het begrotingsproces een methode voor de integratie van de genderdimensie toe, gebaseerd op de categorisering van de basisallocaties van de begroting. § 2. Iedere basisallocatie dient in één van de volgende vier categorieën ondergebracht te worden: 1° categorie 1: zij bevat de basisallocaties die enkel kredieten bevatten met betrekking tot de dossiers zonder verschillende impact op mannen en vrouwen;2° categorie 2: zij bevat de basisallocaties die kredieten bevatten met betrekking tot de dossiers die specifiek de gelijkheid van vrouwen en mannen beogen te bevorderen;3° categorie 3: zij bevat de basisallocaties die kredieten bevatten die eventueel rechtstreeks of onrechtstreeks een verschillende impact op mannen en vrouwen zouden kunnen hebben;4° categorie 4: zij bevat de basisallocaties die kredieten bevatten met betrekking tot de samenwerkingsovereenkomsten of -akkoorden die met een andere entiteit werden afgesloten; § 3. De categorisering wordt uitgevoerd op de totaliteit van de basisallocatie. Wanneer een basisallocatie in verschillende categorieën kan worden ingedeeld, moet de categorie die overeenkomt met het grootste deel van de kredieten in de basisallocatie, worden vastgesteld en moet in de motivering voor de categorisering worden aangegeven welke categorie(ën) overeenkomt (overeenkomen) met de andere delen van de kredieten in de basisallocatie. Wanneer de kredieten van eenzelfde basisallocatie, die onder verschillende categorieën vallen, een identiek bedrag betreffen, beslist de verantwoordelijke van de betrokken administratieve eenheid over de hoofdcategorie van de basisallocatie. HOOFDSTUK III. - Procedure voor de toepassing van gender budgeting Afdeling I. - Categorisering, gendernota en genderanalyse

Art. 4.§ 1. Bij het opmaken van de initiële begroting en de jaarlijkse begrotingsaanpassingen van de diensten van het Verenigd College en de instellingen, voeren de met de raming van de begrotingskredieten belaste personeelsleden in samenspraak met de gendercoördinatoren eveneens een onderzoek uit van de dossiers die zij beheren op basis van de definities opgenomen in artikel 1 van dit besluit. Dit onderzoek zal aanleiding geven tot de gemotiveerde categorisering van de basisallocaties, overeenkomstig artikel 3 van dit besluit. § 2. Na validatie van de categorisering van de basisallocaties van de administratieve eenheid door de verantwoordelijke van deze administratieve eenheid, wordt deze categorisering vervolgens geverifieerd door de betrokken gendercoördinatoren en begrotingscorrespondenten van de diensten van het Verenigd College of van de instellingen en desgevallend door hen aangepast. Het resultaat wordt vervolgens gevalideerd door de betrokken leidend ambtenaar.

Art. 5.§ 1. De kredieten betreffende de basisallocaties van categorie 2 dienen geïntegreerd te worden in de in artikel 2, § 2 van de ordonnantie genderdimensie bedoelde gendernota. Deze nota wordt, voor de diensten van het Verenigd College en instellingen, eveneens opgenomen in de algemene toelichting betreffende ieder ontwerp van initiële algemene uitgavenbegroting en middelenbegroting. § 2. Voor de kredieten betreffende de basisallocaties van categorie 3, dient per basisallocatie een verantwoordingsfiche door de met de raming van de begrotingskredieten belaste personeelsleden, in samenspraak met de gendercoördinatoren, opgesteld te worden waarin het resultaat van de genderanalyse opgenomen wordt. Na validatie van de verantwoordingsfiches door de betrokken verantwoordelijke van de administratieve eenheid, worden deze geverifieerd door de betrokken gendercoördinator en begrotingscorrespondenten van de diensten van het Verenigd College of van de instellingen en desgevallend door hen aangepast. Het resultaat wordt gevalideerd door de betrokken leidend-ambtenaar. De genderanalyse wordt uitgevoerd bij ieder ontwerp van initiële algemene uitgavenbegroting en middelenbegroting.

Art. 6.§ 1. De begrotingscorrespondenten staan in voor de coördinatie, centralisatie en consolidatie van alle informatie en documentatie betreffende de categorisering van de basisallocaties en de verantwoordingsfiches. Zij verzekeren, desgevallend, de overmaking ervan binnen de vereiste termijnen aan de Directie Begroting van de diensten van het Verenigd College, de instellingen, de Inspecteur van Financiën, de gemachtigde van de Minister of bevoegde commissarissen van het Verenigd College, aan de voogdijminister en de Ministers, inzonderheid in het kader van de opmaak van de initiële of aangepaste begroting. § 2. Ter uitvoering van de artikelen 4 en 5 van dit besluit zijn de verantwoordelijken van de administratieve eenheden gehouden om alle informatie over te maken aan de gendercoördinator en begrotingscorrespondenten op eenvoudig verzoek. § 3. De coördinatiegroep en de gendercoördinatoren zorgen voor de organisatie van de noodzakelijke opleiding en begeleiding van alle personeelsleden belast met de uitvoering van dit besluit, waaronder ook de begrotingscorrespondenten. § 4. De leidend-ambtenaar van de diensten van het Verenigd College duidt uiterlijk twee maanden na de publicatie van dit besluit één of meerdere gendercoördinatoren aan voor zijn bestuur. § 5. De leidende-ambtenaren van de instellingen duiden, uiterlijk twee maanden na de publicatie van dit besluit één of meerdere gendercoördinatoren aan voor hun instelling. § 6. Het Verenigd College bepaalt het model van de gendernota alsook alle andere modaliteiten, met inbegrip van de planning van de invoering van de categorisering van de basisallocaties en van de verantwoordingsfiches voor de basisallocaties van categorie 3. Afdeling II. - Uitvoering

Art. 7.§ 1. In het kader van de begrotingsuitvoering verstrekken de diensten van het Verenigd College en instellingen eveneens verslagen betreffende de begrotingsuitvoering, gebaseerd op de categorisering van de basisallocaties in gendertermen. De begrotingscorrespondenten worden, desgevallend, belast met de overmaking van de gegevens aan de Directie Begroting van de diensten van het Verenigd College, en de instellingen, aan de Inspecteur van Financiën, aan de gemachtigde van de Minister van Begroting of bevoegde Commissarissen van het Verenigd College, aan de voogdijminister en aan de Ministers. § 2. De leidend ambtenaren van de diensten van het Verenigd College en instellingen, worden, ieder voor wat hem betreft, belast met de controle op de toepassing van artikel 7, § 1, van dit besluit. Ze worden daarin bijgestaan door de betrokken gendercoördinatoren en begrotingscorrespondenten van de diensten van het Verenigd College of van hun instelling en door de verantwoordelijken van de administratieve eenheden die ze besturen. Afdeling III. - Evaluatie

Art. 8.Zodra het Verenigd College de eed heeft afgelegd, neemt zij in de oriënteringsnota's en hun jaarlijkse wijzigingen via beleidsbrieven, zoals bedoeld in artikel 21, 2° van de ordonnantie, ook de doelstellingen op die op het vlak van de integratie van de genderdimensie dienen bereikt te worden.

Art. 9.§ 1. De opvolging van de realisatie van de doelstellingen inzake de genderdimensie, bepaald in artikel 8 van dit besluit, wordt opgenomen in de beheerscontrole, zoals bedoeld in artikel 76 van de ordonnantie. § 2. Hiertoe worden prestatie-indicatoren met betrekking tot de integratie van de genderdimensie opgenomen in de boordtabellen, zoals bedoeld in artikel 76 van de ordonnantie.

Art. 10.De leidend ambtenaren van de diensten van het Verenigd College en van de instellingen zien, ieder voor wat hem betreft, eveneens toe op de uitbouw van de opvolging van de realisatie van de doelstellingen inzake de genderdimensie, zoals bedoeld in artikel 8 van dit besluit. Ze worden daarin bijgestaan door de gendercoördinatoren van de diensten van het Verenigd College of van hun instelling en door de verantwoordelijken van de administratieve eenheden die ze besturen.

Art. 11.§ 1. De controle op de doorvoering van de integratie van de genderdimensie in de doelstellingen evenals in de verwezenlijking daarvan, wordt opgenomen in de controle van het goede financiële beheer, zoals bedoeld in artikel 75 van de ordonnantie. § 2. De directeur van de Directie Begroting van de diensten van het Verenigd College en de instellingen, zien, elk voor wat hem betreft, toe op de toepassing van artikel 11, § 1, van dit besluit.

Art. 12.Indien er uit de resultaten van de gendernota en genderanalyse, zoals bepaald in artikel 5 van dit besluit, blijkt dat er aanvullende maatregelen dienen genomen te worden ter bevordering van de gelijkheid van vrouwen en mannen, kan er desgevallend worden overgegaan tot een heroriëntering van de begroting. HOOFDSTUK IV. - Eindbepalingen

Art. 13.Onverminderd de artikelen 14 en 15 treedt dit besluit in werking op de dag van zijn publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Art. 14.§ 1. De in artikel 4 van dit besluit bedoelde categorisering is van toepassing op de begroting van de Diensten van het Verenigd College met betrekking tot het jaar 2021. § 2. De in artikel 4 van dit besluit bedoelde categorisering is van toepassing op de begroting van de instellingen met betrekking tot het jaar 2022.

Art. 15.De in artikel 5 van dit besluit bedoelde genderanalyse en gendernota zijn van toepassing op de begroting van de Diensten van het Verenigd College en van de instellingen met betrekking tot het jaar 2022.

Art. 16.De Ministers worden belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 september 2020.

Voor het Verenigd College: De leden van het Verenigd College bevoegd voor de Begroting en het Openbaar Ambt, B. CLERFAYT S. GATZ

^