Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 13 juni 2002
gepubliceerd op 25 juli 2002

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij wordt geregeld hoe dikwijls, volgens welke inhoud en op welke wijze de check-ups worden verricht, bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2002029354
pub.
25/07/2002
prom.
13/06/2002
ELI
eli/besluit/2002/06/13/2002029354/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 JUNI 2002. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij wordt geregeld hoe dikwijls, volgens welke inhoud en op welke wijze de check-ups worden verricht, bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school, inzonderheid op de artikelen 6, 9, 10 en 13;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 18 maart 2002;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 21 maart 2002;

Gelet op het advies van de Commissie voor gezondheidspromotie op school, gegeven op 18 maart 2002;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de vraag om advies te geven door de Raad van State binnen een termijn van één maand;

Gelet op het advies nr. 33.297/4 van de Raad van State, gegeven op 3 juni 2002, bij toepassing van artikel 84, lid 1,1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister tot wiens bevoegdheid de Gezondheid behoort;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van 13 juni 2002, Besluit :

Artikel 1.In de zin van dit besluit dient te worden verstaan onder : 1° decreet : het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school;2° Minister : de Minister tot wiens bevoegdheid de Gezondheid behoort;3° ouders : de ouder(s) of de persoon of de instelling die met de bewaring van de minderjarige leerling ofwel door de ouders zelf ofwel door een openbare overheid werd belast;4° de ambtenaar-geneesheer : de ambtenaar van de inspectie, bedoeld bij artikel 25 van het decreet, belast met de medische opdrachten van deze inspectie.

Art. 2.De volledige of gedeeltelijke verplichte check-ups worden in de volgende schooljaren verricht : - in het kleuteronderwijs : in het 1e en 3e jaar; - in het lager onderwijs : in het 2e, 4e en 6e jaar; - in de eerste graad secundair onderwijs : in het 1e jaar opvang, het 1e aanvullend jaar, het 2e jaar algemeen onderwijs en het 2e jaar beroepsonderwijs; - in de tweede en derde graad secundair onderwijs : in het 4e jaar van het beroepsonderwijs en het technische kwalificatie-onderwijs, en in het 5e jaar algemeen onderwijs en technisch doorstromingsonderwijs; - in het aanvullend secundair beroepsonderwijs : in het 1e jaar van de afdeling « verpleegkundige zorg »; - in de alternerende opleidings- en onderwijscentra : in het 1e jaar van het schoolbezoek van dit soort onderwijs en vervolgens om de twee jaar; - in het buitengewoon onderwijs : in het 1e jaar van schoolbezoek van dit soort onderwijs, en vervolgens om de twee jaar.

De inhoud van de check-ups en de plaats waar ze worden verricht bedoeld bij lid 1 is nader bepaald in de bijlage.

De modaliteiten waarop de check-ups worden verricht, worden bepaald door de Minister.

Art. 3.De geneesheer verantwoordelijk voor de dienst of de geneesheer verantwoordelijk voor de schoolinrichting aangesteld door de directie van het centrum beslist over de specifieke aanvullende check-ups bedoeld bij artikel 6, § 2 van het decreet.

Onverminderd de toepassing van artikel 6, § 2 van het decreet moeten die check-ups verricht worden voor de nieuwkomers wanneer deze niet ingeschreven werden voor een schooljaar waarin een volledige verplichte check-up wordt verricht.

Over de bij lid 1 bedoelde beslissingen wordt een schriftelijke motivering aan de ouders of aan de meerderjarige leerling meegedeeld.

De dienst of het centrum houdt de motiveringen van de bij lid 1 bedoelde beslissingen ter beschikking van de ambtenaar-geneesheeer.

Het hoofd van de inrichting wordt ingelicht over de organisatie van een aanvullende check-up.

Art. 4.De Minister bepaalt de vaccinatiekalender, waarin de vaccinaties worden vastgesteld die aan de ouders of aan de meerderjarige leerling moeten voorgelegd worden voor elk schooljaar waarin een inhaalvaccinatie in de bijlage is bepaald.

Tijdens de bij lid 1 bedoelde schooljaren, vóór het verrichten van de check-up worden de ouders of de meerderjarige leerling ingelicht over de mogelijkheid de in de vaccinatiekalender bepaalde inhaalvaccinaties door de dienst of het centrum te laten uitvoeren. Die vaccinaties worden toegediend wanneer een schriftelijke aanvraag door de ouders of de meerderjarige leerling werd ingediend.

Art. 5.De minimale duur van de prestaties gewijd aan de medische opvolging van de leerlingen beloopt 70 %.

De minimumduur van de prestaties gewijd aan de invoering van de programma's ter bevordering van de gezondheid en voor de verbetering van een gezondheidsvriendelijk schoolmilieu beloopt 20 %. Voor de berekening van deze minimale duur is het medisch personeel en het verpleegkundig personeel bevoegd voor de verwezenlijking ervan wat de diensten betreft en het medisch en paramedisch personeel wat de centra betreft.

Voor de berekening van deze minimale duur, wordt rekening gehouden met heel het schooljaar en al het personeel.

De gegevens over het opschrijven van deze prestaties worden opgenomen in het jaarverslag bedoeld bij artikel 26 van het decreet.

Art. 6.§ 1. Bij de aanvang van elk schooljaar bezorgt de dienst of het centrum aan de ouders of de meerderjarige leerling inlichtingen over zijn actie en zijn rol inzake gezondheidspromotie op school.

Hij bezorgt eveneens de gegevens over de personeelsleden van de dienst of het centrum die tot de schoolinrichting behoren. § 2. Bij de eerste inschrijving in een schoolinrichting zendt de dienst of het centrum aan de ouders of de meerderjarige leerling een in te vullen vragenlijst om de medische basisanamnese van de leerling op persoonlijk en familiaal vlak in te winnen.

Deze anamnese wordt opgesteld volgens een type-model bepaald bij omzendbrief.

Zij bevat ten minste de volgende inlichtingen : 1° mededeling van de gegevens over de ouders, over de behandelende geneesheer en over de dienst van de « O.N.E. » en de dienst voor gezondheidspromotie op school die de leerling vroeger heeft gevolgd; 2° familiale en medische antecedenten;3° stand van zaken voor de vaccinaties;4° toelating een chemoprofylaxe of een vaccinatie toe te dienen, in geval van dringende noodzakelijkheid bij een ernstige epidemietoestand;deze toelating blijft geldig totdat een aanvullende anamnese wordt gevraagd, overeenkomstig § 3, behoudens andersluidend advies van de ouders. § 3. Voor elk schooljaar waarin een verplichte check-up wordt verricht, zendt de dienst of het centrum aan de ouders of aan de meerderjarige leerling een in te vullen vragenlijst om de aanvullende medische anamnese van de leerling te bekomen.

Deze anamnese verricht volgens een type-model bepaald bij omzendbrief actualiseert de bij § 2, lid 3 bedoelde gegevens.

Art. 7.De resultaten en de conclusies van elke check-up worden in een persoonlijk medisch dossier verzameld waarvan een type-model bij omzendbrief wordt bepaald.

De geneesheer die de check-up heeft verricht, geeft er kennis van aan de ouders of aan de meerderjarige leerling en, in geval van noodzakelijke opvolging, aan de behandelende geneesheer en aan de geneesheer van het PMS-centrum, binnen ten hoogste veertien dagen te rekenen vanaf de check-up.

Wanneer uit de check-up blijkt dat een psycho-medisch-sociale check-up nodig is, geeft de geneesheer er mededeling van aan de ouders of de meerderjarige leerling bij de mededeling van de resultaten van de check-up.

Binnen de bij lid 2 bedoelde termijn geeft hij de directeur van de inrichting kennis van de praktische schikkingen die nodig zijn om de leerlingen toe te laten in de best geschikte omstandigheden aan de leergangen deel te nemen.

Op het verzoek van het voor de inrichting bevoegd psycho-medisch-sociaal centrum deelt hij zijn conclusies ook mee aan het medisch personeel van dit centrum.

Art. 8.Wanneer bij toepassing van artikel 13, §§ 1 en 2 van het decreet de ouders of de meerderjarige leerling zich verzetten tegen de keuze van de dienst of het centrum, wordt dit verzet schriftelijk geformuleerd en uiterlijk 30 september bij een ter post aangetekende brief naar de dienst of het centrum doorgezonden.

De ouders of de meerderjarige leerling laten de check-up door een andere erkende dienst of door een ander centrum verrichten binnen de twee maanden te rekenen vanaf de datum van het verzenden van de aangetekende brief.

De dienst of het centrum belast met de check-up geven kennis van de resultaten en de conclusies aan de dienst of het centrum die met de opdrachten voor gezondheidspromotie op school door de schoolinrichting werd belast.

Art. 9.De geneesheer verantwoordelijk voor een dienst of het medisch personeel van het centrum ontvangt onverwijld het medisch dossier of de bescheiden ervan, op gewone aanvraag gericht tot de geneesheer verantwoordelijk voor een andere dienst, tot het medisch personeel van een ander centrum of tot de geneesheer van de « O.N.E. » die de leerling onder medisch onderzoek heeft gevolgd.

De bij lid 2 bedoelde geneesheer die liever een dossier niet doorzendt, bezorgt onverwijld een eensluidend verklaard afschrift van het origineel.

De dienst of het centrum dat een dossier heeft doorgezonden bewaart een spoor van die doorzending.

Art. 10.Voor de schooljaren 2002-2003 en 2003-2004, zijn de vormingprogramma's voor het personeel begrepen in het minimum van 20 % prestaties bedoeld bij artikel 5.

Art. 11.De Minister tot wiens bevoegdheid de Gezondheid behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 13 juni 2002.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, Mevr. N. MARECHAL

Bijlage bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 juni 2002 waarbij wordt geregeld hoe dikwijls, volgens welke inhoud en op welke wijze de check-ups worden verricht, bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school I. In het kleuteronderwijs.

A. 1e jaar kleuteronderwijs De verplichte check-up is een gedeeltelijke check-up bestaande uit : 1° het inwinnen van de medische anamnese;2° het verslag over de vaccinatie;3° de ontwikkeling van gestalte en gewicht en bepaling van de groeicurve;4° het sensorieel onderzoek (ogen en oren); 5° het medisch onderzoek van de K.N.O.-gedeelte en van mond en tanden; 6° het inwinnen van de opmerkingen van de leerkracht over het leven van de leerling op school. Die check-up wordt tijdens het 3e trimester van het schooljaar verricht.

De check-up kan verricht worden ofwel in de lokalen van de dienst, ofwel op school in een aangepast lokaal waar het mogelijk is de vertrouwelijkheid te respecteren, op schriftelijk verzoek van de dienst of het centrum gericht tot de administratie, nadat zij haar schriftelijke toestemming heeft betuigd.

B. 2e jaar kleuteronderwijs Voor de kinderen die niet hebben deelgenomen aan een gedeeltelijke check-up in het 1e jaar kleuteronderwijs, is er een gedeeltelijke check-up bepaald waarvan de inhoud gelijkaardig is aan de check-up verricht in het 1e jaar.

De check-up kan verricht worden ofwel in de lokalen van de dienst, ofwel op school in een lokaal dat door de dienst of het centrum als aangepast beschouwd wordt en waar het mogelijk is de vertrouwelijkheid te respecteren.

C. 3e jaar kleuteronderwijs De verplichte check-up is een volledige check-up bestaande uit : 1° de aanvulling van de school- en medische anamnese;2° het verslag over de vaccinatie;3° het biometrisch onderzoek : sensorieel onderzoek (ogen en oren), onderzoek van gestalte en gewicht (groeicurve en cijfer van de lichaamsmassa), urine-onderzoek;4° een volledig klinisch onderzoek;5° de evaluatie van de neuro-motorische maturatie;6° de opsporing van de eventuele spraakstoornissen. De check-up wordt in de lokalen van de dienst verricht.

Een overleg per klas voor iedere leerling wordt met het bevoegd PMS-centrum gepleegd.

II. In het lager onderwijs.

A. 1e jaar.

Voor de kinderen die niet hebben deelgenomen aan een volledige check-up in het 3e jaar kleuteronderwijs, is er een volledige check-up bepaald waarvan de inhoud gelijkaardig is aan de check-up verricht in het 3e jaar kleuteronderwijs.

De check-up kan in de lokalen van de dienst verricht worden.

B. 2e jaar.

De verplichte check-up is een volledige check-up bestaande uit : 1° de aanvulling van de school- en medische anamnese;2° het verslag over de vaccinatie, met inhaling van de vaccinaties;3° het biometrisch onderzoek : sensorieel onderzoek (ogen en oren), onderzoek van gestalte en gewicht (groeicurve en cijfer van de lichaamsmassa), urine-onderzoek;4° volledig klinisch onderzoek. De check-up wordt in de lokalen van de dienst verricht.

C. 4e jaar.

De verplichte check-up is een gedeeltelijke check-up, waarin begrepen een sensorieel onderzoek van de ogen.

De check-up kan verricht worden ofwel in de lokalen van de dienst, ofwel op school in een lokaal dat door de dienst of het centrum als aangepast beschouwd wordt.

D. 6e jaar.

De verplichte check-up is een volledige check-up bestaande uit : 1° de aanvulling van de school- en medische anamnese;2° een vragenlijst voor de leerlingen over hun leefgewoonten die verband houden met hun gezondheid;in die vragenlijst wordt duidelijk gezegd dat het antwoord op de vragen facultatief is; 3° het verslag over de vaccinatie, met inhaling van de vaccinaties;4° het biometrisch onderzoek : sensorieel onderzoek (ogen), onderzoek van gestalte en gewicht (groeicurve en cijfer van de lichaamsmassa), urine-onderzoek;5° volledig klinisch onderzoek. De check-up wordt in de lokalen van de dienst verricht.

III. In het secundair en het aanvullend secundair onderwijs A. 1e onthaal (1e B), 1e aanvullend jaar, 2e jaar algemeen onderwijs en 5e jaar algemeen of technisch doorstromingsonderwijs.

De verplichte check-up is een volledige check-up bestaande uit : 1° de aanvulling van de school- en medische anamnese;2° een vragenlijst voor de leerlingen over hun leefgewoonten die verband houden met hun gezondheid;in die vragenlijst wordt duidelijk gezegd dat het antwoord op de vragen facultatief is; 3° het verslag over de vaccinatie, met inhaling van de vaccinaties;4° het biometrisch onderzoek : sensorieel onderzoek (ogen), onderzoek van gestalte en gewicht (groeicurve en cijfer van de lichaamsmassa), urine-onderzoek;5° volledig klinisch onderzoek. De check-up wordt in de lokalen van de dienst verricht.

B. 2e jaar beroepsonderwijs en 4e jaar beroeps- of technisch kwalificatie-onderwijs De verplichte check-up is een volledige check-up bestaande uit : 1° de aanvulling van de school- en medische anamnese;2° een vragenlijst voor de leerlingen over hun leefgewoonten die verband houden met hun gezondheid;in die vragenlijst wordt duidelijk gezegd dat het antwoord op de vragen facultatief is; 3° het verslag over de vaccinatie, met inhaling van de vaccinaties;4° het biometrisch onderzoek : sensorieel onderzoek (ogen en oren), onderzoek van gestalte en gewicht (groeicurve en cijfer van de lichaamsmassa), urine-onderzoek; 5° volledig klinisch onderzoek gericht t.o.v. de beroepskeuze.

De check-up wordt in de lokalen van de dienst verricht.

C. 1e jaar van de sectie « verpleegkundige zorg » De verplichte check-up is een volledige check-up bestaande uit : 1° de aanvulling van de school- en medische anamnese;2° een vragenlijst voor de leerlingen over hun leefgewoonten die verband houden met hun gezondheid;in die vragenlijst wordt duidelijk gezegd dat het antwoord op de vragen facultatief is; 3° het verslag over de vaccinatie, met inhaling van de vaccinaties;4° het biometrisch onderzoek : sensorieel onderzoek (ogen en oren), onderzoek van gestalte en gewicht (groeicurve en cijfer van de lichaamsmassa), urine-onderzoek; 5° volledig klinisch onderzoek gericht t.o.v. de beroepskeuze.

De check-up wordt in de lokalen van de dienst verricht.

IV. In de centra voor alternerende vorming De verplichte check-up is een volledige check-up bestaande uit : 1° de aanvulling van de school- en medische anamnese;2° een vragenlijst voor de leerlingen over hun leefgewoonten die verband houden met hun gezondheid;in die vragenlijst wordt duidelijk gezegd dat het antwoord op de vragen facultatief is; 3° het verslag over de vaccinatie, met inhaling van de vaccinaties;4° het biometrisch onderzoek : sensorieel onderzoek (ogen en oren), onderzoek van gestalte en gewicht (groeicurve en cijfer van de lichaamsmassa), urine-onderzoek; 5° volledig klinisch onderzoek gericht t.o.v. de beroepskeuze.

De check-up wordt in de lokalen van de dienst verricht.

V. In het buitengewoon onderwijs De verplichte check-up is een volledige check-up bestaande uit : 1° de aanvulling van de school- en medische anamnese gedaan met het oog op de oriëntering in het buitengewoon onderwijs;2° het verslag over de vaccinatie, met inhaling van de vaccinaties;3° het biometrisch onderzoek : sensorieel onderzoek (ogen en oren), onderzoek van gestalte en gewicht (groeicurve en cijfer van de lichaamsmassa), urine-onderzoek; 4° volledig klinisch onderzoek desgevallend gericht t.o.v. de beroepskeuze.

De check-up wordt in de lokalen van de dienst verricht voor de leerlingen van het buitengewoon onderwijs van type 1, 3 en 8.

De check-up wordt verricht in de schoolinrichting in de lokalen als aangepast beschouwd op basis van de wet van 6 juli 1970 over het buitengewoon en geïntegreerd onderwijs en zijn toepassingsbesluiten, voor de leerlingen van de andere onderwijstypes.

De leerlingen van het onderwijstype 5 kunnen vrijgesteld worden van het gezondheidsverslag.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Regering van 13 juni 2002 waarbij wordt geregeld hoe dikwijls, volgens welke inhoud en op welke wijze de check-ups worden verricht, bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school.

Brussel, 13 juni 2002.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid,

^