Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 19 juni 2003
gepubliceerd op 23 september 2003

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap dat de beslissing van de Centrale Paritaire commissie van het vrij niet-confessioneel onderwijs van 28 april 2003 betreffende het beroepsdossier, verplicht maakt

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2003029473
pub.
23/09/2003
prom.
19/06/2003
ELI
eli/besluit/2003/06/19/2003029473/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 JUNI 2003. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap dat de beslissing van de Centrale Paritaire commissie van het vrij niet-confessioneel onderwijs van 28 april 2003 betreffende het beroepsdossier, verplicht maakt


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 1 februari 1993 houdende het statuut van de gesubsidieerde perosneelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs, zoals gewijzigd bij de decreten van 22 december 1994, 10 avril 1995, 25 juli 1996, 24 juli 1997, 6 april 1998, 2 juni 1998, 17 juli 1998, 8 februari 1999 en 19 december 2002, inzonderheid op artikel 27bis ;

Gelet op de aanvraag van de Centrale Paritaire commissie van het vrij niet-confessioneel onderwijs;

Op de voordracht van de Minister belast met de Ambtenarenzaken;

Gelet op de beraadslaging van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2003;

Besluit :

Artikel 1.De beslissing van 28 april 2003 van de Centrale Paritaire commissie van het vrij niet-confessioneel onderwijs betreffende het beroepsdossier en luidend als volgt, wordt verplicht gemaakt : « HOOFDSTUK I. - Nadere regels voor het opstellen van het beroepsdossier

Art. 1.Het beroepsdossier bedoeld in artikel 27bis van het decreet van 1 februari 1993 bevat het administratief dossier, en in voorkomend geval, het disciplinair dossier.

Het beroepsdossier wordt beheerd door de inrichtende macht en zijn afgevaardigden die bevoegd zijn voor het personeelsbeheer.

Het personeelslid kan, op schriftelijke aanvraag, een kopie bekomen van een deel of het geheel van het beroepsdossier tegen de kostprijs.

Alle personen belast met het houden of het opstellen van de beroepsdossiers, alsmede alle personen die toegelaten worden die te raadplegen, zijn, volgens de gedragscode, gehouden tot de grootste vertrouwelijkheid.

Art. 2.Het administratief dossier bestaat uit documenten betreffende het administratief en geldelijk statuut van het personeelslid. Die documenten zijn enerzijds afkomstig van de relatie tussen de inrichtende macht en de subsidiërende macht en anderzijds van de relatie tussen de inrichtende macht en het personeelslid.

Het administratief dossier bevat met name : 1. een exemplaar van elk aanwervingscontract van het personeelslid ondertekend door de partijen en alle andere documenten, brieven of stukken betreffende het aanwervingscontract en zijn uitvoering, zoals de verloven, afwezigheden, beschikbaarheden, individueel vormingsprogramma, occasionele opdracht,.. .; 2. alle documenten, brieven en stukken betreffende de administratieve toestand van het personeelslid door de Inrichtende macht overgemaakt aan het Ministerie van de Franse Gemeenschap;3. alle documenten, brieven en stukken betreffende de administratieve toestand van het personeelslid ontvangen door de Inrichtende macht van het Ministerie van de Franse Gemeenschap (waaronder de berichten van goedkeuring van definitieve aanwerving);4. alle documenten over de evaluatie betreffende het betrokken lid en opgesteld, in het kader van hun bevoegdheden : - door de Inrichtende macht of zijn afgevaardigde; - door de directeur; - door de inspectie erkend door de Inrichtende macht; - door de inspectie van de subsidiërende macht; 5. de geschreven stukken waarmee het personeelslid de Inrichtende macht op de hoogte brengt van elke verandering in zijn persoonlijke situatie, voor zover de verandering in overeenkomst is met het aanwervingscontract en zijn toepassing, zijn administratief statuut of geldelijk statuut.De veranderingen van burgerlijke staat, van nationaliteit, van bekwaamheidsbewijzen, van gezinscompositie, van woonplaats en van cumul worden met name bedoeld. Deze informatie moet indien mogelijk geleverd worden ten laatste veertien dagen na de verandering, behalve bij overmacht. Ze worden zo vlug mogelijk samen met de officiële vereiste documenten opgestuurd.

Mits het voorafgaand advies van de Inrichtende macht of van zijn afgevaardigde gemandateerd voor het personeelsbeheer, heeft het personeelslid het recht er bijkomende opmerkingen en stukken toe te voegen die hij nuttig acht om zijn dossier te vervolledigen.

Het personeelslid kan de documenten betreffende de hierboven opgenomen punten 1 en 4 beogen waar zijn handtekening niet wordt vereist.

Behalve elke andere overeenkomst gesloten op de Ondernemingsraad, zal de Inrichtende macht of zijn gemandateerde afgevaardigde aan het personeelslid een kopie overhandigen van de documenten die zijn bekwaamheden beschrijven zoals overgebracht aan de administratie.

Art. 3.Het disciplinair dossier bevat alle documenten die verenigd of opgesteld zijn met het oog op de toepassing van het disciplinair stelsel bedoeld bij het decreet van 1 februari 1993 houdende het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs.

Sommige stukken van het administratief dossier kunnen in het disciplinair dossier terechtkomen.

De stukken worden genummerd en gerangschikt in chronologische volgorde.

Het disciplinair dossier wordt gehouden door de Inrichtende macht of zijn afgevaardigde gemandateerd voor het personeelsbeheer.

De Inrichtende macht of zijn afgevaardigde legt elk stuk van zijn disciplinair dossier voor aan de ondertekening voor visum van het personeelslid, overeenkomstig artikel 27bis van het decreet van 1 februari 1993.

Het personeelslid kan, binnen de 5 werkdagen volgend op zijn handtekening voor visum, een schriftelijke klacht indienen waarvoor hij binnen dezelfde termijn een bericht van ontvangst krijgt van de Inrichtende macht of van een persoon die deze laatste daartoe mandateert.

Binnen een termijn van 10 werkdagen volgend op zijn ondertekening voor visum, heeft het personeelslid eveneens zijn dossier moeten vervolledigen met de bijkomende stukken die hij nuttig acht.

Deze stukken worden eveneens genummerd en gerangschikt in chronologische volgorde.

Als het personeelslid geen stukken kan leveren die afkomstig zijn van derden binnen een bepaalde termijn, wordt hij ertoe gehouden aan te geven welke stukken (die hij nog niet bezit) hij wil indienen in het kader van zijn klacht. HOOFDSTUK II. - Nadere regels voor de toegang tot het beroepsdossier Her personeelslid dat, indien hij dat wenst, wordt begeleid door een lid van de vakvereniging, van een vast lid of een leider van de representatieve vakorganisatie, van een advocaat of een personeelslid in dienstactiviteit of met pensioen van het gesubsidieerd vrij niet-confessioneel onderwijs, kan op afspraak zijn beroepsdossier op school raadplegen, maar zonder verplaatsing van de documenten.

In geval van individueel geschil, kan een vakafgevaardigde, een vast lid of een vakleider, een advocaat op schriftelijke aanvraag van het personeelslid, zonder de documenten te verplaatsen, het beroepsdossier van dat lid raadplegen.

In geval van geschil tussen meerdere personeelsleden, kan een vakafgevaardige, een vast lid of een vakleider, een advocaat op schriftelijke aanvraag van een van deze personen de administratieve documenten betreffende het geschil raadplegen zonder die te verplaatsen. De personeelsleden die betorkken zijn bij het geschil worden tegelijkertijd ervan op de hoogte gebracht.

Daarenboven, als het handelt over het onderzoek van een disciplinair dossier, kan het personeelslid vergezeld worden van een personeelslid in dienstactiviteit of met pensioen van het gesubsidieerd vrij niet-confessioneel onderwijs. ».

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2003.

Art. 3.De Minister tot wiens bevoegdheid de statuten van de personeelsleden van het onderwijs behoren, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 juni 2003.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap,: De Minister van Ambtenarenzaken, R. DEMOTTE

^