Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 19 november 2003
gepubliceerd op 25 maart 2004

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende goedkeuring van de oriëntaties en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan op macroniveau van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2004-2005

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2004200130
pub.
25/03/2004
prom.
19/11/2003
ELI
eli/besluit/2003/11/19/2004200130/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 NOVEMBER 2003. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende goedkeuring van de oriëntaties en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan op macroniveau van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2004-2005


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8;

Gelet op het voorstel van plan van de Begeleidingscommissie betreffende de prioritaire oriëntaties en thema's voor de opleidingen tijdens de loopbaan van de onderwijzers voor het basisonderwijs in alle onderwijsnetten, van 7 oktober 2003;

Op de voordracht van de Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. »;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 november 2003, Besluit :

Artikel 1.De prioritaire thema's en oriëntaties betreffende de opleidingen op macroniveau gedurende het schooljaar 2004/2005 zijn de volgende : de Franse taal, sleutelvaardigheid voor het kind met het oog op het bereiken van alle leerdomeinen : vorming tot het pedagogisch redeneren gericht op een progressieve beheersing van de Franse taal, wat de leerling toelaat een geheel van interactieve bekwaamheden, mentaal gedrag, wijze van aanleren en rationeel gedrag uit te oefenen, zoals bepaald bij de basisvaardigheden, direct bruikbaar in het opbouwen van zijn kennis maar ook basis van zijn voortgezette opleiding; vorming tot het pedagogisch redeneren gericht op het beheersen van de disciplinaire bekwaamheden in de Franse taal vastgesteld bij de basisvaardigheden : * lezen; * schrijven; * spreken; * luisteren. inleiding tot het pedagogisch redeneren gericht op de ontwikkeling door de verwerving van toegepaste technieken van de bekwaamheden die door de basisvaardigheden zijn vastgesteld; tijdens de twee halve dagen verplichte opleiding georganiseerd overeenkomstig artikel 16 van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, door de Inspectie verstrekt, zal de verplichte opleiding handelen over bekwaamheden betreffende de historische en geografische opleiding met inbegrip van de opleiding tot het sociale en economische leven; tijdens die twee halve dagen wordt er bijzonder aandacht besteed aan de organisatie van verplichte opleidingen die specifiek zijn voor de personeelsleden die een ambt van speciaal meester in de lichamelijke opvoeding, leermeester tweede taal, leermeester godsdienst of zedenleer uitoefenen; hulp voor het ontwikkelen van instrumenten die handelen over de evaluatie van de beheersing van bekwaamheden vastgesteld door de basisvaardigheden; opleiding voor de exploitatie van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën; opleiding voor het aanleren van teksten inzake de organisatie van het onderwijs en inzonderheid opleidingen die vooropgestelde doelstellingen in acht nemen die bepaald zijn in artikel 6, 3° van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. Zo worden de opleidingen gericht op de ontwikkeling van het burgerschap door het aanleren van de taal voor de nieuwkomers, de organisatie van workshops voor filosofie met kinderen, het verstaan van de werking van onze democratische samenleving door in te zien dat deze multicultureel is, het beheer van conflicten en het verstaan van geweld.

Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 november 2002 houdende toepassing van artikel 8, § 1, lid 1, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. », wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 november 2003.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. », J.-M. NOLLET

^