Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 20 oktober 2005
gepubliceerd op 03 februari 2006

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan op macroniveau van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2006-2007

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2005029303
pub.
03/02/2006
prom.
20/10/2005
ELI
eli/besluit/2005/10/20/2005029303/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 OKTOBER 2005. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan op macroniveau van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2006-2007


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8;

Gelet op het voorstel van plan van de Begeleidingscommissie betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten voor het basisonderwijs in alle onderwijsnetwerken, gemaakt op 20 september 2005;

Op de voordracht van de Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor Sociale Promotie;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 oktober 2005, Besluit :

Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau tijdens het schooljaar 2006-2007 zijn de volgende : 1° voor de vrijwillige opleidingen : - opleiding gebonden aan de ontwikkeling en aan de evaluatie van de vaardigheden opgenomen in de basisvaardigheden.Een bijzondere aandacht zal worden geschonken aan de volgende punten : - snelle opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën van remediëring in het leerproces van het lezen, het schrijven en wiskunde; - de verwerving van technieken zoals deze die de uitwerking van leersequenties, de aanpassing en het gebruik van evaluatiemiddelen mogelijk maken. Deze middelen worden door de Commissie voor de evaluatiemiddelen in verschillende vakken uitgewerkt; - opleiding voor de ontwikkeling van relationele vaardigheden in de uitoefening van het beroep en opleiding van sociologische aard gericht op verschijnsels die interfereren met het leven op school (de thema's gebonden aan de niet-sexistische opvoeding, media-opvoeding, opvoeding tot burgerschap, tot duurzame ontwikkeling,...); - opleiding tot het beheer van informatie- en communicatietechnologieën. 2° voor de verplichte opleidingen : - het schooljaar 2006-2007 zal gewijd zijn aan de pedagogische beginsels van het decreet « Opdrachten », tijdens hetwelk de notie « remediëring » duidelijk zal worden omgeschreven door ze te situeren in een leerproces met de gedifferentieerde pedagogie, de opleidingsevaluatie en de continuïteit;dit proces zal geïllustreerd worden met voorbeelden van de ontwikkeling van disciplinaire vaardigheden bepaald in de basisvaardigheden betreffende de Franse taal en wiskunde; - tijdens de twee halve dagen zal een bijzondere aandacht geschonken worden aan de organisatie van verplichte opleidingen die specifiek zijn voor de personeelsleden die een ambt uitoefenen van bijzonder leermeester in de lichamelijke opvoeding, leermeester in de tweede taal, leermeester in de godsdienst of zedenleer : - wat betreft de opleiding van bijzondere leermeesters in de lichamelijke opvoeding : * gezondheidsopvoeding gebonden aan de cursus lichamelijke opvoeding; * bewustmaking betreffende de veiligheid in een reeks vakken gebonden aan de cursus lichamelijke opvoeding (klimmen, zwemmen,...); - wat betreft de opleiding van bijzondere leermeesters in de tweede taal : * een tweede taal beheersen, een relationele vaardigheid : de onderwerpen van het dagelijks leven begrijpen en mondeling uitdrukken met betrekking tot de basisvaardigheden.

Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 november 2004 tot toepassing van artikel 8, § 1, eerste lid, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2006.

Art. 4.De Minister-Presidente, bevoegd voor het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor Sociale Promotie, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 20 oktober 2005.

Voor de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M. ARENA

^