Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 08 september 2006
gepubliceerd op 13 oktober 2006

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de erkenning en de financiering van schoolboeken, schoolsoftware en andere pedagogische hulpmiddelen

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2006029135
pub.
13/10/2006
prom.
08/09/2006
ELI
eli/besluit/2006/09/08/2006029135/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 SEPTEMBER 2006. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de erkenning en de financiering van schoolboeken, schoolsoftware en andere pedagogische hulpmiddelen


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;

Gelet op het decreet van 19 mei 2006 betreffende de erkenning en de verspreiding van schoolboeken, schoolsoftware en andere pedagogische hulpmiddelen binnen de inrichtingen voor verplicht onderwijs, inzonderheid op de artikelen 4, 6, 9, 11, 13, 15, 18 en 20;

Gelet op het voorstel van de Sturingscommissie voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs wat betreft de programmering van de erkenningen van schoolboeken, schoolsoftware en pedagogische hulpmiddelen, gegeven op 28 maart 2006;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 juli 2006;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 11 juli 2006;

Gelet op het advies nr. 40.941/2/V van de Raad van State, gegeven op 17 augustus 2006, met toepassing van artikel, 84, § 1, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op het Schoolcontract aangenomen op 31 mei 2005 door de Regering van de Franse Gemeenschap en zijn Prioriteit 6 waarbij alle leerlingen hulpmiddelen voor kennis krijgen;

Op de voordracht van de Minister-Presidente van de Franse Gemeenschap, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor sociale promotie;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en inleidende verklaringen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : - « de Sturingscommissie » : de Sturingscommissie van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs, opgericht door het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap; - « het decreet » : het decreet van 19 mei 2006 betreffende de erkenning en de verspreiding van schoolboeken, schoolsoftware en andere pedagogische hulpmiddelen binnen de inrichtingen voor verplicht onderwijs.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit en, inzonderheid de artikelen 4, 5, 6, 9 en 10, wordt de overeenstemming met de studiejaren van het gewoon onderwijs en de maturiteitsgraden van het gespecialiseerd onderwijs bepaald als volgt : - De drie jaren van het gewoon kleuteronderwijs stemmen overeen met de maturiteitsgraad 1 in het gespecialiseerd onderwijs; - De eerste en tweede jaren van het gewoon lager onderwijs stemmen overeen met de maturiteitsgraad 2 in het gespecialiseerd onderwijs behalve in het type 2 van het gespecialiseerd onderwijs waar ze met de maturiteitsgraad 3 overeenstemmen; - De derde en vierde jaren van het gewoon lager onderwijs stemmen overeen met de maturiteitsgraad 3 in het gespecialiseerd onderwijs, behalve in het type 2 van het gespecialiseerd onderwijs waar ze met de maturiteitsgraad 4 overeenstemmen; - De vijfde en zesde jaren van het gewoon lager onderwijs stemmen overeen met de maturiteitsgraad 4 van het gespecialiseerd onderwijs; - De eerste en tweede jaren van het gewoon secundair onderwijs stemmen overeen met de fase 1 in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vormen 1, 2 en 3; - De derde en vierde jaren van het gewoon secundair onderwijs stemmen overeen met de fase 1 in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 1, met de fase 1 en de fase 2 in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2 en met de fase 2 in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3; - De vijfde en zesde jaren van het gewoon secundair onderwijs stemmen overeen met de fase 1 in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 1, met de fase 2 in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2 en met de fase 3 in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3.

Art. 3.Het gebruik in dit besluit van mannelijke namen voor de verschillende bekwaamheidsbewijzen en ambten is gemeenslachtig, om de leesbaarheid van de tekst te verhogen, niettegenstaande de bepalingen van het decreet van 21 juni 1993 betreffende de vervrouwelijking van beroepsnamen. HOOFDSTUK II. - Programmering van de door de Sturingscommissie toegekende overeenstemmingserkenningen

Art. 4.De programmering per vak en per studiejaar voor de verlening van de overeenstemmingserkenningen, toegekend op basis van de criteria bedoeld in artikel 3 van het decreet wordt vastgesteld als volgt voor de schoolboeken en reeksen schoolboeken : - Voor het jaar 2006, de schoolboeken en reeksen schoolboeken Frans en wiskundige opleiding in het eerste en het tweede jaar van het lager onderwijs; - Voor het jaar 2007, de schoolboeken en reeksen schoolboeken Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding in het eerste, tweede, derde en vierde jaar van het lager onderwijs alsook de schoolboeken en reeksen schoolboeken betreffende het geheel van de vakken en leerstoffen van het derde en het vierde jaar van het secundair onderwijs; - Voor het jaar 2008, de schoolboeken en reeksen schoolboeken Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding, moderne talen of elk ander vak of leerstof voor alle studiejaren van het kleuteronderwijs en het lager onderwijs alsook de schoolboeken en reeksen schoolboeken betreffende het geheel van de vakken en leerstoffen van het derde, het vierde, het vijfde en het zesde jaar van het secundair onderwijs; - Voor het jaar 2009, de schoolboeken en reeksen schoolboeken Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding, moderne talen of elk ander vak of leerstof voor alle studiejaren van het kleuter-, lager en secundair onderwijs.

Art. 5.De programmering per vak en per studiejaar voor de verlening van de overeenstemmingserkenningen, toegekend op basis van de criteria bedoeld in artikel 12 van het decreet wordt vastgesteld als volgt voor de schoolsoftware : - Voor het jaar 2006, de schoolsoftware Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding voor de zes jaren van het lager onderwijs; - Voor het jaar 2007, de schoolsoftware Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding, moderne talen of elk ander vak of leerstof voor alle studiejaren van het kleuteronderwijs en het lager onderwijs; - Voor het jaar 2008, de schoolsoftware Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding, moderne talen of elk ander vak of leerstof voor alle studiejaren van het kleuteronderwijs en het lager onderwijs alsook de schoolsoftware betreffende het geheel van de vakken en leerstoffen van het eerste en het tweede jaar van het secundair onderwijs; - Voor het jaar 2009, de schoolsoftware Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding, moderne talen of elk ander vak of leerstof voor alle studiejaren van het kleuter-, lager en secundair onderwijs.

Art. 6.De programmering per vak en per studiejaar voor de verlening van de overeenstemmingserkenningen, toegekend op basis van de criteria bedoeld in artikel 12 van het decreet wordt vastgesteld als volgt voor de pedagogische hulpmiddelen : - Voor het jaar 2006, de pedagogische hulpmiddelen Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding voor alle studiejaren van het lager onderwijs; - Voor de jaren 2007, 2008 en 2009, de pedagogische hulpmiddelen Frans, wiskundige opleiding, sensibilisering - wetenschappelijke sensibilisering en initiatie - geschiedkundige en aardrijkskundige sensibilisering en opleiding, moderne talen of elk ander vak of leerstof voor alle studiejaren van het kleuter-, lager en secundair onderwijs; HOOFDSTUK III. - De nadere regels volgens dewelke de Inspectiedienst van het onderwijs zijn adviezen aan de Sturingscommissie geeft

Art. 7.De auteur(s) of de uitgever(s) die een erkenning aanvragen voor een schoolboek, een reeks schoolboeken, een schoolsoftware of een pedagogisch hulpmiddel, dienen hun aanvraag schriftelijk in bij het Secretariaat van de Sturingscommissie.

De aanvraag vermeldt de titel, eventueel de ondertitel, de naam van de auteur(s), uitgever(s), eventueel de uitgavedatum en -plaats, het of de vak(ken) en leerstof(fen) en het of de betrokken studiejaar(ren).

Dertig exemplaren van het schoolboek, de reeks schoolboeken, de schoolsoftware of van het pedagogische hulpmiddel waarvoor een erkenningsaanvraag vereist is, worden bij de aanvraag gevoegd.

Art. 8.Het secretariaat van de Sturingscommissie neemt akte van elke aanvraag en meldt er ontvangst van.

Art. 9.Bij ontvangst van elke aanvraag, vraagt het Secretariaat van de Sturingscommissie schriftelijk een voorafgaand met redenen omkleed advies aan de Inspectiedienst.

Het Secretariaat van de Sturingscommissie voegt bij deze aanvraag ten minste drie exemplaren van het schoolboek, de reeks schoolboeken, de schoolsoftware of van het pedagogisch hulpmiddel waarvoor een erkenningsaanvraag wordt vereist.

Art. 10.Voor elk schoolboek, elke reeks schoolboeken, elke schoolsoftware of elk pedagogisch hulpmiddel waarvoor een erkenningsaanvraag wordt vereist, stelt de Inspecteur-generaal-coördinator of, bij gebreke daarvan, de bevoegde Inspecteur-generaal of de Inspecteur-coördinator, binnen de Inspectiedienst een adviescollege samen, rekening houdende met de beperkingen bedoeld in de artikelen 6 en 15 van het decreet.

Elk Adviescollege is samengesteld uit minstens twee leden.

Art. 11.Een Adviescollege beschikt over een termijn van twee maanden, te rekenen vanaf de datum van de aanvraag van het Secretariaat van de Sturingscommissie om zijn enig schriftelijk en met redenen omkleed advies uit te brengen op basis van de criteria bedoeld in de artikelen 3 en 12 van het decreet.

Het advies is gunstig of ongunstig en stelt het of de vakken, alsook het of de betrokken studiejaren vast.

Het advies wordt uitgebracht aan het Secretariaat van de Sturingscommissie door de Inspectiedienst. HOOFDSTUK IV. - De vormen, voorwaarden en beperkingen inzake het gebruik van de overeenstemmingserkenning

Art. 12.§ 1. Tijdens een periode van acht jaar kan op elk schoolboek, elke reeks van schoolboeken, schoolsoftware en pedagogisch hulpmiddel die een overeenstemmingserkenning door de Sturingscommissie gekregen hebben, het volgende vermeld worden : « Overeenkomstig de pedagogische referentiesystemen en erkend door de Sturingscommissie ». § 2. Wanneer een schoolboek, een reeks schoolboeken, een schoolsoftware of een pedagogisch hulpmiddel sinds acht jaar in aanmerking kwamen voor een overeenstemmingserkenning die verleend wordt door de Sturingscommissie, moet een nieuwe erkenningsaanvraag die gelijkgesteld is met een hernieuwingsaanvraag, ingediend worden bij de Sturingscommissie volgens de nadere regels bepaald in artikel 7. Bij gebreke daarvan houdt de erkenning op uitwerking te hebben en kan de omschrijving bedoeld in § 1 niet meer opgenomen worden zodra de periode van acht jaar afgelopen is. HOOFDSTUK V. - De verdeling van kredieten bestemd voor de bijzondere begrotingsprogramma's

Art. 13.De kredieten bestemd voor het bijzonder begrotingsprogramma voor de aanschaffing van erkende schoolboeken worden verdeeld als volgt : - Voor het jaar 2007 wordt het geheel van de kredieten bestemd voor het bijzonder begrotingsprogramma voor de aanschaffing van schoolboeken voorbehouden aan de aanschaffing van erkende schoolboeken voor de eerste vier jaren van het lager onderwijs; - Voor het jaar 2008 wordt het geheel van de kredieten bestemd voor het bijzonder begrotingsprogramma voor de aanschaffing van schoolboeken voorbehouden aan de aanschaffing van erkende schoolboeken voor de zes jaren van het lager onderwijs; - Voor de jaren 2009 en 2010 wordt de drie vierde van de kredieten bestemd voor het bijzonder begrotingsprogramma voor de aanschaffing van schoolboeken voorbehouden aan de aanschaffing van schoolboeken voor het lager onderwijs en wordt één vierde van de kredieten voorbehouden aan de aanschaffing van schoolboeken voor de eerste twee jaren van het secundair onderwijs;

Art. 14.De kredieten bestemd voor het bijzonder begrotingsprogramma voor de aanschaffing van erkende schoolsoftware worden verdeeld als volgt : - Voor het jaar 2007 wordt de helft van de kredieten forfaitair verdeeld over het geheel van de schoolinrichtingen voor het gewoon of gespecialiseerd kleuter- en lager onderwijs. De andere helft van de kredieten wordt proportioneel verdeeld over het geheel van de schoolinrichtingen voor het gewoon of gespecialiseerd kleuter- en lager onderwijs, in functie van het totaal aantal leerlingen die regelmatig ingeschreven zijn in elke inrichting op 15 januari 2007; - Voor de jaren 2008, 2009 en 2010 wordt de helft van de kredieten forfaitair verdeeld over het geheel van de schoolinrichtingen voor het gewoon of gespecialiseerd kleuter-, lager en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. De andere helft van de kredieten wordt proportioneel verdeeld over het geheel van de schoolinrichtingen voor het gewoon of gespecialiseerd kleuter-, lager en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, in functie van het totaal aantal leerlingen die regelmatig ingeschreven zijn in de inrichting respectievelijk op 15 januari 2008, 15 januari 2009 en 15 januari 2010. HOOFDSTUK VI. - De nadere regels voor het indienen van aanvragen tot tegemoetkoming van de bijzondere begrotingsprogramma's

Art. 15.Elk jaar kunnen elke schoolinrichting voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs en elke inrichtende macht voor het gesubsidieerd onderwijs een aanvraag tot tegemoetkoming indienen bij het bijzonder begrotingsprogramma voor de aanschaffing van schoolboeken en een aanvraag tot tegemoetkoming bij het bijzonder begrotingsprogramma voor de aanschaffing van schoolsoftware via de specifieke aangiften van schuldvordering uitgereikt door het Algemeen Bestuur Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek en samen met de factuur(ren) die de aankoop van schoolboeken of schoolsoftware verantwoordt(en).

De specifieke aangiften van schuldvordering worden gebruikt in elke schoolinrichting. De inrichtende machten met verschillende schoolinrichtingen moeten één of meer bijzondere aanvragen indienen voor elk van hun schoolinrichtingen.

De aangifte(n) van schuldvordering en de factuur(en) moeten de aankoop met betrekking tot het betrokken kalenderjaar verantwoorden.

Art. 16.De bedragen die niet tijdens een kalenderjaar door een schoolinrichting of een inrichtende macht zullen aangevraagd worden, zullen niet naar het of de volgende jaren kunnen overgedragen worden. HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen

Art. 17.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2006.

Art. 18.De Minister-Presidente van de Franse Gemeenschap, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor sociale promotie, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 8 september 2006.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor sociale promotie, Mevr. M. ARENA

^