Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 13 november 2009
gepubliceerd op 20 januari 2010

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2010-2011

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2009029921
pub.
20/01/2010
prom.
13/11/2009
ELI
eli/besluit/2009/11/13/2009029921/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

13 NOVEMBER 2009. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2010-2011


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8;

Gelet op het voorstel van plan van de Sturingscommissie betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten voor het basisonderwijs voor alle onderwijsnetten, van 25 september 2009;

Op de voordracht van de Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor Sociale Promotie;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 november 2009, Besluit :

Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau gedurende het schooljaar 2010-2011 zijn de volgende : 1° voor de vrijwillige opleidingen : a.Pedagogisch nadenken over leerstrategieën, de uitwerking van leersequenties en de evaluatie. - Uitwerking van leersequenties (gedifferentieerde pedagogie, opleidings- en diploma-evaluatie van de kennis en de bekwaamheden, praktijken inzake continuïteit) in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden. Een bijzondere aandacht zal besteed worden aan de ontwikkeling van de wetenschappelijke benadering. - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring (lezen, schrijven, en wiskunde). - Aanleren van de Franse taal als onderwijstaal (beheersing van de Franse taal als toegangsinstrument tot schoolleerprocessen, verder dan een eenvoudig communicatie-instrument), inzonderheid voor de onderwijzers die les geven in overgangsklassen en in klassen met een meerderheid studenten afkomstig uit de immigratie of uit een cultuuromgeving met een taalniveau dat verschillend is van dat van de school. - Kritische ontleding en kritisch gebruik van schoolboeken in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden. b. Opleidingen in verband met de ontwikkeling van vaardigheden met als doel de pedagogische continuïteit, onder andere tussen het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs.c. Opleidingen in verband met de ontwikkeling van de relationele bekwaamheden binnen de uitoefening van het beroep. d. Opleidingen betreffende de uitwerking van nieuwe hervormingen van de Regering : de hervorming van de eerste graad, de integratie,... e. Opleidingen ter bestemming van jonge leerkrachten, inzonderheid deze die geen pedagogische basisopleiding hebben genoten.f. Bijwerking van de kennis in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.g. Vaardigheden inzake communicatie in een andere taal in verband met de basisvaardigheden in het kader van een klassiek leerproces of een taalbadleerproces.h. Sociologische opleidingen rond de verschijnselen die het schoolleven beïnvloeden : - opvoeding met inbegrip van de inaanmerkingneming van de genderdimensie en open tot seksuele en culturele diversiteit; - opvoeding tot de media; - opvoeding tot het burgerschap; - opvoeding tot de duurzame ontwikkeling. i. Opleidingen tot de exploitatie van informatie- en communicatietechnologieën.2° voor de verplichte opleidingen : - In het kader van de externe evaluaties die niet bekrachtigd worden met een getuigschrift en, in het bijzonder, van de verbetering ervan : analyse van de voornaamste typevergissingen gevonden bij de verbeteringen van de proeven en opbouwen van remediëringspistes. - Tijdens deze halve dagen zal ook een bijzondere aandacht besteed worden aan de organisatie van verplichte opleidingen die specifiek zijn voor de personeelsleden die een ambt als bijzonder meester lichamelijke opvoeding, meester tweede taal, meester godsdienst of zedenleer bekleden : * wat betreft de opleiding van de bijzondere meesters lichamelijke opvoeding : - Uitwerking van leersequenties (gedifferentieerde pedagogie, opleidings- en diploma-evaluatie van de kennis en de bekwaamheden, praktijken inzake continuïteit) in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden. - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring. * wat betreft de opleiding van de bijzondere meesters tweede taal : - Uitwerking van leersequenties (gedifferentieerde pedagogie, opleiding- en diploma-evaluatie van de kennis en de bekwaamheden, praktijken inzake continuïteit) in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden. - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring (communicatie). - Kritische ontleding en gebruik van schoolboeken in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.

Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 14 november 2008 houdende toepassing van artikel 8, § 1, eerste lid, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor Sociale Promotie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 13 november 2009.

Voor de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M.-D. SIMONET

^