Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 14 oktober 2010
gepubliceerd op 23 november 2010

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende uitvoering van het decreet van 12 mei 2004 betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2010029605
pub.
23/11/2010
prom.
14/10/2010
ELI
eli/besluit/2010/10/14/2010029605/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 OKTOBER 2010. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende uitvoering van het decreet van 12 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/05/2004 pub. 14/06/2004 numac 2004029186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 12 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/05/2004 pub. 14/06/2004 numac 2004029186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap, inzonderheid op de artikelen 5, 10, 11, 12 en 14, tweede lid, gewijzigd bij het decreet van 30 april 2009;

Gelet op het advies van de Raad voor heraldiek en vlaggenkunde, gegeven op 29 januari 2010;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 16 juni 2010;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 15 juli 2010;

Gelet op het advies nr. 48.573/2/V/ van de Raad van State, gegeven op 23 augustus 2010 met toepassing van artikel 84, § 1, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In de zin van dit besluit wordt verstaan onder : 1° « externe ornamenten » : helm, helmkleed, wrong, helmteken, wapenspreuk, met uitzondering van deze die aan de adel van het Rijk worden voorbehouden;2° « Minister » : de Minister bevoegd voor cultuur;3° « decreet » : het decreet van de Franse Gemeenschap van 12 mei 2004 betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap;4° « bestuur » : de dienst cultureel erfgoed;5° « de aanvrager » : de persoon die een aanvraag om registratie van een wapen indient;6° « de Raad » : de Raad voor heraldiek en vlaggenkunde;7° « het oude wapen » : het wapen dat vroeger op het einde van het Ancien Régime werd gevoerd. HOOFDSTUK 2. - Procedure voor het registreren van een wapen en voor de wijziging, opheffing of vernietiging van de registratie van een wapen Afdeling 1. - Procedure voor het registreren van een wapen

Art. 2.Elke aanvraag om registratie van een wapen wordt bij aangetekend schrijven aan het bestuur gericht, samen met de volgende gegevens : 1° de volledige identiteit van de aanvrager;2° een woonplaatsattest van de aanvrager, uitgereikt door het gemeentebestuur van zijn woonplaats of, als het gaat om een familievereniging, de statuten en het huishoudelijk reglement;3° als de aanvrager een familievereniging is, die als een VZW opgericht is, de beslissing tot indienen van een registratieaanvraag die door het bevoegde orgaan wordt genomen;4° de beschrijving en een teken van het aangevraagde wapen alsook van de eventuele externe ornamenten;5° als de aanvraag betrekking heeft op de registratie van een nieuw wapen, de motivering van de inhoud en van de keuze van de emails van het betrokken wapen;6° voor het oude wapen, het bewijs van het recht van de aanvrager het aangevraagde wapen te voeren, het over te dragen en zich erop te beroepen ten aanzien van derden, door middel van elk document, afschriften van voor echt verklaarde akten.

Art. 3.§ 1. Binnen een termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de ontvangst van het volledige aanvraagdossier, deelt het bestuur bij aangetekend schrijven de aanvrager mee dat de aanvraag ontvankelijk is. Het zendt het dossier aan de Raad zonder verwijl door opdat deze dit op zijn volgende vergadering zou kunnen onderzoeken. § 2. Voor elk aanvraagdossier dat niet beantwoordt aan de in artikel 2 bedoelde verplichtingen wordt een aanvraag om aanvullende informatie binnen dertig dagen na de ontvangst ervan ingediend. Vanaf de ontvangst door de aanvrager van de aanvraag om aanvullende informatie, beschikt deze over een termijn van dertig dagen om de vereiste documenten te leveren. Die termijn kan, op schriftelijk en verantwoord verzoek van de aanvrager, door het bestuur, met een periode van dertig tot negentig dagen worden verlengd.

Het bestuur beslist definitief over de ontvankelijkheid van het dossier binnen een termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de ontvangst van de aanvullende informatie. Indien de aanvrager de aangevraagde aanvullende informatie niet binnen de vereiste termijn levert, deelt het bestuur bij aangetekend schrijven de aanvrager mee dat de aanvraag om registratie van het wapen niet ontvankelijk is.

Art. 4.Binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de ontvangst van het volledige dossier, brengt de Raad de Minister een met redenen omkleed advies uit betreffende de registratie van het wapen waarvoor een aanvraag om registratie werd ingediend.

De Minister beschikt over een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de ontvangst van het advies van de Raad om een wapen al dan niet te registreren. De Minister geeft de aanvrager kennis van de beslissing bij aangetekend schrijven. Afdeling 2. - Procedure voor de wijziging, opheffing of vernietiging

van de registratie van een wapen

Art. 5.De procedure voor de wijziging, opheffing of vernietiging van een registratie kan worden ingezet op initiatief van : 1° de Minister;2° de Raad;3° iedere persoon die acht dat hij door een registratie benadeeld wordt;4° de persoon(nen) die het voordeel van de registratie geniet(en).

Art. 6.De aanvraag om wijziging, opheffing of vernietiging van een registratie, ingediend door één van de in artikel 5, 3° en 4° bedoelde personen, wordt bij een schrijven aan het bestuur gericht, samen met de volgende gegevens : 1° de volledige identiteit van de in art.5, 3° en 4° bedoelde personen; 2° de toelichting van de redenen van de aanvraag, samen met alle stukken ter staving van de aanvraag.

Art. 7.§ 1. Binnen een termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de ontvangst van het volledige dossier van de aanvraag deelt het bestuur bij aangetekend schrijven de aanvrager mee dat de aanvraag ontvankelijk is. Het zendt het dossier aan de Raad onverwijld door. § 2. Het bestuur kan een aanvraag om aanvullende informatie aan de aanvrager richten binnen de dertig dagen na de ontvangst van het aanvraagdossier. Vanaf de ontvangst van de aanvraag om aanvullende informatie, beschikt de aanvrager over een termijn van dertig dagen om de vereiste informatie en documenten mee te delen.

Het bestuur beslist definitief over de ontvankelijkheid van het dossier binnen een termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de ontvangst van de aanvullende informatie. Indien het dossier op het einde van de in het eerste lid, 2e zin, vastgestelde termijn onvolledig blijft, deelt het bestuur de aanvrager bij een aangetekend schrijven mee dat de aanvraag om wijziging, opheffing of vernietiging van een registratie niet ontvankelijk is.

Art. 8.§ 1. Binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de ontvangst van het dossier, legt de Raad de Minister een met redenen omkleed verslag voor betreffende de wijziging, de opheffing of de vernietiging van de registratie. § 2. De Minister geeft de persoon die het voordeel van de registratie geniet en, in voorkomend geval, de in artikel 5, 3° bedoelde persoon, bij aangetekend schrijven kennis van het voorstel vervat in het verslag van de Raad en deelt hem mee dat hij, zo hij dit wenst, een memorie van antwoord kan indienen binnen een termijn van dertig dagen te rekenen vanaf die kennisgeving. § 3. Na de betrokken persoon of één van zijn vertegenwoordigers te hebben gehoord, of, in voorkomend geval, na het memorie te hebben onderzocht overeenkomstig artikel 10, tweede lid, c) van het decreet, brengt de Raad de Minister een advies uit betreffende de wijziging, de opheffing of de vernietiging van de registratie. § 4. Te rekenen vanaf de ontvangst van het advies van de Raad, beschikt de Minister over een termijn van drie maanden om te beslissen of de registratie moet worden gewijzigd, opgeheven of vernietigd. Van de beslissing wordt bij aangetekend schrijven kennis gegeven aan de persoon die het voordeel van de registratie geniet en, in voorkomend geval, aan de in artikel 5, 3° bedoelde persoon. HOOFDSTUK 3. - Bekendmaking van de registratie van een wapen, en van de wijziging, opheffing of vernietiging van die registratie

Art. 9.Het wapen in kleuren die op kosten van de aanvrager wordt verwezenlijkt door een kunstenaar die deskundig is inzake heraldiek wordt afgebeeld in het besluit dat de registratie van het wapen toelaat.

Art. 10.In het Belgisch Staatsblad worden de volgende meldingen bekendgemaakt : 1° het ordenummer en de datum van de registratie;2° de volledige identiteit van de persoon(nen) die het voordeel van de registratie geniet(en);3° de beschrijving van het wapen en van de eventuele externe ornamenten. De griffier van de Raad neemt in het register bedoeld in artikel 10 van het decreet de in het eerste lid bedoelde meldingen alsook de datum en de bladzijde van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad op.

Art. 11.De meldingen betreffende de wijziging, de opheffing of de vernietiging van de registratie van een wapen, die overeenkomstig artikel 10, tweede lid, punten a) tot d) van het decreet wordt uitgevoerd, worden in het register opgenomen door de griffier van de Raad, naast de toelating tot registratie die wordt gekregen door de persoon die het voordeel van de registratie geniet.

Elke wijziging, opheffing of vernietiging van de registratie van een wapen wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. De datum en de bladzijde van de bekendmaking worden in het register opgenomen. HOOFDSTUK 4. - Aflevering van afschriften en uittreksels uit het register

Art. 12.De afschriften of uittreksels uit het register, die door het bestuur voor echt worden verklaard, kunnen worden aangevraagd door de persoon(en) die het voordeel van de registratie geniet(en) of zijn (hun) rechthebbenden, en door iedere persoon die het bewijs levert van een wetenschappelijk doel. HOOFDSTUK 5. - Heffingen en kosten betreffende de nadere regels voor de registratie en de aflevering van afschriften of uittreksels uit het register

Art. 13.§ 1. Het bedrag van de kosten voor de nadere regels voor de registratie of de wijziging van een wapen wordt op vijfhonderd euro per aanvraag vastgesteld.

Dat bedrag wordt op vijfhonderd euro vastgesteld voor de in artikel 14, eerste lid, van het decreet bedoelde personen. § 2. De aflevering van afschriften of uittreksels uit het register wordt onderworpen aan het heffen van een bedrag van vijftig euro. § 3. Die bedragen worden gestort op een bankrekening van de Franse Gemeenschap die door het bestuur wordt aangeduid. HOOFDSTUK 6. - Erkenning van de genealogische en heraldische verenigingen

Art. 14.§ 1. De Minister kan de Belgische genealogische en heraldische vereniging erkennen die wapens van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap heeft goedgekeurd en bekendgemaakt. § 2. De vereniging beschikt over veertien dagen te rekenen vanaf de inwerkingtreding van dit besluit om bij een aangetekend schrijven aan het bestuur een aanvraag om erkenning te zenden, die de motivering ervan en elk document dat ervoor nuttig is, bevat.

De Minister beschikt over dertig dagen te rekenen vanaf de ontvangst van de aanvraag door het bestuur, om de erkenning toe te kennen. Hij geeft de aanvrager daarvan kennis.

De erkenning is geldig vanaf de beslissing van de Minister tot 1 januari 2011. HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen

Art. 15.De Minister bevoegd voor cultuur wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 14 oktober 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. F. LAANAN

^