Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 10 november 2010
gepubliceerd op 25 januari 2011

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2011-2012

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2011029010
pub.
25/01/2011
prom.
10/11/2010
ELI
eli/besluit/2010/11/10/2011029010/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 NOVEMBER 2010. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2011-2012


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8 § 1;

Gelet op het voorstel van plan van de Sturingscommissie van 21 september 2010 betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten voor het basisonderwijs voor alle onderwijsnetten;

Op de voordracht van de Minister van Leerplichtonderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau gedurende het schooljaar 2011-2012 zijn de volgende : 1° voor de vrijwillige opleidingen : Prioriteiten van de eerste rang a.Pedagogisch nadenken over de ontwikkeling van vaardigheden door de uitwerking van leersequenties en de aanwending van evaluatie-instrumenten in verband met de referentiesystemen : - Uitwerking van leersequenties (gedifferentieerde pedagogie, opleidings- en diploma-evaluatie van de kennis en de bekwaamheden, praktijken inzake continuïteit) in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden. Een bijzondere aandacht zal besteed worden aan de ontwikkeling van de wetenschappelijke benadering en aan de ontwikkeling van sleutelbegrippen in de wiskunde; - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring (lezen, schrijven, en wiskunde); - didactiek van de vakinhoud; b. Aanleren van de Franse taal als onderwijstaal (beheersing van de Franse taal als toegangsinstrument voor toegang tot schoolleerprocessen, verder dan een eenvoudig communicatie-instrument), inzonderheid voor de leerkrachten die les geven in overgangsklassen en in klassen met een meerderheid studenten afkomstig uit de immigratie of uit een cultuuromgeving met een taalniveau dat verschillend is van dat van de school.c. Opleidingen in verband met de ontwikkeling van vaardigheden met als doel de pedagogische continuïteit, onder andere tussen het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs.d. Opleidingen in verband met de ontwikkeling van de relationele bekwaamheden binnen de uitoefening van het beroep. e. Opleidingen betreffende de uitwerking van nieuwe hervormingen van de Regering : het decreet « Externe evaluaties », de integratie, het taalbadonderwijs... f. Opleidingen ter bestemming van jonge leerkrachten, met voorrang voor deze die geen pedagogische basisopleiding hebben genoten. Prioriteiten van de tweede rang a. Bijwerking van de kennis in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.b. Sociologische opleidingen rond de verschijnselen die het schoolleven en de opvoeding tot burgerschap beïnvloeden : - opvoeding met inbegrip van de inaanmerkingneming van de genderdimensie en open tot seksuele en culturele diversiteit; - opvoeding tot de media; - opvoeding tot burgerschap, met inbegrip van de uitwerking van multidisciplinaire burgerprojecten en de animatie van leerlingenraden; - opvoeding tot de duurzame ontwikkeling. c. Opleidingen tot de exploitatie van informatie- en communicatietechnologieën.d. Opleidingen ter bestemming van de stagemeesters om hen voor de begeleiding van de aanstaande leerkrachten voor te bereiden.2° Verplichte opleidingen : a.In het kader van de externe evaluaties die niet bekrachtigd worden met een getuigschrift en, in het bijzonder, van de verbetering ervan : analyse van de voornaamste typevergissingen gevonden bij de verbeteringen van de proeven en opbouwen van pistes voor onmiddellijke remediëring. b. Er zal ook bijzondere aandacht besteed worden aan de organisatie van verplichte opleidingen die specifiek zijn voor de personeelsleden die een ambt als bijzonder leermeester lichamelijke opvoeding, leermeester tweede taal, leermeester godsdienst of zedenleer bekleden : * wat betreft de opleiding van de bijzondere leermeesters lichamelijke opvoeding : - Uitwerking van leersequenties in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden; - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring; * wat betreft de opleiding van de bijzondere leermeesters tweede taal : - Uitwerking van leersequenties in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden. - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring (communicatie). * wat betreft de opleiding van leermeesters godsdienst of zedenleer : - Uitwerking van leersequenties.

Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 november 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 13/11/2009 pub. 20/01/2010 numac 2009029921 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2010-2011 sluiten houdende toepassing van artikel 8, § 1, eerste lid, van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, wordt door dit besluit opgeheven en vervangen.

Art. 3.De Minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 10 november 2010.

De Minister van Leerplichtonderwijs, Mevr. M.-D. SIMONET

^