Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 08 mei 2014
gepubliceerd op 07 november 2014

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wetenschappelijke opvoeding en tot vaststelling van de minimale competenties in wiskunde op het einde van de kwalificatieafdeling indien het aanleren van wiskunde op het studieprogramma staat

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2014029653
pub.
07/11/2014
prom.
08/05/2014
ELI
eli/besluit/2014/05/08/2014029653/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 MEI 2014. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wetenschappelijke opvoeding en tot vaststelling van de minimale competenties in wiskunde op het einde van de kwalificatieafdeling indien het aanleren van wiskunde op het studieprogramma staat


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, inzonderheid op de artikelen 25, § 1, 2°, 26, § 1, 2°, en 35, § 1, 2° ;

Gelet op het voorstel van de Algemene Raad, ingediend op 4 oktober 2013;

Gelet op de onderhandelingen gevoerd met de inrichtende machten op 14 februari 2014 en 25 februari 2014;

Gelet op de onderhandelingen gevoerd met de vakverenigingen op 14 februari 2014;

Gelet op het advies van de Raad van State nr. 55.795/2, gegeven op 16 april 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor sociale promotie;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de tweede graad alsook op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wetenschappelijke opvoeding, worden bepaald in bijlage I van dit besluit.

Art. 2.De minimale competenties in wiskunde op het einde van de tweede graad alsook op het einde van de kwalificatieafdeling indien het aanleren van wiskunde op de studieprogramma staat, worden bepaald in bijlage II van dit besluit.

Art. 3.Elke inrichtende macht of elke federatie van inrichtende machten die het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap organiseert, kan een aanvraag om afwijking indienen van de eindcompetenties en de gemeenschappelijke kennis bedoeld in de artikelen 1 en 2 van dit besluit onder de voorwaarden en volgens de procedure bepaald in de volgende artikelen.

Art. 4.Geen enkele afwijking kan tot gevolg hebben dat ze de coherentie van het onderwijssysteem in het gedrang brengt, zoals blijkt uit de implementering van de grondwettelijke beginselen inzake onderwijs. Ze kan inzonderheid niet als gevolg hebben dat de kwaliteit van het onderwijs, de basisinhoud of de gelijkwaardigheid van diploma's en getuigschriften of verder nog het beperken van de vrijheid van ouders om hun kind van school te veranderen voor het volgende schooljaar, aangetast zouden worden.

Geen enkele afwijking kan verleend worden aan een inrichtende macht of aan elke federatie van inrichtende machten waarvan het project niet tot gevolg zou hebben de rechten en de vrijheden te garanderen opgenomen in de Grondwet, het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de Fundamentele Vrijheden alsook het Verdrag inzake de Rechten van het Kind.

Art. 5.§ 1. In de aanvraag om afwijking : 1° vermeldt de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten de leerwijzen beschreven in de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora of de gemene eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatieafdeling van de technische en beroepshumaniora waarvan ze acht dat de definitie te veel perken inhoudt om ze genoeg vrijheid te laten bij de implementering van haar eigen pedagogische project, met vermelding van de redenen die volgens haar eigen aan elke leerwijze zijn waardoor deze implementering beperkt wordt;2° beschrijft de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten de alternatieve leerwijzen die ze meent te implementeren;3° verantwoordt de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten hoe de vervanging die ze toepast de voorwaarden opgenomen in artikel 4 in acht neemt. § 2. De aanvraag om afwijking vermeldt de exacte referenties in verband met de afschaffingen en de inserties die gevraagd worden. Een afschrift van het pedagogische project wordt bij de aanvraag gevoegd.

Op straffe van onontvankelijkheid, worden de aanvraag om afwijking en haar bijlagen bij ter post aangetekende brief bij de Regering ingediend, ten laatste zes maanden vóór het begin van het schooljaar vanaf hetwelk ze uitwerking moet hebben.

Art. 6.§ 1. Er wordt een commissie opgericht belast met het uitbrengen van een advies aan de Regering over de aanvragen om afwijking.

Deze commissie bestaat uit : 1° de Administrateur-generaal van het Onderwijs en het Wetenschappelijk Onderzoek, die de commissie voorzit;2° één lid van de Begeleidingscommissie, aangesteld door de Administrateur-generaal van het Onderwijs en het Wetenschappelijk Onderzoek;3° één lid van de algemene inspectiedienst aangewezen door de Regering, op de voordracht van de coördinerend algemene inspecteur, en één lid van de algemene inspectiedienst voor elk vak bedoeld bij de aanvraag om afwijking, aangewezen door de coördinerend algemene inspecteur;4° de voorzitter en de ondervoorzitter van de Algemene Raad voor het secundair onderwijs, behoudens als één van deze reeds lid is van de commissie wegens een andere hoedanigheid, wat met zich meebrengt dat genoemde Algemene Raad een ander lid aanwijst;5° twee tot vier deskundigen uit universiteiten of hogescholen inzake pedagogie aangewezen door de Regering;6° twee vertegenwoordigers van de Regering die met raadgevende stem zetelen. Het mandaat van de leden van de commissie wordt niet bezoldigd.

De commissie wordt door de voorzitter samengeroepen. De oproeping bevat de agenda.

De commissie beslist en beraadslaagt enkel geldig indien de helft van de leden aanwezig is. Het advies wordt bij de meerderheid der aanwezige leden genomen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Wat de andere nadere regels voor de werking betreft, bepaalt de commissie haar eigen huishoudelijk reglement dat ter goedkeuring aan de Regering wordt voorgelegd. § 2. Zodra de Regering de aanvraag om afwijking krijgt, zendt ze die, met de bijlagen, aan de Commissie over.

Binnen een termijn van twee maanden, waarbij de termijn noch in juli noch in augustus loopt, zendt de Commissie een met redenen omkleed advies aan de Regering over omtrent : 1° de noodzakelijke aard van de vervanging van de leerwijzen in verband met de implementering van het pedagogische project van de inrichtende macht of van de federatie van inrichtende machten.2° de inachtneming van artikel 4. De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken inrichtende macht of aan de federatie van inrichtende machten over bij ter post aangetekende brief. De inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten beschikt over een termijn van één maand vanaf de ontvangst van het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten gelden. Wanneer de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten haar op- en aanmerkingen niet bekend gemaakt heeft binnen de vereiste termijnen, wordt de procedure voortgezet zonder dat er rekening wordt gehouden met de laattijdige op- en aanmerkingen.

Art. 7.Op het einde van de procedure bedoeld in artikel 6, neemt de Regering een met redenen omklede beslissing over de aanvraag om afwijking. Als deze volledig of gedeeltelijk toegekend wordt, legt de Regering de toegekende afwijking ter bevestiging aan het Parlement van de Franse Gemeenschap voor.

Wordt de afwijking bevestigd, dan wordt ze aan de commissie voor programma's meegedeeld, bedoeld in de artikelen 17, 27 en 36 van het voornoemde decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten aan wie de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten het programma overzendt dat ze wenst toe te passen in functie van de verkregen afwijkingen.

Art. 8.De competenties en de kennis bepaald in dit besluit treden in werking op 1 september 2015 voor de 3e en 5e leerjaren, op 1 september 2016 voor de 4e en 6e leerjaren, op 1 september 2017 voor het 7e leerjaar.

Art. 9.In het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 16 januari 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 16/01/2014 pub. 20/03/2014 numac 2014029169 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 31 januari 2013 betreffende de samenstelling van de Begeleidingscommissie opgericht bij het decreet van 27 maart 2002 betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 16/01/2014 pub. 20/03/2014 numac 2014029168 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de bijzondere voorwaarden voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de gespecialiseerde opvangcentra, alsook van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de algemene voorwaarden voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten bedoeld bij artikel 43 van het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening aan de jeugd type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 16/01/2014 pub. 20/03/2014 numac 2014029178 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 26 januari 2011 tot benoeming van de leden van de raad van beroep van het gewoon en buitengewoon officieel gesubsidieerd kleuter- en lager onderwijs sluiten houdende bepaling van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en houdende bepaling van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatieafdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in Frans, in economische en sociale wetenschappen evenals in de menswetenschappen, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in de titel worden de woorden « in economische en sociale wetenschappen evenals in de menswetenschappen » vervangen door de woorden « in economische en sociale opleiding evenals in historische en aardrijkskundige opleiding ».2° in de artikelen 3, 4, 5, 6 en 7 worden de woorden « Iedere inrichtende macht » vervangen door de woorden « Iedere inrichtende macht of iedere federatie van inrichtende machten »;3° in artikel 5, § 2, tweede lid, worden de woorden « tien maanden » vervangen door de woorden « zes maanden »;4° in artikel 6, § 1, 2°, worden de woorden « een afgevaardigde van de Begeleidingscommissie » vervangen door de woorden « een lid van de Begeleidingscommissie, aangesteld door de Administrateur van het Onderwijs en het Wetenschappelijk Onderzoek »;5° in artikel 6, § 1, 3°, worden de woorden « minstens één lid van de algemene inspectiedienst aangewezen door de Regering, op de voordracht van de coördinerend algemene inspecteur, en minstens één lid van de algemene inspectiedienst voor elk vak bedoeld bij de aanvraag om afwijking, aangewezen door de coördinerend algemene inspecteur » vervangen door de woorden « een lid van de algemene inspectiedienst aangesteld door de Regering, op de voordracht van de coördinerend algemeen inspecteur en een lid van de algemene inspectiedienst voor elk vak bedoeld in de aanvraag om afwijking, aangewezen door de coördinerend algemeen inspecteur ».

Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 1 mei 2014.

Brussel, 8 mei 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor sociale promotie, Mevr. M.-M. SCHYNS

^