Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 09 december 2015
gepubliceerd op 11 januari 2016

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de programma's van de cursussen die vooruitvloeien uit de tenuitvoerlegging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding en tot vaststelling van de inwerkingtreding van de programma's van de cursussen die vooruitvloeien uit de tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wetenschappelijke opvoeding en van de minimale competenties in wiskunde op het einde van de kwalificatie-afdeling indien het aanleren van wiskunde in het studieprogramma voorkomt

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2015029670
pub.
11/01/2016
prom.
09/12/2015
ELI
eli/besluit/2015/12/09/2015029670/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

9 DECEMBER 2015. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de programma's van de cursussen die vooruitvloeien uit de tenuitvoerlegging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding en tot vaststelling van de inwerkingtreding van de programma's van de cursussen die vooruitvloeien uit de tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wetenschappelijke opvoeding en van de minimale competenties in wiskunde op het einde van de kwalificatie-afdeling indien het aanleren van wiskunde in het studieprogramma voorkomt


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, inzonderheid op de artikelen 25, § 1, 2°, en 35, § 1, 1° ;

Gelet op het decreet van 4 december 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/12/2014 pub. 20/01/2015 numac 2014029807 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bevestiging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding type decreet prom. 04/12/2014 pub. 21/01/2015 numac 2015029006 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bevestiging van de gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wetenschappelijke opvoeding en van de minimale competenties in wiskunde op het einde van de kwalificatie-afdeling indien het aanleren van wiskunde in het studieprogramma voorkomt sluiten tot bevestiging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding, inzonderheid op de artikelen 14, § 2;

Gelet op het decreet van 4 december 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/12/2014 pub. 20/01/2015 numac 2014029807 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bevestiging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding type decreet prom. 04/12/2014 pub. 21/01/2015 numac 2015029006 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bevestiging van de gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wetenschappelijke opvoeding en van de minimale competenties in wiskunde op het einde van de kwalificatie-afdeling indien het aanleren van wiskunde in het studieprogramma voorkomt sluiten tot bevestiging van de gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wetenschappelijke opvoeding en van de minimale competenties in wiskunde op het einde van de kwalificatie-afdeling indien het aanleren van wiskunde in het studieprogramma voorkomt, inzonderheid op artikel 8, § 2;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 31 maart 2015;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 16 april 2015;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 24 augustus 2015 binnen het Onderhandelingscomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra erkend door de Regering;

Gelet op het advies nr. 58.299/2 van de Raad van State, gegeven op 10 november 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Vice-presidente en Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De programma's van de cursussen die vooruitvloeien uit de tenuitvoerlegging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen, algemene wetenschappen en wetenschappelijke opvoeding, treden in werking op 1 september 2015 in het derde leerjaar, op 1 september 2016 in het vierde leerjaar, op 1 september 2017 in het vijfde leerjaar en op 1 september 2018 in het zesde leerjaar. Ze vervangen op deze datums de bestaande programma's.

Art. 2.De programma's van de cursussen die vooruitvloeien uit de tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans, in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding, treden in werking op 1 september 2015 in het derde en vijfde jaar kwalificatie-onderwijs, op 1 september 2016 in het vierde en zesde jaar van hetzelfe onderwijs en op 1 september 2017 in het zevende beroepsjaar van hetzelfde onderwijs. Ze vervangen op deze datums de bestaande programma's. Dezelfde datums zijn van toepassing op de programma's die vooruitvloeien uit de tenuitvoerlegging van de minimale competenties in wiskunde indien het aanleren van wiskunde in het studieprogramma voorkomt.

In afwijking van het vorige lid kunnen de inrichtende machten de huidige programma's tijdens het schooljaar 2015-2016 behouden voor wat betreft het geheel van het kwalificatie-onderwijs. In dit geval treden de programma's van de cursussen in werking op 1 september 2016 in het derde en vijfde jaar van het kwalificatie-onderwijs, op 1 september 2017 in het vierde en zesde jaar van hetzelfde onderwijs en op 1 september 2018 in het zevende beroepsjaar van hetzelfde onderwijs. Ze vervangen op deze datums de bestaande programma's.

Art. 3.De Minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 9 december 2015.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-Presidente en Minister van Onderwijs, Cultuur en Kind, Mevr. J. MILQUET

^