Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 29 november 2017
gepubliceerd op 18 januari 2018

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de vrijstelling en de bekrachtiging in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2018030032
pub.
18/01/2018
prom.
29/11/2017
ELI
eli/besluit/2017/11/29/2018030032/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

29 NOVEMBER 2017. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de vrijstelling en de bekrachtiging in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, zoals gewijzigd, inzonderheid op de artikelen 8, 87, 111, 118 en 120;

Gelet op het decreet van 22 oktober 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/10/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003029614 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord betreffende de bekrachtiging van de bevoegdheden op het gebied van de voortgezette beroepsopleiding, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie sluiten houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 24 juli 2003 betreffende de bekrachtiging van de bevoegdheden op het gebied van de voortgezette beroepsopleiding, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 02/07/2009 numac 2009029352 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten te Brussel, op 27 maart 2009, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des Métiers et des Qualifications", afgekort « S.F.M.Q. » type decreet prom. 30/04/2009 pub. 02/06/2009 numac 2009031280 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet houdende goedkeuring van het Samenwerkingsakkoord gesloten te Brussel, op 27 maart 2009, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de « Service francophone des Métiers et des Qualifications » type decreet prom. 30/04/2009 pub. 16/07/2009 numac 2009203193 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des Métiers et des Qualifications" sluiten houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten te Brussel, op 27 maart 2009, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des Métiers et des Qualifications", afgekort « S.F.M.Q. »;

Gelet op het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies, zoals gewijzigd, inzonderheid op artikel 118;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 29 september 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 29/09/2011 pub. 01/12/2011 numac 2011029554 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de wijze van erkenning van de verworven bekwaamheid voor de toelating tot de studies, de cursus en de bekrachtiging ervan in het onderwijs voor sociale promotie sluiten tot vaststelling van de wijze van erkenning van de verworven bekwaamheid voor de toelating tot de studies, de cursus en de bekrachtiging ervan in het onderwijs voor sociale promotie;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 december 2001Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 13/12/2001 pub. 10/04/2002 numac 2002029152 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de regels voor de aanpassingen van de lestijdendotaties in het onderwijs voor sociale promotie sluiten tot vaststelling van de regels voor de aanpassingen van de lestijdendotaties in het onderwijs voor sociale promotie;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 mei 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 10/05/2017 pub. 26/06/2017 numac 2017030381 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van het model van gendertest ter uitvoering van de artikelen 4 en 6 van het decreet van 7 januari 2016 houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 10/05/2017 pub. 20/06/2017 numac 2017030382 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een methode voor de integratie van de genderdimensie in de begrotingscyclus ter uitvoering van de artikelen 4 en 7 van het decreet van 7 januari 2016 houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten tot instelling van het model van gendertest ter uitvoering van de artikelen 4 en 6 van het decreet van 7 januari 2016 houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 23 februari 2017;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 20 maart 2017;

Gelet op het advies van de "Académie de Recherche et d'Enseignement supérieur" (Academie voor Onderzoek en Hoger Onderwijs) nr. 2017-13, gegeven op 27 juni 2017;

Gelet op de "Gendertest" van 11 juli 2017 betreffende het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de vrijstelling en de bekrachtiging in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie;

Gelet op het overlegprotocol van 8 mei 2017 van het Overlegcomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra erkend door de Regering;

Gelet op de onderhandelingsprotocollen van 8 mei 2017 van het Onderhandelingscomité van Sector IX : "Onderwijs" (Franse Gemeenschap) van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, Afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van de

personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs;

Gelet op het advies nr. 62.180/2 van de Raad van State, gegeven op 16 oktober 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs voor sociale promotie;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "Decreet" : het decreet van 16 april 1991 van de Franse Gemeenschap houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie;2° "Algemene Raad" : de Raad, zoals bepaald in artikel 5bis, 16°, van het decreet van 16 april 1991;3° "Opleidingsinstelling" : a) opleidingcentra van de « Office wallon de la Formation professionnelle de l'Emploi et d'Actiris »;b) Centra voor beroepsopleiding van het « Institut bruxellois francophone pour la formation professionnelle »;c) Centra voor permanente vorming voor de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen;d) opleidingsinstellingen erkend krachtens het Waals decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socio-professionele inschakeling;e) opleidingsinstellingen erkend krachtens het decreet van 27 april 1995 betreffende de erkenning van organismen voor socio-professionele inschakeling en de subsidiëring van hun beroepsopleidingsactiviteiten voor werklozen en laag geschoolde werkzoekenden gericht op het vergroten van hun kans op het vinden of terugvinden van werk in het raam van gecoördineerde voorzieningen voor socio-professionele inschakeling;f) instellingen voor permanente vorming, zoals bepaald en erkend door het decreet van de Franse Gemeenschap van 17 juli 2003 met betrekking tot de steun aan het verenigingsleven op het gebied van de permanente opvoeding;g) de diensten van de opleiding georganiseerd door de overheidsdiensten of de privé- ondernemingen;4° "Pedagogisch dossier" : het pedagogisch dossier, zoals bepaald in artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 15/05/2014 pub. 22/08/2014 numac 2014029385 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van artikel 37 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 1993 houdende bezoldigingsregeling van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van het onderwijs voor sociale promotie van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de pedagogische dossiers van de onderwijsafdelingen en -eenheden van het onderwijs voor sociale promotie;5° "ARES" : de Academie voor Onderzoek en Hoger Onderwijs, ook "ARES" genoemd, bedoeld in artikel 20 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies;6° "Studieraad" : de Raad, zoals bepaald in artikel 5bis, 7°, van het decreet van 16 april 1991;7° "Leerresultaten" : zoals bepaald in artikel 5bis, 1°, van het decreet van 16 april 1991;8° "Formele leerresultaten" : leerresultaten voortvloeiend uit gestructureerde onderwijsactiviteiten of leeractiviteiten inzake tijd, doelstellingen en middelen en : - bekrachtigd in het onderwijs; - bekrachtigd binnen een opleidingsinstelling met dewelke het onderwijs voor sociale promotie over een overeenkomst van valorisatie beschikt; - die beantwoorden aan het Samenwerkingsakkoord afgesloten in Brussel op 27 maart 2009 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des métiers et des qualifications, afgekort "S.F.M.Q"; - die voortvloeien uit een opleiding gevolgd binnen het "Institut wallon de Formation en alternance et des indépendants et Petites et Moyennes Entreprises" of binnen de "Service de Formation des Petites et Moyennes Entreprises de la Région bruxelloise" die een leergetuigschrift uitreikt in overeenstemming met het kwalificatiegetuigschrift van het onderwijs met volledig leerplan; 9° "Informele leerresultaten" : leerresultaten die voortvloeien uit een activiteit, zoals beschreven in artikel 2, 7° van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie en in artikel 2, 8°, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type;10° "Niet-formele leerresultaten" : leerresultaten uit een activiteit zoals beschreven in artikel 2, 6°, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie en in artikel 2, 7°, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type;11° "Valorisatie van verworven kennis" : proces, zoals bepaald in artikel 8 van het decreet van 16 april 1991;12° "Vrijstelling" : vrijstelling, zoals bedoeld in artikel 7, § 1, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie en in artikel 7, § 1, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type;13° "Dossier van valorisatie" : geheel van de documenten die de student doorslaggevend acht om al de verworven kennis te verantwoorden en die hij aan de Studieraad voorlegt om een valorisatie aan te vragen. HOOFDSTUK II. - Valorisatie van verworven kennis in het kader van de toelating en de vrijstelling in één of meer onderwijseenheden

Art. 2.§ 1. De voorafgaande bekwaamheden die vereist zijn voor de toelating of de studiebewijzen die gelden als bewijs ervan, en de leerresultaten die vereist zijn voor de vrijstelling van één of sommige onderwijsactiviteiten gebonden aan één of meer leerresultaten in een onderwijseenheid van het onderwijs voor sociale promotie, worden nader bepaald in de pedagogische dossiers van de onderwijseenheid overeenkomstig het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 15/05/2014 pub. 22/08/2014 numac 2014029385 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van artikel 37 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 1993 houdende bezoldigingsregeling van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van het onderwijs voor sociale promotie van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de pedagogische dossiers van de onderwijsafdelingen en -eenheden van het onderwijs voor sociale promotie. § 2. In het kader van de valorisatie van de formele leerresultaten gaat de Studieraad over tot de toelating tot of de vrijstelling van één of sommige onderwijsactiviteiten gebonden aan één of meer leerresultaten in één of meer onderwijseenheden van het onderwijs voor sociale promotie in het geval dat de student bewijsdocumenten indient waarbij de Studieraad de beheersing kan evalueren van bekwaamheden die gelijk aan of hoger zijn dan de vereiste voorafgaande bekwaamheden of de leerresultaten die nodig zijn voor de vrijstelling van onderwijsactiviteiten, zoals bepaald in het pedagogisch dossier van de betrokken eenheid of onderwijseenheden : - één of meer getuigschriften, één of meer studiebewijzen, studiepunten van hogere studies uitgereikt door een onderwijsinrichting georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap of een buitenlands studiebewijs dat erkend is als equivalent door de Franse Gemeenschap, die bestaan uit één of meer andere studiebewijzen die de vereiste voorafgaande bekwaamheden kunnen vervangen, zoals vermeld in het pedagogisch dossier van één of meer betrokken onderwijseenheden.

De Studieraad kijkt na of deze getuigschriften of studiebewijzen of studiepunten hogere studies betrekking hebben op de evaluatie van de bekwaamheden van een niveau dat gelijk aan of hoger is dan de voorafgaande bekwaamheden of aan de leerresultaten die nodig zijn voor de vrijstelling van onderwijsactiviteiten van deze onderwijseenheid(heden); - één of meer bekwaamheidsbewijzen uitgereikt door een centrum voor de bekrachtiging van de bekwaamheden erkend door het Consortium voor de bekrachtiging van de bekwaamheden; - één of meer slaagattesten uitgereikt door de opleidingsinstellingen die een automatische valorisatieovereenkomst opgemaakt hebben met de Regering van de Franse Gemeenschap; - attesten van eenheden van leerresultaten uitgereikt door de opleidingsinstellingen betrokken bij het Samenwerkingsakkoord gesloten in Brussel op 27 maart 2009 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des métiers et des qualifications, afgekort "S.F.M.Q."; - leergetuigschriften die overeenstemmen met de kwalificatiegetuigschriften van het onderwijs met volledig leerplan uitgereikt door het "Institut wallon de Formation en alternance et des indépendants et Petites et Moyennes Entreprises " of door de "Service de Formation des Petites et Moyennes Entreprises de la Région bruxelloise".

De Studieraad, na de attesten, studiebewijzen, studiepunten van hogere studies, getuigschriften vermeld in § 2 te hebben nagekeken, laat de student toe en stelt hem vrij zonder test.

De student wordt meegerekend voor de vorming van lestijden-leerlingen en de gewogen lestijden-leerlingen mits inachtneming van de andere bepalingen. § 3. In het kader van de valorisatie van niet-formele of informele leerresultaten, dit wil zeggen wanneer de student het bovenvermelde studiebewijs of bewijsdocument niet kan voorleggen : - kan de Studieraad overgaan tot de toelating van de student die voor een test of een proef erin slaagt waarbij de beheersing van de voorafgaande bekwaamheden van één of meer onderwijseenheden kan bewezen worden; - kan hij de student vrijstellen van één of bepaalde onderwijsactiviteiten die per test of proef de beheersing van de leerresultaten bedoeld in het pedagogisch dossier bewijst; - kan de student documenten voorleggen die hij doorslaggevend acht en die bestaan uit een dossier van valorisatie met al zijn niet-formele of informele leerresultaten. De Studieraad, na onderzoek van de documenten, kan overgaan tot de toelating in één of meer onderwijseenheden of tot de vrijstelling van één of meer onderwijsactiviteiten van één of meer onderwijseenheden zonder de student te verplichten om een test of een proef af te leggen.

De student wordt meegerekend voor de vorming van lestijden-leerlingen en de gewogen lestijden-leerlingen mits de naleving van de andere bepalingen. HOOFDSTUK III. - Valorisatie van verworven kennis in het kader van de bekrachtiging van één of meer onderwijseenheden

Art. 3.§ 1. De valorisatie van verworven kennis in het kader van de bekrachtiging van één of meer onderwijseenheden heeft betrekking op de leerresultaten, zoals bedoeld in de pedagogische dossiers van de betrokken onderwijseenheden, overeenkomstig het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 15/05/2014 pub. 22/08/2014 numac 2014029385 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van artikel 37 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 1993 houdende bezoldigingsregeling van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van het onderwijs voor sociale promotie van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de pedagogische dossiers van de onderwijsafdelingen en -eenheden van het onderwijs voor sociale promotie. § 2. In het kader van de valorisatie van formele leerresultaten bekrachtigt de Studieraad één of meer onderwijseenheden van het onderwijs voor sociale promotie in het geval dat de student bewijsdocumenten voorlegt waarbij de Studieraad de beheersing kan evalueren van de bekwaamheden die gelijk aan of hoger zijn dan de leerresultaten van één of meer betrokken onderwijseenheden : - één of meer attesten, één of meer studiebewijzen, studiepunten hogere studies uitgereikt door een onderwijsinrichting georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap of een buitenlands bekwaamheidsbewijs erkend als equivalent door de Franse Gemeenschap. De Studieraad kijkt na of deze attesten, studiebewijzen of studiepunten van hogere studies betrekking hebben op de evaluatie van de bekwaamheden van een niveau dat gelijk aan of hoger is dan de leerresultaten van één of meer betrokken onderwijseenheden; - één of meer bekwaamheidsbewijzen uitgereikt door een bekrachtigingscentrum voor de bekwaamheid erkend door het Centrum voor de bekrachtiging van bekwaamheden; - één of meer slaagattesten uitgereikt door de opleidingsinstelling die een automatische overeenkomst voor de valorisatie hebben ontwikkeld met de Regering van de Franse Gemeenschap; - attesten van leerresultateneenheid uitgereikt door de opleidingsinstellingen betrokken bij het samenwerkingsakkoord afgesloten in Brussel op 27 maart 2009 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des métiers et des qualifications, afgekort "S.F.M.Q.";

De Studieraad bekrachtigt de betrokken onderwijseenheid(heden) na de overeenstemming van de voorgelegde attesten, studiebewijzen of studiepunten hogere studies te hebben nagekeken.

Ingeval van de valorisatie van de formele leerresultaten wordt de student niet meegerekend als regelmatige student.

De Studieraad reikt aan de student die in aanmerking komt voor deze valorisatie het slaagattest of de slaagattesten die overeenstemmen met de voorwaarden bepaald in § 4, uit. § 3. In het kader van de valorisatie van niet-formele of informele leerresultaten, dit wil zeggen wanneer de student het bovenvermelde bewijsdocument niet kan voorleggen, kan de Studieraad één of meer onderwijseenheden van het onderwijs voor sociale promotie bekrachtigen aan de student die een test of een proef aflegt en erin slaagt waarbij bewezen wordt dat hij de leerresultaten beheerst die gelijk of hoger zijn dan deze voorzien in het (de) pedagogisch(e) dossier(s). Om de test of de proef voor te bereiden kan de student een valorisatiedossier voorleggen met al zijn niet-formele of informele leerresultaten.

De Studieraad reikt aan de student die in aanmerking komt voor deze valorisatie het slaagattest of de slaagattesten uit die overeenstemmen met de voorwaarden bepaald in § 4. § 4. De Studieraad reikt aan de student die in aanmerking komt voor het proces van valorisatie in het kader van de bekrachtiging van één of meer onderwijseenheden, het overeenstemmende slaagattest of de slaagattesten uit waarbij de student het geheel van de slaagattesten van de onderwijseenheden kan verzamelen die nodig zijn voor de bekrachtiging van een afdeling; deze worden bij de geïntegreerde proef afgegeven. Nochtans, om voor de overdraagbaarheid tussen de instellingen van de beslissingen van de valorisatie van verworven kennis te zorgen in het kader van de bekrachtiging, reikt de Studieraad aan de student één of meer slaagattesten "Valorisatie" uit met vermelding dat deze verkregen werd (werden) in het kader van de valorisatie van verworven kennis.

Het slaagattest "Valorisatie" dat in dit kader behaald wordt, omvat : 1° de leerresultaten;2° de lijst van de onderwijsactiviteiten van de betrokken onderwijseenheid;3° in voorkomend geval, het aantal studiepunten, zoals bepaald in het pedagogisch dossier overeenkomstig artikel 1, § 2, van het bovenvermelde besluit van 15 mei 2014;4° in voorkomend geval, het niveau dat bereikt wordt door de student in het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen;5° de handtekeningen van ten minste twee derde van de leden van de Studieraad;6° het behaalde percentage;7° het zegel van de inrichting. In afwijking van het eerste lid bezorgt de Studieraad de student die in aanmerking komt voor het proces van de valorisatie in het kader van de bekrachtiging van één of meer onderwijseenheden : - één of meer slaagattesten van één of meer onderwijseenheden die, op advies van de Algemene Raad, bepaald worden door de Minister van het Onderwijs voor sociale promotie; - één of meer slaagattesten van één of meer onderwijseenheden voor een valorisatie in het kader van een specifieke regelgeving, op advies van de Algemene Raad, door de Minister van het onderwijs voor sociale promotie. HOOFDSTUK IV. - Gemeenschappelijke bepalingen voor de toelating, de vrijstelling en de bekrachtiging

Art. 4.De Studieraad wordt ertoe gemachtigd de voorafgaande bekwaamheden na te kijken die vereist zijn voor de toelating, alsook de leerresultaten betreffende de vrijstelling en de leerresultaten voor de bekrachtiging van een onderwijseenheid.

De beslissingen die door de studieraad worden genomen of waarvan hij akte genomen heeft, zijn definitief. Ze worden opgenomen in de processen-verbaal die door de leden van de studieraad worden ondertekend. Die processen-verbaal worden bewaard gedurende vier jaar ten zetel van de inrichting en moeten te allen tijde kunnen worden voorgesteld aan de leden van de inspectie- en verificatiediensten van het onderwijs voor sociale promotie, samen met de bewijsdocumenten.

Art. 5.De beslissing van de studieraad te erkennen dat de kandidaat de voorafgaande bekwaamheden bezit die vereist zijn voor de toelating tot een opleidingseenheid kan, alleen daardoor, niet leiden tot het uitreiken van een slaagattest van een andere opleidingseenheid.

Art. 6.Op straffe van nietigheid, moet het slaagattest van een onderwijseenheid door een gemachtigde instelling worden uitgereikt en, in het kader van het hoger onderwijs, door een instelling die gemachtigd is tot het organiseren van de afdeling die de betrokken onderwijseenheid omvat. De samenstelling van de Studieraad moet overeenstemmen met deze die bepaald is in de algemene studiereglementen.

Art. 7.De kennis verworven in het kader van de toelating, de vrijstelling of de bekrachtiging van de studies in het hoger onderwijs wordt gevaloriseerd met inachtneming van de artikelen 84, 117, 118, 119, 120 en 130 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies. HOOFDSTUK V. - Valorisatie van verworven kennis voor de toelating en de bekrachtiging van de studies in het kader van een overeenkomst met een opleidingsinstelling

Art. 8.§ 1. In het kader van artikel 8 van het decreet kan een overeenkomst tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de opleidingsinstellingen, na advies van de Algemene Raad en de Inspectiedienst van het onderwijs voor sociale promotie, de bijzondere nadere regels bepalen voor de valorisatie van het opleidingstraject dat toegang geeft tot één of meer onderwijseenheden waarvan de voorafgaande bekwaamheden niet door de Studieraad zullen worden nagekeken. § 2. Een automatische bekrachtiging van één of meer onderwijseenheden zal geschikt kunnen zijn zonder dat de leerresultaten nagekeken worden, met uitzondering van de geïntegreerde proef die nooit gevaloriseerd kan worden. § 3. De overeenkomst bevat de lijst van de betrokken onderwijseenheden die het voorwerp zullen uitmaken van ofwel een toelating of een bekrachtiging zonder verificatie van de vereiste voorafgaande bekwaamheden of van de leerresultaten en de verbintenis van de opleidingsinstelling met een overeenkomst om de pedagogische dossiers van de bedoelde onderwijseenheden na te leven en in het bijzonder deze betreffende het studieniveau en de evaluatie van de leerresultaten van de onderwijseenheden die bij overeenkomst die kunnen gevaloriseerd worden. § 4. De inspectiedienst van het onderwijs voor sociale promotie is belast met de controle en de verificatie van de naleving van deze verbintenis door de instellingen die een overeenkomst hebben afgesloten.

Hij maakt verslag aan de Regering van de Franse Gemeenschap die een einde kan maken aan de overeenkomst bij niet-naleving van deze verbintenis door de opleidingsinstelling.

Art. 9.De overeenkomst betreffende de toelating of de bekrachtiging van een of meer onderwijseenheden die behoren tot de niveaus van het hoger onderwijs van BES, bachelor, bachelor van specialisatie en master maakt het voorwerp uit van een avis van ARES. Artikel 9 wordt toegepast overeenkomstig artikel 118 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies.

De Algemene Raad voor het onderwijs voor sociale promotie verzamelt de aanvragen om overeenkomst tussen de opleidingsinstellingen en het onderwijs voor sociale promotie en brengt een raadgevend advies uit aan ARES over het ontwerp van overeenkomst.

Het advies van de ARES wordt aan de Regering bezorgd.

De Regering bepaalt de beslissing over het ontwerp van overeenkomst en verwittigt de Algemene Raad voor het onderwijs voor sociale promotie, alsook de betrokken opleidingsinstelling.

Naast de bepalingen van artikel 7 van dit besluit is artikel 82 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies van toepassing in het kader van de valorisatie van verworven kennis in het hoger onderwijs voor sociale promotie.

De overeenkomst die behoort tot het hoger onderwijs vermeldt de referenties betreffende de kwaliteitsprocessen gevolgd door de opleidingsoperator waarbij de valorisatieovereenkomst wordt gevraagd, alsook het verslag van de inspectiedienst indien een verslag voor deze instelling al opgesteld werd.

Art. 10.Er kan geen erkenningsovereenkomst gesloten worden voor de afdelingen BES, bachelor, bachelor van specialisatie en master die behoren tot het hoger onderwijs voor sociale promotie zonder verificatie van de leerresultaten voor meer dan 2/3 van de studiepunten van de betrokken afdeling.

Artikel 10 wordt toegepast overeenkomstig artikel 118 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies. HOOFDSTUK VI. - Wijziging van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 27 december 1991 betreffende de ambten, opdrachten en betrekkingen van de leden van het personeel van het onderwijs voor sociale promotie

Art. 11.Artikel 2 van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 27 december 1991 betreffende de ambten, opdrachten en betrekkingen van de leden van het personeel van het onderwijs voor sociale promotie, wordt vervangen als volgt : "

Artikel 2.Het secundair onderwijs voor sociale promotie bevat twee graden : de lagere graad en de hogere graad.

Het secundair onderwijs voor sociale promotie van de lagere graad wordt verricht in de lagere secundaire afdelingen en onderwijseenheden van het onderwijs voor sociale promotie.

Het secundair onderwijs voor sociale promotie van de hogere graad wordt verricht inde hogere secundaire technische afdelingen, de hogere secundaire beroepsafdelingen, de aanvullende secundaire beroepsafdelingen en de afdelingen van lagere technische normale cursussen van het onderwijs voor sociale promotie.".

Art. 12.Artikel 21 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : "

Artikel 21.Het aantal lestijden-leerlingen wordt verkregen door de som van het aantal lestijden van de georganiseerde onderwijseenheden, behalve bijzondere gevallen, gevolgd door alle regelmatige leerlingen.

Het aantal lestijden-leerlingen betreffende de lestijden voorbehouden aan de begeleiding, de aanvullende lestijden, de valorisatie van formele, informele of niet-formele leerresultaten, de lestijden voor de pedagogische opvolging, de studieraad, de pedagogische en technische deskundigheid, alsook de cursusactiviteiten besteed aan de organisaties in gevangenissen of in e-learning van het onderwijs voor sociale promotie wordt verkregen door het totaal aantal lestijden besteed aan deze activiteiten te vermenigvuldigen met het gemiddelde aantal lestijden-leerlingen door de lestijd georganiseerd door de instelling, dit gemiddelde aantal wordt, in voorkomend geval, afgerond met de tweede decimaal. Deze lestijden zijn bijzondere gevallen.".

Art. 13.Er wordt een artikel 21bis in hetzelfde besluit ingevoegd, luidend als volgt : "

Artikel 21bis.De valorisatie van niet-formele of informele leerresultaten met als gevolg de bekrachtiging van een onderwijseenheid genereert lestijden-leerling naar rata van 10% van de lestijden voorzien voor de onderwijseenheid waarvoor de valorisatie wordt geactiveerd.". HOOFDSTUK VII. - Wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 november 2002 tot vaststelling van de regels voor de aanpassing van lestijdendotaties in het onderwijs voor sociale promotie

Art. 14.Artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 november 2002 tot vaststelling van de regels voor de aanpassing van lestijdendotaties in het onderwijs voor sociale promotie, wordt gewijzigd als volgt : 1° a) wordt vervangen als volgt : "a) Opleiding : onder opleiding wordt verstaan de onderwijseenheden";2° f) wordt vervangen als volgt : "f) Bijzondere gevallen : worden beschouwd als bijzondere gevallen, de lestijden besteed aan de begeleiding, de bijkomende lestijden, de valorisatie van formele, informele of niet-formele leerresultaten, de lestijden van de pedagogische opvolging, de studieraad en de pedagogische en technische deskundigheid.De cursusactiviteiten besteed aan de organisaties in gevangenissen of in e-learning worden gelijkgesteld met bijzondere gevallen;".

Art. 15.In artikel 3 van hetzelfde besluit wordt 4° geschrapt.

Art. 16.In artikel 4 van hetzelfde besluit, tweede lid, wordt 4° aangevuld als volgt : "De valorisatie van niet-formele of informele leerresultaten met als gevolg de bekrachtiging van een onderwijseenheid genereert de gewogen lestijden-leerling naar rata van 10% van de lestijden voorzien voor de onderwijseenheid waarvoor de valorisatie geactiveerd wordt." HOOFDSTUK VIII. - Opheffings- en slotbepalingen

Art. 17.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 29 september 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 29/09/2011 pub. 01/12/2011 numac 2011029554 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de wijze van erkenning van de verworven bekwaamheid voor de toelating tot de studies, de cursus en de bekrachtiging ervan in het onderwijs voor sociale promotie sluiten tot vaststelling van de wijze van erkenning van de verworven bekwaamheid voor de toelating tot de studies, de cursus en de bekrachtiging ervan in het onderwijs voor sociale promotie, wordt opgeheven.

Art. 18.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 december 2001Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 13/12/2001 pub. 10/04/2002 numac 2002029152 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de regels voor de aanpassingen van de lestijdendotaties in het onderwijs voor sociale promotie sluiten tot vaststelling van de regels voor de aanpassingen van de lestijdendotaties in het onderwijs voor sociale promotie, wordt opgeheven.

Art. 19.De Minister van Onderwijs voor sociale promotie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 29 november 2017.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten en Gelijke kansen, I. SIMONIS

^