Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 17 juli 2019
gepubliceerd op 22 augustus 2019

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de volledige lijst van medische, psycho-medische en paramedische beroepen die officieel erkend zijn voor het stellen van de diagnose waarop een beroep wordt gedaan voor de invoering van redelijke aanpassingen in het gewoon basis- of secundair onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019014059
pub.
22/08/2019
prom.
17/07/2019
ELI
eli/besluit/2019/07/17/2019014059/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 JULI 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de volledige lijst van medische, psycho-medische en paramedische beroepen die officieel erkend zijn voor het stellen van de diagnose waarop een beroep wordt gedaan voor de invoering van redelijke aanpassingen in het gewoon basis- of secundair onderwijs


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, artikel 102/1, § 1, tweede lid;

Gelet op het decreet van 14 juli 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/07/2006 pub. 05/09/2006 numac 2006202818 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opdrachten, programma's en activiteitenverslag van de psycho-medisch-sociale centra sluiten betreffende de opdrachten, programma's en het activiteitenverslag van de psycho-medisch-sociale centra, artikel 5, § 3;

Gelet op de « gendertest », op 11 december 2018 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 7 maart 2019;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 18 maart 2019;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 24 april 2019 van het Overlegcomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra erkend door de Regering;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 24 april 2019 van het Onderhandelingscomité van sector IX, van het Comité van de plaatselijke en provinciale overheidsdiensten, afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs;

Gelet op het advies nr. 66.306/2 van de Raad van State, gegeven op 1 juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Overeenkomstig artikel 102/1, § 1, tweede lid, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, zijn de beroepen die officieel erkend zijn voor het stellen van de diagnose waarop een beroep wordt gedaan voor de invoering van redelijke aanpassingen in het gewoon basis- of secundair onderwijs, artsen die gemachtigd zijn hun beroep uit te oefenen overeenkomstig de wet op de uitoefening van gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015.

Elke beroepsarts kan deze diagnose alleen stellen binnen zijn vakgebied.

Art. 2.Overeenkomstig artikel 102/1, § 1, tweede lid, van hetzelfde decreet, zijn de gezondheidszorgberoepen waarvan de uitoefening wordt geregeld door de wet op de uitoefening van gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, andere dan deze vermeld in artikel 1 van dit besluit, die officieel erkend zijn voor het stellen van de diagnose waarop een beroep wordt gedaan voor het invoeren van redelijke aanpassingen in het gewoon basis- of secundair onderwijs, de volgende: o Kinesitherapeut; o Ergotherapeut; o Logopedist; o Klinische orthopedagoog; o Orthoptist-optometrist; o Psycholoog.

Art. 3.Overeenkomstig artikel 5, § 3, van het decreet van 14 juli 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/07/2006 pub. 05/09/2006 numac 2006202818 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opdrachten, programma's en activiteitenverslag van de psycho-medisch-sociale centra sluiten betreffende de opdrachten, programma's en het activiteitenverslag van de psycho-medisch-sociale centra, wanneer de aanvraag om redelijke aanpassingen wordt gedaan door de ouders van de minderjarige leerling of door de leerling zelf indien deze de volle leeftijd heeft bereikt of door een persoon die het ouderlijk gezag uitoefent of daadwerkelijk de voogdij heeft over het minderjarige kind, door een lid van de klassenraad of door het psycho-medisch-sociale centrum, is dit laatste eveneens gemachtigd een diagnose te stellen.

Art. 4.De Minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 juli 2019.

De Minister-President, bevoegd voor Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS

^