Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 29 oktober 2020
gepubliceerd op 05 november 2020

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's van de opleiding tijdens de loopbaan, op netoverschrijdend niveau, van de personeelsleden van het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra, voor het schooljaar 2021-2022

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2020043477
pub.
05/11/2020
prom.
29/10/2020
ELI
eli/besluit/2020/10/29/2020043477/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

29 OKTOBER 2020. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's van de opleiding tijdens de loopbaan, op netoverschrijdend niveau, van de personeelsleden van het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra, voor het schooljaar 2021-2022


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 27/03/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002029228 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van sommige bepalingen betreffende het administratief statuut van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van het sociaal personeel van de inrichtingen voor kleuter-, lager, bijzonder, middelbaar, technisch en kunstonderwijs van de Franse Gemeenschap, van de internaten die van deze instellingen afhangen en van de personeelsleden van de inspectiedienst belast met het toezicht op deze inrichtingen sluiten betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra en de oprichting van een Instituut voor de opleiding tijdens de loopbaan, inzonderheid op artikel 15;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 21 november 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 21/11/2019 pub. 06/12/2019 numac 2019042634 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op netoverschrijdend niveau, van de personeelsleden van het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra, voor het schooljaar 2020-2021 sluiten tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's van de opleiding tijdens de loopbaan, op netoverschrijdend niveau, van de personeelsleden van het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra voor het schooljaar 2020-2021;

Gelet op de "gendertest" van 13 oktober 2020 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Overwegende de voorstellen van de Sturingscommissie van 15 september 2020;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen van de opleidingen tijdens de loopbaan georganiseerd op netoverschrijdend niveau, voor de personeelsleden van het gewoon secundair onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs, gedurende het schooljaar 2021-2022 hebben tot prioritair doel het voortgezette implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs te ondersteunen en bevatten, in elk geval, de volgende elementen: 1. Bijwerking van de kennis: zijn kennis verrijken om een inhoud, een beroep beter te beheersen: a) wetenschappelijke kennis: voorbeeld: bijdrage van het recentste onderzoek op het vlak van de cognitiewetenschappen, inzonderheid neurowetenschappen maar ook betreffende de relevantie van het blijven zitten, de differentiatie, de leerstoornissen, de remediëring en de sociologie van het curriculum;b) vakkennis: algemene en kwalificerende opleiding: voorbeeld: nieuwe Franstalige Belgische auteurs, taalvaardigheids-, lichamelijke opvoeding en kennismaking met het optreden, opvoeding tot verkeersveiligheid, opleiding tot eerste hulp en inzonderheid de reddende gebaren, evolutie van de techniek in de autosector, financiële opleiding, verantwoorde consumptie, enz;c) ten opzichte van een onderwijsniveau: beroepstoetreding, specificiteiten van het gespecialiseerd onderwijs, specifieke stoornissen, nieuwe hervormingen inzonderheid deze die voortvloeien uit het Pact voor excellentieonderwijs, integratie, taalbad, opvang en ontwikkeling van de jongere, gezondheid en hygiëne;d) ten opzichte van het implementeren van de gemeenschappelijke kern: opsporen van moeilijkheden, differentiatie, persoonsgebonden begeleiding;e) ten opzichte van een ambt: veiligheidseisen die specifiek zijn voor sommige ambten of vakken, opleidingen voor stagemeesters;f) recht en onderwijs;schoolwetgeving en procedures met betrekking tot het administratief dossier van de personeelsleden; g) opvoeding tot het milieu en de duurzame ontwikkeling in het schoolcurriculum en in de opleiding van leerkrachten.2. Vragen in verband met de algemene pedagogie en didactiek: individueel plan, ontwikkeling van de leerling, motivering, studierichting, analyse van het leerproces, analyse van de fouten, differentiatie, evaluatie, inaanmerkingneming van de specifieke behoeften van de leerling in het gewoon onderwijs (inzonderheid inzake redelijke aanpassingen, meer specifiek hoogbegaafden), pedagogiekeuzen aangepast aan het gespecialiseerd onderwijs, ontwikkeling van meertaligheid en meerletterkundigheid, verstevigen van de beheersing van de schooltaal inzonderheid voor de kringen voortkomend uit de migratie en/of die armer zijn en optimalisering van de taalcompetenties van nieuwkomers en allofonen in het kader van het Frans als vreemde taal en als leertaal;3. In het bijzondere kader van het aanleren van de schooltaal, verstevigen van de hedendaagse kennis en praktijken gebonden aan het Frans als leertaal: band, enerzijds, tussen cognitie en taal, en, anderzijds, tussen lexicale eenheden en grammaticale eenheden die specifiek zijn voor vakinhoud, taaldiagnose en pedagogische keuze.4. Vakdidactiek of bijzondere didactiek: didactische analyse van een vakbegrip of -gebied (punt problematische leerstof of knelpunten begrippen).Deze opleidingen zullen in verband staan met de nieuwe referentiesystemen. Indien mogelijk zouden de keuzes gemaakt worden op basis van de resultaten van de externe evaluaties. In dit kader zal aan de verwijzing naar de ICT(Onderwijs) gewerkt worden. 5. Opleiding tot de waarneming en de evaluatie: docimologie, statuut van de fout in leerprocessen (in aanmerking nemen en exploitatie ervan), verscheidene types van evaluatie, opbouwen van evaluatie-instrumenten en criteriaroosters ermee verbonden, opvatten van richtlijnen om zich een opdracht eigen te maken, tools voor het waarnemingsvermogen inzake taal.6. Verstand van de verschijnselen van de intermenselijke relaties, beperkte groepen en ontwikkeling van de gedragingen die eigen zijn aan het beheer van menselijke en democratische relaties (inzonderheid pesterijen onder leerlingen op school);7. Relaties en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke ontwikkeling van de volwassene, inzonderheid: collegiaal werk met inbegrip van de ambtenaren van de PMS-centra, partnerschappen (bvb.in verband met het afhaken van school) alsook het vakoverschrijdend en meertalig collegiaal werk van leerkrachten betrokken bij het taalbadonderwijs, relaties school-gezinnen; 8. Studie van de sociale, economische en culturele factoren, tegenover de evolutie van de maatschappij, nieuwe technologieën en het digitale tijdperk, die het gedrag van jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden (inzonderheid in verband met het afhaken van school);9. Bevordering van de ontwikkeling van de digitale competenties van leerkrachten en het gebruik van digitale tools door leerkrachten volgens verschillende benaderingen: de exploitatie en creatie van digitale hulpbronnen, de digitale techniek in onderwijspraktijken om nieuwe paden te betreden (waaronder het scenariseren van onderwijsstelsels die de numerieke techniek integreren), de creatie van differentiatiestrategieën met behulp van digitale tools, de ondersteuning en begeleiding van de motivatie van de student om zelfstandig te worden door het gebruik van digitale technologie, de beroepsontwikkeling via het zich eigen maken of de versteviging van digitale competenties, het faciliteren van de verwerving van digitale competenties door de lerende, de opleidingen tot beroepstoepassingen.10. Culturele en artistieke opvoeding (klank en muziek - visueel en beeld - taal en lichamelijk - culturele pedagogie).11. Opvoeding tot de media (inzonderheid de bestrijding en het identificeren van stereotypes, de strijd tegen vernederende, seksuele of gewelddadige inhoud en de kritische dimensie van digitaal gebruik, met inbegrip van de strijd tegen verkeerde informatie).12. Sensibiliseren voor het relatiegebonden, affectieve en seksuele leven (EVRAS).

Art. 2.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de leden van het technisch personeel van de psycho-medisch-sociale centra gedurende het schooljaar 2021-2022, hebben tot prioritair doel het voortgezette implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in elk geval, de volgende elementen: 1. Bijwerking van de kennis (bij voorbeeld het wetenschappelijk niveau, theorieën en begrippen in menswetenschappen, institutionele evolutie);2. Wetgevingsaspecten, ethiek, deontologie;3. Studie van de sociale, economische en culturele factoren die invloed hebben op het gedrag van jongeren, inzonderheid het afwezig zijn en/of het afhaken van school (met inbegrip van het passief afhaken), en hun leeromstandigheden, met inaanmerkingneming van de evolutie van de maatschappij, nieuwe technologieën en het digitale tijdperk;4. Technieken en tools in verband met het beroep (analyse van de aanvraag, onderhoud, collectieve benadering, testing, waarneming, opvatten en opstellen van documenten);5. Moeilijkheden opsporen.Diagnose. Begeleiding, Intervisie en Supervisie; 6. Studiekeuze; 7. Specifieke behoeften (inclusief onderwijs, evolutieve benadering van het pact, redelijke aanpassingen, integratie, enz.); 8. Steun voor ouderschap;9. Preventie.Gezondheidsopvoeding; 10.Plaats van PMS-centra en de school in milieu-/klimatologische kwesties ; 11. Gebruik van digitale hulpmiddelen 12.Partnerschappen - netwerk- institutionele analyse (inzonderheid in het kader van een bijzondere gebeurtenis in de school of in het kader van de integratie); 13. Relatie en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke ontwikkeling van de volwassene (inzonderheid collegiaal werk met inbegrip van de ambtenaren van PMS-centra, partnerschappen (bvb.in verband met het afhaken van school)); 14. Ontwikkeling van de cultuur van de zelfevaluatie binnen de centra.

Art. 3.De Minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 29 oktober 2020.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR

^