Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 20 mei 2021
gepubliceerd op 02 juni 2021

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van diverse bepalingen in verband met getuigschrift management overheidsbesturen in het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren en in het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International"

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2021041796
pub.
02/06/2021
prom.
20/05/2021
ELI
eli/besluit/2021/05/20/2021041796/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 MEI 2021. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van diverse bepalingen in verband met getuigschrift management overheidsbesturen in het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren en in het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International"


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 87, § 3, vervangen bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988 en gewijzigd bij de bijzondere wet van 6 januari 2014;

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 20 maart 2008 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", artikel 4;

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 10 november 2011 tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest tot oprichting van een « Ecole d'Administration publique » (School voor overheidsbestuur) die gemeenschappelijk is voor de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, artikelen 4, eerste lid, en 30;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International »;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren;

Gelet op het verslag van 8 juni 2020 opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 25 juni 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 17 december 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 17 december 2020;

Gelet op het advies van de Directieraad van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, gegeven op 18 januari 2021;

Gelet op het advies van de Directieraad van het « Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française), gegeven op 20 januari 2021;

Gelet op het advies van de Directieraad van de "Office de la Naissance et de l'Enfance", gegeven op 18 januari 2021;

Gelet op het advies van de Directieraad van het "Instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan" (Institut de Formation en cours de carrière), gegeven op 15 januari 2021;

Gelet op het advies van het Directiecomité van "Wallonie-Bruxelles International", gegeven op 28 april 2021;

Gelet op het protocol nr. 534 van het Sectorcomité nr. XVII, opgesteld op 5 maart 2021;

Gelet op het advies nr. 69.259/4 van de Raad van State, gegeven op 5 mei 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het samenwerkingsakkoord van 6 februari 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 06/02/2014 pub. 21/02/2014 numac 2014029104 bron ministerie van de franse gemeenschap Samenwerkingsakkoord tot vervanging van het samenwerkingsakkoord van 20 september 2012 betreffende het getuigschrift management overheidsbesturen voor de toegang tot de betrekkingen vallend onder de mandatenregeling in de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest type samenwerkingsakkoord prom. 06/02/2014 pub. 26/02/2014 numac 2014201362 bron waalse overheidsdienst Samenwerkingsakkoord tot vervanging van het samenwerkingsakkoord van 20 september 2012 betreffende het getuigschrift management overheidsbesturen voor de toegang tot de betrekkingen vallend onder de mandatenregeling in de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest sluiten dat het samenwerkingsakkoord van 20 september 2012 betreffende het getuigschrift management overheidsbesturen voor de toegang tot de betrekkingen vallend onder de mandatenregeling in de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, vervangt;

Overwegende dat het getuigschrift management overheidsbesturen dat georganiseerd wordt door de School voor overheidsbestuur, door de universiteiten (ULB, ULiège, UCLouvain), Iweps en een externe consultant geëvalueerd werd;

Overwegende dat uit deze evaluatie blijkt dat verschillende aanpassingen aan het getuigschrift management overheidsbesturen moeten worden gedaan om zijn functie beter te vervullen;

Overwegende dat de deelnemers aan het opleidingsprogramma beter moeten worden geselecteerd door niet alleen hun kennis te testen (waardoor het mogelijk wordt om homogenere groepen te vormen in termen van het beheersen van de voorwaarden), maar ook hun vaardigheden en hun managementpotentieel;

Overwegende dat het ook noodzakelijk is om niet langer gebruik te maken van de situationele beoordelingstest (SJT), die als irrelevant wordt beschouwd, om kandidaten te selecteren die geschikt zijn voor managementtraining en om te voorzien in de laatste proef die met een getuigschrift bekrachtigd wordt in adequatie met de gevolgde cursus;

Overwegende dat het noodzakelijk lijkt te reageren op de bijzonder hoge kosten van het stelsel gezien de bereikte resultaten door het meevallereffect te vermijden dat een dergelijke volledig door de overheid gefinancierde opleiding kan hebben; dat ervoor moet worden gezorgd dat degenen die zich voor de opleiding inschrijven ernaar streven om bij de administratie te komen, zonder daarbij geld te verdienen aan de loopbaanontwikkeling van ambtenaren; dat het daarom passend is de kandidaten te vragen een inschrijvingsgeld te betalen dat gelijk is aan dat van de universiteiten;

Overwegende dat een betere selectie van kandidaten het mogelijk maakt het opleidingsniveau te verhogen en dit meer te oriënteren op de versterking van managementcapaciteiten voor de hoge ambten van de overheidsdiensten; dat het programma van interuniversitair getuigschrift daarom moet worden verzacht en geïntegreerd in het European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS), waardoor kandidaten niet alleen de studiepunten kunnen waarderen die zijn behaald in het kader van cursussen en / of inhoud die vergelijkbaar zijn met die van het programma, maar ook om naast cursussen met fysieke aanwezigheid ook rekening te houden met afstandswerk, praktisch werk inclusief collectief, onderzoek, oefeningen, seminars, uren besteed aan studie, enz.;

Overwegende dat het samenwerkingsakkoord van 6 februari 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 06/02/2014 pub. 21/02/2014 numac 2014029104 bron ministerie van de franse gemeenschap Samenwerkingsakkoord tot vervanging van het samenwerkingsakkoord van 20 september 2012 betreffende het getuigschrift management overheidsbesturen voor de toegang tot de betrekkingen vallend onder de mandatenregeling in de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest type samenwerkingsakkoord prom. 06/02/2014 pub. 26/02/2014 numac 2014201362 bron waalse overheidsdienst Samenwerkingsakkoord tot vervanging van het samenwerkingsakkoord van 20 september 2012 betreffende het getuigschrift management overheidsbesturen voor de toegang tot de betrekkingen vallend onder de mandatenregeling in de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest sluiten dat het samenwerkingsakkoord van 20 september 2012 betreffende het getuigschrift management overheidsbesturen voor de toegang tot de betrekkingen vallend onder de mandatenregeling in de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, vervangt, gewijzigd werd om het systeem van getuigschrift management overheidsbesturen aan te passen;

Overwegende dat bijgevolg het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren en het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International" aangepast moeten worden;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aangebracht aan het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren

Artikel 1.In artikel 7 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren, gewijzigd bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 februari 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "een interuniversitair getuigschrift van executive master overheidsmanagement of een" opgeheven;2° in paragraaf 2, tweede lid, 2e streepje wordt het woord ", scripties" opgeheven; 3 ° in paragraaf 2, tweede lid, wordt het 3e streepje vervangen als volgt : "- het examen bedoeld in artikel 13, § 3"; 4 ° in paragraaf 4 worden het tweede lid en het derde lid opgeheven; 5 ° paragraaf 5 wordt vervangen als volgt : " § .5. Het aantal lesuren voor het behalen van het interuniversitair getuigschrift bedraagt ten minste 170 uur. De universiteiten bepalen gezamenlijk het aantal studiepunten ECTS van het interuniversitair getuigschrift.".

Art. 2.Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : "

Art. 8.Niemand kan tot de cyclus voor het behalen van het getuigschrift management overheidsbesturen worden toegelaten als hij, op het einde van de termijn voor de indiening van de kandidaturen niet voldoet aan de volgende voorwaarden : 1° houder zijn van een diploma dat toegang verleent tot niveau 1 of niveau A, of geslaagd zijn voor een vergelijkend examen voor overgang naar niveau 1 of naar niveau A of een ermee gelijkgesteld niveau of houder zijn van een getuigschrift van verworven competenties buiten elk diploma dat toegang verleent tot niveau 1 of tot niveau A, waarbij dat getuigschrift wordt uitgereikt of erkend door de school voor overheidsbestuur of door een ander orgaan dat wordt bepaald door het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode of door het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 juli 1996 houdende het statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap; 2° het bewijs kunnen leveren van een beroepservaring van ten minste 5 jaar in teamleiding.".

Art. 3.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : "Art.9. § 1. Elke cyclus moet worden aangekondigd door een bericht dat door de school voor overheidsbestuur wordt opgesteld en dat door Selor, ten minste in het Belgisch Staatsblad, in twee Franstalige Belgische dagbladen en op de website van Selor, wordt bekendgemaakt. § 2. Die aankondiging omvat ten minste de volgende gegevens : 1° de voorwaarden voor de toegang alsook het maximumaantal deelnemers aan de proef bedoeld in artikel 10, § 2, achtste lid en aan de opleiding die tot de uitreiking van het interuniversitair getuigschrift leidt;2° de verwijzing naar de pagina van de website van SELOR waar de kandidaten zich kunnen inschrijven voor het vergelijkend examen voor toegang tot de opleiding;3° de identiteit van de diensten of de personen die de kandidaten elke nuttige informatie over de opleiding kunnen verstrekken;4° de inlichtingen of documenten die in de akte voor de kandidaatstelling moeten voorkomen;5° de termijn en de nadere regels voor de indiening van de kandidaturen. § 3. De termijn voor de indiening van de kandidaturen wordt door Selor vastgesteld, waarbij hij niet korter dan 20 dagen en niet langer dan twee maanden kan zijn. Hij begint te lopen op de dag volgend op de dag van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van de aankondiging bedoeld in § 2. Als die termijn niet in acht wordt genomen, is de kandidaatstelling niet ontvankelijk.

De termijn bedoeld in het eerste lid wordt tussen 15 juli en 15 augustus opgeschort. § 4. De kandidaturen worden langs elektronische weg aan SELOR gericht. § 5. SELOR controleert de ontvankelijkheid van de kandidaturen.

Art. 4.Artikel 10 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 februari 2014, wordt vervangen als volgt : "

Art. 10.§ 1. Het interuniversitair getuigschrift, waarvan het uitreiken van het getuigschrift management overheidsbesturen afhangt, is toegankelijk voor een beperkt aantal deelnemers. Voor elke cyclus wordt dit aantal voorafgaandelijk door de Regeringen vastgesteld, na advies van de School voor overheidsbestuur uitgebracht binnen dertig dagen na de aanvraag; wordt dat advies niet binnen die termijn uitgebracht, dan wordt het als gunstig geacht. § 2. SELOR nodigt de kandidaten uit van wie de kandidatuur ontvankelijk werd geacht voor het vergelijkend examen voor toegang tot de opleiding.

Het vergelijkend examen wordt door SELOR georganiseerd en bestaat uit twee proeven.

De eerste proef heeft betrekking op de kennis van de kandidaat, inzonderheid zijn kennis van de overheidsinstellingen.

De inhoud van de eerste proef wordt bepaald door SELOR. SELOR roept opleiders van de door de School voor overheidsbestuur aangewezen universiteiten op om de testvragen op te stellen en het vereiste kennisniveau te bepalen.

SELOR bezorgt de kandidaten een lijst van de onderwerpen waarop de eerste proef zal betrekking hebben, evenals een niet-uitputtende lijst van referentiewerken ten minste dertig dagen vóór de geplande datum voor de organisatie van de eerste proef.

De geslaagde kandidaten worden door SELOR in een nuttige volgorde gerangschikt.

De regering bepaalt het aantal personen die geslaagd zijn voor de eerste proef en die voor een tweede proef worden uitgenodigd. Als twee of meer kandidaten gelijk gerangschikt zijn voor de rang die overeenkomt met dit aantal, worden ze allemaal toegelaten om deel te nemen aan de tweede proef.

De tweede proef bestaat uit een generieke test om de managementvaardigheden van de kandidaten te beoordelen.

SELOR ontwikkelt en organiseert de proef. De proef moet het mogelijk maken om de minimale managementvaardigheden te identificeren die van toepassing zijn binnen de openbare instellingen van de deelnemers. Het kan niet bestaan uit een situationele beoordelingstest of een STAR-interview.

De geslaagde kandidaten van de tweede proef worden door SELOR in nuttige volgorde gerangschikt.

Onder "geslaagde kandidaat" wordt verstaan de kandidaat die voldaan heeft aan de minimumvereisten bepaald door SELOR om te slagen voor de proeven beschreven in dit artikel. § 3. Alleen de geslaagde kandidaten gerangschikt in een nuttige volgorde met betrekking tot het aantal deelnemers dat door de regeringen op advies van de school is vastgesteld, worden toegelaten om deel te nemen aan het interuniversitair getuigschrift. Als twee of meer kandidaten gelijk gerangschikt zij voor de rang die overeenkomt met dit aantal, worden ze allemaal toegelaten om deel te nemen aan het interuniversitair getuigschrift.

SELOR bekrachtigt de resultaten van het vergelijkend examen. § 4. De opleiding die leidt tot de uitreiking van het interuniversitair getuigschrift kan slechts één keer per cyclus gevolgd worden door de geslaagde kandidaten van de generieke beoordelingstest van de managementvaardigheden.

In afwijking van het eerste lid kan de regering, op basis van naar behoren gemotiveerde dwingende redenen, de kandidaat die de opleiding niet volgt, die ervan afziet of die er niet in slaagt, machtigen om het voordeel van het slagen voor de generieke beoordelingstest managementvaardigheden te behouden.

De kandidaat die in aanmerking komt voor de afwijking bedoeld in het tweede lid volgt de eerstvolgende georganiseerde opleidingscyclus.

Elke kandidaat kan slechts één afwijking genieten. De integratie van een kandidaat die een afwijking geniet in een opleidingscyclus heeft geen gevolg op het aantal deelnemers dat door de regering is vastgesteld in overeenstemming met paragraaf 3.".

Art. 5.In hetzelfde besluit wordt een artikel 10/1 ingevoegd, luidend als volgt : "

Art. 10/1.De kandidaten die toegelaten zijn om deel te nemen aan het interuniversitair getuigschrift betalen een inschrijvingsgeld waarvan het bedrag gelijk is aan het bedrag van het inschrijvingsgeld voor een universitair studiejaar bepaald in overeenstemming met artikel 39, § 2, eerste lid, van de wet van 27 juli 1971 op de financiering en de controle van de universitaire instellingen.".

Art. 6.In artikel 11, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "en de verwezenlijking van de scriptie" opgeheven.

Art. 7.Artikel 13 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de regering van de Franse Gemeenschap van 6 februari 2014 en 27 mei 2015, wordt vervangen als volgt : "

Art. 13.§ 1. De School voor overheidsbestuur reikt het getuigschrift management overheidsbesturen uit aan alle geslaagde kandidaten van het vergelijkend examen bedoeld in artikel 10, houders van het interuniversitair getuigschrift die ook geslaagd zijn voor het examen georganiseerd aan het einde van elke cyclus. § 2. Voor elke cyclus wordt een examencommissie van vijf leden door Selor samengesteld, in overleg met de school. Die examencommissie is samengesteld uit : 1° de Directeur-generaal van de Algemene Directie Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning of zijn afgevaardigde;2° twee leden van de academische instantie van de universiteiten die deelnemen aan de overeenkomst over het getuigschrift management overheidsbesturen die beschikken over relevante deskundigheid met betrekking tot de te beoordelen vaardigheden;3° twee externe deskundigen in management. Onder "overeenkomst" wordt verstaan het document met de nadere regels voor de samenwerking tussen universiteiten en de school voor het ontwerpen en de uitvoering van opleidingen die leiden tot de uitreiking van het getuigschrift management overheidsbesturen. § 3. De geslaagde kandidaten die het getuigschrift management overheidsbesturen hebben behaald, behoren, na het slagen van het examen dat aan het einde van elke cyclus wordt georganiseerd, tot de pool van kandidaten die voor een ambt met mandaat bedoeld in artikel 14 kunnen solliciteren.

Dit examen bestaat in een mondelinge proef die tot doel heeft de vaardigheden te evalueren die vereist zijn voor de uitoefening van een managementambt en die ontwikkeld werden in het kader van het interuniversitair getuigschrift.

De examencommissie beraadslaagt en beslist over het slagen van de kandidaten met een meerderheid van tweederde van de aanwezige leden.

De kandidaten die voor het examen geslaagd zijn, worden niet gerangschikt en krijgen geen vermelding toegekend.

De kandidaten die voor het examen niet geslaagd zijn, kunnen het ten vroegste zes maanden na de datum van het examen opnieuw afleggen en ten laatste bij de eerstvolgende georganiseerde examenperiode.

In afwijking van het vorige lid kan de regering, op basis van naar behoren gemotiveerde dwingende redenen, de kandidaat die, hoewel behoorlijk opgeroepen, niet voor het examen verschijnt, machtigen het later af te leggen. De kandidaat die voor de afwijking in aanmerking komt, legt het examen af tijdens de eerstvolgende georganiseerde examenperiode. Elke kandidaat kan slechts één vrijstelling genieten. § 4. De examencommissie stelt een reglement vast dat de concrete en materiële organisatie van het examen bepaalt.".

Art. 8.Art. 8 In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de regering van de Franse Gemeenschap van 6 februari 2014 en 12 november 2014, wordt een zesde lid ingevoegd, luidend als volgt : "De houder van het brevet voor overheidsmanagement, bedoeld in artikel 2, 5°, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 25/10/2002 pub. 29/11/2002 numac 2002029566 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot oprichting van een « Ecole d'Administration publique » in de Franse Gemeenschap type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 25/10/2002 pub. 16/01/2003 numac 2002029573 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 november 2001 tot aanwijzing van de leden van de Pedagogische raad van de « Haute Ecole de la Communauté française du Luxembourg Schuman » sluiten tot oprichting van een "Ecole d'Administration publique" (School voor overheidsbestuur - EAP) in de Franse Gemeenschap wordt gelijkgesteld met de houder van het brevet voor overheidsmanagement op voorwaarde dat hij geslaagd is voor het examen bedoeld in artikel 341/7 van deze Code in de versie die van toepassing was vóór de inwerkingtreding van het besluit van de Waalse regering van 20 mei 2021 tot wijziging van diverse bepalingen met betrekking tot het managementbrevet in het kader van het besluit van de Waalse regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode en het besluit van de Waalse regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International". ".

Art. 9.In artikel 18 van hetzelfde besluit wordt een derde lid ingevoegd dat luidt als volgt : "Bij ontstentenis van een kandidaat of indien geen enkele kandidaat door de regering geschikt is bevonden om in vol vertrouwen het ambt uit te oefenen, verleent de regering het mandaat overeenkomstig de in artikel 24 vastgestelde voorwaarden.".

Art. 10.Artikel 24 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : "Art. 24 § 1. De regering kan elke ambtenaar die zijn ambt uitoefent binnen de instelling, bij de diensten van de regering van de Franse Gemeenschap, het `Office de la Naissance et de l'Enfance', het `Institut de Formation en cours de carrière', het `Entreprise publique des Technologies Numériques de l'Information et de la Communication de la Communauté française' aanstellen om hogere ambten uit te oefenen voor een periode van twaalf maanden, die kan worden hernieuwd, in de volgende gevallen : 1° afwezigheid van een kandidaat of van een geschikte kandidaat in de zin van artikel 18, derde lid;2° afwezigheid van de mandaathouder gedurende meer dan twee maanden;3° de voorzienbare afwezigheid van de mandaathouder gedurende een periode van ten minste twee maanden;4° beëindiging van het mandaat, in afwachting van de benoeming van een nieuwe mandaathouder. Voor de toepassing van de stelsels bedoeld in paragraaf 1, 2°, 3° en 4°, geeft de regering voorrang aan de ambtenaren die lid zijn van de pool bedoeld in artikel 14.

Bij ontstentenis van de kandidaat bedoeld in het eerste lid of indien geen enkele kandidaat door de regering geschikt wordt geacht om de hogere ambten in vol vertrouwen uit te oefenen, kan deze laatste elk lid van het contractueel personeel aanwijzen dat zijn ambten uitoefent binnen de instelling, in de diensten van de regering van de Franse Gemeenschap, het "Office de la Naissance et de l'Enfance", het "Institut de Formation en cours de carrière", het `Entreprise publique des Technologies Numériques de l'Information et de la Communication de la Communauté française'.

Iedere ambtenaar of contractueel personeelslid dat/die wordt aangesteld om de hogere ambten uit te oefenen, moet beschikken over een beroepservaring van vijf jaar op niveau 1 of een gelijkwaardig niveau, waarvan twee jaar beroepservaring in teammanagement. § 2 Ingeval een mandaathouder wordt aangewezen om hogere ambten uit te oefenen, wordt het mandaat geschorst voor de duur van de hogere ambten.

De mandaathouder die wordt aangewezen om hogere ambten uit te oefenen, behoudt ten minste zijn bezoldiging als mandaathouder in de zin van de artikelen 30 en 31. HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aan het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International".

Art. 11.Artikel 60 van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International" wordt opgeheven.

Art. 12.In artikel 271/1 van hetzelfde besluit, vervangen door het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "« een interuniversitair getuigschrift van executive master overheidsmanagement of een" opgeheven;2° in paragraaf 2, tweede lid, tweede streepje, wordt het woord ", scriptie" geschrapt;3° in paragraaf 2, tweede lid, wordt het derde streepje vervangen door wat volgt : "- het onderzoek bedoeld in artikel 271/7, § 3;4° in paragraaf 4 worden het tweede en derde lid opgeheven;5° paragraaf 5 wordt vervangen door de volgende tekst : " § 5 Het aantal lesuren voor het behalen van het interuniversitair getuigschrift bedraagt ten minste 170 uur.De universiteiten bepalen gezamenlijk het aantal studiepunten ECTS van het interuniversitair getuigschrift. ".

Art. 13.Artikel 271/2 van hetzelfde besluit, vervangen door het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten, wordt vervangen door de volgende tekst: "

Artikel 271/2.Niemand kan tot de cyclus voor het behalen van het getuigschrift management overheidsbesturen worden toegelaten als hij, op het einde van de termijn voor de indiening van de kandidaturen niet voldoet aan de volgende voorwaarden 1° houder zijn van een diploma dat toegang verleent tot niveau 1 of niveau A, of geslaagd zijn voor een vergelijkend examen voor overgang naar niveau 1 of naar niveau A of een ermee gelijkgesteld niveau of houder zijn van een getuigschrift van verworven competenties buiten elk diploma dat toegang verleent tot niveau 1 of tot niveau A, waarbij dat getuigschrift wordt uitgereikt of erkend door de school voor overheidsbestuur of door een ander orgaan dat wordt bepaald door het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode of door het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 juli 1996 houdende het statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap;2° het bewijs kunnen leveren van een beroepservaring van ten minste 5 jaar in een teamleiding.".

Art. 14.Artikel 271/3 van hetzelfde besluit, vervangen door het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten, wordt vervangen door de volgende tekst : "Art. 271/3, § 1. Elke cyclus moet worden aangekondigd door een bericht dat door de school voor overheidsbestuur wordt opgesteld en dat door Selor, ten minste in het Belgisch Staatsblad, in twee Franstalige Belgische dagbladen en op de website van Selor, wordt bekendgemaakt. § 2 Die aankondiging omvat ten minste de volgende gegevens : 1° de voorwaarden voor de toegang alsook het maximumaantal deelnemers aan de cyclus aan de proef bedoeld in artikel 271/4, § 2, achtste lid en aan de opleiding die tot de uitreiking van het interuniversitair getuigschrift leidt;2° de verwijzing naar de pagina van de website van SELOR waar de kandidaten zich kunnen inschrijven voor het vergelijkend examen voor toegang tot de opleiding;3° de identiteit van de diensten of de personen die de kandidaten elke nuttige informatie over de opleiding kunnen verstrekken;4° de inlichtingen of documenten die in de akte voor de kandidaatstelling moeten voorkomen;5° de termijn en de nadere regels voor de indiening van de kandidaturen. § 3. De termijn voor de indiening van de kandidaturen wordt door Selor vastgesteld, waarbij hij niet korter dan 20 dagen en niet langer dan twee maanden kan zijn. Hij begint te lopen op de dag volgend op de dag van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van de aankondiging bedoeld in § 2. Als die termijn niet in acht wordt genomen, is de kandidaatstelling niet ontvankelijk.

De termijn bedoeld in het eerste lid wordt tussen 15 juli en 15 augustus opgeschort. § 4. De kandidaturen worden langs elektronische weg aan SELOR gericht. § 5. SELOR controleert de ontvankelijkheid van de kandidaturen.

Art. 15.Artikel 271/4 van hetzelfde besluit, vervangen door het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten, wordt vervangen door de volgende tekst : "

Art. 271/4.§ 1. Het interuniversitair getuigschrift, waarvan het uitreiken van het getuigschrift management overheidsbesturen afhangt, is toegankelijk voor een beperkt aantal deelnemers. Voor elke cyclus wordt dit aantal voorafgaandelijk door de Regeringen vastgesteld, na advies van de School voor overheidsbestuur uitgebracht binnen dertig dagen na de aanvraag; wordt dat advies niet binnen die termijn uitgebracht, dan wordt het als gunstig geacht. § 2. SELOR nodigt de kandidaten uit van wie de kandidatuur ontvankelijk werd geacht voor het vergelijkend examen voor toegang tot de opleiding.

Het vergelijkend examen wordt door SELOR georganiseerd en bestaat uit twee proeven.

De eerste proef heeft betrekking op de kennis van de kandidaat, inzonderheid zijn kennis van de overheidsinstellingen.

De inhoud van de eerste proef wordt bepaald door SELOR. SELOR roept opleiders van de door de School voor overheidsbestuur aangewezen universiteiten op om de testvragen op te stellen en het vereiste kennisniveau te bepalen.

SELOR bezorgt de kandidaten een lijst van de onderwerpen waarop de eerste proef zal betrekking hebben, evenals een niet-uitputtende lijst van referentiewerken ten minste dertig dagen vóór de geplande datum voor de organisatie van de eerste proef.

De geslaagde kandidaten worden door SELOR in een nuttige volgorde gerangschikt.

De regering bepaalt het aantal personen die geslaagd zijn voor de eerste proef en die voor een tweede proef worden uitgenodigd. Als twee of meer kandidaten gelijk gerangschikt zijn voor de rang die overeenkomt met dit aantal, worden ze allemaal toegelaten om deel te nemen aan de tweede proef.

De tweede proef bestaat uit een generieke test om de managementvaardigheden van de kandidaten te beoordelen.

SELOR ontwikkelt en organiseert de proef. De proef moet het mogelijk maken om de minimale managementvaardigheden te identificeren die van toepassing zijn binnen de openbare instellingen van de deelnemers. Het kan niet bestaan uit een situationele beoordelingstest of een STAR-interview.

De geslaagde kandidaten van de tweede proef worden door SELOR in nuttige orde gerangschikt.

Onder « geslaagde kandidaat » wordt verstaan de kandidaat die voldaan heeft aan de minimumvereisten bepaald door SELOR om te slagen voor de proeven beschreven in dit artikel. § 3. Alleen de geslaagde kandidaten gerangschikt in een nuttige orde met betrekking tot het aantal deelnemers dat door de regering op advies van de school voor overheidsbestuur is vastgesteld, worden toegelaten om deel te nemen aan het interuniversitair getuigschrift.

Als twee of meer kandidaten gelijk gerangschikt zij voor de rang die overeenkomt met dit aantal, worden ze allemaal toegelaten om deel te nemen aan het interuniversitair getuigschrift.

SELOR bekrachtigt de resultaten van het vergelijkend examen. § 4. De opleiding die leidt tot de uitreiking van het interuniversitair getuigschrift kan slechts één keer per cyclus gevolgd worden door de geslaagde kandidaten van de generieke beoordelingstest van de managementvaardigheden.

In afwijking van het eerste lid kan de regering, op basis van naar behoren gemotiveerde dwingende redenen, de kandidaat die de opleiding niet volgt, die ervan afziet of die er niet in slaagt, machtigen om het voordeel van het slagen voor de generieke beoordelingstest managementvaardigheden te behouden.

De kandidaat die in aanmerking komt voor de afwijking bedoeld in het tweede lid volgt de volgende georganiseerde opleidingscyclus. Elke kandidaat kan slechts één afwijking genieten. De integratie van een kandidaat die een vrijstelling geniet in een opleidingscyclus heeft geen gevolg op het aantal deelnemers dat door de regering is vastgesteld in overeenstemming met paragraaf 3. ».

Art. 16.In hetzelfde besluit wordt een artikel 271/4/1 ingevoegd, dat als volgt luidt "Artikel 271/4/1. De kandidaten die toegelaten zijn om deel te nemen aan het interuniversitair getuigschrift betalen een inschrijvingsgeld waarvan het bedrag gelijk is aan het bedrag van het inschrijvingsgeld voor een universitair studiejaar bepaald in overeenstemming met artikel 39, § 2, eerste lid, van de wet van 27 juli 1971 op de financiering en de controle van de universitaire instellingen.".

Art. 17.In artikel 271/5, eerste lid, vervangen door het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten, van hetzelfde besluit, worden de woorden "en de verwezenlijking van de scriptie" opgeheven.

Art. 18.Artikel 271/7, vervangen bij het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten en gewijzigd bij het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 27 mei 2015, van datzelfde besluit wordt vervangen als volgt : "

Artikel 271/7.§ 1. De School voor overheidsbestuur reikt het getuigschrift management overheidsbesturen uit aan alle geslaagde kandidaten van het vergelijkend examen bedoeld in artikel 271/4, houders van het interuniversitair getuigschrift die ook geslaagd zijn voor het examen georganiseerd aan het einde van elke cyclus. § 2. Voor elke cyclus wordt een examencommissie van vijf leden door Selor samengesteld, in overleg met de school. Die examencommissie is samengesteld uit : 1° de Directeur-generaal van de Algemene Directie Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning of zijn afgevaardigde;2° twee leden van de academische instantie van de universiteiten die deelnemen aan de overeenkomst over het getuigschrift management overheidsbesturen die beschikken over relevante deskundigheid met betrekking tot de te beoordelen vaardigheden;3° twee externe deskundigen in management. Onder « overeenkomst » wordt verstaan het document met de nadere regels voor de samenwerking tussen universiteiten en de school voor het ontwerp en de uitvoering van opleidingen die leiden tot de uitreiking van het getuigschrift management overheidsbesturen. § 3. De geslaagde kandidaten die het getuigschrift management overheidsbesturen hebben behaald, behoren, na het slagen van het examen dat aan het einde van elke cyclus wordt georganiseerd, tot de pool van kandidaten die voor een ambt met mandaat bedoeld in artikel 271/8 kunnen solliciteren.

Dit examen bestaat in een mondelinge proef die tot doel heeft de vaardigheden te evalueren die vereist zijn voor de uitoefening van een managementambt en die ontwikkeld werden in het kader van het interuniversitair getuigschrift.

De examencommissie beraadslaagt en beslist over het slagen van de kandidaten met een tweederde meerderheid van de aanwezige leden.

De kandidaten die voor het examen geslaagd zijn, worden niet gerangschikt en krijgen geen melding toegekend.

De kandidaten die voor het examen niet geslaagd zijn, kunnen het ten vroegste zes maanden na de datum van het examen opnieuw afleggen en ten laatste bij de eerstvolgende georganiseerde examenperiode.

In afwijking van het vorige lid kan de regering, op basis van naar behoren gemotiveerde dwingende redenen, de kandidaat die, hoewel behoorlijk opgeroepen, niet voor het examen verschijnt, toestaan dit examen hem later af te leggen. De kandidaat die voor de afwijking in aanmerking komt, legt het examen af tijdens de eerste volgende georganiseerde examenperiode. Elke kandidaat kan slechts één afwijking genieten. § 4. De examencommissie stelt een reglement op voor de concrete en materiële organisatie van het examen. ".

Art. 19.In artikel 271/8 van hetzelfde besluit, vervangen door het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten, wordt een zesde lid ingevoegd, dat luidt als volgt : "De houder van het brevet voor overheidsmanagement, bedoeld in artikel 2, 5°, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 25/10/2002 pub. 29/11/2002 numac 2002029566 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot oprichting van een « Ecole d'Administration publique » in de Franse Gemeenschap type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 25/10/2002 pub. 16/01/2003 numac 2002029573 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 november 2001 tot aanwijzing van de leden van de Pedagogische raad van de « Haute Ecole de la Communauté française du Luxembourg Schuman » sluiten tot oprichting van een de "Ecole de l'Administration publique" (EAP) in de Franse Gemeenschap, wordt gelijkgesteld met de houder van het getuigschrift management overheidsbestuur op voorwaarde dat hij geslaagd is voor het examen bedoeld in artikel 341/7 van de Code in de versie die van toepassing was vóór de inwerkingtreding van het besluit van de Waalse regering van 20 mei 2021 tot wijziging van diverse bepalingen met betrekking tot het getuigschrift management overheidsbestuur in het kader van het besluit van de Waalse regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode en het besluit van de Waalse regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles international"".

Art. 20.In artikel 274 van hetzelfde besluit, vervangen door het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten, wordt een derde lid ingevoegd, dat luidt als volgt : "Bij ontstentenis van een kandidaat of indien geen enkele kandidaat door de regering geschikt is bevonden om in vol vertrouwen het ambt uit te oefenen, verleent de regering het mandaat overeenkomstig de in artikel 280 vastgestelde voorwaarden.".

Art. 21.Artikel 280 van hetzelfde besluit, vervangen door het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/06/2014 pub. 22/10/2014 numac 2014029539 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" sluiten, wordt vervangen door de volgende tekst : "

Art. 280.§ 1. De regering kan elke ambtenaar die zijn ambt uitoefent binnen de instelling, in de diensten van de Waalse regering, in een instelling waarop het decreet van 22 januari 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/01/1998 pub. 04/02/1998 numac 1998027050 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten houdende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren van toepassing is of in een instelling waarop de bepalingen van de Waalse Ambtenarencode van toepassing zijn, aanwijzen om de hogere ambten uit te oefenen voor een termijn van twaalf maanden, die kan worden verlengd, in de volgende gevallen : 1° afwezigheid van een kandidaat of van een geschikte kandidaat in de zin van artikel 274, derde lid;2° afwezigheid van de mandaathouder gedurende meer dan twee maanden;3° de voorzienbare afwezigheid van de mandaathouder gedurende een periode van ten minste twee maanden;4° beëindiging van het mandaat, in afwachting van de benoeming van een nieuwe mandaathouder. Voor de toepassing van de stelsels bedoeld in het eerste lid, 2°, 3° en 4°, geeft de regering voorrang aan de ambtenaren die lid zijn van de pool bedoeld in artikel 271/8.

Bij gebrek van de kandidaat bedoeld in paragraaf 1 of indien geen enkele kandidaat door de regering geschikt wordt geacht om de hogere ambten in vol vertrouwen uit te oefenen, kan deze laatste elk contractueel personeelslid aanwijzen dat zijn ambten uitoefent binnen de instelling, in de diensten van de regering van de Waalse regering, in een instelling waarop het decreet van 22 januari 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/01/1998 pub. 04/02/1998 numac 1998027050 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten houdende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren, van toepassing is, of in een instelling waarop de bepalingen van de Waalse Ambtenarencode van toepassing zijn.

Elk personeelslid of contractueel personeelslid dat wordt aangesteld om de hogere ambten uit te oefenen, moet kunnen aantonen dat hij beschikt over vijf jaar beroepservaring op niveau A of een gelijkwaardig niveau, waarvan twee jaar beroepservaring in teammanagement. § 2. In geval van aanstelling van een mandaathouder voor de uitoefening van hogere ambten, wordt het mandaat geschorst voor de gehele duur van de hogere ambten. ". HOOFDSTUK 3. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 22.De kandidaten die op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit houder zijn van het interuniversitair getuigschrift of het getuigschrift management overheidsbesturen bedoeld in artikel 2, 5°, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 25/10/2002 pub. 29/11/2002 numac 2002029566 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot oprichting van een « Ecole d'Administration publique » in de Franse Gemeenschap type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 25/10/2002 pub. 16/01/2003 numac 2002029573 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 november 2001 tot aanwijzing van de leden van de Pedagogische raad van de « Haute Ecole de la Communauté française du Luxembourg Schuman » sluiten tot oprichting van de "Ecole de l'Administration publique" (EAP) (School voor overhedisbestuur) in de Franse Gemeenschap, maar die niet geslaagd zijn voor het examen dat aan het einde van de cyclus wordt georganiseerd, kunnen dit examen opnieuw afleggen. Voor de organisatie van dit examen blijven artikel 13 van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII en artikel 271/7 van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International" van toepassing in de versie die voorafgaat aan de inwerkingtreding van dit besluit. Er wordt slechts één sessie per cyclus georganiseerd; kandidaten die afwezig zijn, die zich niet inschrijven of die zich terugtrekken, kunnen dit examen niet opnieuw afleggen.

Art. 23.In artikel 280, § 1, derde lid, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles international", vervangen door artikel 21 van dit besluit, houdt de eerste paragraaf, derde lid, op van werking te zijn op 1 juli 2023.

Art. 24.Bij de eerste toepassing van de bepalingen ingevoerd bij dit besluit kunnen de kandidaten die niet geslaagd zijn voor het examen bedoeld in artikel 13, § 3, eerste lid, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII en artikel 271/7, § 3, eerste lid, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/12/2008 pub. 08/05/2009 numac 2009029244 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles International » sluiten tot vaststelling van het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International" in afwijking van de artikelen 13, § 3, vijfde lid, en 271/7, § 3, vijfde lid, van dezelfde besluiten, het opnieuw afleggen binnen een termijn van minder dan 6 maanden.

Art. 25.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 26.De minister bevoegd voor ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 20 mei 2021.

Voor de regering: De minister-president, P.-Y. JEHOLET De minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen en Toezicht op WBE, Fr. DAERDEN

^