Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 04 mei 2018
gepubliceerd op 08 juni 2018

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende curriculumdossiers en leerplannen in het onderwijs

bron
vlaamse overheid
numac
2018012356
pub.
08/06/2018
prom.
04/05/2018
ELI
eli/besluit/2018/05/04/2018012356/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 MEI 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende curriculumdossiers en leerplannen in het onderwijs


DE VLAAMSE REGERING, Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45, vervangen bij het decreet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/01/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018030576 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs, wat de onderwijsdoelen betreft (1) sluiten;

Gelet op het decreet van 15 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/06/2007 pub. 31/08/2007 numac 2007036482 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het volwassenenonderwijs sluiten betreffende het volwassenenonderwijs, artikel 14, § 3, gewijzigd bij het decreet van 30 april 2009;

Gelet op de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/05/2011 pub. 17/06/2011 numac 2011202856 bron vlaamse overheid Decreet aangaande de bekrachtiging van de bepalingen betreffende het secundair onderwijs, gecodificeerd op 17 december 2010 sluiten, artikel 147/2, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/01/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018030576 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs, wat de onderwijsdoelen betreft (1) sluiten en artikel 147/3, § 1, derde lid, ingevoegd bij het decreet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/01/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018030576 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs, wat de onderwijsdoelen betreft (1) sluiten;

Gelet op het decreet van 9 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/03/2018 pub. 11/05/2018 numac 2018011963 bron vlaamse overheid - Decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs sluiten betreffende het deeltijds kunstonderwijs, artikel 8, § 2;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 10/11/2006 pub. 15/12/2006 numac 2006036944 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen sluiten tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen;

Gelet op het overleg met de afgevaardigden van de schoolbesturen op 8 maart 2018;

Gelet op het overleg met de representatieve vakorganisaties op 8 maart 2018;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 8 maart 2018;

Gelet op advies 63.211/1 van de Raad van State, gegeven op 24 april 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit : Hoofdstuk I. - Curriculumdossier

Artikel 1.Op basis van de rubrieken, opgenomen in bijlage 1, voor de eerste graad, en in bijlage 2, voor de tweede en derde graad, die bij dit besluit zijn gevoegd, wordt een curriculumdossier als vermeld in artikel 147/1, § 1, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, door volgende instanties samen opgesteld: 1° het Gemeenschapsonderwijs;2° de verenigingen van schoolbesturen van het gesubsidieerd onderwijs;3° de schoolbesturen van het gesubsidieerd onderwijs die niet tot een vereniging zijn toegetreden;4° een afvaardiging van de centra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen: doch uitsluitend als het curriculumdossier betrekking heeft op een structuuronderdeel dat duaal kan worden georganiseerd.

Art. 2.§ 1. De instanties, vermeld in artikel 1, dienen een curriculumdossier ter goedkeuring in bij de bevoegde dienst van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming uiterlijk op 1 september van het schooljaar dat voorafgaat aan het schooljaar waarop het van toepassing wordt.

De bevoegde dienst en de onderwijsinspectie toetsen elk of het curriculumdossier beantwoordt aan artikel 147/1, § 1 en 2, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010.

De Vlaamse Regering beslist uiterlijk twee maanden na indiening over de goedkeuring van een curriculumdossier. Als binnen die termijn geen beslissing is genomen, is het curriculumdossier van rechtswege goedgekeurd.

De termijnen in dit artikel gelden als vervaltermijnen. § 2. In afwijking van paragraaf 1 gelden de volgende data voor de curriculumdossiers die op 1 september 2019 van toepassing worden: 1° voor indiening ter goedkeuring van de curriculumdossiers: uiterlijk twee maanden na de goedkeuring van de desbetreffende eindtermen en uitbreidingsdoelen Nederlands;2° voor de beslissing tot goedkeuring van de curriculumdossiers: uiterlijk twee maanden na de indiening, vermeld in punt 1°.

Art. 3.§ 1. Als de instanties, vermeld in artikel 1, geen curriculumdossier hebben ingediend binnen de vastgelegde termijn, stelt de bevoegde dienst zelf het curriculumdossier samen. De bevoegde dienst houdt, waar mogelijk, rekening met de standpunten van de voormelde instanties.

De Vlaamse Regering beslist over de goedkeuring van het curriculumdossier, na advies van de onderwijsinspectie. Als uiterlijk op 30 november van het schooljaar dat voorafgaat aan het schooljaar waarop het curriculumdossier van toepassing wordt, geen beslissing is genomen, is het curriculumdossier van rechtswege goedgekeurd.

De termijnen in dit artikel gelden als vervaltermijnen. § 2. In afwijking van de datum, vermeld in paragraaf 1, tweede lid, geldt voor de curriculumdossiers die op 1 september 2019 van toepassing worden als datum "uiterlijk vijf maanden na de goedkeuring van de desbetreffende eindtermen en uitbreidingsdoelen Nederlands".

Art. 4.Wanneer in toepassing van artikel 146, § 1, van de Codex Secundair onderwijs van 17 december 2010 vervangende eindtermen, uitbreidingsdoelen Nederlands of specifieke eindtermen worden goedgekeurd, worden deze op vraag van het aanvragende schoolbestuur aan het curriculumdossier van het relevante structuuronderdeel of structuuronderdelen als bijlage toegevoegd. De bijlage geeft hierbij duidelijk aan welke eindtermen, uitbreidingsdoelen Nederlands of specifieke eindtermen voor het betrokken schoolbestuur vervangen worden.

Behoudens de vervangende eindtermen, uitbreidingsdoelen Nederlands of specifieke eindtermen, vermeld in het eerste lid, blijven alle overige doelen van het curriculumdossier dat de instanties, vermeld in artikel 1, samen hebben opgesteld, onverkort van kracht.

Art. 5.Bij de uitoefening van hun opdrachten met betrekking tot een curriculumdossier, vermeld in artikel 2, § 1, passen de bevoegde dienst en de onderwijsinspectie de volgende criteria toe: 1° het curriculumdossier is in overeenstemming met de vigerende decreet- en regelgeving met betrekking tot de onderwijsdoelen;in voorkomend geval worden de eindtermen, de uitbreidingsdoelen Nederlands en de specifieke eindtermen letterlijk opgenomen; 2° het curriculumdossier is in overeenstemming met de vigerende decreet- en regelgeving met betrekking tot de kwalificatiestructuur;3° het curriculumdossier bevat geen doelen die tegenstrijdig zijn met doelen die het Vlaams Parlement heeft vastgelegd;4° wanneer het curriculumdossier inhoudelijk afwijkt van de erkende beroepskwalificaties, kan dit uitsluitend mits het voorafgaande akkoord van de betrokken sector;5° de andere doelen dan de doelen die het Vlaams Parlement heeft vastgelegd, die in het curriculumdossier zijn opgenomen, zijn evalueerbaar, coherent en haalbaar;6° de andere doelen dan de doelen die het Vlaams Parlement heeft vastgelegd, die in het curriculumdossier zijn opgenomen, houden rekening met de beschikbare onderwijstijd, de materiële voorzieningen en de organisatorische mogelijkheden van de scholen. Bij de uitoefening van hun opdracht met betrekking tot een curriculumdossier, vermeld in artikel 3, passen de bevoegde dienst en de onderwijsinspectie de criteria, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 6°, toe.

Art. 6.De termijnen, vermeld in dit hoofdstuk, worden opgeschort tijdens de herfst-, de kerst-, de krokus-, de paas- en de zomervakantie die zijn vastgelegd in uitvoering van artikel 12 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010.

Hoofdstuk II. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 10/11/2006 pub. 15/12/2006 numac 2006036944 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen sluiten tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen

Art. 7.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 10/11/2006 pub. 15/12/2006 numac 2006036944 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen sluiten tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008, wordt de zinsnede "het onderwijs voor sociale promotie, de basiseducatie" vervangen door de woorden "het volwassenenonderwijs".

Art. 8.Artikel 3 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008, wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 3.Bij de beoordeling van een leerplan houdt de inspectie, vermeld in titel IV van het decreet van 8 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2009 pub. 28/08/2009 numac 2009035790 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de kwaliteit van onderwijs type decreet prom. 08/05/2009 pub. 28/08/2009 numac 2009035809 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het onderwijs XIX sluiten betreffende de kwaliteit van onderwijs, rekening met de volgende criteria: 1° in het basisonderwijs: a) het leerplan beantwoordt aan de bepalingen, vermeld in artikel 45 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;voor het kleuteronderwijs worden de ontwikkelingsdoelen en voor het gewoon lager onderwijs worden de eindtermen letterlijk opgenomen; b) alle leerplannen worden in samenhang ingediend;c) de doelgroep wordt vermeld;de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is, worden vermeld; d) het leerplan geeft aan welke ruimte gelaten wordt voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen;e) het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd;f) het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;g) het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering;2° in het voltijds gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs: a) het leerplan beantwoordt aan de bepalingen, vermeld in artikel 147/3 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010;de eindtermen worden letterlijk opgenomen; b) alle leerplannen die aansluiten bij het curriculumdossier in kwestie, worden in samenhang ingediend;c) de doelgroep wordt vermeld;de benaming van het structuuronderdeel of de structuuronderdelen waarvoor het leerplan bestemd is, wordt vermeld; d) het leerplan geeft aan welke ruimte gelaten wordt voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen;e) het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd;f) het leerplan vertoont consistentie met de doelen van het curriculumdossier;g) het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering;3° in het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs: a) de doelgroep wordt vermeld;de administratieve benamingen van de leerlingen- of cursistengroepen voor wie het leerplan bestemd is, worden vermeld; b) het leerplan bevat ten minste herkenbaar de doelstellingen die noodzakelijk zijn om, in voorkomend geval, de eindtermen, de specifieke eindtermen, de basiscompetenties of de erkende beroepskwalificaties te bereiken;bij ontstentenis van eindtermen, specifieke eindtermen, basiscompetenties of erkende beroepskwalificaties, legt de indiener zelf de onderwijskundige doelen vast; c) het leerplan geeft aan welke ruimte gelaten wordt voor de inbreng van centra, academies, leraren, lerarenteams, cursisten of leerlingen;d) het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd;e) het leerplan bevat geen doelstellingen die tegenstrijdig zijn met vastgelegde eindtermen, specifieke eindtermen, basiscompetenties of erkende beroepskwalificaties; f) het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.".

Art. 9.In artikel 4 van hetzelfde besluit wordt tussen het eerste en het tweede lid een lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "Voor de leerplannen van de eerste graad die op 1 september 2019 van toepassing worden in het eerste leerjaar van die graad, geldt, in afwijking van de datum vermeld in het eerste lid, als datum "uiterlijk acht maanden na de goedkeuring van de desbetreffende eindtermen en uitbreidingsdoelen Nederlands".".

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 7 mei 2018, met uitzondering van de artikelen 7 tot 9 die in werking treden op 1 september 2018.

Art. 11.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 4 mei 2018.

De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Onderwijs, H. CREVITS

Bijlage 1. Rubrieken curriculumdossier eerste graad 1° titel structuuronderdeel (= titel curriculumdossier);2° positionering in het opleidingsaanbod secundair onderwijs: a) graad;b) A-stroom - B-stroom;c) logische doorstroommogelijkheden 3° specifieke toelatingsvoorwaarden, vastgelegd in regelgeving;4° samenstelling structuuronderdeel;5° ordening/samenhang onderwijsdoelen;voor elk afzonderlijk onderwijsdoel wordt aangeduid enerzijds wat het statuut(*) ervan is en anderzijds in functie van welke sleutelcompetentie (**) het onderwijsdoel in kwestie is geformuleerd; 6° studiebekrachtiging. (*) De statuten zijn: a) eindtermen basisgeletterdheid;b) eindtermen;c) uitbreidingsdoelen Nederlands;d) doelen van de basisopties;e) differentiële doelen. (**) De 16 sleutelcompetenties zijn bepaald in artikel 139, § 2, van de codex secundair onderwijs.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende curriculumdossiers en leerplannen in het onderwijs.

Brussel, 4 mei 2018.

De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Onderwijs, H. CREVITS

Bijlage 2. Rubrieken curriculumdossier tweede en derde graad 1° titel onderwijskwalificatie/structuuronderdeel (= titel curriculumdossier);2° inhoudelijke omschrijving en doelstelling van het structuuronderdeel (= studierichting);3° positionering in het opleidingsaanbod secundair onderwijs: a) graad;b) finaliteit;c) onderwijsvorm;d) domein/domeinoverschrijdend;e) VKS-niveau;f) logische doorstroommogelijkheden;4° specifieke toelatingsvoorwaarden, vastgelegd in regelgeving;5° samenstelling onderwijskwalificatie/structuuronderdeel;6° ordening/samenhang onderwijsdoelen;voor elk afzonderlijk onderwijsdoel wordt aangeduid enerzijds wat het statuut(*) ervan is en anderzijds in functie van welke sleutelcompetentie (**) het onderwijsdoel in kwestie is geformuleerd; 7° concordantietabel tussen de doelen die leiden tot een of meer erkende beroepskwalificaties en alle competenties zoals opgenomen in de betrokken beroepskwalificatie(s)/deelkwalificatie(s) (als dat van toepassing is en behoudens afwijking mits akkoord van de sector);8° werkplekcomponent voor duale organisatievorm (als dat van toepassing is);9° studiebekrachtiging. (*) De statuten zijn: a) eindtermen;b) cesuurdoelen - specifieke eindtermen;c) doelen die leiden tot een of meer erkende beroepskwalificaties;d) differentiële doelen. (**) De 16 sleutelcompetenties zijn bepaald in artikel 139, § 2, van de codex secundair onderwijs.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende curriculumdossiers en leerplannen in het onderwijs.

Brussel, 4 mei 2018.

De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Onderwijs, H. CREVITS

^