Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 04 september 2009
gepubliceerd op 14 oktober 2009

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de studiebekrachtiging in het volwassenenonderwijs en het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de organisatie van het opleidingsaanbod in het volwassenenonderwijs

bron
vlaamse overheid
numac
2009035966
pub.
14/10/2009
prom.
04/09/2009
ELI
eli/besluit/2009/09/04/2009035966/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 SEPTEMBER 2009. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de studiebekrachtiging in het volwassenenonderwijs en het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de organisatie van het opleidingsaanbod in het volwassenenonderwijs


De Vlaamse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 87, § 1;

Gelet op het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs, artikel 25bis, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 8 mei 2009, artikel 28, tweede lid, artikel 40, tweede lid, artikel 41, § 1, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 8 mei 2009, artikel 41, § 6, vierde lid, ingevoegd bij het decreet van 30 april 2009, artikel 72ter, § 2, ingevoegd bij het decreet van 8 mei 2009, artikel 85, § 4, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 8 mei 2009, en artikel 98, § 5, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 8 mei 2009;

Gelet op het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs, artikel 32;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de studiebekrachtiging in het volwassenenonderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de organisatie van het opleidingsaanbod in het volwassenenonderwijs;

Gelet op het overleg met de afgevaardigden van de inrichtende machten op 3 april 2009;

Gelet op het overleg met de afgevaardigden van de representatieve vakorganisaties op 3 april 2009;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 18 juni 2009;

Gelet op advies 46.950/1 van de Raad van State, gegeven op 7 juli 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de organisatie van het opleidingsaanbod in het volwassenenonderwijs, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 23 mei 2008, wordt vervangen als volgt : «

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op de Centra voor Volwassenenonderwijs en de Centra voor Basiseducatie, met uitzondering van hoofdstuk II, Vbis en Vter, die alleen van toepassing zijn op de Centra voor Volwassenenonderwijs, en hoofdstuk IVbis en V, die alleen van toepassing zijn op de Centra voor Basiseducatie. »

Art. 2.In hetzelfde besluit wordt hoofdstuk IV, dat bestaat uit artikel 7 tot en met 9, vervangen door wat volgt : « Hoofdstuk IV. - De procedures voor de organisatie van gecombineerd onderwijs

Art. 7.Elk centrum dat gecombineerd onderwijs organiseert dat voldoet aan de bepalingen van artikel 28 van het decreet, moet dit jaarlijks melden aan de bevoegde administratie.

Art. 8.Een centrum dat ter uitvoering van artikel 85, § 4, of artikel 98, § 5, van het decreet, in aanmerking wil komen voor een vermenigvuldiging van het volume lesurencursist gegenereerd in gecombineerd onderwijs met factor 1,2 dient uiterlijk twee maanden voor de aanvang van het gecombineerd onderwijs een aanvraag in bij de bevoegde administratie.

In afwijking van het eerste lid dient een centrum dat gecombineerd onderwijs wil organiseren vanaf 1 september, hiertoe uiterlijk op 30 juni van het voorafgaande schooljaar een aanvraag in.

De aanvraag is alleen ontvankelijk als het protocol van de onderhandelingen over het gecombineerd onderwijs, dat gevat wordt door de aanvraag, in het lokaal comité is toegevoegd.

De onderwijsinspectie gaat ter plaatse na in welke mate het centrum met het gecombineerd onderwijs, dat gevat wordt door de aanvraag, de vooropgestelde doelstellingen bereikt en formuleert hierover een gemotiveerd advies. Mits de onderwijsinspectie een gunstig advies verleent, wordt de vermenigvuldiging van het volume lesurencursist voor het gecombineerd onderwijs, dat gevat wordt door de aanvraag, van het centrum gedurende vijf opeenvolgende schooljaren toegepast zonder een hernieuwing van de aanvraag. Indien er uiterlijk 15 juni geen gemotiveerd advies is verstrekt, dan wordt het advies geacht gunstig te zijn.

Art. 9.Een centrum dat, ter uitvoering van artikel 72ter van het decreet, in aanmerking wil komen voor een aanvullende financiering of subsidiëring voor het gecombineerd onderwijs via de middelen, vermeld in artikel 72bis van het decreet, dient hiertoe uiterlijk op 30 april van het voorafgaande schooljaar een aanvraag in bij de bevoegde administratie.

De aanvraag is alleen ontvankelijk als ze voldoet aan de criteria vermeld in artikel 72ter, § 1, tweede lid, van het decreet.

De bevoegde administratie beoordeelt de ontvankelijkheid van elke aanvraag en betrekt de representatieve vakorganisaties bij de beoordeling van het criterium, vermeld in artikel 72ter, § 1, tweede lid, 4°, van het decreet. »

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk IVbis, dat bestaat uit artikel 9bis en 9ter, ingevoegd, dat luidt als volgt : « Hoofdstuk IVbis - Modaliteiten inzake de organisatie van open modules in de basiseducatie

Art. 9bis.Indien een Centrum voor Basiseducatie opleidingsaanbod wil organiseren in de vorm van een open module, zoals vermeld in artikel 25bis van het decreet, dan meldt het centrum dat aan de bevoegde administratie en stelt het centrum een document op, waarin ten minste wordt opgenomen : 1° het aantal cursisten dat gevat wordt door de open module;2° een omschrijving van de leervragen van de betrokken cursist of cursisten;3° een oplijsting van de geselecteerde eindtermen of basiscompetenties uit een van de leergebieden van de basiseducatie;4° de duur van de open module;5° een omschrijving van de wijze van evalueren. Het document, vermeld in het eerste lid, wordt ondertekend door het bestuur van het Centrum voor Basiseducatie en de betrokken cursist(en) en wordt in het centrum ter beschikking gesteld van de bevoegde administratie en de inspectie.

Art. 9ter.De organisatie van open modules wordt uiterlijk twee jaar na de inwerkingtreding van dit besluit geëvalueerd. »

Art. 4.In artikel 2, tweede lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de studiebekrachtiging in het volwassenenonderwijs, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2008, worden de woorden «, die behoort tot het studiegebied onderwijs van het hoger beroepsonderwijs, » opgeheven.

Art. 5.In hetzelfde besluit worden een artikel 2bis en 2ter ingevoegd, die luiden als volgt : «

Art. 2bis.Voor het diplomasupplement, vermeld in artikel 41, § 6, van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs, gelden de volgende modaliteiten : Het diplomasupplement vermeldt bovenaan letterlijk : « Het diplomasupplement is gebaseerd op het model dat door de Europese Commissie, de Raad van Europa en UNESCO/CEPES is ontwikkeld. Het diplomasupplement verschaft onafhankelijke gegevens ter verbetering van de internationale transparantie en faire erkenning van diploma's voor studie- en beroepsdoeleinden. Het diplomasupplement beschrijft de aard, het niveau, de context, de inhoud en de status van de studie die met succes werd gevolgd door de persoon vermeld op het diploma waartoe het diplomasupplement hoort. Het diplomasupplement is vrij van enig waardeoordeel, verklaringen over gelijkwaardigheid en erkenningsuggesties. » Omwille van de internationale herkenbaarheid dient het diplomasupplement informatie te verstrekken over de hiernavolgende acht onderdelen en dit conform de opgegeven volgorde. Voor het overige is het bestuur van een Centrum voor Volwassenenonderwijs vrij om de opmaak van het diplomasupplement te bepalen. 1° Informatie over de identiteit van de gediplomeerde : a) naam;b) voornaam;c) geboortedatum;d) cursistnummer bij het Centrum voor Volwassenenonderwijs.2° Informatie over de aard van het diploma : a) « diploma van gegradueerde », aangevuld met de opleidingsbenaming;b) het studiegebied;c) de officiële naam van het Centrum voor Volwassenenonderwijs;d) de onderwijstaal van de opleiding.3° Informatie over het niveau van het diploma : a) « hoger beroepsonderwijs (kwalificatieniveau 5) »;b) de studieomvang van de opleiding uitgedrukt in studiepunten of lestijden;c) de toelatingsvoorwaarden : de voorwaarde(n) op basis waarvan de gediplomeerde werd toegelaten tot de opleiding, respectievelijk tot een opleidingsonderdeel met inbegrip van de eventuele vrijstelling van een of meer voorafgaande opleidingsonderdelen.4° Informatie over de opleiding en de behaalde studieresultaten : a) onderwijsvorm : organisatie van de opleiding in de vorm van contactonderwijs of gecombineerd onderwijs;b) programmakenmerken : het opleidingsprofiel (zoals vermeld in artikel 24bis van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs) en desgevallend de vermelding van de wet, het decreet of de Europese richtlijn waarmee het bestuur van het Centrum voor Volwassenenonderwijs rekening hield bij de vaststelling van het opleidingsprogramma;c) het overzicht van de opleidingsonderdelen;1) de opleidingsonderdelen, inclusief stages en scripties, met hun gewicht in studiepunten of lestijden;d) het evaluatiesysteem en de behaalde individuele evaluatieresultaten per opleidingsonderdeel;e) de toegekende eindevaluatie.5° Informatie over de functie van het diploma : a) gegevens in verband met de aansluiting en de mogelijke vervolgopleidingen;b) civiele effecten;1) vrijblijvende informatie over de diplomavoorwaarden van beroepen waaraan het diploma voldoet en eventueel de vermelding van de toepasselijke Europese richtlijn; 2) titel : « gegradueerde in... » aangevuld met de opleidingsbenaming. 6° informatiebronnen : a) de website waarop het register van opleidingen hoger beroepsonderwijs, zoals bedoeld in artikel 4, § 4, van het decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs, wordt aangeboden;b) het contactadres en de website van het geregistreerde Centrum voor Volwassenenonderwijs;c) het contactadres en de website van NARIC-Vlaanderen, het Vlaams informatiecentrum van het National Academic Recognition and Information Centre Netwerk van de Europese Economische Ruimte opgericht in 1984 door de Europese Commissie van de Europese Unie.7° Authenticiteit van het diplomasupplement : a) datum;b) handtekening;c) de functie van diegene die het diplomasupplement ondertekent;d) zegel van het Centrum voor Volwassenenonderwijs;e) facultatief : extra authenticiteitmaatregelen.8° Informatie over het Vlaams volwassenenonderwijssysteem in het algemeen en het hoger beroepsonderwijs in het bijzonder : a) een beschrijving van het Vlaams volwassenenonderwijssysteem in het algemeen en het hoger beroepsonderwijs in het bijzonder;b) een diagram van het Vlaams onderwijssysteem. Het diploma van gegradueerde en het bijhorende diplomasupplement worden opgesteld in het Nederlands, doch op verzoek van de cursist door het betrokken Centrum voor Volwassenenonderwijs ook éénmalig en kosteloos afgeleverd in het Engels.

Art. 2ter.Voor het deelcertificaatsupplement, vermeld in artikel 41, § 1, tweede lid, van hetzelfde decreet, gelden de volgende modaliteiten : Omwille van de herkenbaarheid binnen het volwassenenonderwijs dient het deelcertificaatsupplement informatie te verstrekken over de hiernavolgende zes onderdelen en dit conform de opgegeven volgorde.

Voor het overige is het bestuur van een Centrum voor Basiseducatie vrij om de opmaak van het deelcertificaatsupplement te bepalen : 1° Informatie over de identiteit van de cursist : a) naam;b) voornaam;c) geboortedatum;d) cursistnummer bij het Centrum voor Basiseducatie.2° Informatie over de aard van het deelcertificaat : a) « deelcertificaat van een open module »;b) het studiegebied;c) de officiële naam van het Centrum voor Basiseducatie.3° Informatie over het niveau van het deelcertificaat : a) « basiseducatie »;b) de duur van de open module, uitgedrukt in lestijden.4° Informatie over de open module en de behaalde studieresultaten : a) onderwijsvorm : organisatie van de open module in de vorm van contactonderwijs of gecombineerd onderwijs;b) inhoud van de open module : een opsomming van de geselecteerde eindtermen of basiscompetenties uit een van de leergebieden van de basiseducatie;c) het evaluatiesysteem en het behaalde individuele evaluatieresultaat.5° Informatie over de functie van de open module : a) gegevens in verband met de aansluiting en de mogelijke vervolgopleidingen.6° Authenticiteit van het deelcertificaatsupplement : a) datum;b) handtekening;c) de functie van diegene die het diplomasupplement ondertekent;d) zegel van het Centrum voor Basiseducatie;e) facultatief : extra authenticiteitmaatregelen. Het deelcertificaatsupplement wordt steeds uitgereikt samen met het deelcertificaat van een open module als vermeld in artikel 25bis van hetzelfde decreet. »

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2009, met uitzondering van artikel 3, dat in werking treedt op 1 februari 2010.

Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 4 september 2009.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, P. SMET

^