Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 06 december 2002
gepubliceerd op 06 februari 2003

Besluit van de Vlaamse regering betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2003035122
pub.
06/02/2003
prom.
06/12/2002
ELI
eli/besluit/2002/12/06/2003035122/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

6 DECEMBER 2002. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3


De Vlaamse regering, Gelet op de wet van 6 juli 1970 op het buitengewoon en geïntegreerd onderwijs, inzonderheid op hoofdstuk II-ter;

Gelet op het decreet van 25 juni 1992 houdende diverse bepalingen tot begeleiding van de begroting, inzonderheid op artikel 91;

Gelet op het decreet van 13 juli 2001 betreffende het onderwijs XIII - Mozaïek, inzonderheid op artikel IV.14;

Gelet op het koninklijk besluit nr. 439 van 11 augustus 1986 houdende rationalisatie en programmatie van het buitengewoon onderwijs, inzonderheid op de artikelen 1, § 1, 2, § 1, 3°, 26, § 5, 27, 28, 31 en 33;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 juni 1978 houdende de omschrijving van de types en de organisatie van het buitengewoon onderwijs en vaststellende de toelatings- en behoudsvoorwaarden in de diverse niveaus van het buitengewoon onderwijs, inzonderheid op de artikelen 36 tot en met 43;

Gelet op het overleg dat, ingevolge artikel 5 van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, met afgevaardigden van de inrichtende machten heeft plaats gehad op 9 juli 2002;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 17 mei 2002;

Gelet op het verzoek bij de Raad van State om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat het voor de organisatie van het schooljaar 2002-2003 noodzakelijk is dat de scholen tijdig geïnformeerd worden om op 1 september 2002 van start te kunnen gaan de scholen tijdig dienen te worden geïnformeerd vóór de aanvang van het nieuwe schooljaar;

Gelet op het advies 34.111/1 van de Raad van State, gegeven op 1723 september 20023, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op de noodzaak om de betrokken scholen vóór de aanvang van het schooljaar 2002-2003 te informeren, opdat zij de noodzakelijke organisatorische en personeelsschikkingen zouden kunnen treffen om met de nieuwe structuur van start te kunnen gaan op 2 september 2002;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Inleiding

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt bedoeld met : 1° assistentniveau : een kwalificatie die betrekkelijk eenvoudig werk omvat, waarbij de beroepsbeoefenaar verantwoordelijk is voor het eigen takenpakket en vooral geautomatiseerde routines en standaardprocedures toepast.De vereiste vaardigheden en kennis zijn functiegonden. 2° opleiding : een geheel van onderwijs- en studieactiviteiten, erkend door de Vlaamse Gemeenschap, bestaande uit een algemeen vormende en een beroepsgerichte component.3° S-opleiding : een opleiding die alleen mag worden georganiseerd in scholen die in het schooljaar 2001-2002 reeds over een gelijksoortige afdeling beschikten.4° sleutelvaardigheden : cognitieve, psychomotorische en affectieve vaardigheden die tot de kern van het beroep behoren, bovendien ruimer inzetbaar zijn dan in het beroep waartoe wordt opgeleid en die bijdragen tot de algemene persoonsvorming. HOOFDSTUK II. - Structuur

Art. 3.Het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm drie verstrekt aan de leerlingen een algemene, sociale en een beroepsgerichte vorming, met het oog op hun integratie in een gewoon leef- en arbeidsmilieu.

Art. 4.De opleidingsvorm drie omvat drie fasen plus een facultatieve integratiefase : 1° de observatiefase : omvat het eerste leerjaar en is beperkt tot één volledig schooljaar;2° de opleidingsfase : omvat ten minste twee schooljaren;3° de kwalificatiefase : omvat ten minste twee schooljaren;4° de facultatieve integratiefase : is bedoeld voor leerling die het getuigschrift van een opleiding hben behaald.Deze fase omvat één volledig schooljaar in de vorm van een alternerende beroepsopleiding.

Bij wijze van uitzondering kan, op gemotiveerd advies van de klassenraad, een leerling die nog geen getuigschrift van opleidingsvorm drie heeft behaald, toch worden toegelaten tot de integratiefase.

Art. 5.Op weekbasis worden in de onderscheiden fasen, met uitzondering van de integratiefase, ten minste 32 lesuren en maximaal 36 lesuren besteed aan de algemene en sociale vorming en aan de beroepsgerichte vorming.

De algemene en sociale vorming wordt wekelijks verstrekt gedurende : 1° ten minste 14 lestijden in de observatiefase;2° ten minste 10 lestijden in de opleidingsfase;3° ten minste 10 lestijden in de kwalificatiefase. De beroepsgerichte vorming wordt wekelijks verstrekt gedurende : 1° ten minste 16 lestijden in de observatiefase;2° ten minste 13 lestijden in de opleidingsfase;3° ten minste 19 lestijden in de kwalificatiefase. De school kan de overige lesuren een vrije invulling geven.

Art. 6.§ 1. De integratiefase in de vorm van alternerende beroepsopleiding bestaat uit 2 dagen vorming op school en 3 dagen werkervaring in een regulier bedrijf. Ze omvat wekelijks ten minste 14 lesuren op school en 24 uren werkervaring in een regulier bedrijf.

Zowel algemene en sociale vorming als beroepsgerichte vorming moet worden georganiseerd. De verhouding tussen deze componenten mag vrij worden vastgelegd, in functie van de individuele behoeften van de leerling.

De vorming op school of de werkervaring kan uitzonderlijk gedurende een langere periode zonder onderbreking georganiseerd worden, met een maximum van 3 weken. Afwijkingen kunnen door de onderwijsinspectie worden toegestaan. § 2. Op jaarbasis omvat de integratiefase : 1° minstens 500 lesuren algemene en sociale vorming en beroepsgerichte vorming op school;2° minstens 700 uren werkervaring in een regulier bedrijf. § 3. Onder voorbehoud van toepassing van artikel 12, § 2, bepaalde, wordt de werkervaring organisatorisch gelijkgesteld met een schoolstage.

Art. 7.§ 1. Leerlingen die de integratiefase volgen worden voor de bepaling van de lesuren- en urenpakketten en de werkingsmiddelen van de school beschouwd als leerlingen die voltijds onderwijs volgen. § 2. De kosten voor de opleiding in het kader van de algemene en sociale vorming moeten gedragen worden door de reguliere werkingsmiddelen. § 3. Naast de gewone financiering/subsidiëring kunnen voor de opleiding en de begeleiding van de cursisten in functie van de werkervaring en de toekomstige tewerkstelling extra middelen ter beschikking worden gesteld.

Art. 8.De volgende opleidingen kunnen in opleidingsvorm 3 op assistentniveau worden georganiseerd : 1° plaatslager;2° auto-hulpmechanicien (S-opleiding);3° metselaar;4° vloerder-tegelzetter;5° schilder-decorateur;6° loodgieter;7° hulpdrukker (S-opleiding);8° zeefdrukker (S-opleiding);9° boekbinder (S-opleiding) 10° winkelhulp;11° receptiemedewerker;12° magazijnmedewerker;13° werkplaatsschrijnwerker;14° interieurbouwer;15° aluminium- en kunststofschrijnwerker;16° meubelstoffeerder;17° confectiestikker;18° tuinbouwarbeider;19° schoenhersteller (S-opleiding);20° kappersmedewerker (S-opleiding);21° hoeklasser (constructielasser);22° plaatbewerker;23° verzorgende;24° logistiek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen;25° onderhoudshulp in instellingen en professionele schoonmaak;26° hulpwever;27° wasserijoperator (S-opleiding);28° slagersgast;29° bakkersgast;30° grootkeukenmedewerker;31° onderhoudsassistent Art.9. De opleiding tot onderhoudsassistent bestaat uit 3 componenten, gekozen uit 5 verschillende opleidingen, die de basis omvatten van hout, bouw, tuinbouw, installatietechnieken en schilderen, aangevuld met specifieke vaardigheden voor het elementair onderhoud binnen en buiten.

Een leerling die de vaardigheden van drie van deze componenten beheerst, behaalt het getuigschrift van onderhoudsassistent. Deze componenten worden op het getuigschrift vermeld.

Art. 10.De voor iedere opleiding noodzakelijke beroepsgerichte vaardigheden worden bepaald in bijlage 1 bij dit besluit.

Art. 11.De invoering in de scholen van de in artikel 8 vermelde opleidingen neemt een aanvang vanaf het schooljaar 2002-2003. Vanaf het schooljaar 2006-2007 kan geen enkele afdeling of kwalificatie van de oude structuur meer worden georganiseerd. Leerlingen die een opleiding zijn gestart in het uitdovende systeem van beroepenvelden, afdelingen en kwalificaties, kunnen deze opleiding in dat systeem beëindigen.

Art. 12.§ 1. Gedurende de kwalificatiefase worden stages georganiseerd. § 2. Op de werkervaring gedurende de integratiefase, naar gelang van de sector in kwestie, zijn de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 31 augustus 2001 betreffende de organisatie van het schooljaar, niet van toepassing.

Art. 13.§ 1. De klassenraad, bijgestaan door de instelling belast met de begeleiding, beslist over : - de toelating van een leerling tot een leerjaar van een opleiding; - de overgang van een leerling naar een andere opleiding of naar een ander leerjaar in de loop van het schooljaar; - de vrijstelling van een leerling voor één of meer leerjaren; - de toelating tot het volgen van de alternerende beroepsopleiding van een leerling die geen getuigschrift van opleidingsvorm drie heeft behaald; - de duur van de observatiefase, in functie van de leerling. Zij kan bij gemotiveerde beslissing afwijken van het bij artikel 4, 1° van onderhavig besluit bepaalde; - de duur van de opleidingsfase en de kwalificatiefase. - de toelating van een leerling tot de kwalificatieproef;

De beslissingen van de klassenraad moeten gemotiveerd zijn. § 2. Het verlenen van vrijstelling(en) voor een of meer leerjaren mag niet tot gevolg hben dat de leerling vóór de leeftijd van 18 jaar zijn opleiding in opleidingsvorm drie beëindigt. § 3. De vermindering van de studieduur mag niet voor gevolg hebben dat de opleiding na het eerste leerjaar van het secundair onderwijs minder dan vier schooljaren bedraagt. Voor de berekening van deze vier schooljaren wordt de duur van eventuele vrijstellingen volledig in aanmerking genomen. § 4. Leerlingen in de kwalificatiefase moeten ten minste twee schooljaren in dezelfde opleiding hben gevolgd. HOOFDSTUK III. - Studiesanctionering

Art. 14.§ 1. Voor de leerlingen die tot de kwalificatieproef zijn toegelaten, beslist de kwalificatiecommissie omtrent : - het toekennen van het getuigschrift van de opleiding; - of het toekennen van een getuigschrift van verworven competenties voor een afgerond geheel binnen een opleiding, dat leidt tot reële inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. De verworven vaardigheden worden afgeleid uit het opleidingsprofiel. § 2. Aan de leerling die niet in aanmerking komt voor het behalen van een getuigschrift wordt een attest uitgereikt. § 3. Aan de leerling die de integratiefase met vrucht heeft doorlopen, wordt een getuigschrift van alternerende beroepsopleiding uitgereikt door het begeleidingsteam. § 4. Een leerling die de integratiefase niet met vrucht heeft doorlopen of de opleiding vroegtijdig beëindigt, heeft recht op een attest. § 5. Een leerling die geen getuigschrift behaalde tijdens de opleiding en op advies van de klassenraad toch wordt toegelaten tot de integratiefase, kan op het einde van het schooljaar voor de kwalificatiecommissie de kwalificatieproef afleggen en een getuigschrift behalen, als de werkervaring door de klasssenraad voldoende alternerend wordt geacht met de gevolgde basisopleiding.

De leerling die hiervoor slaagt ontvangt het getuigschrift van de opleiding waarvoor hij reeds een attest heeft verkregen.

Art. 15.Het toekennen van het getuigschrift van alternerende beroepsopleiding geurt op grond van evaluatie door de klassenraad, in overleg met het werkervaringsbedrijf.

Art. 16.Voor de bekrachtiging van de studies komen uitsluitend de regelmatige leerlingen in aanmerking.

Art. 17.De kwalificatiecommissie bestaat uit de directeur of zijn afgevaardigde, uit leden van het onderwijzend personeel en uit deskundigen op het vlak van de te beoordelen kwalificatie, die in aantal het aantal leraren niet mogen overschrijden.

De directeur van de school of diens afgevaardigde zit de kwalificatiecommissie voor.

De deskundigen worden in de loop van het schooljaar door de inrichtende macht of haar afgevaardigde aangeduid.

Art. 18.Gedurende de integratiefase wordt de leerling begeleid door een begeleidingsteam.

Het begeleidingsteam bestaat uit vaste leden en toegevoegde leden. De vaste leden behoren tot de onderwijsinstelling en zijn tevens lid van de klassenraad. De toegevoegde leden zijn externen van de bedrijfswereld, van sociale organisaties of andere deskundigen die de leerling zinvol kunnen begeleiden.

De directeur van de school of zijn afgevaardigde heeft de leiding over het begeleidingsteam.

Art. 19.De getuigschriften en de processen-verbaal worden door alle commissieleden ondertekend.

Art. 20.De getuigschriften en de attesten worden opgesteld volgens de modellen als bijlage 2 tot en met 6 van dit besluit. HOOFDSTUK IV. - Wijzigingsbepalingen

Art. 21.De artikelen 36 tot en met 43 van het koninklijk besluit van 28 juni 1978 houdende de omschrijving van de types en de organisatie van het buitengewoon onderwijs en vaststellende de toelatings- en behoudsvoorwaarden in de diverse niveaus van het buitengewoon secundair onderwijs, worden opgeheven.

Art. 22.In artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit nr. 439 van 11 augustus 1986 houdende rationalisatie en programmatie van het buitengewoon onderwijs wordt het tweede streepje vervangen door wat volgt : « de scholen, de types van buitengewoon onderwijs, de opleidingsvormen, de afdelingen en de opleidingen in het buitengewoon secundair onderwijs. »

Art. 23.In artikel 2, § 1, 3°, van hetzelfde besluit wordt b) vervangen door wat volgt : « b) in het buitengewoon secundair onderwijs : de leerjaren, de afdelingen en de opleidingen in opleidingsvorm 3 en de vestigingsplaatsen; ».

Art. 24.In artikel 26, § 5, 27, 28 en 31 van hetzelfde besluit wordt het woord « afdeling » telkens vervangen door de woorden « afdeling of opleiding » en wordt het woord « afdelingen » telkens vervangen door de woorden « afdelingen of opleidingen ».

Art. 25.Aan artikel 27 van hetzelfde besluit wordt een § 4 toegevoegd, die luidt als volgt : « § 4. Gedurende de periode van omvorming van de in de vroegere structuur georganiseerde afdelingen en kwalificaties naar opleidingen, worden de bevolkingsminima van de afdelingen bepaald door de leerlingen van de afdeling die wordt afgouwd samen te tellen met die van de corresponderende nieuwe opleiding. »

Art. 26.In artikelen 33, § 3 en 35 van hetzelfde besluit wordt het woord « afdeling » telkens vervangen door het woord « opleiding » en wordt het woord « afdelingen » telkens vervangen door het woord « opleidingen ». HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 27.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2002.

Art. 28.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 6 december 2002.

De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming, M. VANDERPOORTEN

Bijlage nr. 1 bij het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 OPLEIDINGSPROFIELEN BUITENGEWOON SECUNDAIR ONDERWIJS OPLEIDINGSVORM 3 OPLEIDINGSPROFIEL PLAATSLAGER Doel : Herstellingen aan het koetswerk van voertuigen uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Metaalbewerking : - handmatig verschillende materialen bewerken - machines eigen aan carrosserie bedienen - werkmethoden en technieken bij montage en demontage toepassen - aangepast gereedschap gruiken - gereedschappen en machines onderhouden Lassen : - de meest voorkomende las- en soldeerprocédés toepassen - plaatmateriaal door middel van gassmeltlassen, MIG/MAG lassen en hardsolderen verbinden Auto-elektriciteit (12 V) : - elektrisch testgereedschap hanteren Plaatslagen : - schade aan koetswerk herstellen - carrosserieplaten uit staal, kunststof en aluminium bewerken Voorbewerken : - plamuren - schuren - grondlagen aanbrengen - koetswerk onderhouden Demontage en montage : - grote gehelen of componenten van een voertuig verwijderen en terugplaatsen - schriftelijke instructies van de constructeur opvolgen - werkmethode om mechanische en elektrische onderdelen te verwijderen en te monteren toepassen - accessoires verwijderen en monteren De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL AUTO-HULPMECHANICIEN Doel : Kleine onderhoudswerken en herstellingswerken aan voertuigen uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Metaalbewerking : - handmatig verschillende materialen bewerken - machines eigen aan auto-onderhoud bedienen - werkmethoden en technieken bij montage en demontage toepassen - aangepast gereedschap gruiken - gereedschappen en machines bedienen Auto-electriciteit (12 V) : - elektrisch testgereedschap hanteren Onderhoud en bandenmontage : - een kleine onderhoudsbeurt volgens het onderhoudsschema van de constructeur uitvoeren - tekorten na visuele controle rapporteren - eenvoudige mechanische en elektrische onderdelen vervangen - banden vervangen en herstellen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL METSELAAR Doel : Metselwerken uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Een administratie bijhouden Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Materialen en grondstoffen herkennen Toestellen en machines gruiken Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan Metselwerk : - gruiksmortel aanmaken - eenvoudig metselwerk uitvoeren - half- en éénsteense muren metselen Betonconstructie : - kleine elementen in beton vervaardigen en plaatsen - bekisten - betonstaalvlechten - betonneren - ontkisten Opgaand metselwerk : - profielen plaatsen - volle muren metselen - spouwmuren metselen - waterkerende lagen plaatsen - raam- en deuropeningen uitvoeren - schoorwerk en stempels plaatsen Grond- en funderingswerk : - grondwerkzaamheden uitvoeren - funderingswerken uitvoeren - volle funderingsmuren metselen - vertinlagen aanbrengen Huishoudelijk ondergronds rioleringsstelsel : - riolerings- en draineringsbuizen plaatsen - geprefabriceerde toestellen en putten plaatsen - controlekamers met en zonder reukafsluiter metselen - toestellen aansluiten Gevelwerk : - werkstellingen monteren en demonteren - in verschillende verbanden metselen - sierverbanden metselen - reliëfmetselwerk uitvoeren - overspanningen metselen - spouwmuren uitvoeren - muren voegen (1) - thermische isolatie in spouwmuren aanbrengen Facultatief Bestratingswerk - een onderlaag en bestratingsbed leggen - eenvoudige vlakke wegbedekking in klinkers, tegels en boordstenen leggen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL VLOERDER-TEGELZETTER Doel : Vloer- en tegelwerk uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Werkzaamheden voorbereiden Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Toestellen en machines gruiken Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Ruwbouw afwerking : - basistechnieken van pleisterwerk uitvoeren - basistechnieken van dekvloerleggen toepassen - basistechnieken van vloeren en tegelzetten uitvoeren Vloertegel : - met mortel of met hechtingsmiddel vloertegels op een verse dekvloer plaatsen - vloertegels op een verharde dekvloer plaatsen - vloer voegen en afwerken - onderhoudswerk uitvoeren en materiaal in de oorspronkelijke staat brengen of aanpassen Wandtegel : - oneffenheden verwijderen - gladde oppervlakken ruw maken - voorbehandeling toepassen - egalisatielaag en/of uitvlaklaag aanbrengen - mortel of lijm aanmaken - hechtingslaag aanbrengen - wandtegels plaatsen - hulpmiddelen zoals rei of voegkoord gruiken - tegels met randafwerking plaatsen - tegels uitkippen, snijden, zagen - toezichtkaders plaatsen - de wanden voegen en afwerken - onderhoudswerk uitvoeren en materiaal in de oorspronkelijke staat brengen of aanpassen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL SCHILDER-DECORATEUR Doel : Schilderwerk en behangwerk uitvoeren en vloerbekleding plaatsen.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Werkzaamheden voorbereiden Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Schilderen : - ondergronden voorbehandelen - verf gruiksklaar maken - muren en plafonds schilderen - houten en houtachtige, kunststoffen en metalen ondergronden schilderen Manueel dekkend schilderwerk : - verf aanmaken en met borstel of rol aanbrengen - geschilderde oppervlakken afwerken Manueel niet-dekkend schilderwerk : - vernis en transparante afwerkingsproducten aanmaken en met borstel of rol aanbrengen - behandelde oppervlakken afwerken Decoratief schilderwerk : - structuurschilderwerk uitvoeren - tamponneerwerk uitvoeren Pistoolschilderwerk interieur : - verf en transparante afwerkingsproducten aanmaken en met pistool aanbrengen - geschilderde oppervlakken afwerken Soepele vloerbekleding : - egaliseren - soepele vloertegels los leggen of lijmen - soepele vloerbekleding plaatsen - onderhoudswerk uitvoeren Behangwerk : - behangwerk voorbereiden - grondpapier aanbrengen - bekledingsmateriaal met patronen aanbrengen - afwerkingsfriezen aanbrengen Plaatsing van raambekleding : - ophangsystemen plaatsen - haken steken en plooien maken - gordijnen ophangen - accessoires bevestigen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL LOODGIETER Doel : Sanitaire installaties, verwarmingselementen en leidingen plaatsen.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Werkzaamheden voorbereiden Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Buizen uit verschillende materialen bewerken Buizen voor gasleidingen, water- en afvoerleidingen buigen Buizen verbinden door middel van : - lassen - zacht solderen en hard solderen - klemmen - persen - schroefdraad Leidingen voor aan- en afvoerwater installeren Sanitaire toestellen installeren : - kraanwerk plaatsen en aansluiten - spoelinrichtingen plaatsen Gasverwarmingselementen plaatsen en aansluiten Rookgaskanalen plaatsen Leidingen schilderen Leidingen isoleren Zink en lood knippen, plooien en solderen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL HULPDRUKKER Doel : De vereiste technieken en handelingen uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen.

Aangepast gereedschap gruiken.

Machines afstellen en bedienen Gereedschappen en machines onderhouden Storingen melden Voorschriften inzake kwaliteit, veiligheid, welzijn en milieu naleven, vooral : - afval sorteren en opslaan - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan - veiligheidsfiches opvolgen Drukvoorbereiding : - kopij voorbereiden - tekstverwerkingsprogramma gruiken - reproductiecamera bedienen - ontwikkelapparaat bedienen - film beoordelen ° zwarting visueel beoordelen ° retoucheren - manuele montage maken ° papiermontage maken ° micromontage maken Drukken : - een degelpers bedienen - éénkleurenoffsetpers bedienen Afwerking : - snijmachine zonder programma-instelling bedienen - vouwmachine bedienen - nietmachine bedienen - bloklijmen Drukvormvoorbereiding : - indelingsvel (stramien) uittekenen - filmmontage maken - offsetplaat belichten en ontwikkelen - hoogdrukvorm belichten en uitwassen - een proef maken - montages archiveren Kwaliteitscontroletechnieken toepassen Nabewerking Eénkleurenoffsetdruk : - de machinedoorvoer instellen - inktwerk voorbereiden - vochtwerk voorbereiden - drukplaat opspannen - éénkleurenoffsetpers afstellen - akkoorddruk maken - een oplage drukken De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL ZEEFDRUKKER Doel : De vereiste technieken en handelingen uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Aangepast gereedschap gruiken Machines afstellen en bedienen Gereedschappen en machines onderhouden Storingen melden Voorschriften inzake kwaliteit, veiligheid, welzijn en milieu naleven, vooral : - afval sorteren en opslaan - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan - veiligheidsfiches opvolgen Drukvoorbereiding : - kopij voorbereiden - tekstverwerkingsprogramma gruiken - reproductiecamera bedienen - ontwikkelapparaat bedienen - film beoordelen ° zwarting visueel beoordelen ° retoucheren - manuele montage maken ° papiermontage maken ° micromontage maken Drukken : - een degelpers bedienen - een manueel zeefdrukapparaat bedienen Afwerking : - een snijmachine zonder programma-instelling bedienen - een vouwmachine bedienen - een nietmachine bedienen - bloklijmen Drukvormvoorbereiding : - indelingsvel (stramien) uittekenen - filmmontage maken - zeefdrukvorm vervaardigen - hoogdrukvorm belichten en uitwassen - een proef maken - zeefdrukvorm vervaardigen - hoogdrukvorm belichten en uitwassen - montages archiveren Kwaliteitscontroletechnieken toepassen Nabewerking Grafische vormgeving : - grafisch voorontwerp maken - conventionele tekentechnieken toepassen - conventioneel reprowerk produceren - tekst- en beeldverwerking met de computer toepassen Typografie en lay-out : - op een esthetische en druktechnische manier een lay-out ontwerpen Zeefdrukken : - zeefdruksjablonen vervaardigen - een manueel zeefdrukapparaat afstellen en bedienen - een halfautomaat afstellen en bedienen - een akkoorddruk maken - een oplage drukken - kwaliteitscontrole uitvoeren De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGPROFIEL BOEKBINDER Doel : De vereiste technieken en handelingen eigen aan het boekbinden uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Aangepast gereedschap gruiken Machines afstellen en bedienen Gereedschappen en machines onderhouden Storingen melden Voorschriften inzake kwaliteit, veiligheid, welzijn en milieu naleven, vooral : - afval sorteren en opslaan - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan - veiligheidsfiches opvolgen Afwerking : - snijmachine zonder programma-instelling bedienen - vouwmachine bedienen - nietmachine bedienen - bloklijmen Boekafwerking : - boekband vervaardigen - boekband bedrukken - boek vervaardigen - geniet brocheren - gelijmd brocheren - genaaid brocheren - naaien Boekbinden : - verschillende bewerkingen in het boekbinden uitvoeren - naaien - luxe kartonnage toepassen - persvergulden, handvergulden en sneevergulden - leder verwerken De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL WINKELHULP Doel : In kleinhandelszaken, speciaalzaken en warenhuizen klanten bedienen en ondersteunende taken uitvoeren.

Algemeen : Zich in de computermaatschappij uit de slag trekken Zich in het Nederlands correct uitdrukken Een werkmethode opvolgen In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - persoonlijke hygiëne verzorgen - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Winkelvoorraad : - op aanwijzing de voorraad verzorgen - artikelen ontvangen en stapelen - schappen en winkelrekken aanvullen - op aanwijzing artikelen etiketteren Presentatie : - op aanwijzing de presentatieruimte verzorgen en onderhouden Ondersteunende winkeltaken verrichten Klantenbediening : - klanten ontvangen en bedienen - eenvoudige verkooptaken uitvoeren - een verkoopsgesprek voeren - een bestelling uitvoeren - artikelen omschrijven - met vertrouwelijke informatie omgaan Kassawerk verrichten : De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL RECEPTIEMEDEWERKER Doel : Eenvoudige receptietaken uitvoeren.

Algemeen : Zich in de computermaatschappij uit de slag trekken Zich in het Nederlands correct uitdrukken Een werkmethode opvolgen In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : de persoonlijke hygiëne verzorgen Sociale en commerciële vaardigheden : - met de economische realiteit omgaan - zich in de computermaatschappij uit de slag trekken - lezen, spreken, en schrijven in het correct Nederlands - aandachtig luisteren Ondersteunend secretariaatswerk : - inkomende en uitgaande post behandelen - ondersteunende taken uitvoeren - op verschillende vlakken service bieden Receptionele vaardigheden : - bezoekers verwelkomen en doorverwijzen - de telefoon beantwoorden en telefonische berichten noteren - een telefooncentrale bedienen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL MAGAZIJNMEDEWERKER Doel : Goederen behandelen en orders kunnen uitvoeren.

Algemeen : Zich in de computermaatschappij uit de slag trekken Zich in het Nederlands correct uitdrukken Een werkmethode opvolgen In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - persoonlijke hygiëne verzorgen - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Magazijngerichte vaardigheden : - basisfuncties in verband met magazijnwerk uitvoeren - uitrusting en materialen herkennen Ontvangst : - goederen ontvangen - ondersteuning bieden bij de ontvangst Opslag : - goederen opslaan - ondersteuning bieden bij het opslaan Orderproductie : - orderpicking uitvoeren - ondersteuning bieden bij de orderpicking Verzending : - goederen verzenden - ondersteuning bieden bij de verzending Magazijnadministratie : - de voorraadadministratie uitvoeren - de voorraadinventaris opmaken De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL WERKPLAATSSCHRIJNWERKER Doel : Schrijnwerk maken en afwerken.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen De werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Gereedschappen en machines gruiken.

Onderhoudsvoorschriften naleven Werktekeningen maken en lezen.

In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Manuele houtbewerking : - smetten, zagen, schaven, paren, afschrijven - eenvoudige houtverbindingen maken Machinale houtbewerking : - hout- en plaatmateriaal machinaal bewerken - verschillende houtverbindingen machinaal uitvoeren Plaatmateriaalverbindingen : - lamellenverbindingen maken. - verbindingen met hulpstukken maken Ramen en deuren : - soorten ramen en deuren herkennen - houten ramen en deuren maken - hang- en sluitwerk plaatsen en afstellen - profielen en dichtingstrips aanbrengen - omkastingen aanbrengen - oppervlaktehandeling uitvoeren Interieurelementen : - plaatmateriaal en massief hout verwerken - onderdelen van interieur- en binnenschrijnwerkconstructies bewerken - afwerkingsmateriaal voorbereiden De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL INTERIEURBOUWER Doel : Interieurbouwwerk uitvoeren Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Gereedschappen en machines gruiken.

Onderhoudsvoorschriften naleven Werktekeningen maken en lezen.

In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Manuele houtbewerking : - smetten, zagen, schaven, paren, afschrijven - eenvoudige houtverbindingen maken Machinale houtbewerking : - hout- en plaatmateriaal machinaal bewerken - verschillende houtverbindingen machinaal uitvoeren Plaatmateriaalverbindingen : - lamellenverbindingen maken. - verbindingen met hulpstukken maken Wanden en plafonds : - draagstructuren opbouwen en plaatsen - plafond- of wandbekleding plaatsen en afwerken Interieurelementen : - plaatmateriaal en massief hout verwerken - onderdelen van interieur en binnenschrijnwerkconstructies bewerken - afwerkingsmateriaal voorbereiden - fineren Binnenschrijnwerk : - binnenschrijnwerkelementen maken en behandelen - binnenschrijnwerk plaatsen Pistoolschilderwerk : - interieurelementen met een spuitpistool kleuren, vernissen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL ALUMINIUM- EN KUNSTSTOFSCHRIJNWERKER Doel : Ramen en deuren in aluminium of kunststof vervaardigen en plaatsen.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen De werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Gereedschappen en machines gruiken.

Onderhoudsvoorschriften naleven Werktekeningen maken en lezen.

In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Bankwerk : - elementair bankwerk uitvoeren zoals boren, zagen, schroeven en frezen - meettechnieken toepassen Montagetechnieken : - kunststof door middel van stuitlassen verbinden - verschillende verbindingstechnieken voor aluminium en kunststof toepassen Ramen en deuren in kunststof en aluminium : - platen en profielen bewerken - hang- en sluitwerk plaatsen - vergaren en afwerken Constructies in aluminium of kunststof samenstellen en plaatsen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL MEUBELSTOFFEERDER Doel : Verschillende technieken bij het meubelstofferen toepassen.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen De werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Gereedschappen en machines gruiken.

Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Grijswerk : - singelen - veren plaatsen - met verenlinnen en vullinnen afwerken Matrassen en kussens : - schuim en vulmateriaal bewerken - patronen in bekledingsmateriaal opmeten, uittekenen en uitknippen - onderdelen tot matrassen, zetel- en kussenhoezen stikken - bekleden Modern stofferen : - een draagstructuur aanbrengen - schuim bewerken en aanbrengen - patronen in bekledingsmateriaal uittekenen en knippen - onderdelen stikken - onderdelen van een zitmeubel bekleden Klassiek stofferen : - singelen - veren en verenstel plaatsen - met verenlinnen en vullinnen afwerken - patronen in bekledingsmaterialen opmeten, uittekenen en knippen - verschillende onderdelen stikken - verschillende onderdelen van een zitmeubel bekleden Afwerken : - strips maken en blindnaaien - franjes aanbrengen - galonneren - sierknoppen intrekken - koperwerk aanbrengen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL CONFECTIESTIKKER Doel : Eenvoudige werkstukken stikken.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen De werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan Basis confectiestikken : - basisvaardigheden van confectiestikken toepassen - werkinstructiefiches lezen en begrijpen Confectiestikken : - de naaimachine gruiksklaar maken en gruiken - een industriële naaimachine instellen, afstellen en gruiken - een overlockmachine instellen, afstellen en gruiken - de strijkapparaten gruiksklaar maken en gruiken - voorstrijk en tussenstrijk uitvoeren - klevende en niet-klevende tussenvoering aanbrengen - haken, ogen, knopen, drukknopen, veterogen inslaan - werkstukken assembleren volgens een werkinstructiefiche De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL TUINBOUWARBEIDER Doel : In de tuinbouw planten en gewassen telen, verzorgen en oogsten.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Gereedschappen gruiken en machines bedienen.

Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Planten en gewassen herkennen Bodembewerking : - spitten en ploegen - frezen - egaliseren - de bodem klaarleggen om te zaaien en te planten Teelttechnieken : - vermeerderingstechnieken uitvoeren - planten en verplanten - oppotten en verpotten - wieden - harken - schoffelen - uitdunnen - begieten - steunen en aanbinden - snoeien Onderhoud van tuinen : - onkruid bestrijden - ziekte- en plagen bestrijden - wild afweren - organische en scheikundige meststoffen gruiken - hagen snoeien - grasmaaien Oogsttechnieken : - groenten oogsten - fruit oogsten - gewassen rooien Voorbereiding verkoop : - groenten verkoopklaar maken - fruit verkoopklaar maken - planten verkoopklaar maken Facultatief Aanleg van tuinen : - tuinen aanleggen - boorden en paden aanleggen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGPROFIEL SCHOENHERSTELLER Doel : Herstellingen uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Materialen en grondstoffen kennen De juiste gereedschappen kiezen en gruiken Machines bedienen Onderhoudsvoorschriften naleven Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn en milieu omgaan Dames- en herenschoenen herstellen Bovenleder : - op de juiste manier afboorden - anti-slip plaatsen - binnen- en buitenlapjes plaatsen - hielstijven en hielvoeringen plaatsen - inlegzooltjes inbrengen - naden aanbrengen - nieuwe biezen plaatsen - topherstellingen uitvoeren - uitzetten - fournituren en versterkingslapjes aanbrengen - verven Onderwerk : - balstukken en binnenzolen plaatsen Dameshakken : - deklapjes en hakbeschermers plaatsen - de hak volledig of gedeeltelijk overtrekken - keelstukken plaatsen - nieuwe hakken plaatsen - snel-gelengstukken plaatsen - hakken vastzetten Gelengverstevigingen plaatsen Hakken : - deklappen plaatsen - hakken overtrekken - hakstukken en volle hakken plaatsen Zolen : - tussenzool aan het bovenleder naaien - randen plaatsen - teenstukjes plaatsen - halve- en volledige zolen plaatsen Algemene herstellingen : - ritsen vervangen - rivetten inslaan - gespen vernieuwen Facultatief Sleutels maken Graveerwerken uitvoeren De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL KAPPERSMEDEWERKER Doel : Kapperstechnieken uitvoeren Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen De werkplek inrichten Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Grondstoffen en producten herkennen In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Contactvaardigheden : - gepaste taal en omgangsvormen hanteren - de klant onthalen en installeren - met informatie omgaan - de vaktaal gruiken Persoonlijke verzorging : - basisprincipes van lichamelijke verzorging toepassen - basisprincipes van uiterlijke verzorging toepassen - belang van goed bewegen en gezonde voeding verwoorden Haarzorg : - het haar wassen - het haar verzorgen - het kapsel afwerken Basissnitten : - basissnitten voor dames en heren uitvoeren - de baard scheren Permanents : - behandelingsplan en voorbereidingstechnieken toepassen - permanents uitvoeren - kennis van de producten en materialen Oprollingen en brushings : - het haar oprollen/ brushen - integratie van de oproltechnieken toepassen Kleuringen : - een behandelingsplan opmaken - een kleuring toepassen Manicure in functie van het beroep kappersmedewerker : - nagels vijlen - nagels lakken Wenkbrauwen epileren Make-up bijwerken in functie van het beroep kappersmedewerker De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL HOEKLASSER (vroegere benaming : constructielasser) Doel : Kwalitatief en productief verantwoorde verbindingen realiseren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Gereedschappen en machines gruiken.

Onderhoudsvoorschriften naleven Werktekeningen maken en lezen.

In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan - oogbescherming gruiken - speciale beschermkledij dragen Metaalbewerking : - handmatige bewerkingen uitvoeren - constructies demonteren en monteren Lassen : - lasapparatuur instellen - met de aard van het materiaal rekening houden - plaatmateriaal verbinden door middel van : gassmeltlassen, BMBE-lassen, MIG/MAG-lassen verbinden - metalen onderdelen door middel van hardsolderen verbinden - hoeklasverbindingen uitvoeren door middel van : BMBE-lassen, MIG/MAG-lassen en TIG-lassen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL PLAATBEWERKER Doel : Kwalitatief en productief verantwoorde plaatconstructies realiseren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Gereedschappen en machines gruiken.

Gereedschappen en machines onderhouden.

Werktekeningen maken en lezen.

In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan - oogbescherming gruiken - speciale beschermkledij dragen Metaalbewerking : - handmatige bewerkingen uitvoeren - constructies demonteren en monteren Plaatbewerking : - dunne platen en profielen handmatig en machinaal bewerken - onderdelen uit dunne platen en profielen samenstellen - meten en controleren De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL VERZORGENDE Doel : verzorgende taken in zorginstellingen en ziekenhuizen uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Huishouding : - het belang van het huishouden uitleggen - maaltijden bereiden - textiel, kleding en schoeisel onderhouden - basisprincipes van interieurinrichting toepassen - een woning onderhouden Gezondheid : - basiselementen in verband met gezondheid verwoorden - basisprincipes van lichaamshygiëne toepassen - basisprincipes van zorg toepassen Communicatie : - eenvoudige communicatietechnieken toepassen - de eigen identiteit benoemen - zich in functie van de eigen leefwereld informeren - met anderen omgaan - met andere samenlevingsvormen en culturen omgaan - zich expressief uiten Logistiek werk in ziekenhuizen en zorginstellingen : - maaltijden voorbereiden, bedelen, toedienen, afruimen - onderhoudstaken uitvoeren - zorg dragen voor de persoonlijke bezittingen van de zorgvrager - elementaire ondersteuning bieden bij het bewegen van de zorgvrager - materiaal aanvullen en transporteren - animatieactiviteiten ondersteunen Initiatie zorg : - met kind en oudere zorgvrager omgaan - algemene principes rond zorgvisie toepassen - observeren en rapporteren - andere zorgverstrekkers bij zorgverlening helpen - elementaire hulp bieden en inroepen Zorg voor ouderen en kinderen : - voor verzorging en ADL bij oudere en kind instaan - een beroepsrelatie met de zorgvrager aangaan en onderhouden - voor de eigen persoonlijkheid in zijn werkzaamheden aandacht hben - bij stoornissen gepast reageren - de oudere zorgvrager begeleiden - kinderen in opvangsituatie begeleiden De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan OPLEIDINGSPROFIEL LOGISTIEK ASSISTENT IN ZIEKENHUIZEN EN ZORGINSTELLINGEN Doel : Alle vaardigheden uitvoeren die nodig zijn als logistiek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Huishouding : - het belang van het huishouden uitleggen - maaltijden bereiden - textiel, kleding en schoeisel onderhouden - basisprincipes van interieurinrichting toepassen - een woning onderhouden Gezondheid : - basiselementen in verband met gezondheid verwoorden - basisprincipes van lichaamshygiëne toepassen - basisprincipes van zorg toepassen Communicatie : - eenvoudige communicatietechnieken toepassen - de eigen identiteit benoemen - zich in functie van de eigen leefwereld informeren - met anderen omgaan - met andere samenlevingsvormen en culturen omgaan - zich expressief uiten Logistiek werk in ziekenhuizen en zorginstellingen : - maaltijden voorbereiden, bedelen, toedienen, afruimen - onderhoudstaken uitvoeren - zorg dragen voor de persoonlijke bezittingen van de zorgvrager - elementaire ondersteuning bieden bij het bewegen van de zorgvrager - hulp inroepen - materiaal aanvullen en transporteren - animatieactiviteiten ondersteunen Facultatief Initiatie zorg : - met kind en oudere zorgvrager omgaan - algemene principes rond zorgvisie toepassen - andere zorgverstrekkers bij zorgverlening helpen - elementaire hulp bieden en inroepen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL ONDERHOUDSHULP IN INSTELLINGEN EN PROFESSIONELE SCHOONMAAK Doel : Onderhoudstaken in instellingen uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan Huishouding : - het belang van het huishouden uitleggen - maaltijden bereiden - textiel, kleding en schoeisel onderhouden - basisprincipes van interieurinrichting toepassen - een woning onderhouden Gezondheid : - basiselementen in verband met gezondheid verwoorden - basisprincipes van lichaamshygiëne toepassen - basisprincipes van zorg toepassen Communicatie : - eenvoudige communicatietechnieken toepassen - de eigen identiteit benoemen - zich in functie van de eigen leefwereld informeren - met anderen omgaan - met andere samenlevingsvormen en culturen omgaan - zich expressief uiten Onderhoud in instellingen : - basisprincipes van interieurzorg toepassen - vaardigheden aanleren nodig voor het onderhoud van een afdeling of een dienst - producten en materialen herkennen - onderhoudsmachines en -toestellen bedienen Professionele schoonmaak : - een elementaire kennis hben over water, schoonmaakproducten, reinigingsmiddelen, onderhoudsproducten, oplosmiddelen en gecombineerde schoonmaakmiddelen - een schoonmaak- en/of onderhoudsmiddel kiezen en gruiken - de handelingen uitvoeren voor onderhoud van het interieur, sanitair, harde en zachte vloeren en tapijten - technieken van machinaal onderhoud uitvoeren - schoonmaakmachines kunnen instellen en bedienen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL HULPWEVER Doel : Op aanwijzing van de wever de verschillende werkzaamheden en taken uitvoeren.

Algemeen : Een werkmethode opvolgen Materialen en grondstoffen herkennen Gereedschappen en machines gruiken Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan Voorbereidende werkzaamheden : - knopen maken - bobijnen maken - bobijnen opzetten en vervangen - kettingbomen scheren - kettingdraden schranken - kettingdraden doorhalen - machinaal aanknopen van kettingdraden - inslagbobijnen monteren - zelfkantbobijnen monteren - kartonkappen en kartons wisselen Uitvoerende taken : - op de machine en werkpost toezicht uitvoeren - door interventie fouten vermijden - fouten herstellen en rapporteren - aan personeel, meestergast en ploegwissel rapporteren - de werkpost en machines onderhouden Bijkomende taken : - kwaliteitscontrole op afgewerkte producten uitvoeren - fouten in weefsels en textielproducten herstellen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL WASSERIJ-OPERATOR Doel : In een (industriële) wasserij taken uitvoeren.

Algemeen : Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Materialen en grondstoffen herkennen Onderhoudsvoorschriften naleven In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : speciale beschermkledij dragen Wassen : - vuile was sorteren - gewassen goed sorteren - industriële wasmachine bedienen Strijken : - kleingoed persen - mangelstrijken - handstrijken en bijwerken - fijnstrijken Industriële wasserij : - drogers bedienen - insteekmachines bedienen - vouw en plooimachines gruiken - finisher (stoomtunnel) bedienen - body gruiken - broekenpers bedienen - inpakmachines bedienen Extra diensten : - textiel merken - textiel herstellen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL SLAGERSGAST Doel : Vlees verwerken en vlees bereiden.

Algemeen : Het voorkomen verzorgen Taken veilig en hygiënisch uitvoeren Producten en grondstoffen herkennen De toepasselijke opslag- en bewaartechnieken uitvoeren Nadelige invloeden van micro-organismen in vers vlees herkennen en de gepaste maatregelen nemen Voor de hygiëne en het onderhoud zorgen De vereiste metingen op vers vlees uitvoeren Werkzaamheden in de slagerij voorbereiden Leveringen van grondstoffen behandelen Gereedschappen gruiken en machines bedienen In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - sorteren en opslaan van verschillende soorten afval - speciale werkkledij dragen Vleesbewerking : - basishandelingen uitvoeren Uitsnijden - uitbenen varken, rund, schaap en gevogelte : - de technische delen benoemen - bestemming van de delen beschrijven Winkelklaar maken van vers vlees : - ontvetten, pellen en ontvliezen - in porties verdelen - etiketteren Bereiden van vers vlees : - bereidingen op basis van vers gemalen vlees maken - bereidingen op basis van vers vlees maken - ingrediënten en additieven gruiken Toonbank : - verkoopklare producten beoordelen - winkelklare producten behandelen - een toonbankplan toepassen Verkoopklare gerechten : - verkoopklare producten bereiden - grondstoffen en halffabrikaten gruiken - bereidingstechnieken voor halffabrikaten, tussenproducten en eindproducten uitvoeren Vleeswarenbereiding : - zouterijproducten bereiden - kookworsten bereiden - droge worsten bereiden - leverbereidingen maken - bloedbereidingen maken - geleibereidingen maken De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL BAKKERSGAST Doel : Ondersteunende bakkerstaken uitvoeren.

Algemeen : Het voorkomen verzorgen Voor de hygiëne en het onderhoud zorgen Werkzaamheden in de bakkerij voorbereiden Gereedschappen gruiken en machines bedienen De kwaliteit van de werkzaamheden bewaken Taken veilig en hygiënisch uitvoeren In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - speciale werkkledij dragen Bakkerij : - producten en grondstoffen herkennen - grondstoffen, hulpgrondstoffen, halffabrikaten en afgewerkte producten bewaren Broodbakkerorganisatie : - een werkplan voor een broodbakker opstellen en uitvoeren (1) Brood : - brooddegen bereiden en voor het bakken klaarmaken - zorg dragen voor een correct rijsproces - brood afbakken - nabewerking van brood uitvoeren Vullingen bereiden : Boter-, vet- en soezendeeg : - boter-, vet-, en soezendegen bereiden, voor het bakken klaarmaken en afbakken - producten afwerken Beslagen en cakes : - kooksuikers bereiden - beslagen en cakeslag bereiden, voor het bakken klaarmaken en afbakken - producten afwerken Bladerdeeg en hartige bereidingen : - degen bereiden, voor het bakken klaarmaken en afbakken - zorg dragen voor een correct rijsproces - producten afwerken Taarten en vlaaien : - taarten en vlaaien bereiden De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL GROOTKEUKENMEDEWERKER Doel : In teamverband opdrachten uitvoeren in de grootkeuken.

Algemeen : Het voorkomen verzorgen Taken veilig en hygiënisch uitvoeren Producten en grondstoffen herkennen De toepasselijke opslag- en bewaartechnieken uitvoeren Voor de hygiëne en het onderhoud zorgen Werkzaamheden in de grootkeuken plannen en voorbereiden Leveringen van grondstoffen behandelen Gereedschap gruiken en machines bedienen en onderhouden In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - sorteren en opslaan van verschillende soorten afval - speciale werkkledij dragen Keukenvaardigheden : - de vereiste hoeveelheden ingrediënten inschatten - vis reinigen - verschillende snijtechnieken voor vlees, groenten en fruit uitvoeren - verschillende kooktechnieken uitvoeren - versnijden - in porties verdelen - helpen bij het voorbereiden en bereiden van gerechten Grootkeuken : - grootkeukengerechten voorbereiden en bereiden - een toonbankplan toepassen - onder begeleiding de dienst verzorgen aan een toonbank in een grootkeukenrestaurant - de klanten bedienen De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

OPLEIDINGSPROFIEL ONDERHOUDSASSISTENT Doel : Onderhoudswerken uitvoeren.

Algemeen : Eigen werkzaamheden plannen De werkzaamheden op de werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden Werktekeningen maken en lezen.

In team werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral : - afval en restproducten sorteren en verwijderen - met gevaarlijke stoffen weten om te gaan 1. BOUW Algemeen bouw : - de voornaamste bouwmaterialen herkennen - handgereedschappen gruiken en bouwmachines bedienen Basis metselwerk : - eenvoudig metselwerk uitvoeren - halfsteense en éénsteense muren metselen - mortel aanmaken Riolering : - rioleringsbuizen plaatsen - afvoerbuizen ontstoppen Voegen : - muren voegen en hervoegen - elastische voegen aanbrengen Facultatief Bestratingwerk : - onderlagen en bestratingsbed leggen - een eenvoudige vlakke wegbedekking leggen 2.HOUT Algemeen hout : - de voornaamste houtsoorten en plaatmaterialen herkennen - handgereedschappen gruiken en houtbewerkingmachines bedienen - verschillende verbindingsmaterialen toepassen Manuele houtbewerking : - smetten, zagen, schaven, paren en afschrijven - eenvoudige houtverbindingen maken Plaatmateriaal verbindingen : - lamellenverbindingen maken - verbindingen met hulpstukken maken 3. INSTALLATIETECHNIEKEN - buizen in verschillende materialen bewerken - verbindingen uitvoeren d.m.v. : °lassen °zacht solderen - hard solderen °klemmen en persen °schroefdraad °eenvoudige herstellingen uitvoeren °leidingen plaatsen 4. SCHILDERWERK - DECORATIEWERK Algemeen : - materialen en producten herkennen - gereedschappen gruiken en handmachines bedienen Schilderwerk : - muren, plafonds, houtwerk, metaal en kunststof voorbehandelen - verf gruiksklaar maken - dekkend en niet dekkend schilderwerk aanbrengen Behangwerk : - ondergrond voorbereiden - afmeten, inlijmen, bekledingsmateriaal aanbrengen Plaatsen van soepele vloerbekleding : - soepele vloerbekleding gelijmd en gespannen plaatsen - vloeroppervlakken afwerken 5.TUINBOUW - gereedschappen gruiken en machines bedienen - gereedschappen en machines onderhouden Onderhoud : - grasperken onderhouden - hagen scheren en snoeien - wegen en paden onderhouden - beplanting verzorgen en onderhouden - sloten en greppels reinigen - onkruid bestrijden - afsluitingen plaatsen en onderhouden De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.

Bijlage nr. 2 bij het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 Getuigschrift beroepsonderwijs 1. Model : Formaat A4 (210 x 297 mm) VLAAMSE GEMEENSCHAP - KONINKRIJK BELGIE MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP DEPARTEMENT ONDERWIJS GETUIGSCHRIFT.............(1) Benaming en adres van de instelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ondergetekende . . . . . , directeur van de bovenvermelde instelling, bevestigt dat . . . . . (2), goren te . . . . . (3) op . . . . . (4), als regelmatige leerling(e) het buitengewoon secundair beroepsonderwijs heeft gevolgd en geslaagd is voor de opleiding . . . . . . . . . . (5) Hij/zij bevestigt dat al de wettelijke, decretale en reglementaire voorschriften werden nageleefd.

Gegeven te . . . . . , Op . . . . .

De directeur, De kwalificatiecommissie, De houder Stempel van de instelling 2. Onderrichtingen voor het invullen.(1) benaming van de opleiding (2) naam en eerste voornaam van de leerling volgens identiteitskaart of goorteakte;(3) Ook land vermelden indien niet in België goren;(4) maand van de goortedatum voluit in letters.(5) benaming van de opleiding

Bijlage 3 bij het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 Secundair beroepsonderwijs.Getuigschrift van verworven competenties 1. Model : Formaat A4 (210 x 297 mm) VLAAMSE GEMEENSCHAP - KONINKRIJK BELGIE MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP DEPARTEMENT ONDERWIJS GETUIGSCHRIFT VAN VERWORVEN COMPETENTIES BEROEPSONDERWIJS Benaming en adres van de instelling .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ondergetekende . . . . . , directeur van de bovenvermelde instelling, bevestigt dat . . . . . (1), goren te . . . . . (2) op . . . . . (3), als regelmatige leerling(e) het buitengewoon secundair beroepsonderwijs heeft gevolgd en de volgende competenties in de opleiding . . . . . (4) heeft verworven : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Hij/zij bevestigt dat al de wettelijke, decretale en reglementaire voorschriften werden nageleefd.

Gegeven te . . . . . , Op . . . . . De directeur, De houder Stempel van de instelling 2. Onderrichtingen voor het invullen.(1) naam en eerste voornaam van de leerling volgens identiteitskaart of goorteakte;(2) ook land vermelden indien niet in België goren;(3) maand van de goortedatum voluit in letters.(4) Benaming van de opleiding

Bijlage nr.4 bij het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 Attest beroepsonderwijs 1. Model : Formaat A4 (210 x 297 mm) VLAAMSE GEMEENSCHAP - KONINKRIJK BELGIE MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP .. . . .

DEPARTEMENT ONDERWIJS ATTEST BEROEPSONDERWIJS Benaming en adres van de instelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ondergetekende, . . . . . . . . . . directeur van de bovenvermelde instelling, bevestigt dat . . . . . , (1),goren te . . . . . (2)op . . . . . (3) als regelmatige leerling(e) het buitengewoon secundair beroepsonderwijs heeft gevolgd van . . . . . tot . . . . . (4) Hij/zij bevestigt dat al de wettelijke, decretale en reglementaire voorschriften werden nageleefd.

Gegeven te . . . . .

Op . . . . .

De directeur, Stempel van de instelling 2. Onderrichtingen voor het invullen.(1) naam en eerste voornaam van de leerling volgens identiteitskaart of goorteakte;(2) ook land vermelden indien niet in België goren (3) de maand van de goortedatum voluit in letters.(4) Laatste dag van regelmatige lesbijwoning

Bijlage nr.5 bij het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 Bijlage 5 : Getuigschrift van Alternerende Beroepsleiding 1. Model : Formaat A4 (210 x 297 mm) VLAAMSE GEMEENSCHAP - KONINKRIJK BELGIE MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP .. . . .

DEPARTEMENT ONDERWIJS GETUIGSCHRIFT VAN ALTERNERENDE BEROEPSOPLEIDING Bedrijfssector (1).

Benaming en adres van de school . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ondergetekenden . . . . . , directeur van bovenvermelde instelling, bijgestaan door de vaste leden van de klassenraad en (2) . . . . . vertegenwoordig(er)ster van het bedrijf (3) . . . . . . . . . . . . . . . bevestigen dat de cursist(e) . . . . . (4) goren te . . . . . (5) op . . . . . (6) tijdens het schooljaar . . . . . de alternerende beroepsopleiding met vrucht heeft beëindigd.

De cursist heeft de volgende specifieke vaardigheden verworven (7) : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

De alternerende beroepsopleiding omvatte (8) . . . . . uren werkervaring in het bedrijf en (9) . . . . . lestijden aanvullende beroepsgerichte en sociale vorming op school.

Gegeven te . . . . . op . . . . . de directeur, de leden van de klassenraad, de vertegenwoordiger van het bedrijf, de cursist, Stempel van de instelling 2. Onderrichtingen voor het invullen.(1) bedrijfssector vermelden (2) naam van de vertegenwoordiger + functie (3) naam en adres van het tewerkstellingsbedrijf (4) naam en eerste voornaam van de leerling volgens de identiteitskaart of goorteakte (5) ook land vermelden indien niet in België goren (6) maand van de goortedatum voluit in letters (7) vermelden van de specifiek verworven praktische vaardigheden in het bedrijf (8) aantal uren vermelden (9) aantal uren vermelden

Bijlage nr.6 bij het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 Attest van Alternerende Beroepsleiding 1. Model : Formaat A4 (210 x 297 mm) VLAAMSE GEMEENSCHAP - KONINKRIJK BELGIE MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP .. . . .

DEPARTEMENT ONDERWIJS ATTEST VAN ALTERNERENDE BEROEPSOPLEIDING Bedrijfssector . . . . . (1).

Benaming en adres van de school . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ondergetekende . . . . . , directeur van bovenvermelde instelling bevestigt dat de cursist(e) . . . . . (2) goren te . . . . . (3) op . . . . . (4) tijdens het schooljaar . . . . . .de alternerende beroepsopleiding heeft gevolgd in de bovenvermelde sector, specifieke vaardigheiden : . . . . .

Gegeven te . . . . . op . . . . . de directeur, de cursist, Stempel van de instelling 2. Onderrichtingen voor het invullen. (1) bedrijfssector vermelden (2) naam en eerste voornaam van de leerling volgens de identiteitskaart of de goorteakte (3) ook land vermelden indien niet in België goren (4) maand van de goortedatum voluit in letters

^