Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 11 juni 2004
gepubliceerd op 09 november 2004

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket « uren-leraar » in het voltijds secundair onderwijs

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2004036642
pub.
09/11/2004
prom.
11/06/2004
ELI
eli/besluit/2004/06/11/2004036642/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 JUNI 2004. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket « uren-leraar » in het voltijds secundair onderwijs


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 31 juli 1990 betreffende het onderwijs - II, inzonderheid op Titel IV, Hoofdstuk I, Afdeling 2, Onderafdeling 5, gewijzigd bij de decreten van 28 april 1993, 21 december 1994, 19 april 1995, 8 juli 1996, 14 juli 1998, 13 juli 2001 en 14 februari 2003;

Gelet op het decreet van 14 juli 1998 houdende diverse maatregelen met betrekking tot het secundair onderwijs en tot wijziging van het decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, inzonderheid op artikel 6, gewijzigd bij de decreten van 20 oktober 2000 en 13 juli 2001, artikel 7 en artikel 80, gewijzigd bij het decreet van 14 februari 2003;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket « uren-leraar » in het voltijds secundair onderwijs, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse regering van 5 en 12 juni 1991, 1 juli 1992, 22 juli 1993, 8 juni 1994, 16 mei en 28 juli 1995, 14 en 30 mei 1996, 21 mei 1997, 30 juni 1998, 8 juni 1999, en de decreten van 14 juli 1998 en 20 oktober 2000;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 28 oktober 2003;

Gelet op het protocol nr. 523 van 19 maart 2004 houdende de conclusies van de onderhandelingen gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X en van onderafdeling « Vlaamse Gemeenschap » van afdeling 2 van het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten;

Gelet op het protocol nr. 290 van 19 maart 2004 houdende de conclusies van de onderhandelingen gevoerd in het overkoepelend onderhandelingscomité bedoeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op het advies nr. 36.963/1 van de Raad van State, gegeven op 6 mei 2004, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In artikel 4, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket « uren-leraar » in het voltijds secundair onderwijs, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° onder e), groep 5°, wordt geschrapt : de discipline « sierkunsten »;2° onder e), groep 5°, wordt geschrapt : de discipline « textiel »;3° onder e), groep 7°, wordt toegevoegd : de discipline « textiel »;4° onder e), groep 8°, wordt geschrapt : de discipline « goud-juwelen »;5° onder f), groep 5°, wordt geschrapt : de discipline « textiel »;6° onder f), groep 6°, wordt geschrapt : de disciplines « lederbewerking », « riet- en vlechtwerk » en « schoentechniek »;7° onder f), groep 6°, wordt toegevoegd : de discipline « textiel ».

Art. 2.In artikel 4bis van hetzelfde besluit van 31 juli 1990 worden : 1° de woorden « Wetenschappen-topsport van het algemeen secundair onderwijs en Topsport van het technisch secundair onderwijs » vervangen door de woorden « van het algemeen en het technisch secundair onderwijs met in de benaming de component topsport »;2° de woorden « beide structuuronderdelen » vervangen door de woorden « beide onderwijsvormen ».

Art. 3.Artikel 4ter van hetzelfde besluit van 31 juli 1990 wordt vervangen door wat volgt : « In afwijking van artikel 4 wordt aan het Koninklijk Technisch Atheneum Zwijndrecht een pakket van 520 uren-leraar toegekend voor zover deze instelling een zesjarige onderwijsstructuur heeft. De bevoegde inspectie van het departement onderwijs van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap evalueert jaarlijks de aanwending en opportuniteit van dit pakket uren-leraar met het oog op eventuele bijsturing. »

Art. 4.Artikel 10, § 3, van hetzelfde besluit van 31 juli 1990 wordt vervangen door wat volgt : « § 3. In afwijking van § 1 wordt aan het Provinciaal Maritiem Instituut Knokke-Heist een pakket van 602 uren-leraar toegekend voor zover deze instelling een zesjarige onderwijsstructuur heeft. De bevoegde inspectie van het departement onderwijs van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap evalueert jaarlijks de aanwending en opportuniteit van dit pakket uren-leraar met het oog op eventuele bijsturing. » .

Art. 5.In artikel 15ter van hetzelfde besluit van 31 juli 1990 wordt het tweede lid vervangen door wat volgt : « Onder « uren die geen lesuren zijn » worden verstaan : - enerzijds opdrachten van het onderwijzend personeel die geen betrekking hebben op de realisatie van de wekelijkse lessentabellen, meer bepaald « interne pedagogische begeleiding », « bijzondere pedagogische taken », « pedagogische coördinatie », « bijscholing », « inhaallessen », « klassenraad » en « klassendirectie »; - anderzijds opdrachten van het onderwijzend personeel die, zoals lesuren, wel betrekking hebben op de realisatie van de wekelijkse lessentabellen doch die niet binnen de context van vakken en/of specialiteiten, zoals bedoeld in het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 1989 tot vaststelling van de algemene vakken, de kunstvakken, de technische vakken en de praktische vakken in de instellingen voor voltijds secundair onderwijs en in de instellingen voor voltijds secundair onderwijs die als centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs fungeren, georganiseerd of gesubsidieerd door de Vlaamse gemeenschap, met uitzondering van de instellingen voor buitengewoon secundair onderwijs, kunnen worden gevat, meer bepaald « seminaries ». Het organiseren van seminaries kan evenwel uitsluitend binnen het complementair gedeelte van een opleiding, bedoeld in artikel 48, 7°, van het decreet van 31 juli 1990 betreffende het onderwijs II. In toepassing van artikel 10, § 2, van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 juni 1989 betreffende de bekwaamheidsbewijzen, de weddenschalen, het prestatiestelsel en de bezoldigingsregeling in het secundair onderwijs, is altijd het akkoord van het personeelslid vereist voor iedere gelijkstelling in het kader van een opdracht seminaries. Opdat een opdracht als seminaries zou kunnen worden aanzien, moet deze opdracht als een afzonderlijke betrekking worden aangeboden. ».

Art. 6.In de bijlage 7 van hetzelfde besluit van 31 juli 1990 worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° onder a), groep 1°, discipline administratie en distributie, wordt vanaf het schooljaar 2001-2002 ingevoegd : « - Commercieel webverkeer »;2° onder a), groep 2°, discipline industriële technieken, wordt vanaf het schooljaar 2002-2003 ingevoegd : « - Industriële ICT »;3° onder a), groep 2°, discipline land- en tuinbouw, wordt vanaf het schooljaar 2002-2003 ingevoegd : « -Dierenzorgtechnieken »;4° onder a), groep 3°, discipline hotel, wordt vanaf het schooljaar 2001-2002 ingevoegd : « - Butler-Intendant »;5° onder a), groep 5°, wordt vanaf het schooljaar 2001-2002 de discipline textiel opgeheven;6° onder a), groep 7°, wordt vanaf het schooljaar 2001-2002 toegevoegd : « * discipline textiel : - Textiel - Textieldrukdesign - Textielontwerpen - Textielproductie en -veredeling - Textielproductie - Textielveredeling - Textielveredeling en breikunde »;7° onder b), groep 2°, discipline land- en tuinbouw, wordt vanaf het schooljaar 2002-2003 ingevoegd : « - Landbouwdiversificatie »;8° onder b), groep 2°, discipline land- en tuinbouw, wordt vanaf het schooljaar 2003-2004 ingevoegd : « - Dierenzorg - Land- en tuinbouwmechanisatie »;9° onder b), groep 3°, discipline hotel, wordt vanaf het schooljaar 2000-2001 toegevoegd : « - Wereldgastronomie »;10° onder b), groep 5°, wordt vanaf het schooljaar 2001-2002 de discipline textiel opgeheven;11° onder b), groep 6°, discipline metaal, wordt vanaf het schooljaar 2001-2002 ingevoegd : « - Productieoperator »;12° onder b), groep 6°, wordt vanaf het schooljaar 2001-2002 toegevoegd : « * discipline textiel : - Instellen van textielmachines - Textielproduktie - Textielveredeling »;

Art. 7.De bijlage 7 van hetzelfde besluit van 31 juli 1990 wordt vervangen door de bijlage aan dit besluit met ingang van : 1° het schooljaar 2000-2001 : voor wat betreft het eerste leerjaar van de tweede graad;2° het schooljaar 2001-2002 : voor wat betreft het tweede leerjaar van de tweede graad;3° het schooljaar 2002-2003 : voor wat betreft het eerste leerjaar van de derde graad;4° het schooljaar 2003-2004 : voor wat betreft het tweede leerjaar van de derde graad;5° het schooljaar 2004-2005 : voor wat betreft het derde leerjaar van de derde graad en de vierde graad.

Art. 8.Worden opgeheven : 1° de artikelen 11 en 12 van hetzelfde besluit van 31 juli 1990;2° artikel 14 van hetzelfde besluit van 31 juli 1990.

Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2003, met uitzondering van : 1° artikel 7, dat uitwerking heeft met ingang van 1 september 2000;2° de artikelen 1, 2°, 3°, 5° en 7°, en 8, 2°, die uitwerking hebben met ingang van 1 september 2001;3° de artikelen 2, 3 en 5 die in werking treden met ingang van 1 september 2004.

Art. 10.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 11 juni 2004.

De minister-president van de Vlaamse Regering, B. SOMERS De Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming, M. VANDERPOORTEN

Bijlage « Bijlage 7 : Lijst van structuuronderdelen die worden ondergebracht in de onderscheiden disciplines bedoeld in artikel 4. a) voor de tweede en de derde graad van het technisch secundair onderwijs, met inbegrip van het derde leerjaar van de derde graad, ingericht onder de vorm van een specialisatiejaar : Groep 1° : * discipline administratie en distributie : - Administratie vrije beroepen - Boekhouden-informatica - Commercieel webverkeer - Handel - Handel-talen - Immobiliënbeheer - Informaticabeheer - Internationaal transport en goederenverzending - KMO-administratie - Medico-sociale administratie - Onthaal en public relations - Public relations - Secretariaat-talen - Toerisme - Toerisme en organisatie - Toerisme en recreatie - Verkoop en distributie - KMO-ondernemerschap - Netwerkbeheer * discipline sport : - Handel-topsport - Lichamelijke opvoeding en sport - Sport- en vrijetijdsanimatie - Topsport Groep 2° : * discipline chemie : - Biochemie - Chemie - Chemische procestechnieken - Drogisterij-cosmetica - Farmaceutisch-technisch assistent - Techniek-wetenschappen - Water- en luchtbeheersingstechnieken - Apotheekassistent * discipline industriële technieken : - Industriële wetenschappen - Industriële ICT * discipline land- en tuinbouw : - Bedrijfsleiding land- en tuinbouw - Biotechnische wetenschappen - Landbouwtechnieken - Landbouwmechanisatie - Tuinbouwtechnieken - Dierenzorgtechnieken * discipline paramedische opleidingen : - Gezondheids- en welzijnswetenschappen * discipline personenzorg : - Jeugd- en gehandicaptenzorg - Internaatswerking - Leefgroepenwerking - Sociale en technische wetenschappen * discipline Voeding : - Voedselbehandeling Groep 3° : * discipline hotel : - Voedingstechnieken - Hospitality - Bakkerijtechnieken - Brood en banket - Hotel - Hotelbeheer - Slagerij en vleeswaren - Vleeswarentechnieken - Butler-Intendant * discipline kleding en confectie : - Creatie en patroonontwerpen - Creatie en mode Groep 4° : * discipline elektriciteit : - Audio-, video- en teletechnieken - Elektriciteit-elektronica - Elektromechanica - Elektrotechnieken - Elektronische installatietechnieken - Elektrische installatietechnieken - Industriële computertechnieken - Industriële elektronicatechnieken - Regeltechnieken - Stuur- en beveiligingstechnieken - Podiumtechnieken Groep 5° : * discipline decoratieve technieken : - Fotografie * discipline grafische technieken : - Druk- en afwerkingstechnieken - Drukvoorbereidingstechnieken - Gestandaardiseerde en geprogrammeerde druktechnieken - Grafische technieken - Grafische wetenschappen - Multimediatechnieken, - Interactieve multimediatechnieken - Rotatiedruktechnieken - Tekst- en beeldintegratietechnieken Groep 6° : * discipline optiek : - Contactologie-optometrie - Optiektechnieken * discipline orthopedische technieken : - Orthopedische instrumenten - Orthopedietechnieken * discipline tandtechnieken : - Dentaaltechnieken en supra-structuren - Tandtechnieken * discipline verzorgingstechnieken : - Bio-esthetiek - Esthetische lichaamsverzorging - Grime - Schoonheidsverzorging Groep 7° : * discipline hout en bouw : - Bouw constructie- en planningstechnieken - Bouw- en houtkunde - Bouwtechnieken - Hout constructie- en planningstechnieken - Houttechnieken - Industriële bouwtechnieken - Weg- en waterbouwtechnieken * discipline metaal : - Autotechnieken - Computergestuurde mechanische produktietechnieken - Haventechnieken - Industriële koeltechnieken - Industriële onderhoudstechnieken - Industriële warmtetechnieken - Koel- en warmtechnieken - Kunststoftechnieken - Kunststofvormgevingstechnieken - Mechanica constructie- en planningstechnieken - Mechanische technieken - Mechanische vormgevingstechnieken - Toegepaste autotechnieken - Vliegtuigtechnieken * discipline Rijn- en binnenvaart : - Dek - Motoren * discipline textiel : - Textielontwerptechnieken - Textieltechnieken - Textielproduktietechnieken - Textielveredelingstechnieken - Textielveredeling en breikunde - Textielvormgevingstechnieken Groep 8° : * discipline glastechnieken : - Glastechnieken b) voor de tweede, de derde en de vierde graad van het beroepssecundair onderwijs, met inbegrip van het derde leerjaar van de tweede graad, ingericht onder de vorm van een vervolmakingsjaar, en het derde leerjaar van de derde graad, al dan niet ingericht onder de vorm van een specialisatiejaar : Groep 1° : * discipline administratie en distributie : - Kantoor - Kantooradministratie en gegevensbeheer - Verkoop - Verkoop en vertegenwoordiging - Winkelbeheer en etalage - Naamloos leerjaar Groep 2° : * discipline land- en tuinbouw : - Agromanagement - Bloemsierkunst - Bosbouw - Dierenzorg - Groenbeheer en -verfraaiing - Landbouw - Landbouwdiversificatie - Landbouwteelten - Land- en tuinbouwmechanisatie - Manegehouder-rijmeester - Paardrijden en -verzorgen - Tuinbouw - Tuinbouwmechanisatie - Tuinbouwteelten - Veehouderij * discipline personenzorg : - Kinderzorg - Organisatie-assistentie - Organisatiehulp - Thuis- en bejaardenzorg - Verzorging - Verzorging-voeding Groep 3° : * discipline decoratieve technieken : - Decoratie en restauratie schilderwerk - Decor- en standenbouw - Etalage en standendecoratie - Plastische kunsten - Publiciteit en etalage - Schilderwerk en decoratie * discipline elektriciteit : - Elektrische installaties - Industriële elektriciteit * discipline hotel : - Banketaannemer-traiteur - Banketbakkerij-chocoladebewerking - Brood- en banketbakkerij - Brood- en banketbakkerij en confiserie - Dieetbakkerij - Gemeenschapsrestauratie - Grootkeuken - Restaurant en keuken - Hotelonthaal - Restaurantbedrijf en drankenkennis - Slagerij en verkoopsklare gerechten - Slagerij en vleeswarenbereiding - Slagerij-fijnkosttraiteur - Specialiteitenrestaurant - Wereldgastronomie Groep 4° : * discipline kleding en confectie : - Mode - Verkoop - Moderealisatie en -presentatie - Moderealisatie en -verkoop - Modespecialisatie en trendstudie - Mode- en maatkleding heren - Modevormgeving * discipline verzorgingstechnieken : - Haarstilist - Haarzorg Groep 5° : * discipline grafische technieken : - Bedrijfsgrafiek - Drukken - Drukken en afwerken - Drukvoorbereiding - Grafische opmaaksystemen - Meerkleurendruk-drukwerkveredeling - Publiciteit en illustratie - Publiciteitsgrafiek - Zeefdruk Groep 6° : * discipline glasverwerking : - Glasinstrumentenbouw - Labo- glasinstrumentenbouw * discipline goud-juwelen : - Diamantbewerking - Geautomatiseerde diamantbewerking en kwaliteitsanalyse - Goud- en juwelen - Juwelencreatie - Uurwerkherstelling - Uurwerkmaken * discipline hout en bouw : - Bedrijfsvloeren en waterdichte bekuipingen - Bijzondere schrijnwerkconstructies - Bouw - Bouwplaatsmachinist - Dakwerken - Hout - Houtbewerking - Houtbewerking-snijwerk - Industriële houtbewerking - Interieurinrichting - Mechanische en hydraulische kranen - Meubelgarneren - Modelmakerij - Muziekinstrumentenbouw - Renovatie bouw - Restauratie van meubelen - Restauratie van schrijnwerk - Restauratie muziekinstrumenten - Restauratie bouw - Ruwbouw - Ruwbouwafwerking - Stijl- en designmeubelen - Wegenbouwmachines * discipline marmerbewerking : - Steen- en marmerbewerking * discipline metaal : - Auto-elektriciteit - Auto - Bedrijfsvoertuigen - Carrosserie en spuitwerk - Carrosserie - Centrale verwarming en sanitaire installaties - Composietverwerking - Computergestuurde werktuigmachines - Diesel- en L.P.G.-motoren - Fotolassen - Industrieel onderhoud - Koelinstallaties - Koeltechnische installaties - Kunststofverwerking - Lassen-constructie - Matrijzenbouw - Basismechanica - Metaal- en kunststofschrijnwerk - Non-ferro metalen dakbedekkingen - Pijpfitten-lassen-monteren - Productie-operator - Tweewielers en lichte verbrandingsmotoren - Verwarmingsinstallaties - Werktuigmachines * discipline Rijn- en binnenvaart : - Beperkte kustvaart - Matroos - Rijn- en binnenvaart - Scheeps- en havenwerk * discipline textiel : - Instellen van textielmachines - Textiel Groep 7° : * discipline vrachtwagenchauffeur : - Vrachtwagenchauffeur - Bijzonder transport Groep 8° : * discipline verpleegkunde : - verpleegkunde c) voor de tweede en de derde graad van het kunstsecundair onderwijs, met inbegrip van het derde leerjaar van de derde graad, ingericht onder de vorm van een voorbereidend jaar op het hoger onderwijs, en het derde leerjaar van de derde graad, ingericht onder de vorm van een specialisatiejaar : Groep 1° : * discipline beeldende kunst : - Architecturale en binnenhuiskunst - Beeldende en architecturale kunsten - Architecturale vormgeving - Architecturale vorming - Artistieke opleiding - Audio-visuele vormgeving - Audio-visuele vorming - Beeldende en architecturale vorming - Beeldende vorming - Bijzondere beeldende vorming - Grafische vormgeving - Industriële kunst - Ruimtelijke vormgeving - Toegepaste beeldende kunst - Vrije beeldende kunst Groep 2° : * discipline woord : - Woordkunst-drama Groep 3° : * discipline dans : - Ballet - Dans Groep 4° : * discipline muziek : - Bijzondere muzikale vorming - Muziek d) voor de tweede en de derde graad van het algemeen secundair onderwijs, met inbegrip van het derde leerjaar van de derde graad, ingericht onder de vorm van een voorbereidend jaar op het hoger onderwijs : * discipline klassieke : Alle structuuronderdelen waarvan de benaming tenminste één van de volgende componenten bevat : « Grieks », « Latijn ». * discipline moderne : Alle structuuronderdelen die niet onder de discipline klassieke kunnen worden gerangschikt. » Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket « uren-leraar » in het voltijds secundair onderwijs Brussel, 11 juni 2004.

De minister-president van de Vlaamse Regering, B. SOMERS De Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming, M. VANDERPOORTEN

^