Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 15 december 2006
gepubliceerd op 08 februari 2007

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van sommige besluiten van de Vlaamse Regering met betrekking tot eindtermen en ontwikkelingsdoelen in het basis- en secundair onderwijs

bron
vlaamse overheid
numac
2007035138
pub.
08/02/2007
prom.
15/12/2006
ELI
eli/besluit/2006/12/15/2007035138/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 DECEMBER 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van sommige besluiten van de Vlaamse Regering met betrekking tot eindtermen en ontwikkelingsdoelen in het basis- en secundair onderwijs


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997, inzonderheid op artikel 44, § 1, vervangen bij het decreet van 14 februari 2003;

Gelet op het decreet van 18 januari 2002 betreffende de eindtermen, de ontwikkelingsdoelen en de specifieke eindtermen in het voltijds gewoon en buitengewoon secundair onderwijs, inzonderheid op artikel 3, § 1;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juni 1996 tot bepaling van de eindtermen en de ontwikkelingsdoelen van de eerste graad van het gewoon secundair onderwijs, gewijzigd bij het decreet van 24 juli 1996;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs, gewijzigd bij het decreet van 15 juli 1997;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 1998 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 2;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 april 2001 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 8, gewijzigd bij het decreet van 18 januari 2002;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2001 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 1;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 april 2002 tot vaststelling van de ontwikkelingsdoelen algemene en sociale vorming in het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 31 januari 2003 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 7;

Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad van 22 juni 2006;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 20 oktober 2006;

Gelet op het advies 41.651/1 van de Raad van State, gegeven op 30 november 2006, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juni 1996 tot bepaling van de eindtermen en de ontwikkelingsdoelen van de eerste graad van het gewoon secundair onderwijs, gewijzigd bij het decreet van 24 juli 1996, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° onder de hoofding EINDTERMEN, rubriek Vakoverschrijdende eindtermen wordt in fine toegevoegd : Informatie- en communicatietechnologie;2° onder de hoofding VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN worden in fine de eindtermen toegevoegd die zijn vermeld in bijlage II, die bij dit besluit is gevoegd;3° onder de hoofding ONTWIKKELINGSDOELEN, rubriek Vakoverschrijdende ontwikkelingsdoelen wordt in fine toegevoegd: Informatie- en communicatietechnologie;4° onder de hoofding VAKOVERSCHRIJDENDE ONTWIKKELINGSDOELEN worden in fine de ontwikkelingsdoelen toegevoegd die zijn vermeld in bijlage II, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 2.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs, gewijzigd bij het decreet van 15 juli 1997, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in fine wordt een hoofding LEERGEBIEDOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE toegevoegd;2° onder de hoofding, vermeld in 1°, worden de eindtermen ondergebracht die zijn vermeld in bijlage I, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 3.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 1998 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in fine wordt een hoofding Leergebied informatie- en communicatietechnologie toegevoegd;2° onder de hoofding, vermeld in 1°, worden de ontwikkelingsdoelen ondergebracht die zijn vermeld in bijlage I, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 4.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 april 2001 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 8 worden tussen de woorden « gewoon basisonderwijs » en de woorden « gelden als » de woorden « zoals gewijzigd » ingevoegd.

Art. 5.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2001 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in fine wordt de hoofding INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE toegevoegd;2° onder de hoofding, vermeld in 1°, worden de ontwikkelingsdoelen ondergebracht die zijn vermeld in bijlage I, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 6.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 april 2002 tot vaststelling van de ontwikkelingsdoelen algemene en sociale vorming in het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in fine wordt de hoofding Informatie- en communicatietechnologie toegevoegd;2° onder de hoofding, vermeld in 1°, worden de ontwikkelingsdoelen ondergebracht die zijn vermeld in bijlage II, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 7.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 januari 2003 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 7 wordt de eerste zin vervangen door wat volgt : « De ontwikkelingsdoelen voor de leergebieden « Lichamelijke Opvoeding », « Muzische Vorming », « Wereldoriëntatie » en « Wiskundige Initiatie », de eindtermen voor de leergebieden « Lichamelijke Opvoeding », « Muzische Vorming », « Wereldoriëntatie » en « Wiskunde », en de leergebiedoverschrijdende eindtermen « Leren Leren » en « Informatie- en communicatietechnologie » van het gewoon basisonderwijs, vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs, zoals tot op heden gewijzigd, gelden als ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 7, vermeld in artikel 44 van het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997, zoals tot op heden gewijzigd. »

Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 december 2006.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

Bijlage I INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE (ICT) 1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. 7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 2006 tot wijziging van sommige besluiten van de Vlaamse Regering met betrekking tot eindtermen en ontwikkelingsdoelen in het basis- en secundair onderwijs.

Brussel, 15 december 2006.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

Bijlage II INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE (ICT) 1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. 7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren. 9 De leerlingen kunnen afhankelijk van het te bereiken doel adequaat kiezen uit verschillende ICT-toepassingen. 10 De leerlingen zijn bereid hun handelen bij te sturen na reflectie over hun eigen en elkaars ICT-gebruik.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 2006 tot wijziging van sommige besluiten van de Vlaamse Regering met betrekking tot eindtermen en ontwikkelingsdoelen in het basis- en secundair onderwijs.

Brussel, 15 december 2006.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

^