Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 16 juni 2017
gepubliceerd op 19 juli 2017

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013 en van het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014, wat betreft het systeem inkomenstarief

bron
vlaamse overheid
numac
2017030621
pub.
19/07/2017
prom.
16/06/2017
ELI
eli/besluit/2017/06/16/2017030621/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 JUNI 2017. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013 en van het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014, wat betreft het systeem inkomenstarief


DE VLAAMSE REGERING, Gelet op het decreet van 30 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2004 pub. 07/06/2004 numac 2004035799 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin, artikel 8, § 2, en artikel 12;

Gelet op het decreet van 20 april 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/04/2012 pub. 15/06/2012 numac 2012035637 bron vlaamse overheid Decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters type decreet prom. 20/04/2012 pub. 10/05/2012 numac 2012035490 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen » sluiten houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters, artikel 7, tweede lid, artikel 8, § 3, eerste lid, 1°, en derde lid, artikel 12, § 1, tweede lid, en artikel 14;

Gelet op het Subsidiebesluit van 22 november 2013;

Gelet op het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 16 maart 2016;

Gelet op advies 61.180/3 van de Raad van State, gegeven op 15 mei 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het Subsidiebesluit van 22 november 2013

Artikel 1.Artikel 9 van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 04/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014036520 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters en het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters sluiten, wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 9.De subsidies worden op de volgende wijze betaald: 1° er is een voorschot per kwartaal, behalve: a) in geval van een vermoeden van ernstige problemen bij de organisator, en minstens als er een risico is op plotse stopzetting van de dienstverlening of bij een vermoeden van fraude door de organisator, in welk geval er een voorschot is per maand;b) als de organisator de gegevens die de basis vormen voor de berekening van het voorschot niet tijdig bezorgt, in welk geval het voorschot betaald wordt in de maand die volgt op het bezorgen van de gegevens;c) voor de subsidie voor individuele inclusieve opvang, in welk geval er geen voorschot wordt betaald;2° het saldo wordt afgerekend uiterlijk op 1 april van het kalenderjaar dat volgt op het kalenderjaar in kwestie, behalve: a) als de organisator geen kinderopvang meer aanbiedt, in welk geval er een saldo wordt gemaakt in het kwartaal volgend op de stopzetting;b) als de organisator de gegevens die de basis vormen voor de berekening van het saldo niet tijdig bezorgt, in welk geval er een saldo wordt afgerekend in het kwartaal dat volgt op het bezorgen van de gegevens. Als de gegevens die de basis vormen voor de berekening van de subsidies, fout zijn, kan er een rechtzetting komen.

De minister bepaalt de nadere regels, onder meer de gegevens die de organisator aan Kind en Gezin moet bezorgen en de manier waarop de voorschotten en het saldo worden berekend.".

Art. 2.In hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 oktober 2016, worden een artikel 27/1 tot en met 27/6 ingevoegd, die luiden als volgt: "

Art. 27/1.Kind en Gezin kan bij wijze van experiment beslissen om aan de organisator toe te laten om in afwijking van artikel 27 niet voor alle kinderopvangplaatsen op zijn kinderopvanglocatie te werken volgens het systeem inkomenstarief, vermeld in artikel 28 tot en met 36. De afwijking geldt voor de bijkomende kinderopvangplaatsen boven op de bestaande subsidieerbare kinderopvangplaatsen. In het kader van een algemene oproep tot experiment via UnieKO, het Vlaams Welzijnsverbond, SOM, VVSG, VoorZet, 't OpZet en Unizo worden maximaal tien kinderopvanglocaties van tien verschillende organisatoren toegelaten tot het experiment, vermeld in het eerste lid, waarbij ernaar gestreefd wordt om de volgende types kinderopvanglocatie aan bod te laten komen: 1° kinderopvanglocaties waarvan de organisator groepsopvang maar één kinderopvanglocatie in de gemeente in kwestie heeft of de organisator gezinsopvang maar één kinderopvanglocatie in de zorgregio in kwestie heeft;2° kinderopvanglocaties waarvan de organisator groepsopvang twee of meer kinderopvanglocaties in de gemeente in kwestie heeft of de organisator gezinsopvang twee of meer kinderopvanglocaties in de zorgregio in kwestie heeft;3° kinderopvanglocaties die gebruikmaken van een systeem waarbij de betaling van de vrije prijs gebeurt door een persoon of instantie die niet de contracthouder zelf is;4° kinderopvanglocaties die voor de inwerkingtreding van het decreet van 20 april 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/04/2012 pub. 15/06/2012 numac 2012035637 bron vlaamse overheid Decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters type decreet prom. 20/04/2012 pub. 10/05/2012 numac 2012035490 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen » sluiten een erkenning hadden van Kind en Gezin;5° kinderopvanglocaties die ook op de plaatsen met vrije prijs het systeem van inkomenstarief toepassen. Kind en Gezin geeft een score aan elke aanvraag op basis van de volgende criteria: 1° de organisator heeft een plan om binnen het experiment een mix van kinderen uit gezinnen met diverse socio-economische en culturele achtergronden, te realiseren;2° de organisator heeft een strategie om met de gezinnen te communiceren over het experiment, onder meer over het hanteren van de verschillende prijssystemen;3° de organisator heeft een strategie om met andere organisatoren van kinderopvang in de buurt, het lokaal bestuur en het Lokaal Overleg Kinderopvang te communiceren over de aanpak van het experiment;4° de organisator heeft een duidelijk zicht op de te verwachten evolutie in zijn financiële toestand door het deelnemen aan het experiment. Kind en Gezin geeft op de criteria, vermeld in het derde lid, de volgende scores: 1° nul punten als het antwoord op de vraag naast de kwestie of niet beargumenteerd is;2° twee punten als het antwoord op de vraag erg vaag en onvoldoende beargumenteerd is;3° vier punten als het antwoord op de vraag volstaat, maar slechts net voldoende beargumenteerd is;4° zes punten als het antwoord op de vraag goed beargumenteerd of innovatief is. Een aanvraag die op een of meerdere van de criteria nul punten scoort of een aanvraag die in totaal minder dan 50 % scoort, wordt uitgesloten.

Als er meer dan twee aanvragers zijn voor één van de types kinderopvanglocaties, vermeld in het tweede lid, komen de aanvragen met de hoogste score in aanmerking.

Als een kandidaat bij de twee hoogste scores tot verschillende categorieën behoort of als er een ex aequo bij de twee hoogste scores is, dan streeft Kind en Gezin naar een zo divers mogelijke staalkaart.

Daarbij worden de volgende criteria gebruikt: 1° de grootte van de opvanglocatie;2° de verhouding van de opvangplaatsen met inkomenstarief en de opvangplaatsen met vrije prijs binnen de opvanglocatie;3° de nood aan opvang in de regio op basis van het aantal beschikbare opvangplaatsen ten opzichte van het aantal kinderen uit de doelgroep;4° het aantal en het percentage opvangplaatsen met inkomenstarief en vrije prijs in de gemeente;5° de socio-economische context. Een afwijking is mogelijk voor schriftelijke overeenkomsten die in het kader van het experiment gesloten of aangepast zijn vóór 1 april 2018 en kan duren tot het opgevangen kind naar de basisschool gaat, tenzij als het kind niet naar de basisschool gaat, dan kan het duren tot dat kind drie en een half jaar is.

Art. 27/2.De organisator zorgt voor de aanvang van het experiment, vermeld in artikel 27/1, voor een beleid over de vrije prijs, waarbij de volgende elementen aan bod komen: 1° de manier waarop de vrije prijs voor de kinderopvang ten aanzien van elke contracthouder die betrokken is bij het voormelde experiment, wordt bepaald;2° het aandeel kinderopvangplaatsen met een vrije prijs ten opzichte van de kinderopvangplaatsen met inkomenstarief;3° de criteria die worden gehanteerd om een kinderopvangplaats met vrije prijs of een kinderopvangplaats met inkomenstarief toe te kennen.

Art. 27/3.De organisator zorgt voor de aanvang van het experiment, vermeld in artikel 27/1, voor een aangepaste schriftelijke overeenkomst ten aanzien van de contracthouder die betrokken is bij het voormelde experiment, waarbij elke contracthouder maar één schriftelijke overeenkomst kan hebben en waarbij de volgende elementen zijn opgenomen: 1° de start van de vrije prijs;2° de verbintenis om binnen de schriftelijke overeenkomst niet gelijktijdig zowel met inkomenstarief als zonder inkomenstarief te werken. De organisator zorgt voor de aanvang van het voormelde experiment voor een aangepast huishoudelijk reglement ten aanzien van alle contracthouders van de kinderopvanglocatie, waarbij het beleid, vermeld in artikel 27/3, voor het voormelde experiment wordt opgenomen.

Art. 27/4.De organisator houdt de volgende gegevens bij gedurende het experiment, vermeld in artikel 27/1, volgens de administratieve richtlijnen van Kind en Gezin: 1° de globale financiële situatie van de kinderopvanglocatie, meer bepaald welke persoon of instantie de vrije prijs effectief betaalt en welke kosten verbonden zijn aan het vragen van een vrije prijs;2° de contactgegevens van de contracthouders die meestappen in het voormelde experiment en van de andere contracthouders binnen de kinderopvanglocatie, met het oog op een tevredenheidsbevraging door Kind en Gezin;3° het aantal kinderopvangprestaties met vrije prijs.

Art. 27/5.De organisator informeert het lokaal bestuur en het Lokaal Overleg Kinderopvang van de gemeente van zijn kinderopvanglocatie over de deelname aan het experiment, vermeld in artikel 27/1, voor de aanvang ervan en neemt actief deel aan het Lokaal Overleg Kinderopvang.

Art. 27/6.Kind en Gezin kan de afwijkingsbeslissing intrekken als de voorwaarden, vermeld in artikel 27/1 tot en met 27/6, niet nageleefd worden.".

Art. 3.In artikel 32 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het tweede lid worden de woorden "elektronische identiteitskaart" vervangen door de woorden "Belgische elektronische identiteitskaart of Belgische elektronische vreemdelingenkaart";2° tussen het derde en het vierde lid wordt er een lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "De contracthouder kan een attest inkomenstarief aanvragen in de volgende gevallen: 1° als de contracthouder een beslissing van het OCMW als vermeld in artikel 34/1 heeft;2° als de contracthouder zich in een situatie als vermeld in artikel 34 bevindt;3° als de contracthouder die een maximumtarief betaalt omdat hij zijn inkomen niet bekend wilde maken als vermeld in artikel 32/1, nu wel zijn inkomen bekend wil maken;4° als de contracthouder die een maximumtarief betaalt als vermeld in artikel 36, derde lid, een nieuw attest inkomenstarief wil, en ten vroegste na verloop van zes maanden in het geval van de toepassing van artikel 36, derde lid, 2°."; 3° in het bestaande vijfde lid, dat het zesde lid wordt, worden de woorden "De organisator krijgt toegang" vervangen door de woorden "De organisator en het OCMW krijgen toegang", worden de woorden "De organisator baseert zich" vervangen door de woorden "De organisator en het OCMW baseren zich" en wordt het woord "hem" vervangen door het woord "hen".

Art. 4.In artikel 32/1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, wordt het tweede lid vervangen door wat volgt: "Het maximumtarief geldt niet als een contracthouder die zijn inkomen niet bekend wil maken, een attest inkomenstarief aanvraagt voor een pleegkind dat bij hem inwoont en de situatie, vermeld in artikel 34, § 1, 3°, aanvinkt.".

Art. 5.In artikel 33 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, wordt paragraaf 1 vervangen door wat volgt: " § 1. Het inkomenstarief bij de aanvraag van het attest inkomenstarief wordt als volgt berekend: 1° als de contracthouder een Belgische elektronische identiteitskaart of een Belgische elektronische vreemdelingenkaart heeft, dan worden bij aanmelding in het online instrument de volgende gegevens automatisch opgeladen: a) de gezinssamenstelling zoals dat door de Kruispuntbank ter beschikking wordt gesteld, meer bepaald het aantal kinderen tot en met veertien jaar en inwonende personen.Als het systeem meer dan een persoon herkent als inwonende persoon, dan duidt de contracthouder handmatig aan wie de inwonende persoon is. Als de contracthouder meer kinderen ten laste heeft dan het systeem vermeldt, dan vermeldt de contracthouder handmatig de ontbrekende kinderen en duidt aan of ze ten laste zijn; b) het inkomen van de contracthouder en, als er een inwonende persoon is, het inkomen van de inwonende persoon, op basis van het meest recente Belgische aanslagbiljet voor personenbelasting en aanvullende belastingen, zoals dat door de Federale Overheidsdienst Financiën ter beschikking wordt gesteld.Als er geen aanslagbiljet is, dan wordt het inkomen van de persoon voor wie er geen aanslagbiljet is, handmatig ingevuld conform het tweede lid; 2° als de contracthouder geen Belgische elektronische identiteitskaart of een Belgische elektronische vreemdelingenkaart heeft, dan wendt de contracthouder zich tot de organisator of het OCMW, die de volgende gegevens handmatig in het online instrument invoert: a) de gezinssamenstelling, op basis van een verklaring op erewoord van de contracthouder;b) het inkomen van de contracthouder en, als er een inwonende persoon is, het inkomen van de inwonende persoon, op basis van het meest recente Belgisch aanslagbiljet voor personenbelasting en aanvullende belastingen.Als er geen Belgische aanslagbiljet is, dan wordt het inkomen van de persoon voor wie er geen aanslagbiljet is, ingevuld conform het tweede lid.

Als er geen aanslagbiljet is, dan wordt het inkomen ingevuld op basis van een formeel document. Het in te vullen inkomen, dat ook nul kan zijn, is naargelang van het moment een van de volgende: 1° bij de start van de kinderopvang, het inkomen van: a) de laatste maand die voorafgaat aan de maand van de aanvraag van het attest inkomenstarief;b) als start van de kinderopvang onmiddellijk volgt op het moederschapsverlof, de laatste maand voor de start van het moederschapsverlof;2° gedurende de kinderopvang, het inkomen van de maand die voorafgaat aan de maand van de aanvraag van het attest inkomenstarief. Als blijkt uit het aanslagbiljet of het formeel document dat het inkomen van minstens één van de personen van wie het inkomen dient voor de berekening van het inkomenstarief, hoger dan nul is, dan wordt het inkomenstarief berekend op basis van dat inkomen.

Als blijkt uit het aanslagbiljet of het formeel document dat het inkomen van alle personen van wie het inkomen dient voor de berekening van het inkomenstarief, nul is, dan geldt het standaard minimumtarief, vermeld in artikel 34, § 2, eerste lid, 2°. ".

Art. 6.In artikel 34, § 1, 1°, van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, wordt punt b) vervangen door wat volgt: "b) heeft gedurende minstens zes opeenvolgende maanden die de aanvraag van een individueel verminderd inkomenstarief onmiddellijk voorafgaan, volledige werkloosheidsuitkeringen ontvangen of heeft als zelfstandige een faillissementsuitkering ontvangen. Het officieel document dat gehanteerd wordt ter staving mag echter niet een attest zijn van een bevoegde instantie inzake werkloosheidsuitkeringen of faillissementsuitkeringen. Indien de betrokken periode minstens 12 opeenvolgende maanden betreft, mag het officieel document ter staving evenmin een aanslagbiljet zijn waarop de betrokken uitkering reeds onderdeel uitmaakt van het inkomen;".

Art. 7.In artikel 34/1, tweede lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, wordt de zin "Het OCMW kan beslissen dat het bedrag wordt toegepast met terugwerkende kracht." vervangen door de volgende zinnen "Het OCMW kan beslissen dat het bedrag wordt toegepast met terugwerkende kracht tot maximaal zes maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand waarin het OCMW beslist. Een individueel verminderd inkomenstarief wordt toegekend voor minstens één jaar, waarbij de einddatum telkens de laatste dag van het kwartaal is waarin het attest inkomenstarief een jaar geldigheid bereikt, tenzij er eerder een moment is waarop de contracthouder een nieuw attest inkomenstarief moet aanvragen als vermeld in artikel 32, derde lid.".

Art. 8.In artikel 36 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° aan het eerste lid worden de volgende zinnen toegevoegd: "De organisator informeert en ondersteunt de contracthouder daarbij als dat nodig is.Kind en Gezin kan, in het kader van steekproeven, de documenten die de toepassing, vermeld in artikel 33, 34 en 34/1, aantonen, opvragen bij de bevoegde overheid."; 2° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt: "Overeenkomstig artikel 8, § 3, derde lid, van het decreet van 20 april 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/04/2012 pub. 15/06/2012 numac 2012035637 bron vlaamse overheid Decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters type decreet prom. 20/04/2012 pub. 10/05/2012 numac 2012035490 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen » sluiten kan Kind en Gezin maatregelen nemen ten aanzien van de gezinnen die niet de correcte gegevens verstrekken, nodig voor de berekening van de prijs van de kinderopvang, of die een wijziging van die gegevens niet meedelen.Die maatregelen bestaan uit de bepaling van het juiste inkomenstarief voor de toekomst en uit het bepalen van een schadevergoeding ten laste van de contracthouder voor het verleden. Kind en Gezin zal het juiste inkomenstarief bepalen op basis van de beschikbare informatie en het attest inkomenstarief bezorgen aan de contracthouder. De schadevergoeding bedraagt het dubbele van het juiste inkomenstarief dat bepaald werd door Kind en Gezin, per kinderopvangprestatie die in het opvangplan werd opgenomen."; 3° er worden een derde lid en een vierde lid toegevoegd, die luiden als volgt: "In de volgende situaties kan er een attest inkomenstarief met maximumtarief opgemaakt worden: 1° door de organisator of Kind en Gezin: als het attest inkomenstarief van de contracthouder niet meer geldig is en de contracthouder nalaat een nieuw attest inkomenstarief aan te vragen;2° door Kind en Gezin: als de contracthouder geen correcte gegevens doorgeeft die nodig zijn voor de berekening van het inkomenstarief.In dat geval heeft het attest inkomenstarief met maximumtarief altijd een geldigheidsduur van zes maanden.

De organisator waarschuwt de contracthouder vooraf over de situaties, vermeld in derde lid, 1° en 2°. ".

Art. 9.Artikel 36/1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 04/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014036520 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters en het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters sluiten en vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 36/1.Na het toekennen van het attest inkomenstarief kan de contracthouder fouten op zijn attest inkomenstarief melden aan Kind en Gezin, volgens de administratieve richtlijnen van Kind en Gezin.

Kind en Gezin doet een rechtzetting als er effectief een fout was bij de berekening op basis waarvan het attest inkomenstarief werd toegekend, in welk geval de contracthouder het nieuwe attest inkomenstarief bezorgt aan de organisator. Een rechtzetting kan alleen voor een huidig geldend attest inkomenstarief verkregen worden, tenzij het huidig geldende attest inkomenstarief een indexatie betreft, in welk geval het voorafgaande attest inkomenstarief kan worden rechtgezet.

Kind en Gezin doet geen rechtzetting voor het verleden, tenzij: 1° het een rechtzetting betreft waarbij de startdatum van het eerst toegekende attest inkomenstarief met maximum een maand vervroegd wordt doordat de kinderopvang eerder start;2° op gemotiveerd verzoek van de organisator voor fouten in het systeem of voor fouten naar aanleiding van verkeerde input van de contracthouder, of in geval van de toepassing van artikel 34/1, van verkeerde input van het OCMW of de organisator. De rechtzetting wordt toegepast met een terugwerkende kracht tot maximum negen maanden vanaf de eerste dag van de maand waarin de organisator de fout meldt en rekening houdend met de termijnen voor de rechtzetting na een saldoafrekening ten aanzien van de organisator.".

Art. 10.In artikel 58, § 1, eerste lid, 3°, van hetzelfde besluit wordt het woord "subsidieerbare" telkens vervangen door het woord "gesubsidieerde". HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014

Art. 11.Artikel 36 van het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 36.De subsidie voor inkomenstarief buitenschoolse opvang kan worden toegekend aan de organisator van gezinsopvang of groepsopvang met een subsidie voor inkomenstarief als vermeld in het Subsidiebesluit van 22 november 2013.".

Art. 12.In artikel 41, tweede lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2015 pub. 06/05/2015 numac 2015035566 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Subsidiebesluit van 22 november 2013, het Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren, wat betreft de regeling voor het inkomenstarief sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 1° worden de woorden "voltijds naar de basisschool gaat of dat ouder is dan 3,5 jaar" vervangen door de woorden "buitenschools opgevangen wordt";2° in punt 2° worden de woorden "voltijds naar de basisschool gaat of dat ouder is dan 3,5 jaar" vervangen door de woorden "buitenschools opgevangen wordt";3° punt 2° /1 wordt opgeheven; 4° punt 3° vervangen door wat volgt: "3° ter uitvoering van artikel 32 is de einddatum, vermeld op het attest inkomenstarief, de laatste dag van het kalenderjaar van de aanvraag van het attest inkomenstarief, tenzij het kind drie en een half jaar, zes jaar of negen jaar wordt: dan is de einddatum de laatste dag van het kwartaal waarin het kind drie en een half jaar, zes jaar of negen jaar wordt;"; 5° in punt 5° worden de woorden "voltijds naar de basisschool gaat of dat ouder is dan 3,5 jaar" vervangen door de woorden "buitenschools opgevangen wordt".

Art. 13.In hoofdstuk 12 van hetzelfde besluit wordt een artikel 100/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 100/1.Voor de organisatoren, vermeld in artikel 36, die op 1 januari 2017 nog opvangplaatsen hebben zonder een subsidie voor inkomenstarief buitenschoolse opvang, geldt een overgangsperiode tot en met 30 juni 2017. Tijdens die overgangsperiode kan de organisator de subsidie toegekend krijgen, op voorwaarde dat hij de bijbehorende voorwaarden toepast. Vanaf 1 juli 2017 is de organisator verplicht de voormelde subsidie en de bijbehorende voorwaarden toe te passen voor al zijn opvangplaatsen.". HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 14.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 april 2017.

Artikel 1, 3 en 8 hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2016.

Artikel 11 heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2017.

Art. 15.De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 16 juni 2017 De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN

^