Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 19 juli 2019
gepubliceerd op 28 augustus 2019

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering betreffende basis- en secundair onderwijs

bron
vlaamse overheid
numac
2019014097
pub.
28/08/2019
prom.
19/07/2019
ELI
eli/besluit/2019/07/19/2019014097/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering betreffende basis- en secundair onderwijs


DE VLAAMSE REGERING, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993, artikel 20;

Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 22, gewijzigd bij de decreten van 30 november 2007 en 1 februari 2008, artikel 37duodecies, § 1 en § 3 en artikel 37terdecies, § 2, ingevoegd bij het decreet van 25 november 2011 en gewijzigd bij het decreet van 25 april 2014, artikel 37/16, § 1, 37/21, § 1, 37/26, § 1 en § 3, 37/30, § 2, 37/38, § 1, 37/39, 37/41, § 1, § 3 en § 4, 37/42, 37/43/1, 37/51, § 1, 37/56, § 1, 37/62, § 1 en § 3, 37/66, § 2, alle ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019 en artikel 172quinquies, § 8/1, ingevoegd bij het decreet van 6 juli 2018 en vervangen bij het decreet van 5 april 2019;

Gelet op het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap, artikel 27/1, tweede lid, 3°, 31/1, tweede lid, 3°, en 41, eerste lid, artikel 62, zesde lid, gewijzigd bij het decreet van 30 maart 2018, artikel 86, § 1, 3°, gewijzigd bij de decreten van 17 juni 2016 en 30 maart 2018, en artikel 93, § 2;

Gelet op de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011, artikel 12, artikel 110/12, § 1 en § 3 en artikel 110/13, § 2, ingevoegd bij het decreet van 25 november 2011 en gewijzigd bij het decreet van 25 april 2014, artikel 115, § 1, eerste lid, 1°, 2°, 3° en 4°, artikel 123/3, § 1, vervangen bij het decreet van 25 april 2014, artikel 123/21, 123/23 en 123/24, alle ingevoegd bij het decreet van 27 april 2018, artikel 133/4, § 1, negende en tiende lid, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 133/5, eerste lid, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 157/9, 3°, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 179, vervangen bij het decreet van 20 april 2018, artikel 209, ingevoegd bij het decreet van 31 juli 1990, artikel 253/8, 253/11, § 2, eerste lid, 253/19, § 1 en § 3, 253/24, § 2, 253/27, § 2, 253/39, 253/41, § 2, 253/51, § 1 en § 3, 253/56, § 2, 253/59, § 2, 295/6, 295/7, 295/9, § 1, § 3 en § 4, 295/10, § 1, 295/12, § 3, allen ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, artikel 314/8, § 8/1, ingevoegd bij het decreet van 6 juli 2018 en vervangen bij het decreet van 5 april 2019, artikel 336, § 1, 4°, vervangen bij het decreet van 21 maart 2014 en gewijzigd bij het decreet van 17 juni 2016, artikel 350, eerste lid, vervangen bij het decreet van 20 april 2018, artikel 357/7, § 2, eerste lid, ingevoegd bij het decreet van 30 maart 2018, artikel 357/16, ingevoegd bij het decreet van 30 maart 2018, artikel 357/18, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 30 maart 2018, en artikel 357/50, vierde lid, ingevoegd bij het decreet van 30 maart 2018;

Gelet op de Codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016, artikel III.47, § 4, vierde lid, ingevoegd bij het decreet van 5 april 2019, en artikel V.53, derde lid;

Gelet op het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, artikel 3;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket "uren-leraar" in het voltijds secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het basisonderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 betreffende de oprichting en instandhouding van betrekkingen in het ambt van leraar secundair onderwijs, belast met het geven van praktische vakken, die voor de verzorging en het onderhoud van de teelten en de veestapel in het voltijds gewoon secundair onderwijs worden ingezet;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 houdende uitvoering van het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2010 tot uitvoering van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs wat de rechtspositie van het personeel van de inspectie en de pedagogische begeleidingsdiensten betreft;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012 tot bepaling van het model van inschrijvingsregister en mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving, de provinciale bemiddelingscel voor gemeenten gelegen buiten het werkingsgebied van het lokaal overlegplatform (LOP) en de procedure voor de goedkeuring van de aanmeldingsprocedure door de Vlaamse Regering na een negatief besluit van de Commissie inzake leerlingenrechten;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 tot bepaling van de kwaliteitsstandaard voor Content and Language Integrated Learning (CLIL) in het gewoon secundair onderwijs en de leertijd en aanwijzing van de bevoegde dienst voor de goedkeuring van de CLIL-plannen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 tot operationalisering van de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2018 houdende uitvoeringsmaatregelen betreffende het duaal leren en de aanloopfase en diverse andere maatregelen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2018 tot vastlegging van structuuronderdelen duaal en standaardtrajecten in het secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2019 houdende goedkeuring van de programmatie van structuuronderdelen van het voltijds secundair onderwijs;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 20 maart 2019;

Gelet op protocol nr. 140 van 24 mei 2019 houdende de conclusies van de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op advies 66.296/1 van de Raad van State, gegeven op 2 juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur, artikel 14 en 15;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket "uren-leraar" in het voltijds secundair onderwijs

Artikel 1.In het opschrift van het besluit van de Vlaamse regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket "uren-leraar" in het voltijds secundair onderwijs, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018, wordt de volgende zinsnede toegevoegd: "en betreffende de aanvangsbegeleiding in (semi-)internaten en tehuizen".

Art. 2.In artikel 10, § 1, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 1° wordt de zinsnede "het tweede leerjaar van de eerste graad" vervangen door de zinsnede "het tweede leerjaar A (vanaf 2020-2021), het tweede leerjaar van de eerste graad (tot en met 2019-2020)"; 2° punt 2° wordt vervangen door wat volgt: "2° voor het eerste leerjaar B, het tweede leerjaar B (vanaf 2020-2021), het beroepsvoorbereidend leerjaar (tot en met 2019-2020) en de tweede graad van het beroepssecundair onderwijs: 25 uren-leraar per leerjaar;".

Art. 3.In artikel 13 van hetzelfde besluit wordt tussen het tweede lid, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005, en het derde lid, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 1992, een nieuw lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "In afwijking hiervan worden de uren-leraar, berekend in toepassing van de bepalingen van dit besluit, voor de scholen in Voeren aangewend naar rata van 100%.".

Art. 4.In hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018, wordt een artikel 15quinquies ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 16/3.Een instelling die in uitvoering van artikel III.47, § 4, van de codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016, ingevoegd bij het decreet van 15 maart 2019, beslist om de uren voor aanvangsbegeleiding in het kader van een samenwerkingsverband "aanvangsbegeleiding" samen te leggen met een of meer instellingen, draagt daarvoor deze uren over naar een instelling die, conform de afspraken, binnen het samenwerkingsverband is aangeduid.

De betrekking die wordt ingericht op basis van overgedragen uren komt niet in aanmerking voor vacantverklaring en de inrichtende macht kan in geen geval een personeelslid vast benoemen, affecteren of muteren in deze betrekking.". HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs

Art. 5.In het opschrift van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs, laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2018, wordt de zinsnede "en betreffende coördinatieopdrachten door ondersteuningsnetwerken in het basis- en secundair onderwijs" toegevoegd.

Art. 6.In hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk 5/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "Hoofdstuk 5/1. Coördinatieopdrachten door ondersteuningsnetwerken in het basis- en secundair onderwijs".

Art. 7.In hoofdstuk 5/1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij artikel 3, wordt een artikel 28/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 28/1.In een ondersteuningsnetwerk, als vermeld in artikel 172quinquies, § 8/1, tweede lid, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 314/8, § 8/1, tweede lid, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, kan jaarlijks maximaal drie procent van het totaal aantal lestijden, lesuren, uren en begeleidingseenheden die de verschillende scholen voor buitengewoon onderwijs samen ontvangen voor ondersteuning van scholen voor gewoon onderwijs, aangewend worden voor coördinatieopdrachten.". HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken

Art. 8.In artikel 14ter, 4°, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 maart 2003 en gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 4 juni 2004, 10 september 2010 en 30 augustus 2016, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "het BLOSO" worden vervangen door de woorden "Sport Vlaanderen";2° een punt d) en e) worden toegevoegd, die luiden als volgt: "d) maximum honderddertig halve lesdagen per schooljaar voor leerlingen van de tweede of derde graad met een individueel flexibel leertraject als bedoeld in artikel 136/5 van de Codex Secundair Onderwijs; e) maximum negentig halve lesdagen per schooljaar voor leerlingen van de eerste graad met een individueel flexibel leertraject als bedoeld in artikel 136/5 van de Codex Secundair Onderwijs.".

Art. 9.In artikel 14quater van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 maart 2003 en gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 6 juli 2007, 24 oktober 2008 en 30 augustus 2016, wordt het derde lid vervangen door wat volgt: "Vanaf vijf al dan niet gespreide halve lesdagen per schooljaar die als problematische afwezigheid zijn geregistreerd, signaleert de instelling bovendien de problematische afwezigheden aan het centrum voor leerlingenbegeleiding en werkt ermee samen rond begeleiding van de jongere in kwestie. Van die begeleiding houdt de school een dossier bij, dat een onderdeel mag zijn van het leerlingendossier.".

Art. 10.In artikel 14septies, eerste lid, 5°, b), van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2010 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018, wordt de zin "in het gewoon onderwijs gedurende maximaal 150 minuten per week, verplaatsing inbegrepen, wegens een stoornis die is vastgelegd in een diagnose als vermeld in artikel 5, 4°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van de operationele doelstellingen van de centra voor leerlingenbegeleiding" vervangen door de zin "in het gewoon onderwijs gedurende maximaal 150 minuten per week, verplaatsing inbegrepen, voor leerlingen met een specifieke onderwijsgerelateerde behoefte waarvoor een handelingsgericht advies is gegeven als vermeld in artikel 2, 11°, g), van het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding".

Art. 11.Artikel 14octies1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2007 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008, wordt opgeheven. HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het basisonderwijs

Art. 12.In artikel 10ter, eerste lid, 5°, b), van het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het basisonderwijs, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2010 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018, wordt de zin "in het gewoon onderwijs gedurende maximaal 150 minuten per week, verplaatsing inbegrepen, wegens een stoornis die is vastgelegd in een diagnose als vermeld in artikel 5, 4°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van de operationele doelstellingen van de centra voor leerlingenbegeleiding." vervangen door de zin "in het gewoon onderwijs gedurende maximaal 150 minuten per week, verplaatsing inbegrepen, voor leerlingen met een specifieke onderwijsgerelateerde behoefte waarvoor een handelingsgericht advies is gegeven als vermeld in artikel 2, 11°, g), van het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding.".

Art. 13.In artikel 10quinquies van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 maart 2003 en gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 13 september 2013 en 30 augustus 2016, wordt paragraaf 2 vervangen door wat volgt: " § 2. De afwezigheden die geregistreerd zijn als problematisch, worden beschouwd als gewettigde afwezigheden, op voorwaarde dat de school in begeleidende maatregelen voor de leerling in kwestie voorziet. Vanaf vijf al dan niet gespreide halve lesdagen per schooljaar die als problematische afwezigheid zijn geregistreerd, signaleert de school bovendien de problematische afwezigheden aan het centrum voor leerlingenbegeleiding en werkt ermee samen rond begeleiding van de jongere in kwestie. Van die begeleiding houdt de school een dossier bij, dat een onderdeel mag zijn van het leerlingendossier.".

Art. 14.Artikel 10sexies1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2007, wordt opgeheven. HOOFDSTUK 5. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs

Art. 15.Aan artikel 8 van het besluit van de Vlaamse regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2012, wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "Overeenkomstig artikel 19 van het decreet van 10 juni 2016 tot regeling van bepaalde aspecten van alternerende opleidingen gelden de bovenstaande bepalingen niet.". HOOFDSTUK 6. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs

Art. 16.In artikel 5, § 6, van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs wordt de laatste zin vervangen door wat volgt: "De processen-verbaal worden gedurende vijftig jaar bewaard. De notulen worden gedurende vijf jaar bewaard.".

Art. 17.Artikel 7 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018, wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 7.Met behoud van de toepassing van artikel 31 kunnen de volgende leerlingen als regelmatige leerlingen tot het eerste leerjaar B worden toegelaten: 1° de leerlingen die het lager onderwijs hebben beëindigd zonder getuigschrift basisonderwijs;2° de leerlingen die het lager onderwijs niet hebben beëindigd, maar uiterlijk op 31 december na de aanvang van het schooljaar de leeftijd van 12 jaar bereiken; 3° de leerlingen die tijdens het schooljaar overgaan van het eerste leerjaar A naar het eerste leerjaar B op voorwaarde van een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad.".

Art. 18.In artikel 9 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018, worden in het eerste lid de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in 1° worden de woorden "of zonder" opgeheven;2° in 2° worden de woorden "of zonder" opgeheven.

Art. 19.In artikel 31 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2007 en het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 3, eerste lid, wordt in 1° de zinsnede "het studiedomein kunst en creatie of het studiegebied ballet" vervangen door de zinsnede "het studiedomein kunst en creatie, het studiegebied ballet of het studiegebied podiumkunsten";2° paragraaf 4 wordt opgeheven.

Art. 20.In artikel 38bis van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2010 en gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 7 september 2012 en 1 juni 2018, worden in het derde lid de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 1° wordt de volgende zin toegevoegd: "desbetreffende toelating van rechtswege geldt in de eerste graad enkel voor overstap van het eerste leerjaar naar het tweede leerjaar binnen de A- respectievelijk de B-stroom;"; 2° in punt 2° wordt de zinsnede "overstapt naar een structuuronderdeel van dezelfde of een andere school waarvoor niet gebruikgemaakt wordt van de bepalingen van dit artikel" vervangen door de zinsnede "binnen dezelfde of een andere school overstapt hetzij naar een structuuronderdeel waarvoor niet gebruikgemaakt wordt van de bepalingen van dit artikel, hetzij van de A- naar de B-stroom of omgekeerd in de eerste graad.".

Art. 21.In artikel 39 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2 wordt het vijfde lid vervangen door wat volgt: "Het model van het oriënteringsattest A, dat van toepassing is vanaf het schooljaar 2019-2020, en de richtlijnen om het in te vullen, zijn opgenomen in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.Dit model en deze richtlijnen gelden niet voor de eerste graad, behoudens voor het tweede leerjaar ervan tijdens het schooljaar 2019-2020."; 2° in paragraaf 2, zesde lid, wordt de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest A" vervangen door de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest A, dat van toepassing is vanaf het schooljaar 2019-2020,";3° in paragraaf 2, zevende lid, wordt de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest A" vervangen door de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest A, dat van toepassing is vanaf het schooljaar 2020-2021,";4° in paragraaf 3 wordt het vierde lid vervangen door wat volgt: "Het model van het oriënteringsattest B, dat van toepassing is vanaf het schooljaar 2019-2020, en de richtlijnen om het in te vullen, zijn opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd.Dit model en deze richtlijnen gelden niet voor de eerste graad, behoudens voor het tweede leerjaar ervan tijdens het schooljaar 2019-2020."; 5° in paragraaf 3, vijfde lid, wordt de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest B" vervangen door de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest B, dat van toepassing is vanaf het schooljaar 2020-2021,";6° in paragraaf 4 wordt het vierde lid vervangen door wat volgt: "Het model van het oriënteringsattest C, dat van toepassing is vanaf het schooljaar 2019-2020, en de richtlijnen om het in te vullen, zijn opgenomen in bijlage 3, die bij dit besluit is gevoegd.Dit model en deze richtlijnen gelden niet voor de eerste graad, behoudens voor het tweede leerjaar ervan tijdens het schooljaar 2019-2020."; 7° in paragraaf 4, vijfde lid, wordt de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest C" vervangen door de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest C, dat van toepassing is vanaf het schooljaar 2019-2020,";8° in paragraaf 4, zesde lid, wordt de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest C" vervangen door de zinsnede "Het model van het oriënteringsattest C, dat van toepassing is vanaf het schooljaar 2020-2021,".

Art. 22.Bijlage 1 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 23.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 24.Bijlage 3 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage 3, die bij dit besluit is gevoegd. HOOFDSTUK 7. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3

Art. 25.In artikel 4 van het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 en 19 september 2011, wordt de zin: "Deze facultatieve integratiefase van één schooljaar kan bij wijze van uitzondering door de klassenraad verlengd worden tot een tweede schooljaar, als een leerling door omstandigheden een lange periode gewettigd afwezig was gedurende het eerste schooljaar van de integratiefase en daardoor geen getuigschrift heeft behaald." vervangen door de zin: "Deze facultatieve integratiefase van één schooljaar kan bij wijze van uitzondering door de klassenraad verlengd worden tot een tweede schooljaar in volgende situaties: a) als een leerling door omstandigheden een lange periode gewettigd afwezig was gedurende het eerste schooljaar van de integratiefase en daardoor geen getuigschrift heeft behaald; b) als een leerling nood blijkt te hebben aan een tweede jaar van de integratiefase op basis van individuele handelingsplanning gedurende het eerste schooljaar van de integratiefase en daardoor geen getuigschrift heeft behaald.".

Art. 26.In artikel 13, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 en 19 september 2011, wordt het eerste gedachtestreepje vervangen door wat volgt: "- de toelating van een leerling tot een jaar van een opleiding;".

Art. 27.In artikel 19 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 augustus 2016, wordt de volgende zin toegevoegd: "De processen-verbaal worden gedurende vijftig jaar bewaard.". HOOFDSTUK 8. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 betreffende de oprichting en instandhouding van betrekkingen in het ambt van leraar secundair onderwijs, belast met het geven van praktische vakken, die voor de verzorging en het onderhoud van de teelten en de veestapel in het voltijds gewoon secundair onderwijs worden ingezet

Art. 28.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 betreffende de oprichting en instandhouding van betrekkingen in het ambt van leraar secundair onderwijs, belast met het geven van praktische vakken, die voor de verzorging en het onderhoud van de teelten en de veestapel in het voltijds gewoon secundair onderwijs worden ingezet wordt het eerste lid vervangen door wat volgt: "Onverminderd de uren-leraar die worden toegekend op basis van de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket "uren-leraar" in het voltijds secundair onderwijs, wordt aan elke instelling voor voltijds gewoon secundair onderwijs die door de Vlaamse Gemeenschap gefinancierd of gesubsidieerd wordt, en die binnen het studiegebied land- en tuinbouw ten minste een van de volgende structuuronderdelen organiseert, een specifiek aantal uren-leraar toegekend: 1° agrotechnieken dier;2° agrotechnieken dier duaal;3° agrotechnieken plant;4° agrotechnieken plant duaal;5° assistent dierlijke productie duaal;6° assistent plantaardige productie duaal;7° dier- en landbouwtechnische wetenschappen;8° dier en milieu;9° dier en milieu duaal;10° hippisch assistent duaal;11° landbouw;12° paardrijden en -verzorgen;13° paardenhouderij;14° paardenhouderij duaal;15° plant, dier en milieu;16° plant-, dier- en milieutechnieken;17° plant en milieu;18° plant en milieu duaal;19° planttechnische wetenschappen;20° productiemedewerker dier;21° productiemedewerker dier duaal;22° productiemedewerker plant;23° productiemedewerker plant duaal; 24° tuinbouw en groenvoorziening.".

Art. 29.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt opgeheven. HOOFDSTUK 9. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 houdende uitvoering van het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap

Art. 30.In het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 houdende uitvoering van het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2018, wordt een artikel 8ter ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 8ter.Een jongere die in het schooljaar dat voorafgaat aan het schooljaar 2019-2020, is gescreend naar een voortraject, doorloopt die screening opnieuw. Het resultaat van die nieuwe screening is een inschaling in de aanloopcomponent, de arbeidsdeelname of een NAFT.".

Art. 31.In artikel 9, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009, 18 juni 2010, 19 september 2011 en 14 september 2012, wordt punt 2° opgeheven.

Art. 32.In artikel 17 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 augustus 2016 en gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 7 juli 2017 en 18 mei 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid wordt de zinsnede "het schooljaar 2018-2019" vervangen door de zinsnede "het schooljaar 2019-2020";2° in het eerste en het tweede lid wordt de zinsnede "het schooljaar 2017-2018" telkens vervangen door de zinsnede "het schooljaar 2018-2019".

Art. 33.In artikel 19 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 augustus 2016 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 mei 2018, wordt de zinsnede "het schooljaar 2018-2019" vervangen door de zinsnede "het schooljaar 2019-2020" en wordt de zinsnede "het schooljaar 2017-2018" vervangen door de zinsnede "het schooljaar 2018-2019". HOOFDSTUK 1 0. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2010 tot uitvoering van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs wat de rechtspositie van het personeel van de inspectie en de pedagogische begeleidingsdiensten betreft

Art. 34.In artikel 65 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2010 tot uitvoering van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs wat de rechtspositie van het personeel van de inspectie en de pedagogische begeleidingsdiensten betreft, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 5 april 2019, wordt de zinsnede "voor de terugbetaling van het woon-werkverkeer conform artikel V 12bis" vervangen door de zinsnede "voor een mobiliteitskrediet zoals uitgewerkt in artikel V 12bis". HOOFDSTUK 1 1. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012 tot bepaling van het model van inschrijvingsregister en mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving, de provinciale bemiddelingscel voor gemeenten gelegen buiten het werkingsgebied van het lokaal overlegplatform (LOP) en de procedure voor de goedkeuring van de aanmeldingsprocedure door de Vlaamse Regering na een negatief besluit van de Commissie inzake leerlingenrechten

Art. 35.Het opschrift van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012 tot bepaling van het model van inschrijvingsregister en mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving, de provinciale bemiddelingscel voor gemeenten gelegen buiten het werkingsgebied van het lokaal overlegplatform (LOP) en de procedure voor de goedkeuring van de aanmeldingsprocedure door de Vlaamse Regering na een negatief besluit van de Commissie inzake leerlingenrechten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2016, wordt vervangen door wat volgt: "Besluit betreffende het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs".

Art. 36.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 3.Ter uitvoering van artikel 37/26, § 3, 37/38, § 1, en 37/62, § 3, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 253/9, 253/18, § 3, 253/23, § 2, 253/49, § 3, 253/54, § 2 en 295/6 van de codex secundair onderwijs, bepaalt de administrateur-generaal van AGODI het model van inschrijvingsregister.

Het model van inschrijvingsregister vermeldt naast de gegevens, vermeld in artikel 37/26, § 1, en 37/62, § 1, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 253/18, § 1, en 253/49, § 1, van de codex secundair onderwijs, minimaal de volgende gegevens: 1° de volgnummers;2° de datum en het uur van de inschrijving;3° de naam van de leerling;4° het geboortedatum van de leerling;5° in voorkomend geval, de contingenten. In afwijking van het eerste lid bepaalt de administrateur-generaal van AGODI het model van inschrijvingsregister voor inschrijvingen voor het schooljaar 2019-2020 in uitvoering van artikel 37duodecies, § 3, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 110/12, § 3, van de codex secundair onderwijs. In afwijking van het tweede lid vermeldt het model van het inschrijvingsregister voor inschrijvingen voor het schooljaar 2019-2020, naast de gegevens in 1° tot en met 5°, de gegevens vermeld in artikel 37duodecies, § 1, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 110/12, § 1, van de codex secundair onderwijs.".

Art. 37.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 4.Ter uitvoering van artikel 37/30, § 2, 37/43/1 en 37/66, § 2, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 253/26, § 2, 253/57, § 2 en 295/12, § 3, van de codex secundair onderwijs, bepaalt de administrateur-generaal van AGODI het model waarmee het schoolbestuur de niet-gerealiseerde inschrijving meedeelt aan de ouders en aan AGODI. Het model vermeldt naast de gegevens, vermeld in artikel 37/30, § 2, en 37/66, § 2, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 253/26, § 2, en 253/57, § 2, van de codex secundair onderwijs, minimaal de volgende gegevens: 1° het schooljaar waarvoor de niet-gerealiseerde inschrijving geldt;2° de datum en het uur van de niet-gerealiseerde inschrijving;3° de gegevens van de vestigingsplaats;4° de naam van de leerling;5° het geboortedatum van de leerling;6° de reden van niet-gerealiseerde inschrijving. In afwijking van het eerste lid bepaalt de administrateur-generaal van AGODI het model waarmee het schoolbestuur de niet-gerealiseerde inschrijving meedeelt aan de ouders en aan AGODI voor het schooljaar 2019-2020 in uitvoering van artikel 37terdecies, § 2, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 110/13, § 2, van de codex secundair onderwijs. In afwijking van het tweede lid vermeldt het model waarmee het schoolbestuur de niet-gerealiseerde inschrijving meedeelt aan de ouders en aan AGODI voor het schooljaar 2019-2020, naast de gegevens in 1° tot en met 6°, de gegevens vermeld in artikel 37terdecies, § 2, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 110/13, § 2, van de codex secundair onderwijs.".

Art. 38.In hetzelfde besluit van 13 juli 2012, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2016, wordt een hoofdstuk 5/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "Hoofdstuk 5/1 - De tijdslijn voor aanmeldingen en inschrijvingen".

Art. 39.In hoofdstuk 5/1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij artikel 38, wordt een artikel 12/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 12/1.Voor het basisonderwijs start en eindigt de aanmeldingsperiode van de leerlingen zoals bepaald in artikel 37/21, § 1, en 37/56, § 1, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: van 2 maart 2020 tot en met 31 maart 2020.

De uiterste datum waarop voor het basisonderwijs de resultaten van de aanmeldingen van de in paragraaf 1 aangemelde leerlingen bekend wordt gemaakt, is voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: 30 april 2020.

De periode waarin de gunstig gerangschikte leerlingen, zoals bepaald in artikel 37/21, § 1, 3°, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, zich kunnen inschrijven is voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: van 4 mei 2020 tot en met 26 mei 2020.

De start van de inschrijvingen voor de vrije plaatsen, zoals bepaald in artikel 37/21, § 1, 4°, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, is voor het schooljaar 2020-2021: 29 mei 2020.".

Art. 40.In hoofdstuk 5/1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij artikel 38, wordt een artikel 12/2 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 12/2.Voor het eerste leerjaar van de eerste graad van het secundair onderwijs start en eindigt de aanmeldingsperiode van de leerlingen zoals bepaald artikel 253/11, § 2, en 253/40, § 2, van de codex secundair onderwijs voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: van 30 maart 2020 tot en met 24 april 2020.

De uiterste datum waarop voor het eerste leerjaar van de eerste graad van het secundair onderwijs de resultaten van de aanmeldingen van de in paragraaf 1 aangemelde leerlingen worden bekend gemaakt, is voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: 20 mei 2020.

De start van de inschrijvingen, zoals bepaald in artikel 253/8 en 253/39 van de codex secundair onderwijs, is voor het schooljaar 2020-2021: op 25 mei 2020.".

Art. 41.In hoofdstuk 5/1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij artikel 38, wordt een artikel 12/3 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 12/3.Voor het buitengewoon onderwijs start en eindigt de aanmeldingsperiode van de leerlingen zoals bepaald in artikel 37/39 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 295/7 van de codex secundair onderwijs voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: van 2 maart 2020 tot en met 31 maart 2020.

De uiterste datum waarop voor het buitengewoon onderwijs de resultaten van de aanmeldingen van de in paragraaf 1 aangemelde leerlingen worden bekend gemaakt, is voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: 20 april 2020.

De start van de inschrijvingen, zoals bepaald in artikel 37/38 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 295/6 van de codex secundair onderwijs, is voor het schooljaar 2020-2021: op 22 april 2020.

De periode waarbinnen de gunstig gerangschikte leerlingen in de toegewezen school kunnen inschrijven, zoals bepaald in artikel 37/41, § 1, van het decreet basisonderwijs en artikel 295/9, § 1, van de codex secundair onderwijs, is voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: van 22 april 2020 tot en met 8 mei 2020.

De datum waarop de omzetting van een niet-gunstige rangschikking in een gunstig rangschikking, zoals bepaald in artikel 37/41, § 3, van het decreet basisonderwijs en artikel 295/9, § 3, van de codex secundair onderwijs, wordt bekend gemaakt, is voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: 25 mei 2020.

De datum tot wanneer een schoolbestuur de capaciteit kan verhogen is, zoals bepaald in artikel 37/41, § 4, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 295/9, § 4 van de codex secundair onderwijs voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: 25 mei 2020.

De uiterste datum waarop een schoolbestuur aan de bevoegde diensten van de Vlaamse Gemeenschap meldt welke leerlingen ongunstig zijn gerangschikt, zoals bepaald in artikel 37/42, § 1, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 295/10, § 1, van de codex secundair onderwijs, is voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021: 28 mei 2020.".

Art. 42.In hetzelfde besluit van 13 juli 2012, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2016, wordt een hoofdstuk 5/2 ingevoegd, dat luidt als volgt: "Hoofdstuk 5/2 - Standaarddossiers voor aanmeldingen in het basisonderwijs".

Art. 43.In hoofdstuk 5/2 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij artikel 42, wordt een artikel 12/4 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 12/4.Ter uitvoering van artikel 37/16, § 1, en 37/51, § 1, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 vermeldt ieder standaarddossier minimaal de volgende gegevens: 1° het ondersteuningsaanbod van de initiatiefnemer(s) (één schoolbestuur, meerdere schoolbesturen samen of een LOP) voor de personeelsleden van deelnemende vestigingsplaatsen en voor de ouders;2° het informeren van alle belanghebbenden over hoe ze kunnen aanmelden en inschrijven;3° periode van inschrijven of aanmelden voorrangsgroepen "kinderen van dezelfde leefentiteit" en "kinderen van personeelsleden";4° capaciteitsbepaling;5° het bepalen van de contingenten;6° de correcte toekenning van het recht op voorrang voor "kinderen van dezelfde leefentiteit" en "kinderen van personeelsleden";7° de correcte toekenning van het recht op inschrijving dat op basis van een aanmeldingsprocedure werd bekomen;8° het aantal vestigingsplaatsen waarvoor kan worden aangemeld;9° het aantal aanmeldingen per leerling per aanmeldingssysteem en per vestigingsplaats en de controle daarop;10° de aanmeldingsgegevens die worden geregistreerd voor elke aangemelde leerling;11° het recht van de ouders om bepaalde aanmeldingsgegevens niet te registreren en het informeren van de ouders over de wijze waarop leerlingen met onvolledige gegevens worden behandeld tijdens het ordenen en toewijzen;12° opsporen van gebruikersfouten;13° de geleverde inspanningen van de initiatiefnemer om ouders de melding van toewijzing en/of niet-toewijzing (en het weigeringsdocument) te bezorgen;14° de melding van toewijzing en niet-toewijzing;15° de wijze van ordenen van de aangemelde leerlingen (per contingent);16° de operationalisering van de ordeningscriteria.17° de wijze van monitoring en evaluatie van de aanmeldingsprocedure; 18° de samenstelling en werking van de disfunctiecommissie.". HOOFDSTUK 1 2. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 tot bepaling van de kwaliteitsstandaard voor Content and Language Integrated Learning (CLIL) in het gewoon secundair onderwijs en de leertijd en aanwijzing van de bevoegde dienst voor de goedkeuring van de CLIL-plannen

Art. 44.In het opschrift van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 tot bepaling van de kwaliteitsstandaard voor Content and Language Integrated Learning (CLIL) in het gewoon secundair onderwijs en de leertijd en aanwijzing van de bevoegde dienst voor de goedkeuring van de CLIL-plannen wordt het woord "gewoon" opgeheven.

Art. 45.In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de woorden "het voltijds gewoon secundair onderwijs" vervangen door de zinsnede "het voltijds gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 4".

Art. 46.In de bijlage bij hetzelfde besluit wordt aan rubriek 4 "Een aanvraag indienen" een alinea toegevoegd, die luidt als volgt: "Vanaf een tweede aanpassing aan een oorspronkelijk goedgekeurd aanvraagdossier voor een bepaalde school is geen nieuwe aanvraag vereist, maar volstaat een melding aan de bevoegde dienst. Die melding wordt uiterlijk op 1 april van het voorafgaande schooljaar gedaan en bevat de volgende gegevens: 1° het structuuronderdeel (onderwijsvorm, graad, leerjaar, onderverdeling);2° het vak;3° de doeltaal;4° het wekelijke aantal lesuren;5° het geschatte aantal leerlingen;6° de naam van de leraar;7° het stamboeknummer van de leraar. Bij de melding worden het C1-attest van de leraar, het advies van de schoolraad met betrekking tot het CLIL-traject en het protocol van de onderhandelingen ter zake in het lokaal comité gevoegd. Als de voormelde datum niet haalbaar is, mogen de naam, het stamboeknummer en het C1-attest van de leraar uiterlijk op 31 augustus van het voorafgaande schooljaar worden nagestuurd. Dezelfde melding kan op een of meer structuuronderdelen, vakken, doeltalen of leraars betrekking hebben.". HOOFDSTUK 1 3. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs

Art. 47.In artikel 1, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden onder punt 1°, c): a) bij punt 6) het woord "Sport" vervangen door het woord "Sport (*)";b) bij punt 10) de woorden "Voeding en horeca" vervangen door de woorden "Voeding en horeca (*)";c) een punt 12) toegevoegd, dat luidt als volgt: "12) Freinetpedagogie (*)";d) een punt 13) toegevoegd, dat luidt als volgt: "13) Topsport (*)";2° in het eerste lid worden onder punt 1°, d): a) bij punt (5) het woord "Sport" vervangen door het woord "Sport (*)";b) bij punt 7) de woorden "Voeding en horeca" vervangen door de woorden "Voeding en horeca (*)"; 3° in het tweede lid wordt de zin "In bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, worden per niche-basisoptie de beperkingen vermeld, uitgedrukt in een maximum aantal scholen per onderwijsnet, die aan het aanbod van die basisoptie zijn gekoppeld" vervangen door "Voor een niche-basisoptie geldt een aanbodbeperking waar de Vlaamse Regering rekening mee houdt bij haar beslissing tot programmatie van de basisoptie in kwestie door een bepaalde school waarvoor het schoolbestuur een aanvraagdossier heeft ingediend."; 4° het vierde en het vijfde lid worden vervangen door wat volgt: "De matrix is opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd. Voor structuuronderdelen die tot een onderwijskwalificatie leiden, wordt de onderwijskwalificatie in kwestie geacht te voldoen aan de criteria, vermeld in artikel 15, tweede lid, van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur.

Elk structuuronderdeel in bijlage 2 met uitzondering van de domeinoverschrijdende ASO opleidingen kan ook als structuuronderdeel duaal worden georganiseerd, behoudens de structuuronderdelen duaal die al in de matrix in bijlage 2 zijn opgenomen. In afwachting van de uitrol van de modernisering van het secundair onderwijs geldt voor een structuuronderdeel duaal het standaardtraject waarin de werkplekcomponent is opgenomen."; 5° er wordt een zesde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "Een structuuronderdeel dat gevolgd wordt door het symbool "(*)" in de matrix, vermeld in het eerste lid, is een niche-structuuronderdeel. Voor een niche-structuuronderdeel geldt een aanbodbeperking waar de Vlaamse Regering rekening mee houdt bij haar beslissing tot programmatie van het structuuronderdeel in kwestie door een bepaalde school waarvoor het schoolbestuur een aanvraagdossier heeft ingediend.".

Art. 48.In hetzelfde besluit wordt een artikel 4/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 4/1.Met toepassing van artikel 14 van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur is de samenstelling van de structuuronderdelen met dubbele finaliteit of finaliteit arbeidsmarkt van de matrix, voor beroepskwalificaties en deelkwalificaties, opgenomen in bijlage 4/1, die bij dit besluit is gevoegd.".

Art. 49.Bijlage 1 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 50.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage 5, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 51.Bijlage 3 bij hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 52.Bijlage 4 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage 6, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 53.In hetzelfde besluit wordt een bijlage 4/1 ingevoegd, die als bijlage 7 bij dit besluit is gevoegd. HOOFDSTUK 1 4. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 tot operationalisering van de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding

Art. 54.Artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 tot operationalisering van de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding wordt vervangen door wat volgt: "

Artikel 1.Dit besluit is, tenzij het uitdrukkelijk anders is bepaald, van toepassing op de door de Vlaamse Gemeenschap erkende, gefinancierde of gesubsidieerde basis- en secundaire scholen, centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs, centra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen, voor wat de leertijd en het secundair onderwijs betreft, en centra voor leerlingenbegeleiding.". HOOFDSTUK 1 5. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2018 houdende uitvoeringsmaatregelen betreffende het duaal leren en de aanloopfase en diverse andere maatregelen

Art. 55.Artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2018 houdende uitvoeringsmaatregelen betreffende het duaal leren en de aanloopfase en diverse andere maatregelen wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 8.§ 1. In duale structuuronderdelen, behalve bij Se-n-Se, kunnen de volgende studiebewijzen uitgereikt worden: 1° een diploma van secundair onderwijs;2° een studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad;3° een studiegetuigschrift van het derde leerjaar van de derde graad;4° een getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs;5° een bewijs van beroepskwalificatie;6° een bewijs van deelkwalificatie;7° een bewijs van competenties. In duale structuuronderdelen Se-n-Se kunnen de studiebewijzen, vermeld in het eerste lid, 5° tot en met 7°, uitgereikt worden.

In aanloopstructuuronderdelen kunnen de studiebewijzen, vermeld in het eerste lid, 4° tot en met 7°, uitgereikt worden. Die studiebekrachtiging gebeurt met in acht name van het gegeven dat, zoals vastgelegd in het standaardtraject in kwestie, de inhoud van een aanloopstructuuronderdeel altijd een onderdeel is van de inhoud van het duaal structuuronderdeel waaraan het is gekoppeld.

Een duaal structuuronderdeel kan op een of meer beroepskwalificaties of deelkwalificaties zijn gebaseerd en bijgevolg tot een of meer bewijzen van beroepskwalificatie of bewijzen van deelkwalificatie leiden. Met behoud van de toepassing van het derde lid kan een aanloopstructuuronderdeel op een of meer beroepskwalificaties of deelkwalificaties zijn gebaseerd en bijgevolg tot een of meer bewijzen van beroepskwalificatie of bewijzen van deelkwalificatie leiden.

De studiebewijzen, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 4°, waarvan het studiebewijs, vermeld in het eerste lid, 4°, alleen als het uitgereikt wordt in het beroepssecundair onderwijs, gelden als een onderwijskwalificatie, met toepassing van artikel 14 van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur.

Het studiebewijs, vermeld in het eerste lid, 5°, geldt, met toepassing van artikel 14 van het voormelde decreet, als een beroepskwalificatie.

Het studiebewijs, vermeld in het eerste lid, 6°, geldt, met toepassing van artikel 14 van het voormelde decreet, als een deel van een beroepskwalificatie. Dat wordt expliciet op het model van studiebewijs vermeld, samen met de benaming van de beroepskwalificatie.

Het studiebewijs, vermeld in het eerste lid, 7°, wordt toegekend als de leerling bepaalde competenties heeft verworven uit een erkende kwalificatie, zonder dat hij evenwel in aanmerking komt voor een van de studiebewijzen, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 6°. § 2. Een attest van regelmatige lesbijwoning wordt uitgereikt bij vroegtijdige beëindiging van de opleiding zonder dat er attesteerbare competenties verworven zijn of na het eerste leerjaar van een graad.

Als het attest wordt uitgereikt na het eerste leerjaar van een graad, verleent het van rechtswege toegang tot het tweede leerjaar van die graad. Het attest kan ook uitgereikt worden in aanloopstructuuronderdelen. § 3. De volgende modellen, inclusief invulinstructies, zijn opgenomen in de volgende bijlagen: 1° het model voor een diploma van secundair onderwijs is opgenomen in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd;2° het model voor een studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad is opgenomen in bijlage 3, die bij dit besluit is gevoegd;3° het model voor een studiegetuigschrift van het derde leerjaar van de derde graad is opgenomen in bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd;4° het model voor een getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs is opgenomen in bijlage 5, die bij dit besluit is gevoegd;5° het model voor een bewijs van beroepskwalificatie is opgenomen in bijlage 6, die bij dit besluit is gevoegd;6° het model voor een bewijs van deelkwalificatie is opgenomen in bijlage 7, die bij dit besluit is gevoegd;7° het model voor een bewijs van competenties is opgenomen in bijlage 8, die bij dit besluit is gevoegd;8° het model voor een attest van regelmatige lesbijwoning is opgenomen in bijlage 9, die bij dit besluit is gevoegd. Op de modellen van de studiebewijzen, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 4°, waarvan het model van studiebewijs, vermeld in het eerste lid, 4°, alleen als het uitgereikt wordt in het beroepssecundair onderwijs, wordt expliciet vermeld dat het een onderwijskwalificatie betreft en het niveau ervan binnen de Vlaamse kwalificatiestructuur en het Europese kwalificatiekader.

Op het model van het studiebewijs, vermeld in het eerste lid, 5°, wordt expliciet vermeld dat het een beroepskwalificatie betreft, samen met de naam van de beroepskwalificatie en het niveau ervan binnen de Vlaamse kwalificatiestructuur en het Europese kwalificatiekader.

In het model van de studiebewijzen, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 6°, wordt een studiebewijssupplement geïntegreerd.".

Art. 56.In bijlage 1 bij hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het studiebewijssupplement wordt de laatste zin vervangen door wat volgt: "De inhoud van de opleiding .. . . . duaal (1) is gebaseerd op een standaardtraject (www.kwalificatiesencurriculum.be/duaal-leren) dat de overheid heeft vastgelegd."; 2° bij de invulinstructies wordt punt (9) en de bijhorende tekst opgeheven.

Art. 57.Bijlage 2 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 58.In bijlage 3 bij hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het opschrift wordt de zinsnede "3° " vervangen door de zinsnede "2° ";2° in het studiebewijssupplement wordt de laatste zin vervangen door wat volgt: "De inhoud van de opleiding .. . . . duaal (1) is gebaseerd op een standaardtraject (www.kwalificatiesencurriculum.be/duaal-leren) dat de overheid heeft vastgelegd."; 3° bij de invulinstructies wordt punt (8) en de bijhorende tekst opgeheven.

Art. 59.In bijlage 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het opschrift wordt de zinsnede "4° " vervangen door de zinsnede "3° ";2° in het studiebewijssupplement wordt de laatste zin vervangen door wat volgt: "De inhoud van de opleiding .. . . . duaal (1) is gebaseerd op een standaardtraject (www.kwalificatiesencurriculum.be/duaal-leren) dat de overheid heeft vastgelegd."; 3° bij de invulinstructies wordt punt (8) en de bijhorende tekst opgeheven.

Art. 60.In bijlage 5 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het opschrift wordt de zinsnede "5° " vervangen door de zinsnede "4° ";2° in het studiebewijssupplement wordt de laatste zin vervangen door wat volgt: "De inhoud van de opleiding .. . . . (1) is gebaseerd op een standaardtraject (www.kwalificatiesencurriculum.be/duaal-leren) dat de overheid heeft vastgelegd."; 3° bij de invulinstructies wordt punt (9) en de bijhorende tekst opgeheven.

Art. 61.Bijlage 6 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage 8, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 62.In bijlage 7 bij hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het opschrift van wordt de zinsnede "7° " vervangen door de zinsnede "6° ";2° in het studiebewijssupplement wordt de laatste zin vervangen door wat volgt: "De inhoud van de opleiding .. . . . (6) is gebaseerd op een standaardtraject (www.kwalificatiesencurriculum.be/duaal-leren) dat de overheid heeft vastgelegd."; 3° bij de invulinstructies wordt punt (10) en de bijhorende tekst opgeheven.

Art. 63.In het opschrift van bijlage 8 bij hetzelfde besluit wordt de zinsnede "8° " vervangen door de zinsnede "7° ".

Art. 64.In het opschrift van bijlage 9 bij hetzelfde besluit wordt de zinsnede "9° " vervangen door de zinsnede "8° ". HOOFDSTUK 1 6. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2018 tot vastlegging van structuuronderdelen duaal en standaardtrajecten in het secundair onderwijs

Art. 65.In bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2018 tot vastlegging van structuuronderdelen duaal en standaardtrajecten in het secundair onderwijs, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de rubriek 6."Werkplekcomponent" van het standaardtraject "Elektromechanische technieken duaal" wordt de zinsnede "minstens 14" vervangen door de zinsnede "minstens 10, tot en met het schooljaar 2022-2023 in het eerste leerjaar van de derde graad en tot en met het schooljaar 2023-2024 in het tweede leerjaar van de derde graad"; 2° in de rubriek 7."Studiebekrachtiging" van de standaardtrajecten "Beveiligingstechnicus duaal", "Chemische procestechnieken duaal", "Fitnessbegeleider duaal", "Ontwikkelaar patronen kleding- en confectieartikelen duaal", "Polyvalent mecanicien zware bedrijfsvoertuigen duaal" en "Technicus hernieuwbare energie duaal" worden de bepalingen bij het eerste symbool "?" opgeheven; 3° in de rubriek 7."Studiebekrachtiging" van de standaardtrajecten "Beveiligingstechnicus duaal", "Chemische procestechnieken duaal", "Fitnessbegeleider duaal", "Ontwikkelaar patronen kleding- en confectieartikelen duaal", "Polyvalent mecanicien zware bedrijfsvoertuigen duaal" en "Technicus hernieuwbare energie duaal" wordt in de bepalingen vanaf het tweede symbool "?" de zinsnede "een certificaat, bewijs van beroepskwalificatie" telkens vervangen door de woorden "een bewijs van beroepskwalificatie"; 4° in het standaardtraject "Zorgkundige duaal" worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de zinsnede "de wetgeving van 12 januari 2006 en aangepaste versies" wordt telkens vervangen door de zinsnede "het KB van 12 januari 2006 tot vaststelling van de verpleegkundige activiteiten die de zorgkundigen mogen uitvoeren en de voorwaarden waaronder de zorgkundigen deze handelingen mogen stellen, zoals gewijzigd";2° de zinsnede "besluit tot vaststelling van de verpleegkundige activiteiten die de zorgkundigen mogen uitvoeren en de voorwaarden waaronder de zorgkundigen deze handelingen mogen stellen" wordt telkens vervangen door de zinsnede "tot vaststelling van de verpleegkundige activiteiten die de zorgkundigen mogen uitvoeren en de voorwaarden waaronder de zorgkundigen deze handelingen mogen stellen, zoals gewijzigd". HOOFDSTUK 1 7. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2019 houdende goedkeuring van de programmatie van structuuronderdelen van het voltijds secundair onderwijs

Art. 66.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2019 houdende goedkeuring van de programmatie van structuuronderdelen van het voltijds secundair onderwijs wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "Het schoolbestuur in kwestie kan de concordantie van het programmeerbaar structuuronderdeel, vermeld in het eerste lid, wijzigen met in acht name van de voorziene keuzemogelijkheden als aan volgende gezamenlijke voorwaarden is voldaan: 1° de Vlaamse Regering heeft bij besluit, genomen na 29 maart 2019, desbetreffende keuzemogelijkheden herzien; 2° het schoolbestuur meldt de wijziging aan de bevoegde dienst uiterlijk 30 november 2019.". HOOFDSTUK 1 8. - Slotbepalingen

Art. 67.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2019, met uitzondering van artikel 47, 3° en 5°, artikel 49 en 51, die in werking treden op 1 september 2020.

Art. 68.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid, zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 juli 2019.

De minister-president van de Vlaamse Regering, L. HOMANS De Vlaamse minister van Onderwijs, H. CREVITS De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^