Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 26 maart 2021
gepubliceerd op 21 april 2021

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de regels voor de projectoproep `Flanders is a festival 2021' voor het organiseren van festivals in de zomer van 2021 in de context van het coronavirus

bron
vlaamse overheid
numac
2021031108
pub.
21/04/2021
prom.
26/03/2021
ELI
eli/besluit/2021/03/26/2021031108/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 MAART 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de regels voor de projectoproep `Flanders is a festival 2021' voor het organiseren van festivals in de zomer van 2021 in de context van het coronavirus


Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - Het decreet van 18 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/12/2020 pub. 24/12/2020 numac 2020044513 bron vlaamse overheid Decreet houdende de middelenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2021 type decreet prom. 18/12/2020 pub. 05/03/2021 numac 2021020220 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2021 sluiten houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2021, artikel 9, § 1; - Het decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Toerisme Vlaanderen" van 19 maart 2004, gewijzigd bij de decreten van 7 december 2018 en 26 juni 2020, artikel 5, § 1, 5° en § 2, lid 2.

Vormvereiste De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 16 maart 2021; - De Europese Commissie verleende haar goedkeuring voor deze steunmaatregel op 11 maart 2021; - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat de federale coronamaatregelen de brede evenementensector, waaronder de festivalsector, vanaf maart 2020 zwaar heeft getroffen. Het festivalseizoen 2020 moest volledig worden geannuleerd. Een tweede gemiste festivalzomer zou desastreuze economische en maatschappelijke gevolgen hebben, maar ook de internationaal toonaangevende reputatie van de Vlaamse festivalsector enorme schade toebrengen. De uitrol van de huidige vaccinatiecampagne verhindert niet dat het festivalseizoen 2021 met quasi zekerheid niet als vanouds zal kunnen plaatsvinden.

Organisatoren zullen maatregelen moet treffen om festivals coronaveilig te organiseren. De projectoproep `Flanders is a festival 2021' moet dan ook spoedeisend worden uitgerold opdat organisatoren in de komende zomer, te rekenen vanaf 15 juni 2021, met steun van de oproep een festival kunnen organiseren. Gezien de voorbereidingstijd die deze oproep met zich mee brengt en de dito voorbereidingstijd om een festival te organiseren, moeten nu de nodige voorbereidingen getroffen worden en een structuur in plaats gebracht worden die de Vlaamse Regering in staat stelt om tijdig te kunnen schakelen, hetzij uiterlijk op 12 maart 2021 dit besluit (definitief) goedkeuren om op 15 maart 2021 de oproep te kunnen lanceren. Zo niet wordt het spookbeeld van een tweede ramzalige festivalzomer op rij realiteit voor organisator, bezoeker en Vlaanderen.

Motivering: - De federale coronamaatregelen hebben de brede evenementensector vanaf maart 2020 zwaar getroffen. Het festivalseizoen 2020 moest volledig worden geannuleerd. De brede evenementensector heeft sinds die datum slechts zeer beperkt en tijdelijk kunnen heropstarten. - De Vlaamse zomerfestivals zijn de drijvende kracht achter een volledig ecosysteem, met ondernemingen die Vlaanderen als technologische topregio positioneren. Gegevens van de Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen stellen dat Vlaanderen meer dan tweehonderdtachtig festivals telt met samen meer dan vijf miljoen bezoekers. Met jaar na jaar de beste festivals van Europa en de wereld en internationaal toonaangevende leveranciers staat het festivalseizoen traditioneel garant voor een omzet van meer dan één miljard euro, of ruim vijfentwintig procent van de volledige brede evenementensector. Muziek-, dans-, theater- of andere festivals verbinden niet alleen bezoekers maar ook de volledige economische ketting van freelancer tot artiest, leverancier, evenementenbureau, organisator, boekingsagent, vrijwilligersvereniging en werknemer. - Daarnaast kent Vlaanderen ook elke zomer talrijke stoeten en processies die sterk gekoesterd worden door veel organisaties en vrijwilligers. Deze hebben ook een belangrijke sociale en culturele betekenis en maken deel uit van ons cultureel erfgoed. Jaarlijks gaat het om ongeveer vierhonderd stoeten en processies. - Een tweede rampzalig festivalseizoen op rij zou naast desastreuze economische en maatschappelijke gevolgen ook de internationaal toonaangevende reputatie van de Vlaamse festivalsector enorme schade toebrengen. Het is in ieders belang dat de festivalzomer van 2021 op de best mogelijke manier kan doorgaan, voor organisatoren, bezoekers en Vlaanderen. Ook sociaal en psychologisch is het belangrijk om perspectief te bieden op een festivalzomer in 2021. Dit geldt des te meer voor de Vlaamse jongeren en jongvolwassenen, de belangrijkste doelgroep van de zomerfestivals. Een reëel perspectief kan in deze een belangrijke factor zijn, niet alleen naar mentaal welbevinden, maar eveneens naar het volhouden van de coronamaatregelen. - Alhoewel de uitrol van de vaccinatie campagne voor een voorzichtig optimisme zorgt wordt met de dag duidelijker dat ook het festivalseizoen 2021 hoogstwaarschijnlijk niet als vanouds zal kunnen plaatsvinden. Net daarom is er nood aan ondersteuning en perspectief. - Deze projectoproep wil in de context van de aanhoudende coronapandemie de veerkracht en het innovatief vermogen van de festivalsector ondersteunen met als doel de internationale voortrekkersrol van de Vlaamse festivalsector op vlak van vernieuwing en innovatie te behouden. - De oproep subsidieert projecten van organisatoren van festivals, stoeten en processies die inzetten op innovatie om de corona-uitdagingen het hoofd te bieden. "Flanders Is A Festival 2021" waarborgt een innovatieve coronaveilige festivalzomer, geeft een duidelijke impuls om de toekomst, kwaliteit en internationale reputatie van onze festivals, hun organisatoren en toeleveranciers te vrijwaren en activeert de economische keten van de brede evenementensector. De oproep beoogt zo ook de positie en reputatie van Vlaanderen op vlak van gerenommeerde zomerfestivals te ondersteunen.

Juridisch kader Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: - De Mededeling van de Europese Commissie" Tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak" (2020/C91 I/01), zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020) 3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020) 7127) en 28 januari 2021 (C(2021) 564) en alle latere wijzigingen; - De Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 29 maart 2019; - Het Besluit Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 17 mei 2019.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° Toerisme Vlaanderen: het agentschap, opgericht bij decreet van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2004 pub. 29/04/2004 numac 2004035613 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid « Toerisme Vlaanderen » sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Toerisme Vlaanderen";2° EventFlanders: de cel "EventFlanders", opgericht bij beslissing van de Vlaamse Regering van 20 mei 2016 in de schoot van Toerisme Vlaanderen met als taak in te staan voor de realisatie van de doelstellingen van het Vlaams topevenementenbeleid;3° VLAIO: het agentschap, opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande het Agentschap Innoveren en Ondernemen;4° het Departement CJM: het Departement Cultuur, Jeugd en Media, opgericht bij besluit van de Vlaamse Regering van 6 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie;5° Tijdelijke kaderregeling: de Mededeling van de Europese Commissie" Tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak" (2020/C91 I/01), zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020) 3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020) 7127) en 28 januari 2021 (C(2021) 564) en alle latere wijzigingen;6° Festival: het evenement waarvoor de steunaanvrager overeenkomstig dit besluit steun aanvraagt en voldoet aan de voorwaarden zoals in dit besluit bepaald;7° Evaluatiecollege: het beoordelings- en beslissingsorgaan, samengesteld uit vertegenwoordigers van Toerisme Vlaanderen, EventFlanders, het Departement CJM, VLAIO en externe experten, met de bevoegdheden en taken zoals bepaald in dit besluit;8° Steun: de steun, die met toepassing van dit besluit en de eventuele uitvoeringsbesluiten ervan, toegekend wordt voor de financiering van een project;9° Steunaanvrager: de organisator van een festival, die steun aanvraagt. HOOFDSTUK 2. - Tijdelijke kaderregeling

Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en de voorwaarden, vermeld in hoofdstuk 3.1 van de tijdelijke kaderregeling.

Art. 3.De steun kan worden gecumuleerd met de steun die een steunaanvrager ontving overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2020 tot instellen van een terugbetaalbaar voorschot ter ondersteuning van de opstart van de evenementensector.

Bij een cumul waarbij het maximumbedrag, vermeld in 3.1, 22, a. van de tijdelijke kaderregeling wordt overschreden, moet de steunaanvrager kiezen tussen de steun overeenkomstig ofwel voornoemd besluit van 4 september 2020 ofwel dit besluit.

Bij een cumul waarbij het maximumbedrag, vermeld in 3.1, 22, a. van de tijdelijke kaderregeling niet wordt overschreden, kan de steunaanvrager de ontvangen steun overeenkomstig dit besluit niet beschouwen als eigen inbreng in het kader van de regeling van het in het eerste lid van dit artikel genoemde besluit van 4 september 2020.

Art. 4.De steunaanvrager mag geen onderneming in moeilijkheden zijn als vermeld in de Tijdelijke kaderregeling. HOOFDSTUK 3. - Ontvankelijkheidscriteria Afdeling 1. - Voorwaarden voor de steunaanvrager

Art. 5.Een steunaanvrager neemt een van de volgende rechtsvormen aan: 1° een natuurlijke persoon die zelfstandig een beroepsactiviteit uitoefent;2° een vennootschap met rechtspersoonlijkheid van privaat recht;en 3° een vereniging zonder winstoogmerk.

Art. 6.De steunaanvrager heeft een operationele hoofdzetel of is gevestigd in het Vlaams Gewest of het tweetalig taalgebied Brussel-Hoofdstad.

Art. 7.Een administratieve overheid als vermeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, of een buitenlandse vergelijkbare administratieve overheid mag geen dominerende invloed hebben op het beleid van de steunaanvrager.

Er is een vermoeden van dominerende invloed als vermeld in het eerste lid, als de steunaanvrager voor 50 % of meer van het kapitaal of de stemrechten rechtstreeks of onrechtstreeks in handen is van de administratieve overheid, vermeld in het eerste lid.

Het vermoeden, vermeld in het tweede lid, kan weerlegd worden als de steunaanvrager kan aantonen dat de administratieve overheid, vermeld in het eerste lid, in werkelijkheid geen dominerende invloed uitoefent op het beleid van de steunaanvrager. Toerisme Vlaanderen neemt hierover de eindbeslissing. Afdeling 2. - Voorwaarden voor het festival

Art. 8.Het festival moet voldoen aan de volgende cumulatief te vervullen voorwaarden: 1° het is een hoogkwalitatieve, unieke gebeurtenis binnen de culturele en creatieve sectoren van: a) muziek;b) design;c) theater;d) dans;e) beeldende kunst;f) literatuur;g) film h) stoeten;i) processies;2° het heeft een tijdelijk karakter dat doorgaat tussen 15 juni 2021 en 31 oktober 2021;3° het gaat voor minstens 60% in open lucht (outdoor) door;4° het heeft een internationale uitstraling. Afdeling 3. - Voorwaarden voor het aanvraagdossier

Art. 9.Het aanvraagdossier van de steunaanvraag moet minstens bestaan uit: 1° Een volledig, correct en waarheidsgetrouw ingevuld aanvraagformulier inclusief de project- conceptomschrijving, een beknopte budgettering, een beknopte verantwoording van de gevraagde betoelaging, een beknopte weergave van de directe- en indirecte tewerkstelling bij de steunaanvrager zelf en bij de onderaannemers die aan het festival meewerken, volgens het ter beschikking gestelde online aanvraagformulier;en 2° In het geval van een samenwerkingsverband tussen verschillende organisatoren van festivals wordt de aanvraag ingediend door één organisator die als steunaanvraag optreedt en wordt een kopij van de ondertekende samenwerkingsoveréénkomst tussen de deelnemende organisatoren toegevoegd. Als een of meerdere elementen ontbreken, niet correct of niet waarheidsgetrouw zijn ingevuld in het aanvraagdossier van de steunaanvrager, dan wordt het dossier onontvankelijk verklaard en uitgesloten van de verdere procedure.

Art. 10.De steunaanvraag is verder niet ontvankelijk wanneer: 1° De aanvraag niet tijdig wordt ingediend;2° De ter beschikking gestelde sjablonen niet, niet correct of niet volledig gebruikt worden om de steunaanvraag op in te vullen;3° Volgens de aangeleverde budgettering het festival niet rendabel georganiseerd kan worden, rekening houdende met eventuele projectsubsidies, en rekening houdende met de toepasselijke richtlijnen en maatregelen van de Federale, de Vlaamse, provinciale of lokale overheid voor de organisatie van evenementen;4° Het betreft de organisatie van een festival: a) van een politieke partij;b) dat aanzet tot haat of rassenhaat;c) dat in strijd is met de publieke orde of de goede zeden;d) Dat niet plaatsvindt in het Vlaams Gewest of het tweetalig taalgebied Brussel-Hoofdstad, of e) Dat de toepasselijke richtlijnen en maatregelen van de Federale, de Vlaamse, provinciale of lokale overheid niet kan naleven in de voorbereiding of tijdens de duur van het festival.5° Het festival kan niet worden gerealiseerd door juridische geschillen inzake de organisatie ervan. HOOFDSTUK 4. - Beoordelingscriteria

Art. 11.De ontvankelijke steunaanvragen worden beoordeeld aan de hand van volgende criteria: 1° Innovatie en creativiteit: de mate waarin het festival als geheel of in zijn onderdelen vernieuwt binnen het publieksbereik, artistiek beleid, presentatie-, opstellings-, en/of belevingsvorm alsook in mogelijke samenwerkingsvormen met onderaannemers, en andere stakeholders;2° Coronaproof organiseren: de mate waarin het festival op een vernieuwende manier coronaproof georganiseerd zal worden aan de hand van de ingrepen, maatregelen en belevenissen die betrekking hebben op social distancing, hygiënische voorzieningen, sensibilisering, sneltesten, etcetera;3° Internationale uitstraling: de mate waarin het festival garant zal staan voor een internationale uitstraling via een internationaal (social) mediabereik, een internationaal online publieksbereik of passend binnen het cultureel immaterieel erfgoed;4° Netwerking en kennisdeling: de mate waarin en manier waarop een netwerk- en kennisdelingsmoment wordt georganiseerd voor de brede evenementensector om de opgedane kennis met de sector te delen.

Art. 12.Voor de beoordeling van de criteria, vermeld in artikel 11, worden per criterium volgende scores toegekend, en dit op een totale score van 100 punten: 1° Innovatie en creativiteit: 30 punten;2° Coronaproof organiseren: 30 punten;3° Internationale uitstraling: 20 punten;4° Netwerking en kennisdeling: 20 punten. HOOFDSTUK 5. - Steun Afdeling 1. - Vorm van de steun

Art. 13.De steun wordt binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten toegekend in de vorm van een projectsubsidie waarbij de steunaanvragers in volgende steunschijven (categorieën) worden ingedeeld (bedragen exclusief btw): 1° Steunschijf A: het festival heeft een minimale kostenzijde van 7.500.000 euro; 2° Steunschijf B: het festival heeft een minimale kostenzijde van 1.250.000 euro; 3° Steunschijf C: het festival heeft een minimale kostenzijde van 750.000 euro; 4° Steunschijf D: het festival heeft een minimale kostenzijde van 250.000 euro; 5° Steunschijf E: het festival heeft een minimale kostenzijde 100.000 euro.

De steunschijf E van het eerste lid, 5° hierboven is voorbehouden voor festivals bepaald in artikel 8, 1°, h), hetzij stoeten, en artikel 8, 1°, i), hetzij processies.

Art. 14.Het evaluatiecollege beslist tot welke steunschijf, zoals bepaald in het artikel hierboven, een steunaanvraag behoort. Afdeling 2. - Voorwaarden van de steun

Art. 15.Enkel de volgende kostensoorten komen in aanmerking voor steun: 1° Organisatie- en productiekosten, waaronder maar niet beperkt tot conceptontwikkeling, huur- en aankoop materialen en techniek, op- en afbouw, inrichtingskosten, digitale service systemen, communicatie en signalisatie en transport;2° Kosten rechtstreeks gelieerd aan de coronacrisis, waaronder maar niet beperkt tot sneltesten, mondmaskers, ontsmettingsgel, publieksstroomscheidingen, crowdmanagement en veiligheid en bewaking. De kosten, vermeldt in het eerste lid, 2° hierboven, komen voor maximum 50% voor steun in aanmerking.

Art. 16.Als na het moment van de beslissing tot steuntoekenning en voorafgaand aan de start van het festival of tijdens de duur van het festival een beslissing genomen wordt door de Federale, de Vlaamse, provinciale of lokale overheid, die een rechtstreekse impact heeft op het festival of de goede organisatie van het festival onzeker maakt, treedt de steunaanvrager in overleg met Toerisme Vlaanderen om af te spreken welk gevolg deze beslissing heeft voor de uitvoering van het festival. Als de steunaanvrager hierbij als een goede huisvader aantoont dat het festival door deze beslissing niet kan doorgaan en de gevolgen ervan niet kunnen opgevangen worden door aanpassingen aan de organisatie van het festival, en Toerisme Vlaanderen aanvaardt deze motivering, dan blijft de steun toegekend, maar enkel ten aanzien van de aangetoonde niet-recupereerbare kosten en onvermijdbare facturen en maximaal ten bedrage van de toegekende steun. Bij annulering houdt de steunaanvrager een overzicht van de niet-recupereerbare kosten en onvermijdbare facturen bij.

Art. 17.Als een festival alsnog zou kunnen doorgaan zonder enige vorm van capaciteitsbeperking, vereist door de geldende coronamaatregelen, moet de steunaanvrager de toegekende en uitbetaalde steun aan Toerisme Vlaanderen terugbetalen. Hierop bestaat één uitzondering, met name voor steun die strekt tot de financiering van de kosten voor sneltesten en sneltestzones, voor zover: 1° het voorzien van deze sneltesten en sneltestzones is verplicht;en 2° de steunaanvrager de kosten duidelijk en ondubbelzinnig kan staven. Afdeling 2. - Verdeling en hoogte van de steun

Art. 18.De steun wordt verdeeld over de steunschijven (categorieën), zoals bepaald in artikel 13 van dit besluit, als volgt: 1° Steunschijf A: maximum 500.000 euro steun per festival; 2° Steunschijf B: maximum 312.500 euro steun per festival; 3° Steunschijf C: maximum 187.500 euro steun per festival; 4° Steunschijf D: maximum 75.000 euro steun per festival; 5° Steunschijf E: maximum 35.000 euro steun per festival.

Art. 19.§ 1. Het totale gereserveerde steunbudget voor steun dat toegekend wordt op basis van dit besluit, wordt voor de steunaanvragen op de volgende manier verdeeld onder steunschijven A tot en met E: 1° 20% wordt voorbehouden voor de steunaanvragen in steunschijf A;2° 24,50% wordt voorbehouden voor de steunaanvragen in steunschijf B;3° 28% wordt voorbehouden voor de steunaanvragen in steunschijf C;4° 15% wordt voorbehouden voor de steunaanvragen in steunschijf D;5° 12,50 wordt voorbehouden voor de steunaanvragen in steunschijf E. De steunaanvragen worden binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten per steunschijf gefinancierd in aflopende volgorde volgens de behaalde score op de beoordelingscriteria, zoals bepaald in artikel 11 en 12 van dit besluit, tot het steunbudget dat per steunschijf is voorbehouden, is uitgeput. § 2. Als bij één of meerdere steunschijf blijkt dat het voorziene steunbudget niet of onvoldoende kan worden benut, dan heeft het evaluatiecollege het recht om het steunbudget, zoals bepaald in paragraaf 1 van dit artikel, te herverdelen tussen de steunschijven opdat het totale steunbudget maximaal wordt benut.

Als bij één of meerdere steunschijven blijkt dat het voorziene steunbudget onvoldoende is om alle steunaanvragen, die minimaal de helft van score behalen op elk beoordelingscriterium, te betoelagen, dan heeft het evaluatiecollege het recht, teneinde tot een lijst van festivals te komen waarvoor het steunbudget toereikend is, om: 1° het steunbudget, zoals bepaald in paragraaf 1 van dit artikel, te herverdelen tussen de categorieën;2° een rangschikking op te maken van alle steunaanvragen over alle categorieën heen op basis van de volgende criteria: a) de spreiding van festivals volgens hun thema (muziek, design, theater, dans, beeldende kunst, literatuur);b) de spreiding van festivals volgens hun locatie;c) de spreiding van festivals in de tijd doorheen de periode van 15 juni tot en met 31 oktober 2021;d) de totale onderlinge score van festivals op de beoordelingscriteria van artikel 14 van dit besluit. HOOFDSTUK 6. - Procedure voor de steunaanvraag Afdeling 1. - Oproep

Art. 20.De steun wordt toegekend via een oproepprocedure.

Toerisme Vlaanderen kondigt de oproep tot aanvraagmogelijkheid op zijn website aan. Afdeling 2. - Indiening van de steunaanvraag

Art. 21.Toerisme Vlaanderen bepaalt de uiterlijke indieningsdatum voor de steunaanvraag, waarbij de indieningstermijn minimaal 15 dagen bedraagt. Bij een vooraankondiging van de oproep kan Toerisme Vlaanderen afwijken van die minimale indieningstermijn.

Art. 22.De steunaanvragers dienen conform de voorwaarden vermeld op de website van Toerisme Vlaanderen, een steunaanvraag in via het digitaal loket van Toerisme Vlaanderen.

Art. 23.De steunaanvrager dient een aparte aanvraag in per festival.

Art. 24.Door het indienen van een steunaanvraag, verbindt de steunaanvrager zich ertoe de verplichtingen en verbintenissen, vermeld in bijlage 1 bij dit besluit, na te komen en uit te voeren. Afdeling 3. - Ontvankelijkheid

Art. 25.De steunaanvraag wordt getoetst aan de ontvankelijkheidscriteria, vermeld in artikel 5 tot en met 10, door Toerisme Vlaanderen.

Art. 26.Toerisme Vlaanderen beslist of de steunaanvraag al dan niet ontvankelijk is. De steunaanvrager wordt, desgevallend, op de hoogte gebracht van de onontvankelijkheid. Afdeling 4. - Beoordeling

Art. 27.§ 1. Het evaluatiecollege beoordeelt de ontvankelijke steunaanvragen op basis van de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 11.

Elke steunaanvraag moet op elk beoordelingscriterium van artikel 11 van dit besluit minimaal de helft van de score, zoals bepaald in artikel 12 van dit besluit, behalen om voor steun in aanmerking te komen. Vervolgens worden de steunaanvragen per categorie gerangschikt op basis van de behaalde totale score.

Tijdens de beoordeling kan het evaluatiecollege, in overleg met de steunvrager, de steunaanvraag aanpassen en bijkomende voorwaarden opleggen met het oog op de optimale benutting van het steunbudget en de optimale stimulering van de festivalsector. Deze aanpassingen en bijkomende voorwaarden neemt Toerisme Vlaanderen op in de beslissing tot steuntoekenning, die de begunstigde steunaanvrager voor kennisname en akkoord rechtsgeldig ondertekend aan Toerisme Vlaanderen moet terugbezorgen. § 2. Na de beoordeling van alle steunaanvragen bezorgt het evaluatiecollege aan Toerisme Vlaanderen een gemotiveerd en volledig voorstel met een overzicht van de steunvragen die volgens de beoordeling wel en niet voor steun in aanmerking komen, met inbegrip van per begunstigde steunaanvraag het steunbedrag. HOOFDSTUK 7. - Steuntoekenning en -uitbetaling

Art. 28.§ 1. Na ontvangst van het voorstel van het evaluatiecollege, zoals bepaald in artikel 27, beslist Toerisme Vlaanderen over de toekenning van de steun. § 2. Toerisme Vlaanderen kan enkel afwijken van het voorstel van het evaluatiecollege mits uitdrukkelijke motivering.

Art. 29.De steunaanvrager wordt op de hoogte gebracht van de beslissing of er al dan niet steun wordt toegekend.

Art. 30.De steun wordt in twee schijven uitbetaald: 1° Een voorschot van 70% van het steunbedrag voor aanvang van het festival;en 2° Het saldo van 30% van het steunbedrag na afloop van het festival en na controle. HOOFDSTUK 8. - Terugbetaling van steun

Art. 31.Als de voorwaarden, vermeld in dit besluit, de uitvoeringsbesluiten of de beslissing tot steuntoekenning, niet worden nageleefd, moet de steunaanvrager de steun geheel of gedeeltelijk aan Toerisme Vlaanderen terugbetalen. HOOFDSTUK 9. - Controle en rapportering

Art. 32.Toerisme Vlaanderen kan vanaf het ogenblik dat de steunaanvraag is ingediend, ter plaatse of op bewijsdocumenten controleren of de voorwaarden, vermeld in dit besluit, de eventuele uitvoeringsbesluiten ervan en de beslissing tot steuntoekening, worden nageleefd.

Onverminderd de artikelen 11 tot en met 14 van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, kan de controle, vermeld in het eerste lid, afhankelijk van het feit of de steun al dan niet is toegekend, de gehele of gedeeltelijke niet-uitbetaling of terugvordering van de toegekende steun tot gevolg hebben.

Art. 33.De steunaanvrager houdt een aparte transparante boekhouding voor het festival bij en bezorgt op verzoek van Toerisme Vlaanderen alle gevraagde informatie en bewijsstukken voor de uitvoering van de controleopdracht van Toerisme Vlaanderen zoals bepaald in het artikel hierboven.

Art. 34.De steunaanvrager bezorgt EventFlanders na afloop het detailbudget met eindafrekening, ten laatste drie maanden na afloop van het festival. HOOFDSTUK 1 0. - Slotbepalingen

Art. 35.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 36.De Vlaamse minister, bevoegd voor toerisme, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 26 maart 2021.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Z. DEMIR

BIJLAGE 1.

Artikel 1.Uiterlijk één maand voor aanvang van het festival, bezorgt de steunaanvrager een actieplan waarin de steunaanvrager actief werk maakt van diversiteit, sociale cohesie en laagdrempeligheid zowel in communicatie en bezoekersbeleid als in directe en indirecte tewerkstellingspolicy en festivalprogrammatie.

Voor de opmaak van het actieplan houdt de steunaanvrager rekening met: 1° de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, blinden of doven door bijvoorbeeld een samenwerking met Inter (https://www.inter.vlaanderen/) of Iedereen Verdient Vakantie (https://www.iedereenverdientvakantie.be/); en 2° het behalen van het AnySurfer label (https://www.anysurfer.be/nl).

Art. 2.De steunaanvrager voorziet vijftien persaccreditaties (front-, backstage & all access) voor journalisten van Toerisme Vlaanderen en EventFlanders gedurende de volledige duur van het festival.

De steunaanvrager assisteert om toegang te verwerven tot artiesten en andere belangrijke stakeholders voor PR doeleinden.

Art. 3.De steunaanvrager verleent medewerking aan Toerisme Vlaanderen bij het opzetten van nationale of internationale campagnes onder de noemer "Flanders Is A Festival" ter versterking van de (inter)nationale reputatie.

Art. 4.De steunaanvrager voorziet twintig medewerkersaccreditaties voor personeel van Toerisme Vlaanderen en EventFlanders gedurende de volledige duur van het festival.

Art. 5.De steunaanvrager organiseert op eigen middelen minstens één gratis netwerk en kennisdelingsmoment voor geïnteresseerde professionals uit de brede evenementensector tijdens de duur van het festival. Bij voorkeur wordt dit ook online beschikbaar gesteld.

Art. 6.De De steunaanvrager presenteert zijn/haar "best practice" case tijdens een online kennisdelingsmoment, georganiseerd door EventFlanders, voor geïnteresseerde professionals uit de brede evenementensector.

Art. 7.De steunaanvrager neemt deel aan het "Flanders Is A Festival" afsluitend netwerk- en kennisdelingsmoment samen met alle andere begunstigde steunaanvragers en collega-professionals uit de brede evenementensector.

Art. 8.De steunaanvrager heeft het niet-exclusieve recht om de Logo's Vlaamse Overheid in het kader van de organisatie van het festival te gebruiken. De organisator kan dit recht niet overdragen of in sub-licentie geven aan derden dan met de voorafgaande uitdrukkelijke goedkeuring van de Vlaamse Overheid hiervoor.

Art. 9.De steunaanvrager vermeldt het overkoepelende logo van de Vlaamse Overheid "Flanders State of the Art" als volgt: 1° In de (internationale en nationale) communicatie- en promotiecampagne;2° In alle officiële en promotionele documenten met betrekking tot het festival, nationaal en internationaal, inclusief maar niet beperkt tot drukwerken, advertenties, persberichten, accreditaties, tickets, website, sociale media en nieuwsbrieven, outdoor en televisiespots;3° op de locatie van en tijdens het festival in elk geval, maar niet beperkt tot, als volgt: a) Vermelding op alle beeldschermen;b) Vermelding en zichtbaarheid in de perszaal, in de VIP zone(s), in de publieke zone(s); Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2021 tot vaststelling van de regels voor de projectoproep `Flanders is a festival 2021' voor het organiseren van festivals in de zomer van 2021 in de context van het coronavirus.

Brussel, 26 maart 2021.

De minister-president van de Vlaamse Regering J. JAMBON De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Z. DEMIR

^