Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 27 maart 2020
gepubliceerd op 01 april 2020

Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft ruimtelijke planning, complexe projecten, plan-milieueffectrapportage en leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten

bron
vlaamse overheid
numac
2020030473
pub.
01/04/2020
prom.
27/03/2020
ELI
eli/besluit/2020/03/27/2020030473/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

27 MAART 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/03/2020 pub. 24/03/2020 numac 2020040710 bron vlaamse overheid Decreet over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid sluiten over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft ruimtelijke planning, complexe projecten, plan-milieueffectrapportage en leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten


Rechtsgrond(en) Dit besluit is gebaseerd op : -het decreet van 20 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/03/2020 pub. 24/03/2020 numac 2020040710 bron vlaamse overheid Decreet over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid sluiten over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5.

Hoogdringendheid Eind 2019 ontstond er in de Chinese regio Wuhan een uitbraak van een nieuw coronavirus (Covid-19). Ondertussen heeft het virus zich ook verspreid in andere landen, waaronder ook in België.

Vooral sinds het einde van de krokusvakantie neemt de verspreiding van dit virus steeds grotere vormen aan. Gelet op de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad en van het Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid (CCVO), moet ook de Vlaamse overheid vanuit haar bevoegdheden de nodige maatregelen nemen om de verdere verspreiding van het coronavirus in te dammen, en om de veiligheid en de volksgezondheid te garanderen.

De Vlaamse overheid, maar ook de gemeentelijke en provinciale overheden zijn ertoe gehouden om welbepaalde procedures binnen een vastgelegde termijn te doorlopen en hierbij verschillende procedurestappen te respecteren. Zo moeten bepaalde procedures met betrekking tot de regelgeving ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten binnen strikte termijnen afgehandeld worden en zijn in bepaalde gevallen plaatsbezoeken of controle op het terrein noodzakelijk. Procedures voor complexe projecten, aanvragen tot planologisch attest, ruimtelijke uitvoeringsplannen, ruimtelijke beleidsplannen, plan-MER en stedenbouwkundige verordeningen te voldoen aan een strikte timing en procedure met het oog op definitieve vaststelling. Daarnaast dient ook inspraak georganiseerd te worden en dient de commissie voor ruimtelijke ordening samen te komen met het oog op advisering na het openbaar onderzoek. En dit terwijl het noodzakelijk is om net nu menselijk contact zoveel mogelijk te vermijden om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Ondertussen werden reeds verschillende maatregelen uitgevaardigd, waaronder opschorting van lessen, annulatie van alle recreatieve activiteiten (sport, cultuur, folklore, enz.), bevordering en versterking van telewerken. In een aantal gemeenten wordt de toegang tot het gemeentehuis beperkt voor niet-dringende aangelegenheden en is het praktisch niet meer mogelijk om openbare onderzoeken te organiseren, dossiers te laten inkijken,... In sommige gemeentes kunnen dossiers op afspraak ingekeken worden, maar dit is niet haalbaar in alle gemeentes, en bovendien is het ook niet wenselijk dat burgers zich in deze periode genoodzaakt voelen om vergunningsaanvragen in te kijken op het gemeentehuis. Dit geldt des te meer voor oudere burgers die binnen de risicocategorieën vallen, en die wellicht meer aangewezen zijn op de inzage op het gemeentehuis.

De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) is uitgegroeid tot een epidemie, en zelfs pandemie en zet onhoudbare druk op het Vlaamse gezondheidsapparaat. Het aantal opnames in ziekenhuizen van patiënten besmet met het virus neemt nog exponentieel toe. Deze gezondheidscrisis noodzaakt een hoogdringende behandeling.

De signalen, vanuit individuele gemeenten, maar ook vanuit provinciebesturen en de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten, om dringend een regeling te treffen rond verplichte proceduretermijnen en procedureverplichtingen zoals beslissingstermijnen of inspraakmomenten zijn legio. Diensten sluiten hun deuren, ambtenaren worden aangemoedigd of zelfs gevraagd van thuis uit te werken, vaak zonder in de mogelijkheid te zijn om bepaalde toepassingen of applicaties te hanteren of in staat te zijn de inspraakmomenten te organiseren.

Ook het Vlaams Parlement is zich bewust van deze civiele noodsituatie en heeft op 18 maart 2020 een nooddecreet aangenomen, het decreet over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid. Het Parlement erkent hierbij dat als de coronacrisis (nog) grotere proporties aannemen, de kans reëel is dat binnen de Vlaamse en lokale administraties kritische functies zullen uitvallen. Dit is echter zoals aangegeven reeds het geval, daar scholen en horeca worden gesloten, winkels beperkte openingsuren moeten hanteren, en aangeraden wordt zoveel mogelijk thuis te werken, om een algemene lock-down te voorkomen.

Er is dan ook duidelijk sprake van het "met bijzondere redenen omklede geval van de dringende noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State zodat geen advies van de afdeling Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen.

De verlengingen van de termijnen die in dit besluit voorzien zijn, doen geen afbreuk aan de mogelijkheden van termijnverlenging die op vandaag reeds voorzien zijn in de regelgeving. Indien nodig kan ook van die mogelijkheden toepassing gemaakt worden, en wordt de termijnverlenging die daaruit voortvloeit, gecumuleerd met de termijnverlengingen die voorzien zijn in dit besluit.

Initiatiefnemer(s) Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° civiele noodsituatie : de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering in toepassing van het Nooddecreet;2° Minister : Vlaamse minister van Omgeving;3° Nooddecreet : het decreet van 20 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/03/2020 pub. 24/03/2020 numac 2020040710 bron vlaamse overheid Decreet over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid sluiten over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid.

Art. 2.De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op de proceduretermijnen of procedurele verplichtingen die zijn opgenomen in : 1° de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;2° het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/05/2000 pub. 03/06/2000 numac 2000035561 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening sluiten tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;3° het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 10/02/2017 pub. 14/03/2017 numac 2017011118 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende regeling van het openbaar onderzoek over stedenbouwkundige verordeningen sluiten houdende regeling van het openbaar onderzoek over stedenbouwkundige verordeningen;4° het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 17/02/2017 pub. 28/03/2017 numac 2017011334 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen sluiten betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen;5° het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 30/03/2018 pub. 25/04/2018 numac 2018030812 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen sluiten tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning;6° het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 27/08/2014 numac 2014035706 bron vlaamse overheid Decreet betreffende complexe projecten sluiten betreffende complexe projecten;7° het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 12/12/2014 pub. 21/01/2015 numac 2015035045 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten sluiten tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 27/08/2014 numac 2014035706 bron vlaamse overheid Decreet betreffende complexe projecten sluiten betreffende complexe projecten;8° het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;9° het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 1997Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 01/07/1997 pub. 01/10/1997 numac 1997036164 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten sluiten tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;10° hoofdstuk II van Titel IV van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid. HOOFDSTUK 2. - Termijnverlengingen Afdeling 1. - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Art. 3.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, waarbij de termijn voor het definitief vaststellen nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit besluit. § 2. De termijn voor definitieve vaststelling van een gewestelijk, provinciaal of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, zoals bedoeld in artikel 2.2.10, § 5, eerste lid, artikel 2.2.15, § 6, eerste lid en artikel 2.2.21, § 6, eerste lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, wordt verlengd met dertig dagen. § 3. De bepalingen van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing op de ontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen waarop de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en hun uitvoeringsbesluiten zoals van kracht tot en met 30 april 2017, van toepassing zijn.

Art. 4.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, die overeenkomstig artikel 2.2.16, § 2 of artikel 2.2.23, § 1, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, geschorst zijn door de Vlaamse Regering of de deputatie op de datum van inwerkingtreding van dit besluit en waarbij de termijn voor het opnieuw definitief vaststellen nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit besluit. § 2. De termijn voor het opnieuw definitief vaststellen van een provinciaal of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, zoals bedoeld in artikel 2.2.16, § 4, en artikel 2.2.23, § 3, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, wordt verlengd met dertig dagen. § 3. De bepalingen van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing op de ontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen waarop de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en hun uitvoeringsbesluiten zoals van kracht tot en met 30 april 2017, van toepassing zijn. Afdeling 2. - Stedenbouwkundige verordening

Art. 5.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op provinciale en gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen, die overeenkomstig artikel 2.3.2, § 1/1 of artikel 2.3.2, § 2/1, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, geschorst zijn door de Vlaamse Regering of de deputatie op de datum van inwerkingtreding van dit besluit en waarbij de termijn voor het opnieuw definitief vaststellen nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit besluit. § 2. De termijn voor het opnieuw definitief vaststellen van een provinciale of gemeentelijke stedenbouwkundige verordening, zoals bedoeld in artikel 2.3.2, § 1/2, en artikel 2.3.2, § 2/2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt verlengd met dertig dagen. Afdeling 3. - Leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten

Art. 6.Als de termijn, vermeld in artikel 8, § 1, tweede lid, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog niet is afgelopen op of begint te lopen na de datum van inwerkingtreding van dit besluit, wordt deze termijn opgeschort tot 24 april 2020.

Art. 7.Als de termijn, vermeld in artikel 13, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 1997Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 01/07/1997 pub. 01/10/1997 numac 1997036164 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten sluiten tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog niet is afgelopen op of begint te lopen na de datum van inwerkingtreding van dit besluit, wordt deze termijn opgeschort tot 24 april 2020.

Art. 8.Als de termijn van zes maanden, vermeld in artikel 42, § 2, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog niet is afgelopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, wordt deze termijn verlengd met zestig dagen.

Art. 9.Als de termijn van twee jaar, vermeld in artikel 42, § 3, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, wordt deze termijn verlengd met zestig dagen. HOOFDSTUK 3. - Procedurele aanpassingen Afdeling 1. - Inspraakprocedures in kader van ruimtelijke

uitvoeringsplannen, stedenbouwkundige verordeningen en planologische attesten

Art. 10.De volgende openbare onderzoeken en raadplegingen van het publiek, die lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden geschorst en verdergezet na 24 april 2020 : 1° de raadpleging van het publiek over de startnota van een ruimtelijk uitvoeringsplan;2° het openbaar onderzoek over ontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen;3° het openbaar onderzoek over ontwerpen van stedenbouwkundige verordeningen;4° het openbaar onderzoek over aanvragen tot planologisch attest. Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd.

De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken en raadplegingen van het publiek, vermeld in het eerste lid, kan slechts plaatsvinden na 24 april 2020.

Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband met start- en einddata van de raadplegingen van het publiek en van de openbare onderzoeken actueel gehouden. Afdeling 2. - Inspraakprocedures in kader van complexe projecten

Art. 11.De volgende openbare onderzoeken, terinzageleggingen en raadplegingen van het publiek in kader van een complex project, die lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden geschorst en verdergezet na 24 april 2020 : 1° de raadpleging van het publiek over de alternatievenonderzoeksnota;2° het openbaar onderzoek over het ontwerp van voorkeursbesluit en het ontwerp van MER;3° het openbaar onderzoek over het ontwerp van projectbesluit en ontwerp van MER;4° de terinzagelegging van het definitief vastgestelde voorkeursbesluit respectievelijk projectbesluit. Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd.

De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken, terinzageleggingen en raadplegingen van het publiek, vermeld in het eerste lid, kan slechts plaatsvinden na 24 april 2020.

Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband met start- en einddata van de openbare onderzoeken, terinzageleggingen en raadplegingen van het publiek actueel gehouden. Afdeling 3. - Inspraakprocedures in kader van ruimtelijke

beleidsplanningsprocessen

Art. 12.De volgende informatie-, inspraak- en participatiemomenten in het kader van een ruimtelijk beleidsplanningsproces, die lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden geschorst en verdergezet na 24 april 2020 : 1° de publieke inspraak over de conceptnota van een ruimtelijk beleidsplan of beleidskader;2° het openbaar onderzoek over een ontwerp van ruimtelijk beleidsplan of beleidskader. Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd.

De organisatie van nieuwe informatie-, inspraak- en participatiemomenten, vermeld in het eerste lid, kan slechts plaatsvinden na 24 april 2020.

Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband met start- en einddata van de informatie-, inspraak- en participatiemomenten actueel gehouden. Afdeling 4. - Inspraakprocedures in kader van

plan-milieueffectrapportage

Art. 13.De volgende openbare onderzoeken en raadplegingen van het publiek bij de opmaak van een plan-MER die verlopen overeenkomstig de procedureregels van hoofdstuk II van titel IV van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en die lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden geschorst en verdergezet na 24 april 2020 : 1° de raadpleging van het publiek over de volledig verklaarde kennisgeving van een plan-MER;2° het openbaar onderzoek over een ontwerp van plan-MER samen met het ontwerp van plan of programma. Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd.

De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken en raadplegingen zoals vermeld in het eerste lid kan slechts plaatsvinden na 24 april 2020.

Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband met start- en einddata van de openbare onderzoeken en raadplegingen van het publiek actueel gehouden. Afdeling 5. - Adviesinstanties

Art. 14.De bevoegde overheid kan in voorkomend geval beslissen om plenaire vergaderingen of adviesvergaderingen voor de advisering van plannen en projecten die onder het toepassingsgebied vallen van artikel 2, alleen schriftelijk, via teleconferentie of via videoconferentie te houden.

Art. 15.In afwijking van eventuele bepalingen in het huishoudelijk reglement van de strategische adviesraden en de provinciale, intergemeentelijke of gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, kan de voorzitter van de respectievelijke adviesraad of commissie beslissen om de vergaderingen voor de advisering van plannen en projecten die onder het toepassingsgebied vallen van artikel 2, in voorkomend geval alleen schriftelijk, via teleconferentie of via videoconferentie te houden. HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen

Art. 16.De minister kan de termijnen en einddata, vermeld in artikel 3 tot en met 13 verlengen.

Deze verlenging kan de maximale duurtijd van de civiele noodsituatie, met inbegrip van een eventuele verlenging, zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering in toepassing van artikel 4, § 1, eerste lid van het Nooddecreet, evenwel niet overschrijden.

Het ministerieel besluit tot verlenging van de termijnen, vermeld in het eerste lid, wordt bekendgemaakt door : 1° een bericht in het Belgisch Staatsblad;2° een publicatie op de website van het departement Omgeving.

Art. 17.Dit besluit heeft uitwerking op 27 maart 2020.

Art. 18.De Vlaamse minister, bevoegd voor Omgeving, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 27 maart 2020.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Z. DEMIR

^