Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 31 maart 2017
gepubliceerd op 22 mei 2017

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wat betreft de voorwaarden voor de technische dienst laatste fase

bron
vlaamse overheid
numac
2017012048
pub.
22/05/2017
prom.
31/03/2017
ELI
eli/besluit/2017/03/31/2017012048/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

31 MAART 2017. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wat betreft de voorwaarden voor de technische dienst laatste fase


DE VLAAMSE REGERING, Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2016;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;

Gelet op het advies van de Vlaamse commissie administratie-nijverheid, gegeven op 14 oktober 2016;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 22 november 2016;

Gelet op advies 60.551/3 van de Raad van State, gegeven op 27 december 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Aanhangsel 3 van bijlage 27 bij het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2017, wordt vervangen door het aanhangsel dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 31 maart 2017.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Geert BOURGEOIS De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, Ben WEYTS

Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wat betreft de voorwaarden voor de technische dienst laatste fase Aanhangsel 3 van bijlage 27 bij het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen Aanhangsel 3. Voorwaarden technische dienst laatste fase als vermeld in artikel 16ter, § 1, 5, 4° 1. De technische dienst laatste fase kan binnen het toepassingsgebied van zijn erkenning individuele goedkeuringsdossiers opmaken en indienen bij de goedkeuringsinstantie en daarvoor testen uitvoeren overeenkomstig code B en C in bijlage 26 van dit besluit, voor voertuigen waarvan het basisvoertuig is goedgekeurd volgens richtlijn 2007/46/EG.2. In het kader van die activiteiten beschikt de technische dienst laatste fase over rechtspersoonlijkheid en voldoet hij aan de ISO 9001- norm. De technische dienst laatste fase beschikt over een geldig ISO 9001-certificaat dat minimaal `het testen van voertuigen met het oog op het verkrijgen van een individuele goedkeuring laatste fase en het opmaken van individuele goedkeuringsdossiers zoals bedoeld in dit besluit en in de richtlijn 2007/46/EG', omvat. 3. De technische dienst laatste fase heeft de keuze om de testen uit te voeren in de voorzieningen van de fabrikant of een derde partij, dan wel in zijn eigen voorzieningen.Een combinatie van beide is mogelijk.

Als de technische dienst laatste fase ervoor kiest om met verschillende eigen voorzieningen te werken, zijn alle voorzieningen opgenomen in het ISO 9001-certificaat. 4. Het ISO 9001-kwaliteitssysteem bevat garanties dat ministens de volgende voorwaarden worden nageleefd door de technische dienst laatste fase: 4.1 Voorwaarden van onpartijdigheid en onafhankelijkheid: 1° onpartijdigheid houdt onder meer in dat de technische dienst laatste fase: a) geen commerciële, financiële of andere druk toestaat die de onpartijdigheid in het gedrang brengt;b) voortdurend de risico's identificeert die de onpartijdigheid kunnen beïnvloeden.Die identificatie omvat de risico's die voortvloeien uit zijn activiteiten, die van zijn werkrelaties of van het personeel; c) na identificatie de risico's onmiddellijk neutraliseert en kan aantonen hoe dat is gerealiseerd;2° de technische dienst laatste fase is niet betrokken bij activiteiten die onverenigbaar zijn met de voorwaarden die gelden in zijn vakgebied als technische dienst laatste fase of waardoor zijn activiteiten als technische dienst laatste fase als niet onafhankelijk zouden kunnen worden beschouwd. De activiteiten van de technische dienst laatste fase worden niet gecombineerd met activiteiten als adviesbureau. Dat betreft onder andere de adviespraktijk betreffende het ontwerp, de fabricage, de levering, de installatie, de verwerving, het bezit, het gebruik of het onderhoud van geïnspecteerde onderdelen of voertuigsystemen, alsook betreffende de goedkeuringsprocedure. 4.2 Voorwaarden met betrekking tot de meetmiddelen en andere instrumenten: 1° alle meetmiddelen zijn eenduidig geïdentificeerd en zijn opgenomen in een meetmiddelenlijst, met vermelding van de volgende gegevens: a) identificatie meetmiddel;b) kalibratiecriteria: 1) gebruik;2) meetnauwkeurigheid en meetbereik;3) toegestane afwijking;4) kalibratie of verificatiemethodiek;5) kalibratie- of verificatiefrequentie;6) kalibratiestatus;c) voor alle kalibraties of verificaties is een rapport voorhanden dat minstens de volgende gegevens bevat: 1) datum;2) uitvoerder;3) gemeten waarde;4) afwijking;5) goedkeuring of afkeuring;6) maatregel bij afkeuring;2° alle andere instrumenten die relevant zijn voor de kwaliteit van de ingediende dossiers worden op een regelmatige en verantwoorde manier onderhouden.Interventies van preventief en curatief onderhoud worden geregistreerd. 4.3 Voorwaarden met betrekking tot het personeel dat activiteiten in het kader van de technische dienst laatste fase uitoefent: 1° er is een competentiematrix voorhanden, waarin minimaal rekening is gehouden met de volgende competenties: a) kennis van de wettelijke voorschriften en de instructies van de goedkeuringsinstantie;b) opmaken van checklists;c) uitvoeren van testen, invullen van de checklists;d) opmaken en indienen van individuele goedkeuringsdossiers;2° de competentiematrix voorziet in vervangende personeelsleden;3° er zijn opleidingsregistraties die aantonen dat de competentiematrix daadwerkelijk is onderbouwd met opleidingen of aantoonbare ervaring voor de taken die aan het betrokken personeelslid worden toevertrouwd. 4.4 Voorwaarden met betrekking tot het uitvoeren van testen, de kennis van de wettelijke voorschriften, de opmaak en het invullen van de checklists en het omgaan met afwijkingen: 1° er is een procedure die de uniforme uitvoering van testen en dossieropmaak garandeert;2° er vinden op regelmatige tijdstippen harmonisatievergaderingen plaats.Tijdens die vergaderingen wordt onder meer overleg gepleegd over: a) wijzigingen in de wetgeving en in de checklist;b) opbouwrichtlijnen;c) vastgestelde afwijkingen en maatregelen;d) relevante vaststellingen in het licht van de homologatieprocedures;e) relevante opmerkingen of instructies, afkomstig van de goedkeuringsinstantie;f) meetmethodologie. Van die harmonisatievergaderingen worden verslagen bijgehouden; 3° beschikken over een systeem opdat het personeel op elk ogenblik kennis heeft van de relevante en laatste wetgeving of andere voorschriften.Minstens moet worden gegarandeerd dat: a) een wijziging van de wetgeving en de voorschriften onmiddellijk ter kennis wordt gebracht van het personeel;b) de wetgeving en de voorschriften op elk moment beschikbaar zijn voor het personeel;c) de kennisname van de wetgeving en voorschriften of van opleidingen wordt geregistreerd.De lijst van de registratie vermeldt onder meer de naam van het personeelslid, de datum van de kennisname of opleiding, het onderwerp, alsook de handtekening van het personeelslid; 4° gebruikmaken van checklists die: a) minimaal de volgende elementen bevatten: 1) de regelgeving en de wijzigingsreeks;2) de plaats en de datum van het uitvoeren van de test;3) de handtekening van de verantwoordelijke voor het uitvoeren van de test;4) het chassisnummer van het voertuig;b) eenduidig zijn en gereviseerd zijn, en een vermelding van de revisies bevatten;c) actueel zijn;d) op elk moment beschikbaar zijn voor alle relevante personeelsleden. 4.5 Voorwaarden met betrekking tot het aanvraagdossier: 1° het dossier bevat de volgende elementen: a) een inhoudstafel;b) een brief ter verduidelijking van de aanvraag, met een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen of toevoegingen die de fabrikant of de derde in of aan het voertuig heeft aangebracht;c) foto's van het voertuig: 1) foto's van de vier zijden van het voertuig, in de staat waarin het zich bevond op het einde van de vorige fase, als die beschikbaar zijn;2) foto's van de vier zijden van het voltooide voertuig, alsook van de binneninrichting als dat van toepassing is;3) elke andere foto ter verduidelijking van het dossier;d) een kopie van het inschrijvingsbewijs voor reeds ingeschreven voertuigen in binnen- of buitenland; e) de goedkeuringscertificaten van alle voorgaande fasen, meer bepaald een C.O.C. of een individueel goedkeuringscertificaat (e6) volgens de richtlijn 2007/46/EG; f) een bewijs van de technische dienst laatste fase dat is voldaan aan de opbouwrichtlijnen van de fabrikant(en), met optioneel het bewijs van een samenwerkingsakkoord tussen de betrokken fabrikanten;g) gedetailleerde plannen met afmetingen, alsook een grondplan van de binneninrichting als dat van toepassing is;h) het inlichtingenformulier conform bijlage I of bijlage III van richtlijn 2007/46/EG;i) deelgoedkeuringen, testrapporten en checklists: 1) een lijst met alle deelgoedkeuringen, testrapporten en checklists van elke toevoeging of wijziging ten opzichte van een vorige fase volgens de eisen van bijlage 26 van dit besluit;2) alle deelgoedkeuringen die van toepassing zijn op de huidige fase, en die zijn afgeleverd in het buitenland;3) alle testrapporten en checklists die van toepassing zijn op de huidige fase;j) de berekening van de massaverdeling;k) het vooraf ingevulde individuele goedkeuringscertificaat, klaar voor handtekening;2° alle dossierstukken en werkdocumenten worden minstens tien jaar bewaard.De stukken mogen digitaal worden bewaard. 4.6 Voorwaarden met betrekking tot meldingen aan de goedkeuringsinstantie: 1° elke wijziging met betrekking tot het management of de personeelsleden die activiteiten in het kader van technische dienst laatste fase uitoefenen, wordt gemeld;2° elke relevante vaststelling of afwijking van de wettelijke voorschriften, van de voorwaarden die door de goedkeuringsinstantie inzake individuele goedkeuring van voertuigen worden opgelegd, of van praktijken in de sector wordt gemeld;3° elke wijziging in de ISO-certificatie wordt gemeld.5. De technische diensten die over een ISO 17025-accreditatie beschikken en in België erkend zijn als technische dienst categorie A volgens richtlijn 2007/46/EG, mogen activiteiten van technische dienst laatste fase uitoefenen en daarvoor testen uitvoeren overeenkomstig code X, A, B en C in bijlage 26 van dit besluit, voor zover de activiteiten binnen het toepassingsgebied van hun erkenning als technische dienst vallen. Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wat betreft de voorwaarden voor de technische dienst laatste fase.

Brussel, 31 maart 2017.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Geert BOURGEOIS De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, Ben WEYTS

^