Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 01 april 2004
gepubliceerd op 13 mei 2004

Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises "

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2004027084
pub.
13/05/2004
prom.
01/04/2004
ELI
eli/besluit/2004/04/01/2004027084/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

1 APRIL 2004. - Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises " (Waals instituut voor alternerende opleiding, zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen)


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 17 juli 2003 houdende oprichting van een "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises", inzonderheid op artikel 9, § 5;

Gelet op de beraadslaging van het beheerscomité van het "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises" van 12 februari 2004;

Op de voordracht van de Minister van Tewerkstelling en Vorming;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 127, § 1, van de Grondwet.

Art. 2.Het huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises" wordt door de Waalse Regering goedgekeurd.

Art. 3.De Minister van Tewerkstelling en Vorming is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 1 april 2004.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting, Ph. COURARD

Bijlage Huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises" HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Het beheerscomité beheert het « IFAPME ».

Het voert de volgende beheershandelingen uit : - het neemt elke strategische en principiële beslissing; als dusdanig worden beschouwd, de beslissingen die wegens hun omvang en de gevolgen die ze voor het « IFAPME » teweegbrengen, een oriëntatie, een beleid of een standpunt t.o.v. zijn omgeving of een gedragslijn bepalen of wijzigen; - het stelt jaarlijks het bouw- en uitbreidingsplan van de centra op en legt het aan de Minister voor; het legt de investerings- en leningsprogramma's van de onroerende infrastructuren vast; - het neemt elke beslissing i.v.m. de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten, met uitzondering van de handelingen die uitdrukkelijk aan de algemeen bestuurster worden overgedragen krachtens artikel 24 van dit reglement; - het verleent advies en doet voorstellen zoals bepaald in het aanhangsel bij het samenwerkingsakkoord van 20 februari 1995, inzonderheid bij de artikelen 4, 7, 17, 18 en 23.

De voorzitter is de woordvoerder van het beheerscomité. HOOFDSTUK II. - Vergaderingen van het beheerscomité

Art. 2.Het beheerscomité vergadert in principe om de vier weken en bepaalt voor elk jaar de datum en het uur van de gewone zittingen.

Buitengewone zittingen kunnen bij wijze van uitzondering bijeengeroepen worden als de voorzitter het nodig acht of op verzoek van : 1. minstens twee leden;2. de ondervoorzitter;3. de algemeen bestuurster;4. de Minister die voor Beroepsopleiding bevoegd is;5. een commissaris van de Waalse Regering. De verzoeken tot oproeping worden schriftelijk aan de voorzitter gericht of tijdens een vergadering van het beheerscomité ingediend.

Zij vermelden de punten die op de agenda geplaatst moeten worden.

De voorzitter bepaalt het uur en de datum van de buitengewone zitting binnen vijftien dagen na de aanvraag op advies van de algemeen bestuurster, tenzij de aanvrager(s) met een latere datum instemmen.

Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter worden de bevoegdheden die hem krachtens dit reglement worden toegewezen, door de ondervoorzitter uitgeoefend.

Art. 3.De agenda van de vergaderingen van het comité wordt gezamenlijk opgesteld door de voorzitter en de algemeen bestuurster.

Het lid dat een punt wenst toe te voegen op de agenda van een gewone zitting moet zijn aanvraag schriftelijk (per post, fax of e-mail) bij de voorzitter indienen, tenzij hij ze tijdens de zitting van het beheerscomité formuleert.

De voorzitter bepaalt de datum van de zitting op de agenda waarvan dat punt opgenomen wordt.

Dat punt wordt op de agenda van de volgende vergadering opgenomen als de voorzitter, een commissaris of minstens twee leden die wens uitdrukken tijdens de zitting van het beheerscomité.

Als het beheercomité beslist een punt te verdagen, bepaalt hij gelijktijdig de datum van de vergadering waarnaar dat punt verschoven wordt.

Art. 4.Het comité vergadert op de zetel van het « IFAPME ».

In uitzonderlijke gevallen vergadert het Comité op een andere plaats.

Art. 5.De oproepingen voor de vergaderingen worden ondertekend door de algemeen bestuurster. Zij vermelden de agenda van de zitting en het tijdstip van de vergadering.

Ze worden minstens 10 kalenderdagen vóór de datum van de zitting verstuurd. In geval van dringende noodzakelijkheid, vastgesteld door de voorzitter na advies van de algemeen bestuurster, moeten ze uiterlijk 48 uur vóór de vastgestelde zittingsdag bij de leden toekomen.

Ze worden zowel naar de gewone als naar de plaatsvervangende leden verstuurd (per e-mail voor laatstgenoemden).

Tenzij de voorzitter daar anders over beslist, maken de punten waarover het comité moet beraadslagen het voorwerp uit van een nota die door de algemeen bestuurster wordt opgesteld. Die stukken worden genummerd en bij de oproeping gevoegd.

De nota's aan het beheerscomité worden opgesteld met het oog op een beslissing of op informatieverstrekking.

Art. 6.Alleen de agendapunten worden besproken. Het beheerscomité kan evenwel beslissen elk punt dat niet op de agenda staat ter informatie te bespreken.

Art. 7.Het beheerscomité beslist pas op geldige wijze als minstens de helft van de stemgerechtigde leden en minstens drie vertegenwoordigers van elke representatieve groep aanwezig zijn. Stemmen bij volmacht is uitgesloten.

Als de voorwaarde bedoeld in het vorig lid niet vervuld is, stelt de voorzitter zulks vast en heft hij de zitting op of beslist hij dat het beheerscomité blijft zitting hebben en de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt zonder echter geldig te kunnen beslissen.

Als het quorum niet gehaald wordt, worden de onbehandelde agendapunten naar een nieuwe zitting verschoven. Tijdens die zitting beraadslaagt het beheerscomité op geldige wijze over die punten, ongeacht het aantal aanwezige bestuurders : de oproeping maakt daar melding van.

Art. 8.De zittingen van het beheerscomité zijn niet openbaar.

De personen die de zittingen in welke hoedanigheid ook bijwonen, dienen het geheime karakter van de beraadslagingen en de stemmingen in acht te nemen.

De door het beheerscomité onderzochte stukken zijn strikt vertrouwelijk.

De leden van het beheerscomité nemen de vertrouwelijkheid in acht in het kader van hun mandaat; zij mogen zonder toestemming van het beheerscomité rechtstreeks noch onrechtstreeks gegevens verstrekken waarover ze in het kader van hun functie beschikken.

Art. 9.De Voorzitter opent, schorst en sluit de zittingen.

Art. 10 Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter of de ondervoorzitter worden de zittingen van het beheerscomité voorgezeten door het oudste stemgerechtigde lid.

Het lid dat het voorzitterschap waarneemt, behoudt zijn stemrecht.

Zijn aanwezigheid wordt in aanmerking genomen bij de toepassing van het eerste lid van artikel 7 van dit reglement.

Art. 11.De voorzitter leidt de debatten. Geen enkel lid mag het woord nemen zonder toestemming van de voorzitter. Als de voorzitter de debatten over een punt gesloten verklaard heeft, formuleert hij het voorstel waarover het comité zich moet uitspreken.

Art. 12.Als de leden van het beheerscomité niet bij consensus kunnen beslissen, stemmen ze in principe bij handopsteken. De stemming is geheim op verzoek van een lid of in de gevallen waarbij personen betrokken zijn.

Er wordt onmiddellijk gestemd nadat de voorzitter zijn voorstel heeft geformuleerd. Hij maakt het resultaat meteen bekend en laat het in de notulen acteren.

Art. 13.Elke beslissing van het comité wordt genomen bij meerderheid van stemmen van de stemgerechtigde leden. Om die meerderheid te berekenen worden de onthoudingen niet in rekening gebracht. De leden die zich onthouden worden echter beschouwd als aanwezig zijnde voor de toepassing van artikel 7, eerste lid.

Bij staking van stemmen wordt het voorstel van beslissing naar de volgende zitting verdaagd.

De beslissing wordt tijdens dezelfde zitting genomen; bij gebreke daarvan wordt de verdaging met redenen omkleed of stelt de voorzitter vast dat het onmogelijk is een beslissing te nemen.

Art. 14.Onverminderd de toepassing van andere verboden opgelegd bij een wet, een decreet of een statutaire of reglementaire bepaling, onthoudt elk lid van het beheerscomité zich van deelname aan de bespreking en de stemming van een agendapunt zodra hij rechtstreeks of onrechtstreeks een persoonlijk belang heeft bij de te nemen beslissing.

Het lid moet zich dan terugtrekken tijdens de bespreking van en de stemming over bedoeld punt. Er wordt echter rekening gehouden met zijn aanwezigheid wat betreft de toepassing van artikel 7, eerste lid, van dit reglement.

Art. 15.Als de Waalse Regering krachtens artikel 5, § 2, tweede lid, van het decreet het beheerscomité om advies verzoekt binnen een termijn die niet overeenstemt met de kalender van zijn zittingen, roept de voorzitter een buitengewone zitting van het beheerscomité bijeen.

Art. 16.Het beheerscomité kan binnen zijn midden een bureau samenstellen. Behalve de voorzitter en de ondervoorzitter telt het bureau maximum twee leden van elk van de organisaties bedoeld in artikel 8, 2°, 3° en 4°, van het decreet.

De algemeen bestuurster en de adjunct-algemeen bestuurder horen er van rechtswege bij.

Het secretariaat wordt door het secretariaat van het beheerscomité waargenomen.

Het bureau komt bijeen na oproeping door de voorzitter. Het staat in voor de voorbereiding van de vergaderingen van het beheerscomité telkens als het goede verloop van zijn werkzaamheden het vereist.

Het geeft het beheerscomité kennis van het resultaat van zijn werkzaamheden.

Art. 17.Het beheerscomité kan beperkte commissies of niet-bestendige werkgroepen oprichten met het oog op de voorbehandeling van bijzondere punten die onder zijn bevoegdheid vallen.

Die commissies of werkgroepen brengen verslag uit over de resultaten van hun werkzaamheden aan het beheerscomité, dat de resultaten in alle vrijheid evalueert.

De commissies of werkgroepen worden vrij samengesteld door het beheerscomité en kunnen zich met deskundigen associëren.

De commissies of werkgroepen worden door de voorzitter voorgezeten of, op verzoek van de voorzitter, door een lid dat door het comité aangewezen wordt.

De voorzitter van de commissies of van de werkgroepen bepaalt de plaats, de datum en het uur van de vergadering na advies van de algemeen bestuurster.

De oproepingen worden door de algemeen bestuurster verzonden.

Art. 18.Het beheerscomité kan tijdens de zitting een beroep doen op deskundigen.

De personen die krachtens het eerste lid om advies verzocht worden, verlaten de zitting van het beheerscomité als de voorzitter hun aanwezigheid niet meer nodig acht.

Art. 19.De bepalingen van de artikelen 8, 9 en 11 van dit huishoudelijk reglement zijn van toepassing op de vergaderingen van de commissies en werkgroepen en van het bureau.

Art. 20.De algemeen bestuurster kan zich tijdens de debatten over een agendapunt laten bijstaan door personeelsleden van het « Institut ».

Die personeelsleden verlaten de zitting als hun aanwezigheid niet meer nodig is.

Art. 21.Het secretariaat maakt de notulen op en vermeldt de gegevens van het beslissingsproces, het resultaat van de eventuele stemmingen en de formele motivatie van de beslissingen. De tekst van de notulen wordt aan de algemeen bestuurster en aan de voorzitter voorgelegd en vervolgens op de agenda van de volgende zitting van het beheerscomité geplaatst.

Een beslissing van het beheerscomité kan zonder goedkeuring van de notulen uitgevoerd worden voorzover daarover uitdrukkelijk beraadslaagd wordt binnen de beroepstermijnen van de Regeringscommissarissen.

De notulen worden door de voorzitter en de algemeen bestuurster ondertekend na goedkeuring van het beheerscomité. Ze worden bewaard in de archieven van het secretariaat van het algemeen bestuur, dat voor echt verklaarde afschriften of uittreksels aan belanghebbenden aflevert.

Art. 22.Op elke zitting ondertekenen de leden van het beheerscomité een door de voorzitter voor echt verklaarde aanwezigheidslijst. HOOFDSTUK II. - Dagelijks bestuur en delegatie van bevoegdheid

Art. 23.Onverminderd de reglementaire of decretale bepalingen die op het « IFAPME » toepasselijk zijn, staat het personeel onder de leiding van de algemeen bestuurster, die door de adjunct-algemeen bestuurder bijgestaan wordt en alle administratieve en geldelijke maatregelen en beslissingen neemt.

De algemeen bestuurster is de verplichte gesprekspartner van de diensten van het « IFAPME » en het beheerscomité.

De algemeen bestuurster mag aan de adjunct-algemeen bestuurder, die haar verslag moet uitbrengen, of aan één of meer leden van het « Institut » een deel van haar bevoegdheden overdragen die haar krachtens bovenbedoelde bepalingen worden toegekend binnen de perken en onder de voorwaarden die zij bepaalt, met inbegrip van haar bevoegdheid om het « Institut » voor de administratieve of de gewone rechtbanken te vertegenwoordigen.

De adjunct-algemeen bestuurder en elke persoon belast met gedelegeerde bevoegdheden brengt regelmatig verslag uit aan de algemeen bestuurster over de handelingen verricht in dat kader.

Art. 24.Het bijzonder bestek of de daarmee gelijkgestelde stukken worden binnen de perken van de beschikbare kredieten door de algemeen bestuurster vastgelegd en goedgekeurd. Zij kiest de gunningswijze, het opstarten van de procedure en het sluiten van de opdracht en verricht de uitvoeringshandelingen.

Voor elke opdracht boven euro 67.000, exclusief BTW, worden het voorstel van keuze van de gunningswijze, van het bestek of van de daarmee gelijksgetelde stukken eerst ter goedkeuring aan het beheerscomité voorgelegd. HOOFDSTUK III. - Gewone en plaatsvervangende leden

Art. 25.Het lid van het beheerscomité aangewezen als plaatsvervangend lid vervangt het gewoon lid tijdens de vergaderingen van het beheerscomité, van het bureau of van de werkgroepen en de beperkte commissies als het gewoon lid verhinderd is.

Het gewoon lid verwittigt het plaatsvervangend lid.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises " Namen, 1 april 2004.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting, Ph. COURARD

^