Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 01 oktober 2020
gepubliceerd op 23 oktober 2020

Besluit van de Waalse regering tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van een subsidie aan de werkgevers voor de aankoop van een dienstfiets

bron
waalse overheidsdienst
numac
2020204244
pub.
23/10/2020
prom.
01/10/2020
ELI
eli/besluit/2020/10/01/2020204244/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

1 OKTOBER 2020. - Besluit van de Waalse regering tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van een subsidie aan de werkgevers voor de aankoop van een dienstfiets


De Waalse Regering, Gelet op het klimaat decreet van 20 februari 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/02/2014 pub. 13/03/2014 numac 2014201599 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de alternerende opleiding voor werkzoekenden en tot wijziging van het decreet van 18 juli 1997 betreffende de inschakeling van werkzoekenden bij werkgevers die een beroepsopleiding organiseren om in een vacature te voorzien sluiten, artikel 16/1, ingevoegd bij het programmadecreet van 17 juli 2018;

Gelet op de adviezen van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 29 juni 2020 en 22 september 2020;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 9 juli 2020;

Gelet op het rapport van 28 september 2020 opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het advies nr. 67.805/2/V van de Raad van State, gegeven op 28 augustus 2020, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de verbintenissen van het Waalse Gewest met betrekking tot de strijd tegen de klimaatverandering en de vermindering van de broeikasgassen, die als volgt zijn samengevat in het hoofdstuk Mobiliteit van de Algemene Beleidsverklaring: "In dit verband zal de Regering ervoor zorgen dat haar beslissingen, samen met die van de federale Regering en de Europese Unie, tegen 2030 bijdragen tot een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in overeenstemming met de Waalse doelstelling van -55 % en een sterke vermindering van de impact van de vervoerssystemen op de gezondheid.

Het Waalse beleid zal gebaseerd zijn op de voortzetting van de FAST 2030-visie en de gewestelijke mobiliteitsstrategie, die in overeenstemming met de doelstellingen van Wallonië in overeenstemming met het herziene PACE zal worden versterkt.";

Gelet op de doelstelling van de FAST 2030 Visie om het modale aandeel van de fiets tegen 2030 te vervijfvoudigen tot 5 % ;

Gelet op de regionale mobiliteitsstrategie, het onderdeel "personenmobiliteit" en in het bijzonder met de volgende strategische richting: "Effectieve begeleiding van gedragsverandering";

Gelet op de ambities die in de gewestelijke beleidsverklaring 2019-2024 zijn vastgelegd met betrekking tot de ontwikkeling van het gebruik van de fiets in het Waalse Gewest, waaronder: "De Regering zal een strategie ontwikkelen om het gebruik van de fiets als vervoermiddel te ontwikkelen, met als doel het gebruik ervan te verdubbelen tegen 2024 en te vervijfvoudigen tegen 2030. Dit fietsbeleid, uitgevoerd in overleg met lokale belanghebbenden en gebruikers, zal met name de volgende strategische acties omvatten: 1° ontwikkeling van een strategie ter bevordering van het gebruik van fietsen; 2° begrotingsvastlegging voor fietsen aan 20 euro per inwoner per jaar.";

Gelet op het standpunt van de Regering over "elektrische micro-mobiliteit", waaraan de elektrisch ondersteunde fiets kan worden gelijkgesteld: "Elektrische micromobiliteit [...] is een onderdeel van de intermodaliteit dat deel uitmaakt van een reeks oplossingen die de verkeersopstoppingen en -vervuiling kunnen verminderen.";

Gelet op het potentieel van de fiets, met name de elektrische, in termen van dagelijkse en professionele mobiliteit; de elektrische fiets maakt het mogelijk om langere afstanden af te leggen, grotere hoogteverschillen te overbruggen en tegelijkertijd minder inspanning te leveren dan met een puur spierfiets;

Gelet op de wenselijkheid om het gebruik van de fiets als alternatief voor minder duurzame vervoerswijzen aan te moedigen;

Gelet op de groeiende publieke belangstelling voor (elektrisch) fietsen, die onder meer blijkt uit het succes van het testprogramma 2017-2020 van het Waalse Gewest met de titel " Je teste l'électrique!", waarvan de resultaten door iedereen te raadplegen zijn op de website mobilite.wallonie.be;

Gelet op de gemiddelde prijs van een kwalitatief goede spierfiets voor dagelijks gebruik, en die van een fiets met elektrische ondersteuning, die over het algemeen hoger is dan die van een zuivere spierfiets, en de rem die dit kan betekenen voor veel burgers en werkgevers;

Gelet op de cruciale rol die werkgevers moeten spelen bij het stimuleren van de beroepsbevolking om gezonder en milieuvriendelijker te werk te gaan;

Gelet op de groeiende belangstelling van werkgevers en werknemers voor de fiets als een utilitaire manier van reizen, of het nu gaat om woon-werkverkeer of (professionele) dienstreizen; de positieve effecten van een bedrijfsbeleid dat gunstig is voor de fiets zijn alom aangetoond, onder andere in het kader van het " Tous vélo-actifs"-project;

Gelet op de vele verzoeken van werkgevers om een systeem van financiële steun voor de aanschaf van elektrische fietsen;

Gelet op de volgende vaststellingen in het kader van de maatregelen ter bestrijding van de Covid-19-epidemie en van geleidelijke afbouw van de lockdown: 1° de noodzaak om de "fysieke" afstand te respecteren, met name in het kader van de verplaatsingen;2° de verminderde capaciteit van het openbaar vervoer;3° de noodzaak om een volledige modale transfer naar de auto te vermijden;4° het potentieel van de elektrische fiets in termen van modale transfer zoals hierboven vermeld; Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient te worden verstaan onder: 1° de Administratie: de Directie Planning Mobiliteit Departement Strategie Mobiliteit en Intermodaliteit van de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur;2° de aanvrager: elke privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersoon met een bedrijfszetel in het Waalse Gewest die beroepsverplaatsingen maakt;3° de begunstigde: de aanvrager die mogelijkerwijs een premie heeft ontvangen;4° de subsidie: de aan de begunstigde toegekende premie;5° de wegcode: het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;6° de elektrische fiets: worden hier als elektrische fiets beschouwd enkel de volgende twee categorieën voertuigen, ongeacht hun model met uitzondering van de mountainbike: a) elektrisch ondersteunde fietsen, die volgens de wegcode als "fietsen" worden geclassificeerd en die aan de volgende voorwaarden voldoen: (1) een elektrische motor met een maximaal vermogen van 250 watt;(2) een motor die alleen trapbekrachtiging biedt, wat betekent dat de fiets alleen voorwaarts beweegt als de gebruiker trapt;(3) een trapbekrachtiging die boven 25 km/u uitvalt;b) Elektrische motorfietsen, die door de wegcode als "motorfietsen" worden geclassificeerd en die aan de volgende voorwaarden voldoen: (1) een elektrische motor met een maximaal vermogen van 1000 watt;(2) een motor die in de eerste plaats bedoeld is om te helpen bij het trappen, maar die mogelijkerwijs een stuwende kracht kan leveren zonder dat de gebruiker hoeft te trappen;(3) een motor die stopt bij meer dan 25 km/u;7° de mountainbike: de terreinfiets of mountainbike of zelfs een sportieve toerfiets.Deze fietsen zijn bedoeld voor gebruik op onregelmatig terrein; 8° de bakfiets: de bi- of driewielige fiets, eventueel verlengd, speciaal ontworpen om voorwerpen te vervoeren naast de bestuurder.Het kan een elektrische fiets zijn of een sportfiets; 9° de tweedehandsfiets: een fiets gekocht van een vakman, waarvan de koper niet de eerste eigenaar is en waarvan de verkoper garandeert dat hij in perfecte staat is voor regelmatig gebruik;10° de spierfiets: de fiets die niet is uitgerust met een motor, die alleen functioneert dankzij de kracht van de gebruiker;11° de dienstfiets: de fiets die gebruikt wordt voor ritten in de professionele context;12° Mybike: het platform voor het registreren en identificeren van de fiets met de nieuwe sticker om het risico op diefstal te verminderen. Met betrekking tot het eerste lid, 6°, worden alle andere categorieën voertuigen die door de wegcode als "speedpedelec" worden geclassificeerd, niet als elektrische fietsen beschouwd.

Art. 2.Onder de voorwaarden van dit besluit kan het Waalse Gewest de werkgevers een subsidie toekennen om een deel van de kosten voor de aankoop van een nieuwe of tweedehands spier- of elektrische dienstfiets te dekken.

Art. 3.Het bedrag van de subsidie voor de aankoop van een fiets is vastgesteld op twintig procent van het bedrag van de factuur inclusief BTW, met een maximum van: 1° 50 euro voor de aankoop van een tweedehands spierfiets;2° 100 euro voor de aankoop van een tweedehands elektrische fiets;3° 150 euro voor de aankoop van een nieuwe spierfiets;4° 200 euro voor de aankoop van een nieuwe elektrische fiets;5° 400 euro per bakfiets. Dubbele subsidiëring is verboden.

De subsidie is beperkt tot maximaal vijf fietsen per begunstigde.

Art. 4.Op straffe van niet-ontvankelijkheid moet de subsidieaanvraag elektronisch worden ingediend via een onlineformulier dat toegankelijk is via het mobiliteitsportaal.

De aanvraag gaat vergezeld van : 1° elementen die aantonen dat de aanvrager een vestiging in het Waalse Gewest heeft die professionele verplaatsingen met zich meebrengt;2° de originele factuur van een vakman uit de sector of, bij gebrek daaraan, een door de vakman voor eensluidend verklaard afschrift met vermelding van het exacte type fiets en de datum van aankoop;(3) in het geval van een subsidieaanvraag voor de aankoop van een elektrische motorfiets als bedoeld in artikel 1, lid 6, onder b), een kopie van het conformiteitsattest van het voertuig in categorie L1e-A;4° een verklaring op erewoord met betrekking tot het verbod op dubbele subsidiëring als bedoeld in artikel 3. Met betrekking tot het eerste lid, 2°, is de datum van verwerving tussen 1 juli 2020 en 31 december 2022.

De Administratie stelt de aanvrager ervan in kennis dat hij de subsidieaanvraag heeft ontvangen en verzoekt hem in voorkomend geval om alle documenten die nodig zijn om de aanvraag aan te vullen. Indien de essentiële documenten van de aanvrager niet binnen 30 dagen na de datum van verzending van het verzoek om aanvullende informatie worden toegezonden, wordt het dossier afgesloten.

De Minister die bevoegd is voor Mobiliteit, bepaalt de aanvraagprocedure.

Art. 5.Wanneer de Administratie de subsidie toekent, wordt deze in één keer aan de begunstigde betaald op het rekeningnummer dat door de begunstigde is vermeld op het in artikel 4 bedoelde aanvraagformulier.

Art. 6.§ 1. De begunstigde is verplicht om de gesubsidieerde fiets te registreren via het online platform "Mybike" en de bijbehorende sticker op het frame van de fiets aan te brengen. § 2. De gesubsidieerde fiets wordt voornamelijk voor professionele doeleinden gebruikt.

De begunstigde verbindt zich ertoe een intern reglement op te stellen en te publiceren over het hoofdgebruik van de dienstfiets en eventuele eenmalige uitzonderingen, zoals de woon-werkverplaatsing voor werknemers die geen subsidie ontvangen voor hun persoonlijke fiets.

Deze toegestane uitzonderingen mogen in geen geval afwijken van het hoofdgebruik van de dienstfiets.

Het interne reglement voorziet in de risico's die verbonden zijn aan het ter beschikking stellen van een fiets. Het Waalse Gewest wijst alle verantwoordelijkheid af voor het gebruik van de fiets die het voorwerp van de subsidie was.

Art. 7.De aanvrager beschikt over een termijn van 30 dagen, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de beslissing om een verzoek bij de Administratie in te dienen tot herziening van de weigering om de premie of het bedrag van de premie toe te kennen.

De Administratie beschikt over een termijn van 60 dagen na ontvangst van het verzoek om heroverweging om de aanvrager uit te nodigen alle documenten en bewijsstukken toe te zenden die zij nodig acht om het verzoek te heroverwegen. Indien de gevraagde informatie niet binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek om aanvullende informatie wordt verzonden, is het verzoek om heroverweging niet ontvankelijk.

De Administratie zendt haar beslissing binnen negentig dagen na ontvangst van alle elementen die nodig zijn voor het opnieuw onderzoeken van de aanvraag.

De Minister die bevoegd is voor Mobiliteit, kan de aanvraagprocedure voor heroverweging aanvullen.

Art. 8.De Minister die bevoegd is voor Mobiliteit, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 1 oktober 2020.

Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Klimaat, Energie en Mobiliteit, Ph. HENRY

^