Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 03 juni 2009
gepubliceerd op 25 juni 2009

Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de procedure en de termijnen voor de verwerking van de aanvragen inzake het hergebruik van overheidsinformatie en de bewaking van de verplichtingen inzake de terbeschikkingstelling van bestuursdocumenten

bron
waalse overheidsdienst
numac
2009202784
pub.
25/06/2009
prom.
03/06/2009
ELI
eli/besluit/2009/06/03/2009202784/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 JUNI 2009. - Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de procedure en de termijnen voor de verwerking van de aanvragen inzake het hergebruik van overheidsinformatie en de bewaking van de verplichtingen inzake de terbeschikkingstelling van bestuursdocumenten


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 20;

Gelet op het decreet van 14 december 2006 houdende omzetting van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie, inzonderheid op de artikelen 6, 9, 17 en 18;

Gelet op het advies van de "Conseil supérieur des Villes, Communes et Provinces de la Région wallonne" (Hoge Raad van de Steden, Gemeenten en Provincies van het Waalse Gewest);

Gelet op advies nr. 46.595/2 van de Raad van State, gegeven op 27 mei 2009, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister-President;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt onder "decreet" verstaan het decreet van 14 december 2006 houdende omzetting van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie.

Art. 2.De schriftelijke hergebruiksaanvraag vermeldt : 1° de naam van de aanvrager;2° diens adres;3° diens hoedanigheid. De aanvraag bevat daarnaast volgende gegevens, opgesomd in artikel 6, lid 1, van het decreet : 1° de nauwkeurige aanduiding van het gevraagde bestuursdocument;2° een omschrijving van het beoogde hergebruik;3° de vorm waarin de gezochte informatie ter beschikking moet worden gesteld;4° de nagestreefde doelstelling. De hergebruiksaanvraag wordt rechtstreeks gericht aan de publieke overheid die over het bestuursdocument beschikt of dat het liet archiveren.

De overheid richt binnen de vijf werkdagen een bericht van ontvangst aan de aanvrager, met vermelding van de ontvangstdatum van de aanvraag.

Art. 3.Binnen de tien dagen volgend op de ontvangst van de aanvraag gaat de overheid na of de hergebruiksaanvraag volledig en correct geformuleerd is. Als de aanvraag onvolledig of te vaag geformuleerd is, verzoekt de overheid de aanvrager de aanvraag binnen de twintig werkdagen te vervolledigen. Zij geeft aan welke gegevens ontbreken of welke nadere inlichtingen toegevoegd moeten worden.

Als de aanvrager de vereiste gegevens niet verstrekt binnen de twintig werkdagen, kan de publieke overheid de verwerking van de hergebruikaanvraag beëindigen.

Art. 4.Indien het gebruik van een licentie vereist is om het bestuursdocument te verkrijgen en bij gebrek aan bijzondere regels, stelt de publieke overheid een exemplaar van de standaardlicentie ter beschikking van de aanvrager, binnen de vijf werkdagen volgend op de ontvangst van de aanvraag.

Als de overheid overeenkomstig artikel 3 de aanvrager verzocht heeft zijn hergebruiksaanvraag te vervolledigen, gaat de termijn om een standaardexemplaar van de licentie ter beschikking te stellen in vanaf de ontvangst van de volledige aanvraag.

Art. 5.Bij gebrek aan bijzondere regels behandelt de publieke overheid de hergebruiksaanvraag en stelt al naar gelang het licentieaanbod en het bestuursdocument ter beschikking van de aanvrager met het oog op het hergebruik ervan, binnen de twintig werkdagen volgend op de ontvangst van de aanvraag.

Als de overheid overeenkomstig artikel 3 de aanvrager verzocht heeft zijn hergebruiksaanvraag te vervolledigen, gaat die termijn van de terbeschikkingstelling van een exemplaar van de standaardlicentie in te rekenen van de ontvangst van de volledige aanvraag.

Wat betreft de aanvragen die vooraf voorgelegd dienen te worden aan het advies of de toelating van een bevoegd comité inzake de persoonsgegevens, gaat de termijn van twintig dagen in vanaf de datum waarop het advies is uitgebracht of waarop de toelating is verstrekt.

In dat geval licht de publieke overheid de aanvrager erover in dat het advies of de toelating aangevraagd is binnen de twintig dagen volgend op de ontvangst van de volledige aanvraag.

Voor de belangrijke of complexe aanvragen kan de termijn voor de behandeling van de aanvraag met twintig werkdagen verlengd worden. In dat geval licht de publieke overheid de aanvrager binnen de twintig werkdagen volgend op de ontvangst van de volledige aanvraag erover in dat er een bijkomende termijn nodig is om zijn aanvraag te behandelen.

Die mededeling vermeldt de termijn en de redenen voor de verlenging ervan.

Art. 6.§ 1. De publieke overheid kan een negatieve beslissing treffen. De beslissing geeft de redenen op waarom de hergebruiksaanvraag afgewezen wordt.

Daarnaast maakt de overheid, bij een negatieve beslissing gegrond op artikel 3, lid 3, 2°, van het decreet, in haar beslissing gewag van de natuurlijke of rechtspersoon bij wie de intellectuele eigendomsrechten berusten indien zij bekend is of, indien niet, van de concessiegever van wie zij het gevraagde bestuursdocument heeft gekregen. § 2. De publieke overheid geeft kennis aan de aanvrager van haar beslissing uiterlijk binnen de twintig werkdagen volgend op de ontvangst van de volledige aanvraag of op de ontvangst van het advies of de toelating beoogd in artikel 5, lid 3, of bij verstrijken van de bijkomende termijn bedoeld in artikel 5, lid 4.

Elk document waarbij de negatieve beslissing medegedeeld wordt aan de aanvrager vermeldt de rechtsmiddelen, de bevoegde instantie om zich daarover uit te spreken, evenals de na te leven vormen en termijnen.

Art. 7.Als de aanvrager bij verstrijken van de termijnen bedoeld in artikel 6, § 2, geen enkel antwoord vanwege de overheid gekregen heeft, wordt de aanvraag geacht afgewezen te zijn. Tegen die afwijzing kan een beroep ingesteld worden zoals bepaald in artikel 9 van het decreet.

Art. 8.Als de publieke overheid beslist de licentie of de terbeschikkingstelling van de documenten te beëindigen overeenkomstig artikel 6, leden 3 en 4, van het decreet, geeft zij kennis van haar beslissing en van haar redenen aan de aanvrager.

Het document waarbij die beslissing medegedeeld wordt aan de aanvrager vermeldt de rechtsmiddelen, de bevoegde instantie om zich daarover uit te spreken, evenals de na te leven vormen en termijnen.

Art. 9.Om de verstrekking van informatie aan de potentiële gebruikers in verband met de beschikbare bestuursdocumenten met het oog op een hergebruik en de voorwaarden voor dat hergebruik te garanderen, wordt er een register bijgehouden op het Secretariaat-generaal van de Waalse Overheidsdienst. Dat register vermeldt minstens de opschriften van de beschikbare documenten, de formaten, de minimumvoorwaarden om ze te verkrijgen, w.o. inbegrepen de vereiste retributies, de voorziene type-licenties en de exclusiviteitsakkoorden gesloten overeenkomstig artikel 16 van het decreet.

Het is meer bepaald in elektronische versie toegankelijk op de respectievelijke websites van de overheden die de documenten beheren, evenals op de portaalsite van het Waalse Gewest.

Art. 10.Om de opdracht uit te voeren bedoeld in artikel 9, wordt het Secretariaat-generaal van de Waalse Overheidsdienst bijgestaan door een functioneel comité.

Het comité bestaat uit een werkend en een plaatsvervangend vertegenwoordiger : 1° van het Secretariaat-generaal en van elk Directoraat-generaal;2° van elke rechtspersoon bedoeld in artikel 2, 1°, b), d) en e) van het decreet die daarom verzocht heeft;3° de "Conseil supérieur des Villes, Communes et Provinces de la Région wallonne" (Hoge Raad van de Steden, Gemeenten en Provincies van het Waalse Gewest). De vertegenwoordigers bedoeld in lid 2, 1° en 2°, worden aangewezen door de ambtenaren-generaal of de leider van de betrokken publieke overheid.

Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door het Secretariaat-generaal van de Waalse Overheidsdienst. Laatstgenoemde stelt de agenda vast.

Art. 11.Het Comité stelt binnen de zes maanden na oprichting ervan een huishoudelijk reglement op waarin de opdrachten, de werkmethode en de verdeling van de verantwoordelijkheden inzake de openbaarheid van de documenten die hergebruikt mogen worden, tussen de diensten van de Regering en de andere overheden enerzijds en het Secretariaat-generaal van de Waalse Overheidsdienst anderzijds vastgelegd worden.

Art. 12.Dit besluit en het decreet van 14 december 2006 houdende omzetting van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie, inzonderheid op de artikelen 6, 9, 17 en 18 treden in werking de dag van bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 13.De Minister-President is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 3 juni 2009.

De Minister-President, R. DEMOTTE

^