Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 07 mei 2015
gepubliceerd op 22 mei 2015

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven

bron
waalse overheidsdienst
numac
2015202427
pub.
22/05/2015
prom.
07/05/2015
ELI
eli/besluit/2015/05/07/2015202427/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

7 MEI 2015. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten tot rationalisering van de adviesfunctie, inzonderheid op artikel 2, 19°;

Gelet op het decreet van 20 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/11/2008 pub. 31/12/2008 numac 2008204798 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de sociale economie sluiten betreffende de sociale economie, inzonderheid op artikel 6;

Gelet op de beraadslaging van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven van 22 januari 2015;

Op de voordracht van de Minister bevoegd voor sociale Economie;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De Waalse Regering keurt het bijgaande huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven goed.

Art. 2.Het besluit van de Waalse Regering van 12 mei 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 12/05/2011 pub. 24/05/2011 numac 2011202451 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de "Commission consultative et d'agrément des entreprises d'économie sociale" sluiten tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven wordt opgeheven.

Art. 3.De Minister bevoegd voor Sociale Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 7 mei 2015.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitale Technologieën, J.-C. MARCOURT

BIJLAGE Advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven Huishoudelijk reglement

Artikel 1.Begripsomschrijving Voor de toepassing van dit reglement dient te worden verstaan onder : 1. "kaderdecreet" : het Waalse decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten tot rationalisering van de adviesfunctie (Belgisch Staatsblad 18.12.08); 2. "decreet" : het Waalse decreet van 20 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/11/2008 pub. 31/12/2008 numac 2008204798 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de sociale economie sluiten betreffende de sociale economie(Belgisch Staatsblad 31.12.08); 3. "decreet IB" : het Waalse decreet van 19 december 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2012 pub. 21/01/2013 numac 2013200213 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende erkenning en subsidiëring van de inschakelingsbedrijven sluiten houdende erkenning en subsidiëring van de inschakelingsbedrijven (BS 21.01.13), zoals gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 8 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 08/05/2014 pub. 02/06/2014 numac 2014203361 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het decreet van 19 november 2012 houdende erkenning en subsidiëring van de inschakelingsbedrijven en van het besluit van de Waalse Regering van 31 januari 2013 tot uitvoering van het decreet van 19 december 2012 houdende erkenning en subsidiëring van de inschakelingsbedrijven type besluit van de waalse regering prom. 08/05/2014 pub. 18/06/2014 numac 2014203732 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende oprichting van de cel voor financiële informatie en tot opheffing van het besluit van de Waalse Regering van 24 maart 2005 type besluit van de waalse regering prom. 08/05/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014203360 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 5 juni 2009 tot aanwijzing van de voorzitter, de ondervoorzitters en de leden van de "Commission wallonne de la Famille" , ingesteld bij het kaderdecreet van 6 november 2008 houdende rationalisatie van de advies verlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet sluiten (Belgisch Staatsblad 02.06.14); 4. "besluit IB" : het besluit van de Waalse Regering tot uivoering van het decreet van 19 december 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2012 pub. 21/01/2013 numac 2013200213 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende erkenning en subsidiëring van de inschakelingsbedrijven sluiten houdende erkenning en subsidiëring van de inschakelingsbedrijven (Belgisch Staatsblad 07.03.13); 5. "decreet I.D.E.S.S." : het Waalse decreet van 14 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/12/2006 pub. 05/01/2007 numac 2006204246 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "Initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" , afgekort : "I.D.E.S.S." (1) sluiten betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "Initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" (initiatieven tot ontwikkeling van de werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S." (Belgisch Staatsblad 05.01.07); 6. "besluit I.D.E.S.S." : het besluit van de Waalse Regering van 21 juni 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 21/06/2007 pub. 19/07/2007 numac 2007202390 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" , afgekort : "I.D.E.S.S." sluiten tot uitvoering van het decreet van 14 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/12/2006 pub. 05/01/2007 numac 2006204246 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "Initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" , afgekort : "I.D.E.S.S." (1) sluiten betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" (initiatieven tot ontwikkeling van de werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S." (Belgisch Staatsblad 19.07.07); 7. "decreet adviesverlenende agentschappen" : het Waalse decreet van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/05/2004 pub. 18/08/2004 numac 2004027200 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake sociale economie sluiten betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake sociale economie (Belgisch Staatsblad 18.08.04); 8. "besluit adviesverlenende agentschappen" : het besluit van de Waalse Regering van 26 januari 2006 tot uitvoering van het decreet van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/05/2004 pub. 18/08/2004 numac 2004027200 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake sociale economie sluiten betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake sociale economie (Belgisch Staatsblad 10.02.06); 9. "inschakelijngsbedrijf" : één van de instellingen bedoeld in artikel 2, § 1, van het "decreet IB"; 10. "I.D.E.S.S." : één van de instellingen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, van het "decreet I.D.E.S.S"; 11. "adviesverlenend agentschap : één van de instellingen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, van het "decreet adviesverlenende agentschappen";12. "CESW" : de "Conseil économique et social de Wallonie" (Sociaal-Economische Raad van Wallonië);13. "Commissie" : de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven bedoeld in artikel 6 van het decreet;14. "leden" : de gewone leden van de Commissie of, in voorkomend geval, hun plaatsvervangers, benoemd door de Waalse Regering;15. "Minister" : de Minister van de Waalse Regering bevoegd voor Sociale Economie;16. "Bestuur" : de Directie Sociale Economie van het Departement Economische Ontwikkeling van het Operationeel directoraat-generaal Economie,Werk en Onderzoek van de Waalse Overheidsdienst.

Art. 2.Zetel en plaats van de vergaderingen De zetel van de Commissie is in de "CESW" (rue du Vertbois, 13C te 4000 Luik) gevestigd, waarnaar elke briefwisseling verzonden moet worden. Het volledige adres van de Commissie moet op alle documenten die ze verstuurt, vermeld staan.

De vergaderingen van de Commissie vinden plaats in de lokalen van de "CESW".

Art. 3.Opdrachten De Commissie wordt belast met de volgende taken : 1° op eigen initiatief of op verzoek elk advies uitbrengen over alle vraagstukken betreffende de sociale economiebedrijven die de benaming hebben van inschakelingsbedrijven, "I.D.E.S.S" en adviesverlenende agentschappen; 2° een gemotiveerd advies uitbrengen over de aanvragen tot erkenning of hernieuwing van erkenning van de projectdragers/bedrijven bedoeld in de bovenvermelde "besluiten IB, "I.D.E.S.S." en adviesverlenende agentschappen"; 3° een gemotiveerd advies uitbrengen over de opschorting of intrekking van de erkenning van deze projectdragers/bedrijven;4° vergaderen op verzoek van één van haar leden die feiten vernomen zou hebben die ressorteren onder de overtredingen van of de inbreuken op de bepalingen van de decreten en besluiten bepaald in artikel 1, 1° tot 11° van dit huishoudelijk reglement, om de stand van zaken te onderzoeken en de Regering kennis te geven van de feiten van de oorzaak. De Commissie beslist over alle maatregelen die haar in staat moeten stellen om haar opdrachten op de beste manier uit te oefenen. Daartoe verwijst ze met name naar de vigerende reglementering en kan ze : 1° de aanvraagdossiers van de projectdragers/bedrijven, de activiteitenverslagen, de gesloten overeenkomsten, enz.onderzoeken en ingelicht worden over de inhoud van de inspectieverslagen; 2° de projectdragers en de sociale economiebedrijven horen;3° werkgroepen oprichten;4° externe deskundigen punctueel en naar gelang van de agenda erom verzoeken om aan de vergaderingen deel te nemen.

Art. 4.Samenstelling De Commissie bestaat uit de volgende leden : Stemgerechtigde leden 1° vier gewone en vier plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging van de representatieve werkgeversorganisaties;2° vier gewone en vier plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging van de representatieve werknemersorganisaties;3° drie gewone en drie plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging van de sociale economiesector;4° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de vzw "Union des Villes, Communes de Wallonie" (Unie van de Waalse Steden en Gemeenten" en de "Fédération des Centres publics d'Action sociale" (Federatie van de Openbare centra voor maatschappelijk welzijn); Leden met raadgevende stem 1° een voorzitter en een ondervoorzitter;2° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de "SOWECSOM" (Waalse Maatschappij voor Sociale Markteconomie);3° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse Dienst voor Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling) zoals ingesteld bij het decreet van 6 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 08/07/1999 numac 1999027535 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (1) sluiten betreffende de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi";4° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van het "Agence wallonne pour l'intégration des personnes handicapées" (Waals Agentschap voor de integratie van gehandicapte personen);5° twee gewone leden en twee plaatsvervangende leden van het Bestuur van het Waalse Gewest.

Art. 5.Duur van het mandaat, vervanging en hernieuwing van de leden De duur van het mandaat van de leden wordt op vijf jaar bepaald.

De leden worden door de Regering volgens afzonderlijke procedures en naar gelang van de mandaten benoemd : - op grond van een dubbele lijst van kandidaten voorgedragen door de "CESW" in het geval van de vertegenwoordigers van de representatieve werknemers- en werkgeversorganisaties; - op voorstel van de representatieve instantie(s) bedoeld in artikel 3 van het decreet in het geval van de vertegenwoordigers van de sociale economiesector; - op voorstel van hun opdrachtgever voor de andere vertegenwoordigers.

Wanneer het mandaat van een lid vóór de vastgelegde datum verstrijkt, voleindigt de aangewezen plaatsvervanger de overblijvende duur van het mandaat.

De mandaten van de leden binnen de Commissie worden integraal hernieuwd.

Art. 6.Voorzitterschap en ondervoorzitterschap Aanwijzing De voorzitter en de ondervoorzitter van de Commissie worden door de Regering aangewezen en benoemd.

Vervanging Bij afwezigheid van de voorzitter vervangt de ondervoorzitter hem en neemt hij het voorzitterschap waar. Bij afwezigheid van de voorzitter en van de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap door het oudste stemgerechtigde lid of door het lid dat daartoe door de voorzitter wordt genoemd, waargenomen.

Rol van de voorzitter De voorzitter staat in voor de goede werking van de Commissie en organiseert haar werkzaamheden. Hij opent, schorst, sluit en heft de vergaderingen en leidt de debatten in alle neutraliteit.

Behoudens andersluidende bepaling van de Commissie en op voorwaarde dat hij bij haar rekenschap aflegt, is hij ten opzichte van de buitenwereld verantwoordelijk voor de uitvoering van de genomen beslissingen.

Daartoe : - bepaalt hij de agenda; - roept hij de vergaderingen bijeen; - ondertekent hij de adviezen; - staat hij in voor de naleving van de wettelijke bepalingen en van het huishoudelijk reglement van de Commissie; - neemt hij de in buitengewone omstandigheden en spoedgevallen vereiste maatregelen na de gewone leden van de organisaties te hebben geraadpleegd.

Art. 7.Secretariaat Het secretariaat van de Commissie wordt door de "CESW" waarmee het Bestuur samenwerkt, waargenomen.

Aan het einde van elke vergadering maakt het secretariaat een project van notulen op. Het bestaat in een beslissingsverslag van de debatten en stemmingen waarbij de documenten voor de analyse van de verkiesbaarheid en/of elk ander analysedocument opgemaakt door de Commissie worden gevoegd, en wordt tijdens de volgende vergadering ter goedkeuring aan de leden voorgelegd.

Op delegatie van de voorzitter wordt het secretariaat ertoe gemachtigd om verschillende documenten, met name de adviezen, de oproepingen, de brieven ...te ondertekenen.

In het bijzonder vervult het secretariaat de volgende taken : - het gaat tot het technisch examen van de dossiers over; - het stelt de agendapunten aan de voorzitter voor met inachtneming van de termijnen bedoeld in artikel 16 voor het examen van de volledige dossiers; - het roept de leden op en bereidt de presentielijst voor met name op grond van de inlichtingen verstrekt door de leden vóór de zitting in geval van verhinderingen of uitnodigingen van externe deskundigen; - het bereidt de besluiten betreffende de aanwijzing van de leden van de Commissie voor; - het roept de projectdragers/bedrijven voor de verhoren op; - tijdens de vergaderingen draagt het de dossiers voor, stelt het notulen op en vraagt het de goedkeuring van de vorige notulen; - het stelt de aanvragen om bijkomende inlichtingen op en stuurt ze ten gevolge van de vergadering en/of oproeping van de projectdragers/bedrijven voor verhoor; - het stelt de gemotiveerde adviezen en de notulen op met inachtneming van de termijnen bedoeld in artikel 16; - het legt de goedgekeurde adviezen en notulen op de gedeelde server over; - het informeert (per e-mail) het Bestuur en de Minister daarvan.

Art. 8.Opvolgingscomité Er wordt een opvolgingscomité opgericht waarvan de afvaardiging bestaat uit de Minister, het Bestuur, de Secretaris-generaal en het secretariaat van de Commissie. Dat comité heeft als doel te zorgen voor het vlotte verloop van de secretariaatopdracht van de Commissie die aan de "CESW" wordt toevertrouwd. Het vergadert minstens één keer per jaar. Het is met name belast met het onderzoek van de procedures tussen de "CESW" en het Bestuur met het oog op de verbetering ervan.

Het voorzitterschap van het opvolgingscomité wordt door de vertegenwoordiger van de Minister waargenomen en het secretariaat door de "CESW".

Art. 9.Vergaderingen : periodiciteit en bijeenroeping De voorzitter, of als hij verhinderd is, de ondervoorzitter roept de Commissie bijeen telkens als het nodig is, naar gelang van de haar toegewezen opdrachten en minstens zes keer per jaar. Ze wordt ook bijeengeroepen op verzoek van een derde van de leden of telkens als de "CESW" het nodig acht.

De oproeping bevat de verschillende agendapunten en een link naar het extranet van de "CESW" waarin de stukken en documenten met betrekking tot die punten ter beschikking worden gesteld. Ze bevat ook een punt "Divers". De oproeping wordt 7 werkdagen vóór de zittingsdatum naar de gewone en plaatsvervangende leden per brief en/of per e-mail gestuurd.

In geval van dringende noodzakelijkheid, die door de voorzitter beoordeeld wordt, kan de oproeping binnen een korte termijn verstuurd worden en kunnen haar bijlagen uitzonderlijk aan de leden overgemaakt worden voor de opening van de zitting.

Art. 10.Presentielijst Bij elke zitting ondertekenen de commissieleden een presentielijst.

Deze lijst wordt bij de notulen gevoegd.

Art. 11.Verhoor Alvorens advies uit te brengen, hoort de Commissie de vertegenwoordigers van de projectdrager/bedrijf die/dat daarom verzoekt. Ze kan ook op eigen initiatief de vertegenwoordigers van de projectdrager/bedrijf erom verzoeken om gehoord te worden. In elk geval worden de vertegenwoordigers van de projectdrager/bedrijf gehoord na verzending van een oproepingsbrief waarin desgevallend melding wordt gemaakt van de punten waarover de commissie hun standpunt wenst te horen.

De Commissie hoort de vertegenwoordigers van de sociale econonomiebedrijven voor elk voorstel tot opschorting of intrekking van de erkenning. In dit geval worden de vertegenwoordigers van het sociale economiebedrijf gehoord na verzending van een oproepingsbrief waarin desgevallend melding wordt gemaakt van de punten waarover de commissie hun standpunt wenst te horen.

De gehoorde instelling kan zich tijdens het verhoor laten bijstaan door een vertegenwoordiger van de federatie waarbij hij is aangesloten.

Art. 12.Beraadslagingregels : aanwezigheidsquorum Alleen de agendapunten worden besproken. De beraadslagingen of de stemming over een agendapunt kunnen evenwel uitgesteld worden tot een latere zitting. Indien nodig kunnen de punten die niet op de agenda staan, besproken worden in het punt "Diverse bepalingen" van de agenda zonder dat beslissingen daarover kunnen worden genomen.

De Commissie kan eerst op geldige wijze beraadslagen wanneer minstens de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is.

Als het aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, stelt de voorzitter het vast.

Ofwel beslist hij de zitting op te heffen. Een nieuwe vergadering wordt binnen een termijn van minstens 24 uur na de vergadering waarin het quorum niet bereikt kon worden, en van hoogstens tien dagen bijeengeroepen behalve voor de behoorlijk met redenen omklede noodprocedures waarin de termijn niet hoger dan vijf dagen mag zijn.

Tijdens die nieuwe vergadering kan op geldige wijze worden beraadslaagd over dezelfde punten als degene die op de agenda van de eerste vergadering stonden, ongeacht het aantal aanwezige leden.

Ofwel beslist de voorzitter dat de Commissie blijft zitting hebben en de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt. In dit geval worden de genomen beslissingen ter bekrachtiging aan de stemgerechtigde afwezige leden per brief of per e-mail (bekrachtiging) voorgelegd. De stelling van deze leden (al dan niet bekrachtiging) moet binnen een door de voorzitter bepaalde termijn worden betekend.

Art. 13.Volmacht Een afwezig lid kan volmacht geven aan een ander lid bij afwezigheid van zijn plaatsvervanger. Een lid kan slechts over één volmacht beschikken. De volmachten, behoorlijk getekend door de afwezige leden, moeten voor de vergadering per email, fax of post aan de voorzitter en aan het secretariaat meegedeeld worden. Ze kunnen ook bij het begin van de vergadering overgemaakt worden. Voor het begin van elke zitting geeft de voorzitter een stand van zaken over het aantal aanwezige leden en over de toelaatbare volmachten.

Art. 14.Beraadslagingregels : stemmingsquorum De stemmingen gebeuren in principe bij handopsteken, tenzij de gewone meerderheid van de aanwezige leden de geheime stemming vragen.

De beslissingen worden bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden genomen.

Er wordt onmiddellijk gestemd nadat de voorzitter zijn voorstel heeft geformuleerd. Hij maakt het resultaat meteen bekend en laat het in de notulen acteren.

Om die meerderheid te berekenen worden de onthoudingen niet in aanmerking genomen.

Bij staking van stemmen moet het advies van de Commissie de twee standpunten vermelden, waarbij het advies zuiver raadgevend is en de beslissing, ongeacht welke, die eindelijk door de Minister wordt genomen.

Art. 15.Bericht De Commissie moet haar adviezen motiveren.

De adviezen worden op naam van de instelling en zonder naamsverwijzingen uitgebracht. De Commissie probeert unanieme adviezen uit te brengen. In het tegenovergestelde geval kan het advies in de vorm van een verslag geformuleerd worden, waarin de verschillende standpunten van haar bestanddelen worden uitgedrukt.

In het kader van haar opdrachten kan de Commissie initiatiefadviezen uitbrengen, die ze aan de "CESW", het Bestuur en de Minister overmaakt.

Art. 16.Termijnen en spoedprocedure Wanneer het advies van de Commissie over een erkenningsaanvraag of een hernieuwing van erkenning wordt aangevraagd, wordt dit advies na ontvangst van het volledige dossier en op grond van het bericht van ontvangst van het dossier uitgebracht binnen een termijn van : - 60 dagen voor de adviesverlenende agentschappen; - 30 dagen voor de "I.D.E.S.S."; - 30 dagen (60 dagen in geval van verhoor) voor de inschakelingsbedrijven.

De termijnen worden in kalenderdagen berekend. Ze worden jaarlijks van 1 juli tot 31 augustus opgeschort.

In geval van dringende noodzakelijkheid of in speciaal gemotiveerde omstandigheden kan het advies van de Commissie uitgebracht worden volgens een geschreven procedure onder de leden.

In dit geval en op beslissing van de voorzitter maakt het secretariaat een ontwerp van beslissing per brief en/of per e-mail aan de leden over; de stemgerechtigde leden worden erom verzocht om hun stelling (al dan niet bekrachtiging) te doen kennen binnen een door de voorzitter bepaalde termijn van minstens 3 kalenderdagen.

Art. 17.Opschorting van de zitting Indien hij het nodig acht of op verzoek van een bestanddeel van de Commissie kent de voorzitter een zittingopschorting toe.

Art. 18.Deelneming van de plaatsvervangende leden Een plaatsvervangend lid kan slechts zitting hebben indien het gewoon lid dat hij vervangt, afwezig is.

Bij wijze van uitzondering kan de voorzitter beslissen om de plaatsvervangende leden erom te verzoeken om op hetzelfde ogenblik als de gewone leden zitting te hebben voor de agendapunten betreffende een informatie van algemeen belang.

Art. 19.Deelneming van externe deskundigen Voor de uitoefening van haar opdrachten kan de Commissie punctueel beslissen om een beroep te doen op externe deskundigen.

Laatstgenoemden worden door de voorzitter erom verzocht om deel te nemen aan de vergadering waarin het(de) punt(en) dat(die) verduidelijkingen vereist(sen), wordt(en) aangesneden.

Art. 20.Oprichting van werkgroepen De Commissie kan werkgroepen waarvan ze de doelstellingen bepaalt, samenstellen en belasten met het onderzoek van een bijzondere vraag.

Het bestaan van de werkgroepen wordt beperkt tot het onderzoek van de vraag(vragen) waarvoor ze werden opgericht. Na afloop van zijn opdracht wordt de werkgroep van rechtswege ontbonden.

Art. 21.Vertrouwelijkheid van de debatten en werkzaamheden De personen die in welke hoedanigheid ook de vergaderingen van de Commissie bijwonen, dienen het geheime karakter van de vertrouwelijke of persoonlijke documenten die hun worden medegedeeld, en het geheim van de stemmingen en beraadslagingen in acht te nemen.

De notulen, dossiers betreffende de aanvraag om (verlenging) van de erkenning, advies betreffende een bureau, activiteitenverslagen, inspectieverslagen of andere documenten betreffende een operator mogen derhalve niet bekendgemaakt worden, behalve voor interne raadpleging binnen de bestanddelen van de Commissie.

Art. 22.Belangenconflicten Het is elk lid verboden te beraadslagen over onderwerpen waarbij het een rechtstreeks of onrechtstreeks, patrimoniaal of persoonlijk belang heeft. Het vertegenwoordigen van de belangen van de entiteit die het lid binnen de instelling heeft voorgedragen of aangewezen wordt niet als een persoonlijk of onrechtstreeks belang beschouwd.

Art. 23.Presentiegeld en verplaatsingskosten De verplaatsingskosten van de leden worden vergoed zoals die van de personeelsleden van de diensten van de Waalse Regering krachtens de Waalse Ambtenarencode.

De presentielijst dient als verantwoordingsstuk.

Art. 24.Als ontslagnemend beschouwd lid - absenteïsme Na beslissing van de Commissie wordt als ontslagnemend beschouwd het lid : - dat op niet-gerechtvaardigde wijze afwezig is geweest op meer dan 3 opeenvolgende vergaderingen waarvoor hij regelmatig is opgeroepen; - dat zonder medische reden afwezig is geweest op meer dan de helft van de tijdens de twaalf laatste maanden georganiseerde vergaderingen, waarvoor hij regelmatig is opgeroepen; - dat de vertrouwelijke aard van de beraadslagingen of van de documenten niet naleeft, wanneer een dergelijke vertrouwelijke aard erkend is overeenkomstig de wettelijke of reglementaire bepalingen, met inbegrip van de bepalingen van het huishoudelijk reglement; - dat een vijandige houding heeft of dat lid is van een organisme of een vereniging die een vijandige houding heeft tegen de democratische principes zoals vermeld in het Verdrag tot bescherming van de rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden, in de Grondwet, in de wet van 30 juli 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/1981 pub. 20/05/2009 numac 2009000343 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot bestraffing van bepaalde door racisme en xenofobie ingegeven daden of in de wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die tijdens de tweede wereldoorlog door het Duitse nationaal-socialistische regime is gepleegd.

Wanneer een lid als ontslagnemend beschouwd wordt, verwittigt de voorzitter zo spoedig mogelijk het lid en de vakorganisatie waarvan hij afhangt, per brief.

Art. 25.Activiteitenverslag van de Commissie De Commissie maakt relevante statistische overzichten op en voegt ze bij in een verslag dat ze tegelijkertijd aan de "CWES", aan de Regering en aan het Waalse Parlement overmaakt uiterlijk voor het einde van de maand september van het jaar volgend op het jaar waarop het betrekking heeft.

Dat activiteitenverslag wordt ook aan de "CWES" overgemaakt. Het bevat minstens : 1° de vermelding van het aantal dossiers die hij heeft ontvangen;2° het aantal uitgebrachte adviezen;3° de aanwezigheden van de leden.

Art. 26.Slotbepalingen Dit huishoudelijk reglement is door de Commissie voor de gedeelten die haar betreffen, bepaald. Het kan telkens als het nodig blijkt, gewijzigd worden voor een betere werking van de Commissie. Op verzoek van een lid van de Commissie wordt het punt in dit geval geplaatst op de agenda van de eerstkomende vergadering.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 7 mei 2015 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven.

Namen, 7 mei 2015.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitalisering, J.-C. MARCOURT

^