Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 15 mei 2008
gepubliceerd op 02 juni 2008

Besluit van de Waalse Regering betreffende het secretariaat van de gouverneur van een Waalse provincie

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2008201893
pub.
02/06/2008
prom.
15/05/2008
ELI
eli/besluit/2008/05/15/2008201893/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 MEI 2008. - Besluit van de Waalse Regering betreffende het secretariaat van de gouverneur van een Waalse provincie


De Waalse Regering, Gelet op het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie, inzonderheid op artikel L2212-54;

Gelet op het koninklijk besluit van 13 januari 1969 tot toekenning van de jaarlijkse toelagen aan de ambtenaren en beambten gehecht aan het kabinet van de provinciegouverneurs en de vice-gouverneur van de provincie Brabant;

Gelet op de instemming van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 5 oktober 2007;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 17 december 2007;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15 mei 2008;

Gelet op het advies van de "Conseil supérieur des Villes, Communes et Provinces de la Région wallonne" (Hoge Raad van de Steden, Gemeenten en Provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 2 oktober 2007;

Gelet op protocol nr. 506 van Sectorcomité XVI, opgesteld op 25 januari 2008;

Gelet op het advies 44.275/4 van de Raad van State, gegeven op 21 april 2008, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De bevoegdheden van het secretariaat van de gouverneur worden vastgelegd als volgt : het onderzoek en de studies die het persoonlijk werk van de gouverneur kunnen vereenvoudigen, de presentatie van de dossiers van de administratie, het secretariaat, de ontvangst en het openen van de briefwisseling, zijn particuliere briefwisseling, de organisatie van officiële evenementen.

Art. 2.Het secretariaat wordt samengesteld als volgt : 1° een verantwoordelijke van het secretariaat (niveau 1);2° twee leden van het uitvoerend personeel;3° één chauffeur. In de provincies van een miljoen inwoners en meer wordt een bijkomende attaché van niveau I aan het secretariaat toegevoegd.

Art. 3.De leden van het secretariaat die niet door de Waalse Regering, de provincie of een andere openbare dienst ter beschikking worden gesteld, worden via een arbeidsovereenkomst aangeworven.

In afwijking van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 betreffende de voorwaarden voor de indienstneming en de administratieve en geldelijke toestand van de contractuele personeelsleden, worden de leden van het secretariaat door de Regering op gemotiveerd voorstel van de gouverneur aangeworven.

Art. 4.Er wordt aan de personeelsleden van het secretariaat die niet door de Waalse Regering, de provincie of een andere openbare dienst ter beschikking worden gesteld, een als wedde geldende toelage verleend waarvan het bedrag vastligt in de hierna vermelde schalen van toepassing op het personeel van de Ministeries : - verantwoordelijke van het secretariaat : schaal A4; - attaché van niveau 1 bedoeld in artikel 2 § 2 : schaal A5 of A6; - uitvoerend personeelslid : schaal B3 of C3 volgens het diploma van de gekozen persoon; - chauffeur : schaal D3.

De in dit artikel bedoelde personeelsleden genieten de tussenwedden die met weddetrappen van geldelijke anciënniteit overeenkomen en die voortvloeien uit tussentijdse verhogingen voorzien in de schaal waarin hun als wedde geldende toelage is vastgesteld. De verdiende geldelijke anciënniteit die hen kan worden toegekend, wordt berekend volgens dezelfde regels als die welke vastgesteld zijn voor de berekening van de in aanmerking komende diensten van het personeel van de Diensten van de Waalse Regering.

Art. 5.De leden van het secretariaat die niet door de Waalse Regering, de provincie of een andere openbare dienst ter beschikking worden gesteld, krijgen de volgende jaarlijkse toelage : - verantwoordelijke van het secretariaat : 5.784,82 euro; - attaché van niveau 1 : 3.402,84 euro; - uitvoerend personeelslid : 2.381,99 euro.

Art. 6.De geldelijke toestand van de gedetacheerde secretariaatspersoneelsleden van de provincie of een andere openbare dienst wordt geregeld als volgt : 1° indien de werkgever bereid is de wedde te blijven betalen, krijgt de betrokkene de in artikel 6 bedoelde toelage;indien de werkgever de wedde terugvordert, worden de wedde en de toegekende voordelen aan de dienst van herkomst terugbetaald; 2° indien de werkgever de betaling van de wedde opschort, ontvangt de betrokkene de in artikel 5 bedoelde toelage, die als wedde geldt.

Art. 7.De chauffeur ontvangt : 1° een maandelijkse forfaitaire toelage van 272,22 euro; 2° een jaarlijkse forfaitaire vergoeding van 2.478,20 euro;

Art. 8.De vergoedingen en toelagen bedoeld in de artikelen 5, 6 en 7 worden aan het einde van elke maand uitbetaald. Het maandbedrag is gelijk aan 1/12e van het jaarlijks bedrag. Wanneer het maandbedrag niet volledig verschuldigd is, wordt het uitbetaald in dertigsten, overeenkomstig de regel bedoeld in het geldelijk statuut van het personeel van de Waalse ministeries.

Deze toelagen en vergoedingen worden gekoppeld aan het indexcijfer der consumptieprijzen. Zodoende worden ze gekoppeld aan de spilindex 138,01 van 1 januari 1990.

Art. 9.De personeelsleden van het secretariaat van de gouverneur hebben recht op kinderbijslag, een geboortetoelage, een haard- of standplaatstoelage, het vakantiegeld, een eindejaarspremie en op elke andere toelage en vergoeding tegen het bedrag en onder de voorwaarden die voor het personeel van de Waalse Regeringsdiensten gelden.

Art. 10.De bepalingen waarin wordt voorzien voor de personeelsleden van de Diensten van de Waalse Regering inzake verblijf- en reiskosten die voortvloeien uit verplaatsingen in het belang van de dienst en uit het gebruik van het openbaar vervoer, zijn toepasselijk op de leden van het secretariaat van de gouverneur.

De verblijfkosten- en reiskostenvergoedingen van de leden van het secretariaat van de gouverneur worden verleend op grond van de volgende gelijkstelling met de graden van de administratieve hiërarchie : - de verantwoordelijke van het secretariaat met de ambtenaar van rang A4; - de attaché van niveau 1 met de ambtenaar van rang A6; - het uitvoerend personeelslid met de ambtenaar van rang B3 of C3 volgens het diploma van de gekozen persoon; - de chauffeur met de ambtenaar van rang D3.

De personeelsleden van het secretariaat van de gouverneur, wier woonplaats en administratieve verblijfplaats buiten de provincie liggen, hebben recht op een abonnement voor een openbaar vervoermiddel of op de financiële tegenwaarde daarvan die gelijkwaardig is met de tegemoetkoming van de werkgever in de kosten voor openbaar vervoer tussen de woonplaats en de werkplek.

Art. 11.De reglementaire bepalingen inzake verloven en afwezigheden van de statutaire en contractuele personeelsleden van de Diensten van de Waalse Regering zijn van toepassing op de personeelsleden van het secretariaat van de gouverneur, met uitzondering van : - het uitzonderlijke verlof om een stage te vervullen in een openbare dienst; - de indisponibiliteitstelling wegens persoonlijke aangelegenheden; - het verlof wegens opdracht; - het verlof wegens loopbaanonderbreking met uitzondering van het verlof wegens palliatieve verzorging dat voor een duur van één maand, eventueel verlengbaar met één maand, kan worden verleend; - de vierdagenweek op vrijwillige basis; - de vervroegde halftijdse uittreding.

Art. 12.De gouverneurs ondertekenen de arbeidsovereenkomsten betreffende de leden van hun secretariaat.

Daarvan wordt een afschrift aan de Minister van Binnenlandse Aangelegenheden overgemaakt die ze aan het visum van de Inspectie van Financiën voorlegt.

Art. 13.Het koninklijk besluit van 13 januari 1969 tot toekenning van de jaarlijkse toelagen aan de ambtenaren en beambten gehecht aan het kabinet van de provinciegouverneurs en de vice-gouverneur van de provincie Brabant, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 1973 en 8 juni 2000, wordt opgeheven.

Art. 14.Het in overeenstemming brengen van de samenstelling van het secretariaat van de gouverneur met artikel 2 moet uiterlijk drie maanden na de inwerkingtreding van dit besluit plaatsvinden.

Art. 15.De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 15 mei 2008.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, Ph. COURARD

^